hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kikből lesznek APEH-revizorok?

  • Salgó Andrea

Pályázni ugyan már szeptembertől lehetett, de még mindig sok a betöltetlen állás az APEH-nál. Egy 13 évvel ezelőtt hozott, de az adóhivatal szerint kiegészítésre szoruló kormányrendelet csak nehezíti a helyzetet.

Létszámváltozás az APEH-nál
A kormány létszámcsökkentési terve keretében 2003 december 31-e és 2004 novembere között 1314 alkalmazottat küldtek el az APEH-tól. Így közel egy év alatt 13221 főről 11962-re csökkent az ottdolgozók száma. Az országos leépítés nemcsak az adóhivatalt, hanem az egész közigazgatást érintette, mintegy 7000-en vesztették el az állásukat. Alig telt el négy év és egy újabb kormányhatározat született, mely a feketegazdaság elleni küzdelem jegyében már létszámbővítést rendelt el. A létszámbővítés eredményeképp az APEH-ba integrálták az Illetékhivatalokat, 1360 fővel, továbbá a Szerencsejáték Felügyeletet 122 munkatárssal. Az állami adóhatóság létszáma a vagyonosodási vizsgálatok számának elvárt, jelentős mértékű növelése miatt további 500 státusszal növekedett akkor - mondta el a főosztályvezető. Megjegyezte: az előbbiekben említett 2006-os kormányhatározat rendelkezett arról is, hogy az APEH megyei igazgatóságait regionális szervezeti egységekké kellett átszervezni, így a létszám 2007. január 1-jétől 13.899 fő lett. Vagyis a létszám közel ugyanannyira duzzadt, mint 2003-ban, az országos létszámcsökkentés előtt.
Nem is sejtjük, hogy hány embernek van revizori, vagy végrehajtói ambíciója: vidéken gyakori, de a fővárosban is előfordult, hogy az adóhivatalhoz 300 pályázat érkezett ugyanarra a meghirdetett állásra. Tavaly augusztusban egy kormányhatározat 1717 új munkatárs felvételét írta elő az akkor már közel 14 ezres létszámmal dolgozó APEH számára. Az adóhivatal szeptemberben meghirdetett állásaira országos volt a túljelentkezés, de vannak olyan posztok, amelyeket mind a mai napig nem tudnak betölteni.

Leginkább a közép-magyarországi régióban, azaz Budapesten és környékén okoz gondot az ötezer fős létszámkeret betöltése. Csaknem százan meggondolták magukat, visszaléptek, miután már felvételt nyertek, igaz, még nem kezdődött el hivatalosan közszolgálati jogviszonyuk – panaszolta az Adózónának a Hazai Béla, az APEH központi hivatalának humánpolitikai főosztályvezetője. Mint hozzátette, jelenleg is tart a közel kétszáz üres álláshely pályáztatása, 320 új munkatárs felvétele pedig folyamatban van. Hogy miért nem annyira kapós a főváros és környéke, arra több magyarázat is van.

A budapesti pályázókat gyakran még az sem motiválja, hogy a bruttó 120 ezer forintos köztisztviselői alapbér mellett a magasnak számító - negyedévente akár egyhavi fizetésnek megfelelő – prémiumot kaphatnak. Ennek ugyanis háromszorosát is megkereshetik egy multinacionális vállalat pénzügyi osztályán, nem beszélve a kultúra-utalvány, nyelvtanulási támogatás, egyéb juttatásokról, amiről a közszférában csak álmodhatnak. Az adóhivatalhoz jelentkezők, pályakezdőként azzal is számolnak, hogy 3-4 év múlva tanácsosként is legfeljebb tizenötezer forinttal kereshetnek többet.

Akit esetleg nem tántorít el az alacsony jövedelem, megesik, hogy túlzottan jártas ezen a területen. Egy adótanácsadó iroda vezetőjének foglalkoztatása ugyanúgy nem lenne etikus, mintha egy ingatlanügynökség munkatársával dolgozna együtt az APEH. Voltak, akik emiatt vallottak kudarcot – magyarázta Hazai.

A pályázónak hiába van szerény fizetési igénye, ha nem rendelkezik azzal a végzettséggel, ami a pozíció betöltéséhez szükséges. Tehát kevés, ha valaki a Pénzügyi Számviteli Főiskola szakirányú továbbképzésén végzett okleveles adószakértőként vagy mérlegképes könyvelőként. Még a szakmájában szerzett többéves gyakorlat sem garancia, hogy abba a pozícióba nyer felvételt az adóhivatalnál, ahova jelentkezett. Egy mérlegképes könyvelői képesítés például annál többet ér az adóhivatalnál, minél régebben szerezte. Évekkel ezelőtt még főiskolai tantárgy részeként oktatták a mérlegképes könyvelést. Így a köztisztviselők képesítési előírásáról szóló rendelet értelmében felsőfokú végzettségnek számított. Ma ma már önálló szakirányok, felsőfokú szakképzések indulnak e területen, de ezek nem szerepelnek a hatályos rendeletben. Ezért az adóhivatal nem felső-, hanem középfokú végzettségnek ismeri el, ami havonta több tízezer forinttal alacsonyabb fizetést is jelenthet a dolgozónak. 

Aktuális állások
Kattintson ide a pályázatok elolvasához! a közép-magyarországi régióban.
Sok pályázó alkalmazását tehát nehezíti, hogy szakképesítésük nem szerepel a köztisztviselők képesítési előírásairól szóló 9/1995. (II. 3.) kormányrendeletben. Noha magát a rendeletet többször módosították az elmúlt évek során, a szóban forgó 3-as melléklet - adóhivatal információi szerint - nem változott immár 13 éve. A hatályba lépés óta eltelt több mint egy évtized alatt az oktatási rendszer jelentősen átalakult, s az okleveles adószakértő, a társadalombiztosítási tanácsadó, vagy a hozzájuk hasonló szakirányú végzettségek jól beilleszthetők az APEH szervezetébe. Ezért az APEH új szakirányokkal, szakképesítésekkel bővítését már tavaly novemberben kezdeményezte a Pénzügyminisztériumnál akár évekig is elhúzódhat a módosítások végrehajtása.

A szokásos néhány hónapnál hosszabb időre azért van szükség, mert alapvető változások történtek a felsőoktatásban és a szakképzés rendszerében, amely most a képesítési előírások elvi szintű, koncepcionális felülvizsgálatát teszik szükségessé - áll a Kormányszóvivői Iroda Adózónához eljuttatott indoklásában. A rendelet, melyet hatálybalépése óta már 13 esetben - legutóbb 2007. január 1-jén – módosítottak, előkészítésére a közeljövőben felülvizsgálati munkacsoport jön létre. A javaslataik alapján kialakított normaszöveg közigazgatási egyeztetésre, azaz tárcakörözésre kerül.

A szakmai vizsgálat célja, hogy megállapítsa, hogy a javasolt új feladatkör, illetve az ahhoz rendelt végzettség a közigazgatás feladat és hatásköri rendszerébe, illetve ehhez kapcsolódva a köztisztviselői képesítési előírások rendszerébe illeszthető-e, vagy sem. Minden esetben további vizsgálatot igényel, hogy a közigazgatás általános munkaerő piaci igénye alátámasztja-e a módosítási javaslatokat. Egyedi, vagy esetleg szűk személyi kört érintő javaslatok miatt a jogszabály módosítása ugyanis nem indokolt.

Az APEH ugyan bízik abban, hogy áprilisra elkészülnek a módosítások, tekintve, hogy a Pénzügyminisztérium javaslatait kiemelten kezeli a Miniszterelnöki Hivatal. A Kormányszóvivői Iroda lapunkat hivatalosan arról tájékoztatta, a javaslatok kezelése és elbírálása független attól, hogy a javaslat, mely szervezettől érkezik, tehát egyetlen intézmény, vagy szervezet javaslatait sem kezelik kiemelten.


Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Iparűzésiadó-előleg módosítása önellenőrzéssel

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink