• Névtelen kérdező
Hozzászólások 0

Társasházi elszámolás

Állásfoglalás kérése. Kérem Önöket, hogy az alábbiak tekintetében részemre állásfoglalást szíveskedjenek adni: 1. Egy kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaság tulajdoni hányaddal rendelkezik egy társasházban, melyben szükségessé vált a tető felújítása. A társasház közgyűlése elfogadta, hogy a tetőfelújítás X forintba kerül, melynek pénzügyi fedezete állami támogatás és kamatmentes kölcsön. A gazdasági társaságnak a tulajdoni hányad szerint ráeső kamatmentes kölcsönt, célbefizetésként három év alatt egyenlő részletben kell megfizetnie a társasház részére. Kérem, szíveskedjenek részemre állásfoglalást adni a tekintetben, hogy a kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságnak a tetőfelújítás költségét, amennyiben a számviteli törvény szerint karbantartásnak minősül, a felmerülés évében kell-e a költségek között érvényesíteni, a társasház felé fennálló tartozás összegét (kölcsön) „célbefizetést” pedig kötelezettségként előírni, vagy három év alatt a havonta fizetendő fix összegeket mint közös költséget érvényesíthetem? A vissza nem térítendő támogatás jogosultja a társasház, a gazdasági társaságnak e támogatást ki kell-e mutatni a könyveiben, ha igen van-e illetékfizetési kötelezettsége? Szíveskedjenek továbbá azt is megválaszolni, hogy a gazdasági társaság a közgyűlés által elfogadott, megszavazott terv, vagy a tényleges felújítási összeg tulajdoni hányad szerint rá eső részét érvényesítheti könyvelésében? Terv-tény eltérése esetén az összeget hova kell könyvelni? Tényleges költségek könyvelése esetén kell-e a társasháznak számviteli bizonylatot készítenie a gazdasági társaság részére a tető felújítás rá eső összegéről, vagy az éves elszámolásában név szerint tulajdoni hányadonként kimutatást készítenie, vagy nekünk kell az éves elszámolás felújítás sorából kiszámolni a gazdasági társaságra eső hányadot,vagy elegendő a „Tető felújítási tervezetben ” előjegyzett célbefizetési előírása. 2. Következő kérdésem a közös költség elszámolására vonatkozik. A közös költséget év közben a költségvetési terv alapján fizeti a gazdasági társaság. Következő év május 31-ig a közgyűlés az elszámolás alapján elfogadja a tényleges közös költséget. A tulajdonosokat terhelő részt nemcsak a tulajdoni hányad alapján határozzák meg, mivel egyes költségeket más-más arányban viselnek (pl. vízmérővel felszerelt tulajdon, vagy szemétszállítás költsége). A gazdasági társaság, mint tulajdonos a terv szerint fizetett közös költséget számolja el könyveiben, vagy a társasháznak ki kell mutatni az Őt terhelő közös költséget a beszámoló elszámolása részeként, vagy külön számviteli bizonylatként?Válaszukat előre is köszönöm.Budapest, 2012. december 11. Tisztelettel: Árvainé Krénusz Mária [email protected]


A folytatáshoz előfizetés szükséges.
Szakértőnk válaszát előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el! Emellett többek között feliratkozhatnak mások által feltett kérdésekre, és elolvashatják a cikkek teljes szövegét is.

 

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
VIDEÓ
2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2