hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kikből lesznek APEH-revizorok?

  • Salgó Andrea

Pályázni ugyan már szeptembertől lehetett, de még mindig sok a betöltetlen állás az APEH-nál. Egy 13 évvel ezelőtt hozott, de az adóhivatal szerint kiegészítésre szoruló kormányrendelet csak nehezíti a helyzetet.

Létszámváltozás az APEH-nál
A kormány létszámcsökkentési terve keretében 2003 december 31-e és 2004 novembere között 1314 alkalmazottat küldtek el az APEH-tól. Így közel egy év alatt 13221 főről 11962-re csökkent az ottdolgozók száma. Az országos leépítés nemcsak az adóhivatalt, hanem az egész közigazgatást érintette, mintegy 7000-en vesztették el az állásukat. Alig telt el négy év és egy újabb kormányhatározat született, mely a feketegazdaság elleni küzdelem jegyében már létszámbővítést rendelt el. A létszámbővítés eredményeképp az APEH-ba integrálták az Illetékhivatalokat, 1360 fővel, továbbá a Szerencsejáték Felügyeletet 122 munkatárssal. Az állami adóhatóság létszáma a vagyonosodási vizsgálatok számának elvárt, jelentős mértékű növelése miatt további 500 státusszal növekedett akkor - mondta el a főosztályvezető. Megjegyezte: az előbbiekben említett 2006-os kormányhatározat rendelkezett arról is, hogy az APEH megyei igazgatóságait regionális szervezeti egységekké kellett átszervezni, így a létszám 2007. január 1-jétől 13.899 fő lett. Vagyis a létszám közel ugyanannyira duzzadt, mint 2003-ban, az országos létszámcsökkentés előtt.
Nem is sejtjük, hogy hány embernek van revizori, vagy végrehajtói ambíciója: vidéken gyakori, de a fővárosban is előfordult, hogy az adóhivatalhoz 300 pályázat érkezett ugyanarra a meghirdetett állásra. Tavaly augusztusban egy kormányhatározat 1717 új munkatárs felvételét írta elő az akkor már közel 14 ezres létszámmal dolgozó APEH számára. Az adóhivatal szeptemberben meghirdetett állásaira országos volt a túljelentkezés, de vannak olyan posztok, amelyeket mind a mai napig nem tudnak betölteni.

Leginkább a közép-magyarországi régióban, azaz Budapesten és környékén okoz gondot az ötezer fős létszámkeret betöltése. Csaknem százan meggondolták magukat, visszaléptek, miután már felvételt nyertek, igaz, még nem kezdődött el hivatalosan közszolgálati jogviszonyuk – panaszolta az Adózónának a Hazai Béla, az APEH központi hivatalának humánpolitikai főosztályvezetője. Mint hozzátette, jelenleg is tart a közel kétszáz üres álláshely pályáztatása, 320 új munkatárs felvétele pedig folyamatban van. Hogy miért nem annyira kapós a főváros és környéke, arra több magyarázat is van.

A budapesti pályázókat gyakran még az sem motiválja, hogy a bruttó 120 ezer forintos köztisztviselői alapbér mellett a magasnak számító - negyedévente akár egyhavi fizetésnek megfelelő – prémiumot kaphatnak. Ennek ugyanis háromszorosát is megkereshetik egy multinacionális vállalat pénzügyi osztályán, nem beszélve a kultúra-utalvány, nyelvtanulási támogatás, egyéb juttatásokról, amiről a közszférában csak álmodhatnak. Az adóhivatalhoz jelentkezők, pályakezdőként azzal is számolnak, hogy 3-4 év múlva tanácsosként is legfeljebb tizenötezer forinttal kereshetnek többet.

Akit esetleg nem tántorít el az alacsony jövedelem, megesik, hogy túlzottan jártas ezen a területen. Egy adótanácsadó iroda vezetőjének foglalkoztatása ugyanúgy nem lenne etikus, mintha egy ingatlanügynökség munkatársával dolgozna együtt az APEH. Voltak, akik emiatt vallottak kudarcot – magyarázta Hazai.

A pályázónak hiába van szerény fizetési igénye, ha nem rendelkezik azzal a végzettséggel, ami a pozíció betöltéséhez szükséges. Tehát kevés, ha valaki a Pénzügyi Számviteli Főiskola szakirányú továbbképzésén végzett okleveles adószakértőként vagy mérlegképes könyvelőként. Még a szakmájában szerzett többéves gyakorlat sem garancia, hogy abba a pozícióba nyer felvételt az adóhivatalnál, ahova jelentkezett. Egy mérlegképes könyvelői képesítés például annál többet ér az adóhivatalnál, minél régebben szerezte. Évekkel ezelőtt még főiskolai tantárgy részeként oktatták a mérlegképes könyvelést. Így a köztisztviselők képesítési előírásáról szóló rendelet értelmében felsőfokú végzettségnek számított. Ma ma már önálló szakirányok, felsőfokú szakképzések indulnak e területen, de ezek nem szerepelnek a hatályos rendeletben. Ezért az adóhivatal nem felső-, hanem középfokú végzettségnek ismeri el, ami havonta több tízezer forinttal alacsonyabb fizetést is jelenthet a dolgozónak. 

Aktuális állások
Kattintson ide a pályázatok elolvasához! a közép-magyarországi régióban.
Sok pályázó alkalmazását tehát nehezíti, hogy szakképesítésük nem szerepel a köztisztviselők képesítési előírásairól szóló 9/1995. (II. 3.) kormányrendeletben. Noha magát a rendeletet többször módosították az elmúlt évek során, a szóban forgó 3-as melléklet - adóhivatal információi szerint - nem változott immár 13 éve. A hatályba lépés óta eltelt több mint egy évtized alatt az oktatási rendszer jelentősen átalakult, s az okleveles adószakértő, a társadalombiztosítási tanácsadó, vagy a hozzájuk hasonló szakirányú végzettségek jól beilleszthetők az APEH szervezetébe. Ezért az APEH új szakirányokkal, szakképesítésekkel bővítését már tavaly novemberben kezdeményezte a Pénzügyminisztériumnál akár évekig is elhúzódhat a módosítások végrehajtása.

A szokásos néhány hónapnál hosszabb időre azért van szükség, mert alapvető változások történtek a felsőoktatásban és a szakképzés rendszerében, amely most a képesítési előírások elvi szintű, koncepcionális felülvizsgálatát teszik szükségessé - áll a Kormányszóvivői Iroda Adózónához eljuttatott indoklásában. A rendelet, melyet hatálybalépése óta már 13 esetben - legutóbb 2007. január 1-jén – módosítottak, előkészítésére a közeljövőben felülvizsgálati munkacsoport jön létre. A javaslataik alapján kialakított normaszöveg közigazgatási egyeztetésre, azaz tárcakörözésre kerül.

A szakmai vizsgálat célja, hogy megállapítsa, hogy a javasolt új feladatkör, illetve az ahhoz rendelt végzettség a közigazgatás feladat és hatásköri rendszerébe, illetve ehhez kapcsolódva a köztisztviselői képesítési előírások rendszerébe illeszthető-e, vagy sem. Minden esetben további vizsgálatot igényel, hogy a közigazgatás általános munkaerő piaci igénye alátámasztja-e a módosítási javaslatokat. Egyedi, vagy esetleg szűk személyi kört érintő javaslatok miatt a jogszabály módosítása ugyanis nem indokolt.

Az APEH ugyan bízik abban, hogy áprilisra elkészülnek a módosítások, tekintve, hogy a Pénzügyminisztérium javaslatait kiemelten kezeli a Miniszterelnöki Hivatal. A Kormányszóvivői Iroda lapunkat hivatalosan arról tájékoztatta, a javaslatok kezelése és elbírálása független attól, hogy a javaslat, mely szervezettől érkezik, tehát egyetlen intézmény, vagy szervezet javaslatait sem kezelik kiemelten.


Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Személyes közreműködés jelentése

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink