hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Bankforgalmi adó válthatná a bankadót

  • adozona.hu

Miközben a média lassan már naponta ad hírt az országgal szemben folytatott túlzottdeficit-eljárás újabb és újabb lépéseiről, hazai és külföldi elemzők egyre nagyobb arányú költségvetési hiányt vetítenek előre a 2013-as évre is. Ezen a helyzeten alapvetően javíthatna - akár már az idei költségvetést is érintve - egy jól eltalált bankforgalmi adó, állítja Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország adótanácsadó partnere.

 A „Tobin-adó” néven is elhíresült adófajta könnyen helyettesíthetné a sokat vitatott jelenlegi bankadót, bevezetése összhangban áll az EU jelenlegi adóelképzeléseivel, ráadásul kivetése nem terhelné tovább a bankszektort, ezzel közvetett módon (a bankadót kiváltva) elősegítheti a gazdaság növekedését is.

„Az adó alapja a jelenlegi bankadóval szemben nem a bankok eszközállománya, hanem a ténylegesen lebonyolított bankközi számlaforgalom lenne. E forgalom 1 ezrelékes mértékében kirótt bankforgalmi adó közel 400 milliárd forintnyi adóbevételhez juttatná a költségvetést.” – magyarázza a BDO szakembere.

A bankforgalmi adó legfontosabb előnyei:

• a költségek döntő hányadát – egyéb bankköltségekhez hasonlóan – a számlatulajdonosok viselnék, azaz a korábbi időszakban bankadóval és devizahitel átváltási költségekkel jelentősen megterhelt bankszektor – összhangban az ágazati különadók kivezetésének eredeti menetrendjével - érdemi adókönnyítést kapna a korábbi eszközalapú adózáshoz képest. Mindez adójogi szempontból újból vonzó banki tevékenységgé tehetné a hitelezést, amely a vállalkozások beruházási kedvét élénkíti és új munkahelyek létrehozását erősíthetné,
• ez az adó összhangban van az EU jelenlegi adóelképzeléseivel, azaz várhatóan több tagállam fog a jövőben hasonló jellegű banki adót bevezetni. Ráadásul jelenleg is zajlik a vita a tagállamok között egy európai szintű egységes forgalmi adó (FTT –financial transaction tax) bevezetéséről, vagyis ez egy olyan eszköz, amit előbb-utóbb maga az EU is alkalmazna;
• a beszedését és elszámolását a bankok kis ráfordítással önmaguk el tudják végezni, azaz a vállalkozások számára mindez többletadminisztrációt nem jelent,
• a pénzügyi tranzakciók áfa-mentessége miatt van helye egy forgalmi típusú adó bevezetésének ezen a területen is.

AZ MNB adatai szerint 2010-ben a bankközi pénzforgalom éves mértéke mintegy 400 ezer milliárd forint volt, melynek egy ezreléke a fent említett 400 milliárd forintnyi adótömeg. Mindez a számlatulajdonosok szintjén a következőképpen jelentkezne: a vállalkozások esetében még többmilliárd forintos számlaforgalom mellett is csupán néhány milliós éves adótétel merülne fel, ami még a jelenlegi növekvő foglalkoztatási adóterhek mellett is kigazdálkodható lehet, különösen, ha a bankok az eszközarányos bankadó megszűnésével párhuzamosan csökkentik a banki műveletek díjazását. Egy háztartás esetén havi 80 ezer forintos átutalással számolva havonta 800 forint lenne a pótlólagos költség, ami szintén nem jelentős tétel.

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Tao tv.7. § 1. zs)

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

3 műszakos munkarend, kötelező-e a munkaidőkeret?

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink