hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ekáer: bizonytalanság a gyűjtőfuvar joggyakorlatában

  • adozona.hu

A gyűjtőfuvarok szempontjából lényeges ponton módosult az ekáer rendelet: júniustól akkor is csak egy ekáerszámot kell kérni, ha egy feladó, több felrakodási címről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás – mutat rá a MAZARS. A nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat szerint ugyanakkor az egyszerűsítésnek szánt módosítás nem hoz valódi megkönnyebbülést az érintetteknek, sőt, a logisztikai partnerrel dolgozó cégeknek mostantól még nehezebb a szabályok jogkövető alkalmazása.

Az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) működéséről szóló 5/2015. NGM-rendelet 15. § (4) bekezdése értelmében júniustól akkor is csak egy ekáerszámot kell igényelni, ha egy feladó, több felrakodási címéről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás. A módosítással megszűnik a korábban a gyűjtőfuvarok esetén minden kirakodási-, illetve felrakodási helyhez kapcsolódóan fennálló ekáerszám igénylési kötelezettség, de az érintettek élete semmivel sem lesz könnyebb, mint korábban volt – mutat rá a MAZARS legfrissebb háttéranyaga.

Bár az új rendelkezés célja a gyűjtőfuvarokkal kapcsolatos adminisztráció csökkentése volt, ez nem valósult meg egyértelműen, sőt a változás egyes esetekben nem csökkenti, hanem növeli az adózók bizonytalanságát” – nyilatkozta Nyári Zsolt, a MAZARS szenior adómenedzsere.

Nyári Zsolt elmondta: a május végéig érvényes szabályok szerint, egy feladótól egy címzett több kirakodási címére küldött szállítmányhoz több ekáerszámot kellett kérni – gyűjtőfuvarok esetében akár több tízet is –, hiszen egy ekáerszám egy feladó egy címzettnek, egy gépjárművel kiszállított áruegységét azonosította. Június elejétől ez úgy változott, hogy olyan fuvarok esetében, amelyek során egy feladótól egy címzett több kirakodási címére érkezik áru, vagy egy feladó több felrakodási helyéről indul az áru gyűjtőfuvar keretében, már csak egy ekáerszám igénylése szükséges. Ezzel összhangban az ekáer elektronikus felületét is átalakították, úgy, hogy egy szám alatt több fel- és kirakodási hely is megadható legyen.

„Bár egyszerűsítésnek tűnhet a változás, az ilyen ügyletekhez kapcsolódó adminisztrációs terhek ezzel egyáltalán nem csökkentek, hiszen a fel- és kirakodásokhoz kapcsolódó, változó súlyadatokat, illetve termék megnevezését és a VTSZ számokat az adózóknak továbbra is tételesen és valós időben kell bejelenteniük az ekáeren keresztül” – mutatott rá Nyári Zsolt.

A szakember szerint még rosszabb a helyzet akkor, ha az érintettek logisztikai szolgáltató igénybevételével szállíttatják ki a termékeit.  A sok terméket mozgató cégek életében ugyanis napi szinten előfordul, hogy az egy felrakodási pontról, egy címzett több célállomására elindított áru mozgatása nem saját szervezésben, hanem logisztikai partner bevonásával történik. 

A nagyobb szállítmányozók fuvarszervezési gyakorlata miatt azonban gyakran még az indítás pillanatában sem tudja a fuvarozó – és így az adózó sem –, hogy az egyes áruegységek pontosan hogyan jutnak majd el a célállomásaikra, és gyakori a fuvar logisztikai raktárban történő technikai megszakítása, átrakodása is.

Így a gyakorlatban komoly problémát jelent, hogy az adott társaság egyszerűen nem tudja – és nem is tudhatja –, hogy a logisztikai központban történő szortírozást követően az egyes termékek szállítását egy vagy több járművel intézi majd a logisztikai szolgáltató” – mondta Nyári Zsolt.

Ha ugyanis a szolgáltató a címzett minden címére külön járművel intézi a szállítást, akkor a feladónak több ekáerszámot kell kérnie, de ha egy gépjárművel történik a teljes kiszállítás, akkor – az új szabályozás alapján – csak egyet, és azon belül kell több felrakodási címet bejelenteni.

A MAZARS szerint az a baj, hogy az új szabály értelmében a gyűjtőfuvar, illetve a külön teherautóval történő szállítás eltérő ekáer kötelezettséget eredményez, hiszen a csak egy ekáerszám igénylése júniustól nem opció, hanem kötelező előírás a gyűjtőfuvarokra.

„Emiatt – értelmezésünk szerint – a bizonytalanság nem oldható fel azzal, hogy az adózó a régi szabályok szerint eljárva minden célállomáshoz igényel egy ekáerszámot, ugyanis, ha a kiszállítás gyűjtőfuvar formájában teljesül, akkor csak egy ekáerszám használata lenne szabályos” – mutat rá a jogalkalmazási anomáliára a szakember.

Hozzátette: ezért kiemelten fontos lett annak előzetes ismerete, hogy szállítmányozó partnerünk a termékeinket gyűjtőfuvar keretében szállítja vagy sem, még akkor is, ha ez a bevett piaci gyakorlat szerint egyáltalán nem életszerű.   

Az ekáerszám pontos meghatározása azért is egyre sürgetőbb, mert az adóhatóság most már nem csak a közúton állítja meg a tehergépjárművet, hanem gyakoriak a célzott, a szállítmány végső állomására kirendelt, közúti fuvarozással járó tevékenységet vizsgáló, valamint az egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló, illetve az adatgyűjtést célzó ellenőrzések is, amelyek során többet között azt is vizsgálhatják, hogy a szállítmányokra összesen hány ekáerszámot kellett megkérnie a bejelentésre kötelezettnek. Mulasztási bírság kiszabását pedig minden további nélkül indokolhatja az is, ha például egy ekáerszám helyett többet igényelt az érintett cég, azaz valós kockázati tényező a gyűjtőfuvarokhoz kapcsolódó anomália” – tette hozzá.

Nyári Zsolt szerint a június 1-je után a régi bejelentési kötelezettség alapján eljáró vállalkozásoknak különösen időszerű ismét áttekinteni a belső rendszerüket, és szükség esetén felvenni a kapcsolatot a logisztikai partnereikkel is, hogy a gyűjtőfuvarok bejelentése a jogszabályi követelményeknek megfelelően történjen.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzletrész értékvesztése

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Szoftverlicencek adásvétele

Pölöskei Pálné

adószakértő

Nyílt végű lízing – előtörlesztés

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink