hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hamis reklámra szabott ki bírságot a versenyhivatal

  • adozona.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Klapka Üzletház Kft. jogsértő módon reklámozta Arany Só elnevezésű arany kolloidos étkezési sóját, valamint Arany Só Mini Szanatórium elnevezésű inhalátorát, mert tiltott gyógyító és az egészségre gyakorolt, megalapozatlan hatásokkal népszerűsítette azokat.

A vállalkozás egyúttal hamisan keltette annak látszatát, hogy az Arany Só terméket jogszerűen forgalmazza. A GVH a jogsértésért 2.000.000 forint bírságot szabott ki a Klapka Üzletház Kft.-re, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.

Az Arany Sót emberi fogyasztásra szánták, és – egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszerkategóriában történő nyilvántartásba vétele hiányában – általános közfogyasztásra szánt élelmiszernek minősül. Az Arany Só Mini Szanatórium inhalátor orvostechnikai eszközként szerepel a nyilvántartásban.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Klapka Üzletház Kft. jogszerűtlenül hirdette termékeit 2015 júniusától, mert

  • az Arany Sónak és az Arany Só Mini Szanatóriumnak
  • gyógyhatást tulajdonított: a termék esetében a jogszabályi tilalom ellenére, az inhaláló készülék esetében pedig megalapozatlanul és klinikai értékelés nélkül;
  • egészségi állapotra vonatkozó, bizonyítatlan jótékony hatásokat tulajdonított, megtévesztve ezzel a fogyasztókat;
  • az Arany Sót jogszerűtlenül forgalmazta, figyelmen kívül hagyva annak közegészségügyi kockázatait.

Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet véleménye szerint a kolloid oldatok nem fogyaszthatók sem élelmiszerként, sem étrend-kiegészítőként, így a kolloidos konyhasó forgalmazása akár élelmiszerként, akár étrend-kiegészítőként jogszerűtlennek minősül.

A GVH a vállalkozásra kirótt bírság kiszabásakor a reklámköltségekre alapozott.

A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy

  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat egészségügyi problémával küzdő fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek a problémájukkal kapcsolatos hirdetésekre;
  • a jogsértéssel érintett termék bizalmi jellegű.

A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a Klapka Üzletház Kft. 2016 januárjától felhagyott az aktív kereskedelmi kommunikációs eszközök alkalmazásával, mindössze a weboldalain maradtak fent a jogsértő tájékoztatások.

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy egy forgalmazó felelőssége akkor is fennáll az általa közzétett reklámokért, ha a hirdetett állítások hivatkozható külső forrásból származnak és a vállalkozás csak „idézi” azokat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Helyi iparűzési adó

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink