hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Gondok a weboldalakon közzétett fogyasztói értékelésekkel

  • adozona.hu

A kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben – állapította meg az európai versenyhatóságok közös vizsgálata, amelyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett – írja honlapján a GVH.

A nemzeti versenyhatóság január elején tette közzé a hazai tapasztalatait annak az összeurópai gyorsvizsgálatnak, amely a fogyasztói vélemények megjelenítését tekintette át az online kereskedelemben. A 26 tagállam, valamint Izland és Norvégia összehangolt vizsgálatát koordináló Európai Bizottság nemrég ismertette a közös fellépés eredményeit.

A vizsgálat összesen 223 nagyobb weboldalt ellenőrzött a fogyasztói értékelési rendszerük szempontjából. A hatóságok 144 esetben nem tudtak meggyőződni arról, hogy a közzétett fogyasztói vélemények hitelesek – vagyis biztosan olyan fogyasztók tették közzé őket, akik ténylegesen használták az adott terméket vagy szolgáltatást.

104 weboldal egyáltalán nem ad tájékoztatást arról, miként gyűjtik és dolgozzák fel a fogyasztói véleményeket. Csupán 84 weboldal tette elérhetővé ezeket az információkat magán az értékelő oldalon, míg a többi kereskedő csak „apró betűkkel”, például a szerződési feltételeik között szerepeltette őket.

118 webhely nem adott információt arról, miként előzi meg, hogy hamis értékelések kerüljenek ki az oldalára. 176 weboldal nem közölte, hogy belső szabályzatuk tiltja-e az ösztönzés hatására írt (például anyagilag jutalmazott) fogyasztói véleményeket, ha pedig nem tiltja, akkor hogyan biztosítják, hogy ezek elkülöníthetőek legyenek a nem ösztönzésért cserébe írt véleményektől.

A vizsgálatban részt vevő hatóságok arra a következtetésre jutottak, hogy az ellenőrzött weboldalak legalább 55%-a valósíthat meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és további 18%-kal kapcsolatban voltak fenntartásaik.

A Gazdasági Versenyhivatal tavaly ajánlásokat fogalmazott meg a piacok szereplőinek a hazai ételkiszállító platformok fogyasztói értékelési rendszerének áttekintése kapcsán, és további javaslatokat tett közzé az európai gyorsvizsgálat lezárultát követően annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók átlátható, egyértelmű és követhető értékelési rendszerekkel találkozzanak az online térben – olvasható a gvh.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Vagyonkezelő cég - kapcsoltság

Pölöskei Pálné

adószakértő

Családi adókedvezmény

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Napidíjfizetés étkezési számla mellett

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink