hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ekáer: sok a bizonytalanság, többen halasztanák az éles üzemet

  • MTI/Adózóna

Az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) még nem alkalmas az éles üzemre, véli a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MSZSZ), ezért a szakma javaslatot nyújtott be a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM) a rendszer módosítására.

Az MLSZKSZ szerdai, MTI-hez eljuttatott közleményében kifejti: az MSZSZ-szel összegezték az ekáer 2015. január 1-jei bevezetését követő időszak gyakorlati tapasztalatait. A logisztikai szakma véleménye szerint az ekáer jelenlegi állapotában még azért nem alkalmas az éles üzemre, mert nem egyértelműek a jogszabályi megfogalmazások, sok a tisztázatlan szakmai kérdés és a működési bizonytalanság.

A két szervezet egy komplex rendszer létrehozását javasolja: az ekáer szakmai alapját az elektronikus számlázásnak, az elektronikus fuvarlevélnek és az elektronikus szállítólevélnek kellene képeznie. Megvalósulásával az e-útdíj ellenőrzéssel, a teherjárművek menet közbeni mérlegelésével együtt, a teljes számlázási, nyomonkövetési rendszer zárttá válna, így megfelelő ellenőrzési rendszerrel megtámogatva megszűnnének a kiskapuk és jelentősen lehetne fehéríteni a gazdaság ezen részét, továbbá az érintett logisztikai, termelő, kereskedő cégeket sem terhelné a többletadminisztráció - vélekednek.

Szerintük a komplex rendszer biztosítaná a több 100 milliárd forintos adóbevételt, kevesebb adminisztrációval. Hasonló rendszerek Nyugat-Európában már működnek, a szövetségek szerint célszerű lenne azokat tanulmányozni.

"Megfelelő tesztidőszak nélkül nem látható, hogy az ekáer hogyan fogja teljesíteni a kitűzött kormányzati célokat. Ezért a logisztikai szakma indokoltnak tartja a türelmi időszak meghosszabbítását további két hónappal, és arra kérik a kormányzatot, hogy a tesztidőszak tapasztalataira építve a szakmával együttműködésben egy olyan komplex rendszert hozzon létre, amely nem okoz jelentős többletadminisztrációt, több adóbevételt generál és növeli az ország versenyképességét" - hangsúlyozzák a közleményben.

A logisztikai szakma továbbra is jó iránynak tartja, hogy a kormányzat elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert működtessen az áfa- és adócsalások csökkentésére, amelynek célja az áruk útjának valós nyomon követése, a gazdaság fehérítése - idézi a közlemény Fülöp Zsoltot, az MLSZKSZ elnökét.

Fülöp Zsolt hozzátette, hogy ha a kormány a jelenlegi formájában működteti tovább az ekáert, úgy a rendszer jelentős gazdasági és társadalmi feszültségeket generál: a nemzetközi forgalom elkerülheti az országot, cégek zárhatnak be, munkahelyek szűnhetnek meg és leállhatnak a fejlesztések. "Ez Magyarország nemzetközi megítélésének nagymértékű romlásához vezethet befektetési szempontból" - emelte ki.

Olvassa el a témában az Adóváltozások 2015 rovatunkban megjelent cikkeinket is!

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

SZÉP-kártya 2024.01.01-től

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Örökölt termőföld eladása

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink