hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Fuvarozók: közös fellépés a nyugat-európai intézkedésekkel szemben

  • MTI

A visegrádi országok fuvarozói érdekképviseleti szervezetei közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben arra kérik az Európai Bizottságot, hogy minden tagállamra egységes szabályozást, irányelveket fogadjon el a piacon, mert véleményük szerint a jelenlegi helyzet versenykorlátozó és ellehetetleníti az európai ellátási láncot – jelentette be Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, miniszterelnöki megbízott budapesti sajtótájékoztatóján.

Példaként említette, hogy a nyugat-európai hatóságok a kelet-európai fuvarcégek alkalmazottaitól országonként különböző igazolások – egyebek közt munkabér-igazolás vagy munkaszerződés, társadalombiztosítási igazolás, bérjegyzék – bemutatását követelik meg az adott nemzet nyelvén, illetve kiküldetésnek minősítve a munkavégzésüket az adott ország minimálbér-szabályainak alkalmazását írják elő.

Ezen túl nagy összegű bírságokat is kiszabnak a vállalkozásokra.

Az érdekképviseleti szervezetek szerint az uniós kiküldetési irányelv alkalmazása a közúti ágazatra protekcionista, és a korábbi uniós tagországok piacait védi.

A visegrádi országok fuvarozói érdekvédelmi szervezetei az MKFE kezdeményezésére összehívott kétnapos V4 Fuvarozási Fórumon az EU közúti fuvarozási piacán tapasztalható, megítélésük szerint versenykorlátozó intézkedésekről egyeztették álláspontjukat. 

A dokumentumot pénteken az MKFE elnökével együtt Jan Buczek, a lengyel, Josef Melzer a cseh, és Pavol Hudák a szlovák érdekképviselet vezetője írta alá.

Wáberer György hangsúlyozta: szeretnék elérni, hogy a fuvarozók kikerüljenek a kiküldetési irányelv hatálya alól vagy a szabályokat uniós szinten egységesítsék.

Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára kiemelte: a deklarációt aláíró országok egyesületei 172 ezer kamionszerelvényt és 10 ezer vállalkozást képviselnek, ami a teljes uniós fuvarozási piac 29 százalékát teszi ki. Szeretnék elérni, hogy az Európai Bizottság a májusi, úgynevezett közlekedési jogszabálycsomagot (road-package) a V4-ek véleményének figyelembe vételével fogadja el.

Josef Melzer, a cseh érdekképviselet vezetője kiemelte, hogy a feszültségek egyre nőnek a piacon. A V4-ek összefogása szerinte elég erős jelzés lesz az Európai Bizottságnak. Szeretnék, hogy a megoldások ne veszélyeztessék az egységes közlekedési piacot. 

Jan Buczek, a lengyel érdekképviselet elnöke arról beszélt, hogy a különböző jogi előírások miatti aszimmetria már több éve fennáll, a nyugat-európai országok intézkedései a nemzetközi fuvarozást akadályozzák. Szintén az országonként eltérő minimálbér-előírásokat emelte ki, amellyel szerinte a németek, franciák vagy olaszok kiszorítják a kelet-európai cégeket az uniós közös piacról, abszurd helyzetet teremtenek.

Pavol Hudák, a szlovák képviselet elnöke rámutatott: a 2004-es uniós bővítés óta fennáll a feszült helyzet a közlekedési piacon, a sofőrök munkaidejének eltérő szabályozása veszélyezteti a szállítás biztonságát. Azt kérik, hogy hozzanak mindenkire egységes szabályokat.

Wáberer György ismertetése szerint azt szeretnék, hogy az új, egységes uniós szabályozás elfogadásáig a német, francia, osztrák hatóságok vezessenek be azonnali moratóriumot a nemzetközi közúti fuvarozásra vonatkozó kiküldetési, minimálbér szabályozásukra. Készek a konstruktív párbeszédre, a problémákat tárgyalásos úton kell rendezni, mivel nem szeretnének fennakadásokat okozni a Kelet-Európába telepített gyártócégek anyagellátásában, vagy a termékek piacra juttatásában.

Az MKFE közleménye kiemelte: az Eurostat adatai szerint az unión belül az ezer kilométer feletti árufuvarozás teljesítményének kétharmadát a kelet-európai tagállamok végzik, a nyugat-európai államok fuvarozóinak sem eszköze, sem emberi erőforrása nem áll rendelkezésre ezeknek a feladatoknak akár részbeni átvételére.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakdolgozói bértámogatás

Széles Imre

tb-szakértő

Munkabér csökkentése

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink