adozona.hu
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény, az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló 1994. évi LXXX. törvény, a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati v
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény, az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló 1994. évi LXXX. törvény, a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati v
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 1999. évi LVI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A munkajogi szabályoknak a kormányprogramban előírt általános felülvizsgálatától függetlenül jelen törvénymódosítás bizonyos halaszthatatlan kérdések megoldását irányozza elő. Így eleget tesz az Alkotmánybíróság 4/1998. (III. 1.) AB határozatában foglaltaknak a munkaviszony (közalkalmazotti jogviszony) jogellenes munkáltató általi megszüntetése esetén a munkavállaló eredeti munkakörébe történő visszahelyezésének bírósági mérlegelésével kapcsolatosan. E rendelkezést - az alkotmánybírósági dönt...
A Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvénynek az 1997. évi LXXII. törvénnyel történt módosítása a munkaügyi perekre vonatkozóan 1999. január 1-jétől bevezeti a bíróság előtt a tárgyalást megelőzően lefolytatandó, a felek megegyezésére irányuló egyeztetést, mely feleslegessé teszi az Mt-ben előírt pert megelőző egyeztetési kötelezettség fenntartását.
Ezen kívül nagyobb lélegzetű módosításra kerül sor a leltárfelelősség részletes szabályai, valamint a vezető állású munkavállalók jogállására vonatkozó rendelkezések területén is és több pontosító jellegű változtatás történik kisebb kérdésekben. Kitér a tervezet az egészségügyi ágazatban teljesítendő ügyeleti feladatok érdekében a speciális szabályok megalkotását lehetővé tévő felhatalmazásra is.
Az Mt.</a> módosítása szükségessé tette az Mt-vel szorosan összefüggő, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényen túl a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény, illetve az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésről szóló 1994. évi LXXX. törvény - technikai jellegű -, a fenti törvényeknek a Mt.</a> alkalmazására vonatkozó utaló szabályaira tekintettel történő változtatását is.
A (2) bekezdés javasolt szövege választási lehetőséget kínál a munkaadók számára az egy évnél rövidebb ideje fennálló határozatlan időre kötött munkaszerződések rendes felmondással történő megszüntetésével kapcsolatosan. Eszerint a munkáltató választhat, hogy vagy megindokolja felmondását, vagy mellőzi az indokolást, de egy havi végkielégítést a munkavállaló számára megfizet. (Ezzel a munkavállalót olyan helyzetbe hozza, mintha munkaviszonya már legalább három éve fennállna.)
A Javaslat (3) bekezdése másfelől megoldást jelent az öregségi nyugdíjra jogosult munkavállalók munkaviszonyának megszüntetésére is. Egyrészt foglalkoztatáspolitikai, másrészt jogbiztonsági megfontolásból. Hasonlóképpen a költségvetési szférához, ahol a nyugdíjjogosultság megszerzése a felmentési okok egyike, a jelen Javaslat - jogdogmatikai megfontolásokból - az indokolási kötelezettség alóli felmentés alkalmazásával kívánja megoldani azt a helyzetet, amelyben az általános indokok szükségesek a nyugdíjjogosult munkavállalók munkaviszonyának rendes felmondással történő megszüntetéséhez.
Szintén csupán jogtechnikai jellegű módosítás a (4) bekezdés, amely a "védett korban" lévő munkavállalók védelmére vonatkozó szabályt az Mt. 90. §-ából a 89. § rendelkezései közé helyezi át.
Ugyanakkor - a nyugdíjjogszabályok fogalomhasználatának megfelelő új értelmező rendelkezésre való hivatkozással - a jelenlegi szövegnél egyértelműbben tünteti fel a nyugdíjjogosultságot végkielégítést kizáró okként. Hasonló pontosítást hajt végre az emelt összegű végkielégítésre való jogosultság szabályán is.
Másfelől a Javaslat a visszahelyezés mellőzése esetén módot kíván adni a bíróságnak arra is, hogy a munkavállalónak járó összeget a munkáltatói jogsértés súlyához, illetve a munkavállaló egyéb körülményeihez igazítva differenciáltan határozza meg.
A Javaslata § átrendezésével a könnyebb áttekinthetőséget és érthetőséget is szolgálja.
A Javaslat a munkavállaló jogszerűtlen munkaviszony-megszüntetése, mint a gyakorlatban rendkívül elterjedt jelenség visszaszorítása érdekében a jelenleginél szigorúbb szankciókat fogalmaz meg, melyektől erősebb visszatartó hatás várható. A jelenlegi, a munkavállaló másfél havi átlagkeresetéig terjedő kártérítés helyett a Javaslat által bevezetendő kötbérjellegű kártérítés összege megfelel a dolgozó jogszerűen felmondása esetén, egyébként letöltendő felmondási időre az Mt.</a> szerint járó átlagkereset összegének. A Javaslat lehetővé teszi az ezt meghaladó munkáltatói kár érvényesítését is. Rendezi a Javaslat a határozott időre foglalkoztatott munkavállaló felelősségét is a jogviszony jogellenes megszüntetése esetére. Végül meghatározza az irányadó eljárási szabályokat is, a munkavállalói kártérítés rendelkezéseire történő utalással.
Részletes szabályozást nyertek a leltárhiányért való felelősség feltételei. Mivel kontraktuális felelősségről van szó, szükségszerű, hogy kollektív szerződés vagy a munkaviszony alanyai közötti megállapodás tartalmazza a felelősség feltételeit. Ezen túlmenően a Javaslat a korábbi szabályozáshoz hasonlóan jelölte ki a felelősség kauzális elemeit.
A leltárhiányért való felelősség olyan esetben is fennállhat, ha egy adott munkahelyen olyanok is munkát végeznek, akiket leltárfelelősség nem terhel. Ezért a leltárhiányért felelős munkavállaló felelősségének egyik lényeges garanciáját jelenti, ha olyan munkavállalókkal dolgozik együtt, akikben megbízik. A Javaslat értelmében vele szemben csak akkor lehet a leltárhiányért való felelősséget érvényesíteni, ha a leltárhiányért nem felelős, de a leltárkészletet szintén kezelő munkavállalókat előzetes hozzájárulásával alkalmazza a munkáltató.
A leltárhiányért való felelősség további feltétele, hogy a munkavállaló a leltáridőszaknak legalább a felében a munkáltatónál, illetve az adott munkahelyen dolgozzon.
A Javaslat meghatározza a kollektív szerződés, illetve a leltárfelelősségi megállapodás szükséges tartalmi elemeit.
A gyakorlatban gyakran előfordul, hogy a leltári készletet többen kezelik és így indokolt a felelősség megosztása. A Javaslat ezért lehetővé teszi a csoportos leltárfelelősségi megállapodást, amelynek tartalmaznia kell a felelősség munkavállalók közötti megoszlását, valamint a leltárfelelősség szempontjából fontosabb munkaköröknek a jegyzékét, amelyek betöltésének változásakor időszakos leltárt kell tartani.
A leltárhiányért a munkavállaló vétkességére való tekintet nélkül felel. Abban az esetben, ha a leltárkészletet a munkavállaló állandóan egyedül kezeli - a korábbi szabályozással azonosan - a leltárhiány teljes összegéért felel. A Javaslat a többi esetben két változatot tartalmaz. Mind a csoportos leltárfelelősségi megállapodás esetén, mind annál a tényállásnál, amelyben a leltárhiányért felelős munkavállaló mellett - ilyen felelősség nélkül - más munkavállaló is kezeli a leltárkészletet, meghatározza a kártérítés törvény általi mértékét. Ettől azonban kollektív szerződés eltérhet.
A Javaslat értelmében a felelősség mértékének megállapításánál tekintettel kel lenni valamennyi, a munkavállaló felelősségére ható körülményre.
A Javaslat kollektív szerződéses megállapodásra, illetve ennek hiányában a munkáltatóra bízza a felelősség megállapításával kapcsolatos eljárás részletes rendjének meghatározását. A törvényjavaslat az eljárás garanciális elemeit rögzíti, úgymint a munkavállaló képviseletének biztosítását, a munkáltató tájékoztatási kötelességét, valamint a felelősséget megállapító határozat alapvető tartalmi és formai követelményeit, a szükséges határidőkkel együtt.
A vezetőkre vonatkozó eltérő szabályok kiterjednek a kollektív szerződés hatályának, a vezető munkaviszonya megszüntethetőségének, az összeférhetetlenségnek és versenykorlátozásnak, a munkaidő-beosztásnak valamint a kárfelelősségnek a kérdésére. A meghatározó jelentőségű munkaköröket betöltő vezetők esetében az eltérés lehetősége korlátozottabb, mint a munkáltató vezetői esetén. Ugyanakkor mód nyílik arra is, hogy a munkáltató és a vezető megállapodásukkal tovább szűkítsék azt a kört, amelybe a vezetőre vonatkozó, egyrészről nagyobb kötetlenséget, másrészről szélesebb körű felelősséget biztosító külön szabályok tartoznak.
A Javaslat a leltárhiányra vonatkozó szabályok bevezetésével összefüggésben rendezi a leltárhiányért való felelősséget megállapító határozattal kapcsolatos perindítás határidejét.
A jelenlegi szabályhoz képest tartalmi változást jelent, hogy a további közalkalmazotti jogviszonyban is jár végkielégítés.
Egyfelől a nyugdíjazáskor kifizetendő jubileumi jutalomra vonatkozó szabályt a jelenleginél egyértelműbben fogalmazza meg, összefüggésben a nyugdíjjogosultságra vonatkozó értelmező rendelkezések módosításával.
Tisztázza azt a problémát, melynek gyökere a nyugdíj igénybevétele melletti továbbdolgozás lehetősége. A jövőben a negyvenéves közalkalmazotti jogviszony után járó jubileumi jutalom "idő előtti" megszerzésére csak akkor nyílik lehetőség, ha a közalkalmazott nem csupán nyugdíjjogosulttá válik, de egyúttal közalkalmazotti jogviszonya is megszűnik. A tervezet e rendelkezés bevezetésével azt a lehetőséget kívánja kizárni, hogy a jubileumi jutalom kifizetésére olyan időpontban kerüljön sor, amikor a közalkalmazottnak - jogviszonya folyamatos fennállására tekintettel - még van lehetősége a negyvenéves jubileumi jutalomra jogosító időt megszerezni.
A tervezet - jogtechnikai megfontolásokból - változatlan tartalommal, külön bekezdésben szabályozza a közalkalmazott elhalálozása miatti jogviszony megszűnés esetén irányadó eljárást.
Új elem a törvényben az egyidejűleg több közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkező közalkalmazott részére járó jubileumi jutalom kifizetésének szabálya.
A módosított jogszabályok belső összhangjának megteremtése érdekében e helyütt történik rendelkezés a módosítások során feleslegessé vált előírások hatályon kívül helyezéséről.
A Javaslat átmeneti rendelkezéseket fogalmaz meg a rendes felmondás esetén alkalmazandó munkavállalói védelem, az előrehozott nyugdíjra jogosult munkavállalók és közalkalmazottak végkielégítése illetőleg felmentése, a munkavállaló általi jogellenes jogviszony-megszüntetés jogkövetkezményei, a leltárfelelősség illetőleg a rendkívüli fel- és lemondás objektív határideje megváltozott szabályaival összefüggésben.