hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Mi mindent befolyásol a leszavazott ingatlandó?

  • Kovács Andrea

Néhányan csalódottak, egyeseket meglepett, és persze vannak, akik örülnek: a parlament módosított, 2009-től nem lesz kötelező az értékalapú ingatlanadó. Az önkormányzatok és polgármesterek ezentúl 3 opció közül választhatnak: terület, érték, korrigált forgalmi érték. Az adószakértők nem értik a döntést és a hatásaitól is tartanak.


„Hosszabb tavú stagnálásra kell berendezkedni ezek után” – reagált Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst&Young adószakértője az ingatlanadóval kapcsolatos döntésre, vagyis arra, hogy 2009-től nem lesz kötelező érték alapon kivetni ezt az adónemet, hanem az önkormányzatok továbbra is választhatnak: terület, korrigált forgalmi érték vagy érték alapon vet-e ki ilyen adót. A szakember véleménye szerint a választásokig már biztosan nem lesz ezen a téren változás, s utána is csak akkor, ha az akkori kormányzatban lesz elég „spiritusz” ezt végigvinni. Az lehetne a negyedik próbálkozás, mert már háromszor bukott meg az értékalapú ingatlanadó terve: 1996-ban, majd az Orbán kormány idején, és most. „37 éve vagyok a pályán, de ez még engem is meglepett”- fogalmazott a szakember, felidézve, hogy ő is csak úgy tartotta volna megfelelőnek az adó bevezetését, ha személyi jövedelemadóból és a társasági adóból leírható lett volna.

A hétfői döntést követően azonban vélhetően egyetlen önkormányzat sem fog értékalapon adót kivetni. „Az önkormányzatok maximum utolsó utáni lehetőségként választják az értékalapú ingatlanadó kivetését” – mondta az Adózónának László Csaba, a KPMG adópartnere, hozzátéve: csak kötelező alapon lett volna értelme bevezetni. A szakember szerint sem az adóreform, sem az adótörvények más irányú vitái kapcsán nem volt indokolt ennek a kérdésnek a napirendre kerülése, és az őszi döntés módosítása. A parlamentben ülő polgármesterek és az önkormányzatok azonban már ősszel egyértelművé tették, lobbizni fognak a változtatásért, s úgy tűnik, akaratuk célt ért. Vámosi-Nagy Szabolcs szerint a parlament döntésével azt érte el, hogy semmi nem fog változni 2009-től: az a négy önkormányzat, amely eddig korrigált forgalmi érték alapon szedett adót, továbbra is így tesz majd, ahogy a maradék önkormányzat sem változtat korábbi gyakorlatán.

László Csaba, egykori pénzügyminiszter szerint olyan szakmai szempontok is indokolták volna az értékalapú ingatlanadó kötelező bevezetését, amelyek a döntést követően várhatóan lekerülnek a napirendről. Ilyen a népszerűtlen helyi iparűzési adó kérdése, amelyet csökkenteni, esetleg megszűntetni lehetett volna az ingatlanadó bevonásával, amely részben pótolhatta volna a kiesett forrást, a gazdasági tevékenység és a birtokolt ingatlan mérete közötti korreláció okán - hangsúlyozta a szakember. Az egykulcsos adóval kapcsolatos kérdések, viták esetében is lett volna jelentősége: az alacsonyabb jövedelműek esetén szociális eszközökkel, a magasabb jövedelműek esetében pedig ezzel, a vagyont adóztató adónemmel lehetett volna biztosítani a társadalmi méltányosságot. „Vélhetően az adószerkezet strukturális változásainak iránya is változik a hétfői döntés kapcsán ”- összegzett a szakember. Erre rímel Vámos-Nagy Szabolcs véleménye is: ilyen döntések nyomán nehézkesen valósulhat meg adószerkezet-váltás.

Az ingatlanadót önmagában és az adórendszer részeként is vizsgálhatjuk. Utóbbi esetben a Magyarország versenyképtelenségéhez nagyban hozzájáruló iparűzési adó kiváltására lett volna remek, progresszíven, egy vagyonadó formájában”- mondta Erdős Gabriella, a PricewaterhouseCoopers adópartnere az Adózóna megkeresésére. Önmagában vizsgálva az adónemet azonban az sem szerencsés, hogy 3 féle opció közül lehet választani. „Nem megbízható, nem szolgálja a jogbiztonságot, nem segíti az arányos közteherviselést”- tette hozzá. Amennyiben az önkormányzatok választhatnak, előfordulhat, hogy Budapesten például az utca egyik felén ötször-hatszor magasabb adót fizetnek, mint a másik oldalon – hoz példát a szakember. Amennyiben pedig nem választják – ennek van a legnagyobb valószínűsége - a számított érték alapú adózást, akkor egy egységes, de korszerűtlen rendszerben szednek be pénzt. Az adószakértő nem tud hasonló európai példáról, ahol egy adónem kivetésére három lehetőség is lenne. A magyar társadalom számított értékalapú ingatlanadóval szembeni erős ellenállását a magyarok alacsony mobilitási készségével magyarázza. „Amerikában egy ilyen döntés után az ember, aki nem tud fenntartani egy értékes ingatlant, eladja, vesz egy kisebbet, és a maradék pénzből még talán félretenni is tud. Magyarországon ritka az ilyen”- teszi hozzá. Erdős Gabriella véleménye szerint ugyanakkor fontos tény az is, hogy luxusadó formájában létezik vagyonadó Magyarországon.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Devizakonverzió

Nagy Norbert

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink