adozona.hu
BH 2025.10.237
BH 2025.10.237
A kollektív szerződés megkötését követően kollektívszerződés-kötési képességet szerző szakszervezet jogosult a kollektív szerződés-módosítást kezdeményezni és az erre vonatkozó tárgyaláson részt venni, azonban a szerződéskötő féli minőség és ennek részjogosítványaként a felmondás joga a módosítás megtörténtének, illetve az abban félként való részvétele bizonyítottságának hiányában nem illeti meg [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 276. § (8) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A felülvizsgálati eljárásban irányadó tényállás szerint az I. rendű alperesnél 2010. március 1-jétől hatályos kollektív szerződést valamennyi, az I. rendű alperesnél képviselettel rendelkező szakszervezet aláírta. Az aláírás időpontjában a II. rendű, a III. rendű és a IV. rendű alperesek minősültek az akkor hatályban volt, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: régi Mt.) 29. § (2) bekezdése szerint kollektívszerződés-kötési képességgel rendelkező szakszerv...
[2] A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) hatálybalépésekor a felperes taglétszáma nem érte el a munkáltatónál munkaviszonyban álló munkavállalók létszámának a 10%-át.
[3] Az I. rendű alperes kollektív szerződésében rögzítették, hogy az 2014. január 1-jét követően a felperes egyetértése nélkül nem módosítható. Ekkortól a felperes taglétszáma az I. rendű alperesnél már folyamatosan meghaladta a munkaviszonyban álló munkavállalók létszámának a 10%-át.
[4] 2014. január 1. és 2021 második féléve között a felperes valamennyi kollektív szerződést érintő tárgyaláson részt vett és az elfogadott módosításokat aláírta. A 2021 első félévében zajló bértárgyalások során 2021. június 8-ára elkészült a bérmegállapodás-tervezet, ami a 2021-2023. évekre vonatkozott. A tervezetet a felperes nem fogadta el, a tárgyalásokon részt vevő további hét szakszervezet és a munkáltató azonban 2021. június 25-én aláírta a bérmegállapodást. A munkáltató a bérmegállapodásban foglaltakat végrehajtotta a konszolidációs körébe tartozó gazdasági társaságoknál, így az I. rendű alperes tekintetében is. A bérmegállapodást az azt aláíró szerződő felek úgy módosították, hogy annak időbeli hatályát 2023. december 31-ig állapították meg. A felperes sem az eredeti, sem a módosított, egységes szerkezetbe foglalt bérmegállapodást nem írta alá.
[5] 2021. november 4-én létrejött az X.Y. Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (a továbbiakban: CSÉT), az X.Y. és a konszolidációs körébe vont társaságok valamely munkáltatójánál kollektív szerződést megkötő szakszervezetek részvételével. Az ezzel kapcsolatos egyeztetéseken a felperes tanácskozási joggal vehetett részt.
[6] Az Alkotmánybíróság a 22/2023. (X. 4.) AB határozatában (a továbbiakban: AB határozat) megállapította, hogy az Mt. 276. § (8) bekezdésének "tanácskozási joggal" szövegrésze alaptörvény-ellenes, ezért azt megsemmisítette. Ezzel egyidejűleg kimondta, hogy az Mt. 276. § (8) bekezdésének "tanácskozási joggal" szövegrésze ezen eljárásban, valamint bármely bíróság előtt folyamatban lévő ügyben nem alkalmazható.
[8] A felülvizsgálati kérelemmel érintett elsődleges kereseti kérelme körében arra hivatkozott, hogy az AB határozatban foglaltak szerint - mivel taglétszáma 2014. január 1-jétől folyamatosan elérte a törvényben rögzített 10%-os küszöbértéket - az Mt. 276. § (8) bekezdésének hatályban maradt rendelkezése alapján megilleti a kollektív szerződés módosításában való teljes jogú részvétel lehetősége. Érvelése szerint az AB határozatot az indokolással együtt kell értelmezni, s az Alkotmánybíróságnak a hivatkozott rendelkezés megsemmisítésével az volt a célja, hogy ugyanabba a jogi helyzetbe kerüljön az újonnan kollektívszerződés-kötési képességet szerzett szakszervezet mint az eredeti kollektív szerződést kötő szakszervezet. Hivatkozott arra is, hogy a kollektív szerződés megkötésekor minden adott volt a régi Mt. 33. § (3) bekezdése szerinti együttes szerződéskötéshez, így a kollektív szerződést teljes jogú szerződéskötő félként írta alá. A jóhiszemű joggyakorlás megsértésére való hivatkozással állította, hogy 2010-ben ugyanúgy teljes jogú szerződéskötő fél volt, mint a VI. rendű alperes, továbbá állította, hogy a kollektív szerződés 2013 novemberében aláírt módosításának 16. oldal IV. pontjában rögzített egyetértési jog önmagában is megalapozza a teljes jogú szerződéskötő féli minőséget. Állította azt is, hogy az I. rendű alperes folyamatosan szerződéskötő félként kezelte.
[9] Az I-V. rendű alperesek a kereset elutasítását kérték. Az elsődleges kérelem kapcsán nem vonták kétségbe, hogy a felperes taglétszáma 2014. január 1-jétől folyamatosan elérte a munkaviszonyban álló munkavállalók létszámának 10%-át, azt azonban vitatták, hogy a felperes 2010-ben teljes jogú félként írta volna alá a kollektív szerződést, mivel azt nem szerződő félként, hanem "a kollektív szerződéssel egyetért" megjelölésével tette. Vitatták azt is, hogy a kollektív szerződés 2013 novemberi módosításban rögzített egyetértési jog a felperest szerződéskötő féli pozícióba helyezné, hisz tudatosan tettek különbséget az egyetértési joggal rendelkező és a kollektív szerződést megkötő felek között. Állították, hogy a kollektív szerződés felperes által hivatkozott IV. pontja több okból érvénytelen, mivel az sérti az Mt. 276. § (2) bekezdését és (8) bekezdését is. Nem tartották megalapozottnak a felperesnek "hosszú idejű együtműködésre" alapított érvelését sem: önmagában az a körülmény, hogy a munkáltató egyeztetéseket kezdeményezett a felperessel, még nem változtatja meg a felperes törvényben rögzített státuszát, ezen az AB határozat sem változtatott.
[10] Állították, hogy az utóbb kollektívszerződés-kötési képességet szerzett szakszervezet jogosultsága korlátozottabb lehet, mint azon szakszervezeteké, amelyek a kollektív szerződés megkötésekor már rendelkeztek a törvényi feltétellel, mivel a kollektívszerződés-kötési képesség elnyerésével együtt a szakszervezet nem szerezheti meg a felmondás jogát is.
[12] Az elsődleges kereset körében alapvető jelentőséget tulajdonított az AB határozatban foglaltaknak. Annak indokolására tekintettel megállapította, hogy az Alkotmánybíróság célja az volt, hogy felszámolja az eredeti jogszabályszövegből fakadó alaptörvény-ellenes különbségtételt, és egyenlő jogokat biztosítson a reprezentativitási küszöböt elérő valamennyi szakszervezet számára. Az elsőfokú bíróság szerint a törvény előtti egyenlőség a kollektívszerződés-kötési jogosítvánnyal rendelkező szakszervezetek között csak abban az esetben valósulhat meg, ha az utóbb ilyen jogosultságot szerzett szakszervezetek is rendelkeznek a kollektívszerződés-kötési képesség valamennyi jogosítványával, nem csupán a hatályos kollektív szerződés alakításához szükséges korlátozott jogokkal, hanem valamennyi joggal. Álláspontja szerint a Kúria Mfv.VIII.10.167/2022/4. számú határozatában nem azonos jogkérdésben foglalt állást. Megállapította, hogy a kollektív szerződésnek önmagában a módosításhoz szükséges egyetértésre vonatkozó szövegrészéből nem lehet arra a következtetésre jutni, hogy a feleket az a szándék vezette, hogy a felperes teljes jogú szerződéskötő féllé váljon.
[13] Az I. rendű alperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság az elsőfokú ítélet nem fellebbezett részét (módosítási jogosultság) nem érintette, fellebbezett részében megváltoztatta azzal, hogy a felmondási jogosultságra vonatkozó megállapítást mellőzte, e körben a keresetet elutasította.
[14] A másodfokú bíróság arra a következtetésre jutott, hogy az Alkotmánybíróság a kollektív szerződéshez kapcsolódó felmondási jog kérdésében nem döntött, és ilyen következtetés sem az AB határozat rendelkező részéből, sem az indokolásából nem volt levonható. Megállapította, hogy az AB határozat szerint a kollektívszerződés-kötési képesség abban az esetben teljes, ha az a megkötésének az idején fennáll. Az Alkotmánybíróság kizárólag a kollektív szerződés módosítására és az ebben való részvételre vonatkozó jogokat vizsgálta és rögzítette, hogy az utóbb szerződéskötési képességet szerzett szakszervezet tanácskozási joggal való részvételével összefüggő, Mt. 276. § (8) bekezdésében rögzített szabályozás megkülönböztetést valósított meg. Megállapította, hogy a kizárólag tanácskozási jogot biztosító szabályozással a jogalkotó figyelmen kívül hagyta a kollektív szerződés alapvető jellegzetességeit, a rugalmasságot, az aktualizálhatóságot, továbbá azt a célt, hogy a munkavállalók és a munkáltató érdekeinek megfelelő megállapodás jöjjön létre.
[15] A másodfokú bíróság jelentőséget tulajdonított az Alkotmánybíróság azon megállapításának is, amely összefoglalóan tartalmazza a döntés által érintett jogosultságok körét, ebből azonban nem találta levezethetőnek, hogy az a kollektív szerződés felmondásához kapcsolódó jogosultságra is kiterjedne. Rögzítette, hogy az Mt. XXII. Fejezete külön tartalmazza a kollektív szerződés megkötésére és módosítására, továbbá a 280-281. §-ában a megszüntetésre vonatkozó szabályokat. Ezen elkülönült szabályozásból is - álláspontja szerint - az következett, hogy nem lehet a kollektív szerződés módosítására vonatkozó, az Mt. 276. § (8) bekezdése tárgyának tekinteni a felmondáshoz fűződő jogosultságot.
[17] A felmondási jog hiánya véleménye szerint indokolatlanul korlátozná az utóbb kollektívszerződés-kötési jogosultságot szerző szakszervezet kollektív szerződéssel kapcsolatos jogait és érdekérvényesítési lehetőségét figyelemmel arra, hogy a kollektív szerződés megkötése és módosítása tekintetében a szerződéskötési joggal bíró szakszervezetek konszenzuskényszere érvényesül [Mt. 276. § (4) bekezdés]. Egy munkáltatónál csak egy kollektív szerződés köthető [Mt. 276. § (5) bekezdés], a kollektív szerződés kötelmi részének hatálya kizárólag a szerződést kötő felekre terjed ki [Mt. 279. § (2) bekezdés], míg a kollektív szerződés normatív rendelkezéseinek hatálya minden munkavállalóra kiterjed [Mt. 279. § (3) bekezdés]. Érvelése szerint a felmondási jog hiánya kiüresítheti a kollektív szerződés módosítására irányuló jogot, előfordulhatna ugyanis, hogy a kollektív szerződést kötő szakszervezetek és a munkáltató ellehetetlenítik az utóbb szerződéskötési jogosultságot szerzett szakszervezet érdekérvényesítési tevékenységét, ami aránytalan különbségtételt jelentene.
[18] Az I. rendű alperes felülvizsgálati ellenkérelmében kérte, hogy a Kúria a jogerős ítéletet hatályában tartsa fenn. Érvelése szerint a másodfokú bíróság helytállóan értelmezte az AB határozat rendelkező részét és indokolását, mivel az Alkotmánybíróság szándéka az volt, hogy az Mt. 276. § (2) bekezdésében írt feltételeknek utóbb megfelelt szakszervezet a kollektív szerződés módosítása tekintetében kerüljön a szerződést kötő szakszervezetekkel azonos jogi megítélés alá, és e tekintetben szűnjön meg a különbségtétel. Állította, hogy a jogbiztonság érdekében nem lehet olyan tartalmat tulajdonítani egy normaszövegnek, ami abból semmiképpen nem következik.
[19] Az Mt. 276. § (8) bekezdése kizárólag a kollektív szerződés módosításának kezdeményezését és a módosítással kapcsolatos tárgyalásokon való részvételt biztosítja azon szakszervezeteknek, amelyek a kollektív szerződés megkötését követően teljesítik a törvényben rögzített feltételeket.
[20] Állította, hogy az AB határozat indokolása nem támasztja alá a felülvizsgálati érvelést, mivel a határozat kizárólag a kollektív szerződés módosítására, az abban történő részvételre vonatkozó jogokat érintette és csupán mellékesen jegyezte meg, hogy az utóbb reprezentatívvá váló és ezzel szerződéskötési képességet szerző szakszervezet a kollektív szerződés megkötésére és a felmondására vonatkozó jogot sem gyakorolhatta. Vitatta a felperes azon állítását, hogy a felmondási jog hiánya kiüresítheti a kollektív szerződés módosítására irányuló jogot, a felmondási jog ugyanis nem változtat azon, hogy a kollektív szerződés módosítása kizárólag egyetértésben történhet.
[22] A felülvizsgálati eljárás rendkívüli perorvoslat, amelynek tárgya a Pp. 406. § (1) bekezdése alapján a jogerős érdemi határozatnak a Pp. 423. § (1) bekezdése szerinti korlátok közötti felülbírálata. Ennek megfelelően a Kúria a jogerős határozatot csak a felülvizsgálati kérelem (és a csatlakozó felülvizsgálati kérelem) keretei között, az ott megjelölt jogszabályoktól, illetve a Kúria közzétett határozataitól jogkérdésben való eltérés tekintetében vizsgálhatja felül. A Kúria a felülvizsgálati kérelem és csatlakozó felülvizsgálati kérelem keretein túllépve, hivatalból nem állapíthat meg más jogszabálysértést, illetve jogkérdésben eltérést a Pp. 423. § (1) bekezdésében rögzítetteken túl.
[23] A másodfokú bíróság a jogszabálysértéseket főszabály szerint csak kérelemre veszi figyelembe [Pp. 370. § (1) bekezdés], kivételt a kötelező hatályon kívül helyezési okok képeznek, amelyeket hivatalból kell észlelnie és figyelembe vennie [Pp. 370. § (2) bekezdés]. A másodfokú bíróság felülbírálati jogkörét a kérelem korlátai között gyakorolja, amellyel kapcsolatban korlátot nemcsak az képez, hogy a fellebbező fél milyen tartalmú másodfokú döntést kér, hanem az is, hogy milyen indokkal teszi. A fellebbező félnek kell fellebbezése okát és annak indokait előadni, ezzel kijelölve a másodfokú bíróságtól kért jogvédelem tárgyát és körét.
[24] A Kúria következetes gyakorlata szerint a jogerős ítélet csak olyan kérdésben, olyan jogi állásponttal összefüggésben támadható felülvizsgálati kérelemmel, amely az első- és másodfokú eljárásnak is tárgya volt (Pfv.I.20.792/2016/11., Mfv.VIII.10.014/2022/9.). A felülvizsgálati kérelmet nem lehet olyan új körülményre alapítani, amelyre a fél a másodfokú eljárás során nem hivatkozott.
[25] Az elsőfokú bíróság azt vizsgálta az elsődleges kereseti kérelem kapcsán, hogy a kollektív szerződés hatálybalépéséhez képest később kollektívszerződés-kötési képességet szerzett felperes rendelkezik-e a már korábban megkötött kollektív szerződés módosításának és felmondásának jogával vagy sem. Az elsőfokú bíróság ezen elsődleges kereseti kérelemnek helyt adott, és az AB határozatra tekintettel - a szakszervezetekkel szembeni egyenlő bánásmódra utalva - azt állapította meg, hogy az utóbb kollektívszerződés-kötési képességet szerzett szakszervezetek minden tekintetben azonos jogosítványokkal rendelkeznek az ilyen jogosultsággal már korábban rendelkező és a kollektív szerződést megkötő szakszervezetekkel. Ennek megfelelően - az AB határozat [57] bekezdésére figyelemmel - az elsőfokú bíróság arra a következtetésre jutott, hogy az utóbb kollektívszerződés-kötési képességet szerzett szakszervezet teljes jogú szerződéskötési képességgel rendelkezik, ami magában foglalja a módosítás jogát továbbá a felmondás jogát is.
[26] Az adott eset vonatkozásában az elsőfokú bíróság kifejtette, a felperes 2013. novemberi (2014. január 1-jétől hatályos) kollektív szerződés módosításra alapított érvelése körében, hogy a kollektív szerződésnek a további módosításához szükséges felperesi egyetértésre vonatkozó szövegrészéből nem lehet arra a következtetésre jutni, hogy a feleket az a szándék vezette, hogy a felperes teljes jogú szerződéskötő féllé váljon. A felek hosszú időn keresztül megvalósult együttműködéséből legfeljebb a részjogosítványok tekintetében lehetne bármilyen következtetésre jutni, de nem "a teljes szerződéskötési képességre". Az elsőfokú ítéletnek a szerződés módosításával kapcsolatos rendelkezését, illetve az előbbi megállapítást a felperes fellebbezéssel (csatlakozó fellebbezéssel) nem támadta, így e kérdés nem képezte a másodfokú eljárás tárgyát. Az eljárt bíróságok nem foglaltak állást abban a kérdésben, hogy a 2014 és 2021 közötti kollektív szerződés módosításokat a felperes pontosan milyen módon, milyen minőségben írta alá.
[27] Ugyancsak nem volt a tárgya a másodfokú eljárásnak az a kérdés, hogy az elsődleges kereseti kérelem vonatkozásában a Pp. 172. § (3) bekezdésében rögzített feltételek fennálltak-e, a felperes megállapítás iránti keresetet előterjeszthetett-e, így a Kúria a felülvizsgálati eljárás során ezt sem vizsgálhatta. A másodfokú eljárás, egyben a felülvizsgálati eljárás tárgya is az volt, hogy a kollektív szerződés hatálybalépéséhez képest később kollektívszerződés-kötési képességet szerzett, s így a kollektív szerződés módosításának kezdeményezésére jogosult szakszervezet - csupán e jogosultságára tekintettel - egyben rendelkezik-e a kollektív szerződés felmondásának jogával is.
[28] Az Alkotmánybíróság döntését követően az Mt. 276. § (8) bekezdése a következő rendelkezést tartalmazza: az a szakszervezet (szakszervezeti szövetség), amely a kollektív szerződés megkötését követően felel meg a (2) bekezdésben meghatározott feltételnek (szerződés kötésére jogosító feltételek), jogosult a kollektív szerződés módosítását kezdeményezni és a módosítással kapcsolatos tárgyaláson részt venni. E jogszabályi rendelkezés nyelvtani értelmezéséből a Kúria álláspontja szerint csupán annyi következik, hogy az érintett szakszervezet amellett, hogy a kollektív szerződés módosítását kezdeményezheti - pontosan nem meghatározott jogkörben - részt vehet a módosítására irányuló tárgyaláson. Az AB határozat indokolása alapján arra a következtetésre lehet jutni, hogy az utóbb szerződéskötési képességet szerző szakszervezet is fél lehet a módosítás során. Mindez az AB határozat összegző megállapításából is következik.
[29] Az AB határozatból a felperes érvelésével ellentétben nem lehet arra a következtetésre jutni és a határozatot nem lehet kizárólag akként értelmezni, hogy a kollektívszerződés-kötési képességet utóbb megszerző szakszervezetet megilleti a felmondási jog is a kollektív szerződés tekintetében. Helytállóan állapította meg a másodfokú bíróság, hogy az Alkotmánybíróság kizárólag a kollektív szerződés módosítására és az ebben való részvételre vonatkozó jogokat vizsgálta.
[30] A felperesi álláspont szerint ez a pusztán nyelvtani értelmezés nem áll összhangban az Alaptörvény 28. cikkével, az Alaptörvénnyel konform jogértelmezést álláspontja szerint csak az valósítja meg, ha az újonnan kollektívszerződés-kötési képességet szerző szakszervezetek valamennyi részjogosultsággal, így a felmondás jogával is rendelkeznek.
[31] Az Alaptörvény 28. cikke szerint a szabályozási cél feltárása során elsődlegesen a jogszabály preambulumát, illetve a jogszabály megalkotására vagy módosítására irányuló javaslat indokolását kell figyelembe venni, egyben a feltárt célnak meg kell felelnie a józan észnek, a közjónak, valamint az erkölcs és gazdaságosság követelményének.
[32] Mindemellett az Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette, hogy a kiterjesztő jogértelmezés alaptörvény-ellenes lehet. Ha a bíróság az eljárás tárgyát képező jogszabályban foglalt követelményeken túlmenően további feltételeket állapít meg a jogértelmezéssel, ezzel valójában jogalkotást végez. A jogalkalmazó nem írhatja felül a jogszabály tartalmát (4/2022. (III. 23.) AB határozat [28], 3417/2024. (XI. 28.) AB határozat indokolás [45]).
[33] Megállapítható, hogy az AB határozat nem érintette a kollektív szerződés felmondására vonatkozó jogosultságot. Helytállóan állapította meg a másodfokú bíróság, hogy az Mt. -ben a kollektívszerződés-kötési képesség (szerződéskötés), a módosítás és a megszüntetés elkülönült szabályozásban részesül, s ezért bármelyik vonatkozásában bekövetkező változás nem hat ki szükségképpen a másik jogintézményre. Az Mt. 276. § (8) bekezdéséből az következik, hogy az utóbb kollektívszerződés-kötési képességet szerzett szakszervezet módosítási javaslatot tehet, és a kollektív szerződés módosításában részt vehet módosító félként.
[34] Megjegyzendő, hogy az Mt. 276. § (7) bekezdése csupán tárgyalási kötelezettséget keletkeztet és ebből nem következik a szerződéskötési kötelezettség, így az adott szakszervezet módosítási kezdeményezése nyomán sem feltétlenül jön létre a kollektív szerződés módosítása. Amennyiben a módosítás elmarad, úgy az utóbb kollektívszerződés-kötési képességet szerzett szakszervezet nem nyerhet szerződéskötő féli minőséget és nem szerezheti meg az e minőséggel kapcsolatos összes jogosultságot, ennek megfelelően nem szerezheti meg a felmondás jogát sem. Jelen esetben a felülvizsgálati eljárásban is irányadó jogerős ítélet szerinti tényállás alapján - amelyet a felek nem támadtak [Pp. 297. § (1) bekezdés] - nem volt megállapítható olyan tényállási elem, amely a felperes esetében ezt a tényleges szerződéskötő féli minőséget bármilyen formában alátámasztotta volna, így nem merülhetett fel az Mt. 280. § (1) bekezdésének a sérelme sem.
[35] Mindezek alapján a Kúria megállapította, hogy a jogerős ítélet a felülvizsgálati érvelésben megjelölt jogszabályhelyeket nem sértette, így azt a Pp. 424. § (1) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Kúria Mfv.V.10.004/2025/5.)