adozona.hu
Meghibásodott garanciális termékek bizonylatolása + áfakérdés
http://adozona.hu/kerdesek/2021_9_10_Meghibasodott_garancialis_termeke_mwo
Meghibásodott garanciális termékek bizonylatolása + áfakérdés
Kiskereskedelmi cégként garanciális termékeket is forgalmazunk. Akkor, ha a garanciaidőn belül elromlik a termék és kiderül, hogy nem javítható, a vásárló részére jóváíró számlát készítünk, mely alapján megtérítjük neki a vételárat. A mi feladatunk a hibás termék továbbítása a beszállító (nagykereskedő) felé, aki a bevizsgálást végzi. Ekkor a beszállító, akitől eredetileg beszereztük a terméket, szintén jóváíró számlán „veszi vissza” tőlünk a hibás árut. Feltételezem ezen törvényi hivatkozás alapján: Ha a felek közötti szerződés tartalma alapján nem megfelelő minőségű, hibás terméket küldtek vissza a vételár esetleges visszatérítése mellett, akkor a számviteli törvény (Sztv.) 73. § (2) e) pontja értelmében az eladónál az értékesítés nettó árbevételét csökkentő tétel lesz. Vagyis ez esetben az eladó az, akinek módosító [áfatörvény 170. § (1) és 153/B § (1) a), illetve 153/C § (1) a)] számlát kell kiállítania. Jelenleg az egyik beszállítóval vitába keveredtünk. Szerintük az idézett jogszabály arra vonatkozik, ha ők a kiskereskedő felé valamit rosszul teljesítenek. Ekkor készülhet visszáruszámla áfásan. Szerintük a garanciális ügyleteknél nem erről van szó. Úgy látják, ha a termék a használat során meghibásodik (nem javíthatóvá válik), akkor az egy garanciális kötelezettség a végfelhasználó felé, ami igaz is. Azonban ebből kifolyólag ez nem visszáru, hanem egy garanciális ügylet, így ők, mint nagykereskedők áfamentesen akarnak számlázni (egyfajta költségtérítésként, kártérítésként) a kiskereskedő felé.