hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Behajtási költségátalány: a késlekedő és a jogosult feladatai

  • adozona.hu
2

Késve fizetett szállítójának, de neki is tartozik több vevője. Mit írnak elő számára a behajtási költségátalányra vonatkozó szabályok. Olvasónk kérdésére Pölöskei Pálné okleveles adószakértőnk válaszolt.

Olvasónk a következőképpen ecsetelte a szituációt: Egyik partnerünktől kaptam egy "Behajtási költségátalány lemondási nyilatkozatot". Nem igazán értettem, mi ez, de személyes megbeszélésünkkor kiderült, hogy én nem vagyok eléggé tájékozott, ugyanis egy szállítói számla késedelmes fizetése esetében minden cégnek ki kell állítani egy 40 eurós behajtási költségátalányos számlát. Erről le is lehet mondani, ha nyilatkozik a cég, és akkor nincs semmi teendő. Viszont, ha nincs nyilatkozat, akkor ez kötelező. A mi esetünkben rögtön az jutott eszembe, hogy van még 2013. évi tartozás is felénk, amit nem tudok behajtani, akárhogy tárgyalok a céggel, viszont nem akkora összegek, hogy érdemes legyen jogi útra terelni a dolgot. De, ha az eredeti összeget ki nem fizető cégnek még 40 eurós számlát kiküldök, azzal csak saját magam alatt vágom a fát. (Lehet, hogy a tartozás maga nincs is 40 euró!) Van olyan cég is, aki tartozik, de az egyenlegközlő, felszólító levelet sem veszi át, akkor hogyan küldjek ki neki még behajtási költségátalányról 40 eurós számlát? Valóban foglalkoznom kell ezzel, vagy valamit én értek félre?

A 40 eurós behajtási költségátalányt a Ptk. (2013. évi V. törvény)  6:155. § (2) bekezdése írja elő. Kötelező szabály, amelytől előre szerződésben nem lehet eltérni. Akkor is fennáll a kötelezettség, ha a tartozás nem éri el a 40 eurót. Kötelezett csak vállalkozás vagy hatóság lehet. Ez utóbbi akkor, ha vállalkozással kötött szerződés alapján áll fenn fizetési kötelezettsége és ezzel esik késedelembe – emlékeztetett a jogi háttérre szakértőnk.

Más a tennivaló annál, aki fizetési késedelembe és annál, akit megillet a 40 euró.  

A késedelembe esőnél

– a behajtási költségátalány kötelezettség akkor keletkezik, amikor a vállalkozások közötti szerződés alapján a kötelezett fizetési késedelembe esik,
– ilyenkor a kötelezettnek a törvény alapján kell teljesíteni, illetve a kötelezettséget ráfordításként el kell számolni [Szt. 81. § (2) bekezdés b) pont],
– ha a jogosult nyilatkozott arról (a késedelembe esést követően), hogy lemond erről az összegről, akkor rendkívüli bevételt kell elszámolni [Szt. 86. § (3) bekezdés h) pont].

Olyan lemondó nyilatkozat, amely általában minden késedelem esetére vonatkozik, nem állítható ki, csak a késedelembe esést követően, és beazonosítható kell legyen, hogy melyik tartozáshoz kapcsolódik.  

A jogosult

– számlát a behajtási költségátalányról nem állít ki,
– ha beállt a késedelem, akkor megteheti, hogy lemond e bevételről,
– bevételt csak akkor számol el, ha megtörtént a behajtási költségátalány megfizetése,
– a behajtási költségátalány követelésként nem mutatható ki, így amikor lemond róla, akkor ráfordítást nem számol.

E rendelkezéseket a 2013. július 1-jétől kötött szerződések alapján keletkező fizetési késedelem esetén kell alkalmazni, a korábban kötött szerződés alapján késedelem esetén csak a késedelmi pótlék kötelezettség áll fenn – hívta fel a figyelmet Pölöskei Pálné.  

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
mivanov

A kérdés, hogy az irányelv átültetése a hazai szabályozásba lehet-e szigorúbb, mint amit az EU-s irányelv mond. Nem ez lenne az első eset, hogy a hazai szabályozás szigorűbb előírásokat tartalmaz, mint az irányelv. Mindenesetre így vagy úgy, de a hazai jog az irányadó, az irányelvnek nincs közvetlen hatálya. Ezért míg nem módosítják a Ptk-át, addig véleményem szerint nincs mit tenni, mint követni a cikkben közölteket.

ijuhász

Szerintem már túl sokat pörgünk ezen a behajtási költségátalányon; és azt gondolom sajnos nem jó irányban. Azt meg külön nehezményezem, hogy egyertlen jogszabály értelmezésére korlátozódik minden szakértői vélemény, lényegében egy tavaly augusztusi NAV által közzétett álláspontot leírva. Véleményem szerint a kérdés alapos szakértői megválaszolásához elengedhetetlen még két jogszabály áttekintése is! Gondolok itt az Alaptörvényünkre, ami bizonyos esetekben az EU-s jog elsőbbbségét mondja ki; továbbá a vonatkozó EU-s jogszabályra, ami a behajtási költségátalányról és a késedelmi kamatról hasonlóan fogalmaz, és a jogosult szót használja; és minden EU-s országra nézve kötelezőe alkalmazást rendel el! Ebből nem értem, hogyna lett a magyar jogi szabályozásban a behajtási költségátalány esetén kötelezettség. Ismétlen jogosult, nem kötelezett!
Kíváncsian várom a véleményeket!
Érdeklődés esetén a pontos jogszabályi helyeket is leírom, illetve a pontos idézeteket is bemásolom!

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Új lakás bérbeadása, értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Területfoglalási díj, fordított áfa

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Tervezési szolgáltatás, fordított áfa

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink