hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az ÁSZ véleménye a 2018-as büdzséről

  • MTI

Megalapozott a 2018-as központi költségvetésről szóló törvényjavaslat, ugyanakkor az európai uniós támogatásoknál kockázatot jelent a költségvetés számára a támogatások elszámolásának késedelme az Európai Bizottság részére – közölte az Állami Számvevőszék.

A jövő évi költségvetési javaslatról készített véleményében a számvevőszék megfogalmazta, hogy a törvényjavaslat megfelel az alaptörvényben meghatározott államadósság-szabálynak, valamint egy előírás kivételével a költségvetésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

Az számvevőszék szerint a 2018-as költségvetési törvényjavaslat bevételi előirányzatai 100 százalékban, a kiadási előirányzatok 90,6 százalékban, 8,68 százaléka részben teljesül, 0,72 százaléka pedig nem megalapozott, ugyanakkor a feltárt kockázatok megfelelő költségvetési intézkedésekkel kezelhetők.

A számvevőszék felidézte, hogy a kormány a költségvetési törvényjavaslatban – a konvergenciaprogrammal összhangban – 2018-ra 4,3 százalékos gazdasági növekedést (GDP) határozott meg. Ez a 2017-re tervezett gazdasági növekedéshez képest 0,2 százalékponttal magasabb növekedési ütem.

A törvényjavaslat szerint 2018-ra az európai uniós módszertan szerinti hiány tervezett értéke a GDP 2,4 százaléka. A GDP arányos államadósság-mutató 2018 végére 69,5 százalékra mérséklődik, ami a 2017 utolsó napján várható 71,4 százalékhoz képest 1,9 százalékpontos csökkenés.

A feltételezett gazdasági növekedés elérése mellett a GDP arányos hiány és államadósság-mutató megfelel a hazai és az uniós előírásoknak. Az államadósság-mutató javuló tendenciája további mozgásteret ad a magyar költségvetés számára – írja véleményében a számvevőszék.

Az ÁSZ megfogalmazta azt is, hogy a költségvetési törvényjavaslatban a tartalék jellegű előirányzatok 257 milliárd forintjából az Országvédelmi Alap 60 milliárd forintja tekinthető valódi költségvetési tartaléknak, a többi tartalék – a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szánt 110 milliárd forint, a 87 milliárd forint céltartalék – nem használható fel szabadon a költségvetési kockázatok kezelésére.

A gazdasági növekedés és az európai uniós módszertan szerinti hiány 3 százalék alatti mértéke további implicit tartalékot jelent. Ugyanakkor a költségvetési döntésekkor továbbra is konzekvens költségvetési gazdálkodás szükséges a központi és helyi szinten, valamint a kormányzati szektorba sorolt egyéb szervezeteknél egyaránt – mutat rá a számvevőszék.

Az ÁSZ feltárta, hogy a kormányzati szektor strukturális egyenlegének számított mértéke kedvezőtlenebb a középtávú költségvetési hiánycélnál, ez azonban nem jelent kockázatot a költségvetés végrehajthatósága szempontjából.

Véleményében az ÁSZ arra is felhívja a figyelmet, hogy az európai uniós támogatásoknál kockázatot jelent a költségvetés számára a támogatások elszámolásának késedelme az Európai Bizottság részére.

Az ÁSZ felveti azt is, hogy a kiemelt kormányzati programok és beruházások hatásainak megítélését nehezíti, hogy az éves költségvetési törvényjavaslatban nem állnak rendelkezésre az ilyen típusú programok megvalósításával kapcsolatos, több év adatait tartalmazó költségvetési tervek.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink