adozona.hu
BH 2025.4.94
BH 2025.4.94
A munkáltató kártérítési felelőssége objektív, kockázatviselési jellegű, a munkavállaló e körben fokozott védelmet élvez. A munkáltató felelőssége megállapításához alapvetően három konjunktív feltétel együttes fennállta szükséges: a kár keletkezése, a munkaviszony fennállása, továbbá a munkaviszony és a kár közötti összefüggés fennállta, míg további feltétel az, hogy a munkáltató ne tudja kimenteni magát. A munkavállalónak kell bizonyítania a kár keletkezését és annak mértékét, a munkaviszony fennálltát, to

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A felperes 2013. augusztus 1-jétől állt határozatlan idejű munkaviszonyban az alperessel állategészségügyi szaksegéd munkakörben, munkáját egy telephelyen működő vágóhídon végezte. Munkaköri feladatai közé tartozott a vágóhíd működését érintő hatósági és igazgatási eljárás lefolytatásához, a döntések előkészítéséhez kapcsolódó tevékenység ellátása, amely során feladata volt az elhullott állatok boncolása, az állatorvosi papírok ellenőrzése, a vágóhíd általános higiéniai vizsgálata, a szab...
[2] 2018. május 8-án a felperes a reggeli órákban munkaidőben a vágóhídon az élőállat befogadó helyiségben tartózkodott. A vágóhidat üzemeltető alvállalkozójaként dolgozó egyik munkavállaló itt dohányzott, a felperes pedig figyelmeztette őt a dohányzási tilalomra. Ennek kapcsán szóváltás alakult ki közöttük, amely során a felperes az 1,2 méter magas rámpán hátra lépve belelépett az ott található 8-10 centiméter mélységű csatornába. Ekkor elveszítette egyensúlyát, leesett a rámpáról és ráesett az ott álló, élő állatokat szállító teherautó pótkocsijára.
[3] A szabályszerű munkafolyamat szerint a vágóhídra szállított állatokból származó szennyeződések lemosását követően a csatornafedelet vissza kellett volna tenni a helyére, a balesetet megelőző takarítás során azonban ez nem történt meg. A baleset időpontjában a felperes az alperes által biztosított munkavédelmi lábbelit viselt. A balesetet megelőzően nem részesült munkavédelmi oktatásban. A rámpa széle - ahonnan a felperes leesett - nem volt biztonságosan kialakítva, megkülönböztető jelzéssel ellátva. Az alperes az adott munkaterület vonatkozásában nem készített kockázatelemzést.
[4] A baleset következtében a felperes elvesztette eszméletét, ezért a közvetlen előzményekre nem emlékezett. Koponyája jobbfali tájékán 6 centiméteres repesztett nyílt sérülés történt, a jobb mellkasa nyomásérzékeny volt, a jobb kezén a III. ujj közeli perközti ízülete deformálódott, a II. ujj közeli ízületében kézháti irányú ficam alakult ki. A balesettel összefüggésben 3 alkalommal műtötték a felperest, amely következében 1-1 hónapig szorult gondozásra. A balesettel érintett kezén a műtétek és a gyógytorna kezelések ellenére ujjdeformitás alakult ki, ami az érintett ujj merevségével jár, ezért a jobb keze funkcionálisan akadályozott és esztétikai szempontból sem ép. Emellett a felperesnél alkalmazkodási zavar és ezzel összefüggő depresszió alakult ki, amely pszichés egészségkárosodást okoz. Mindez végállapot, abban javulás nem várható.
[5] A Magyar Államkincstár a felperes balesetét munkabalesetnek ismerte el. A felperes 2 évig volt keresőképtelen, majd a 2020. augusztus 19-én készült orvosi vélemény nem találta őt alkalmasnak munkaköre betöltésére.
[6] A keresőképtelenség megszűnését követően az alperes egészségügyi alkalmatlanságra hivatkozva 2020. október 24-i hatállyal felmondással megszüntette a felperes munkaviszonyát a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 45. § (3) bekezdése és 66. § (2) és (5) bekezdése alapján. A felmondást 2020. október 16-án közölték a felperessel. A munkaviszony megszüntetésével összefüggésben az alperes 45 nap felmondási időre járó távolléti díjat és 2 havi távolléti díjának megfelelő összegű végkielégítést fizetett a felperesnek.
[7] A felperes össz-szervezeti egészségkárosodását a Kormányhivatal Szakértői Bizottsága 50%-ban, ezen belül a mozgásszervi egészségkárosodás mértékét 22%-ban, a bőrgyógyászati egészségkárosodás mértékét 15%-ban, a szív és érrendszeri egészségkárosodást 10%-ban, a pszichiátriai egészségkárosodást 15%-ban határozta meg.
[8] A Kormányhivatal Elsőfokú Rehabilitációs Hatósága a felperes egészségi állapotát 50%-ban állapította meg azzal, hogy a C2 minősítésű csoportba tartozik és tartós foglalkozási rehabilitációt igényel. A felperes a balesetet követően 2020. május 7-ig 100%-os mértékű baleseti táppénzben, 2020. május 8-től havi 17 810 forint baleseti járadékban, 2020. október 25-től havi 109 555 forint rokkantsági ellátásban részesült.
[10] Az alperes a kereset elutasítását kérte. Állította, hogy nem áll fenn okozati összefüggés a felperest ért kár és a munkaviszonya között, továbbá vitatta, hogy a baleset neki felróható volt. Állította, hogy a baleset a munkáltató ellenőrzési körén kívül eső okból következett be, annak elhárítása nem volt elvárható tőle. Hivatkozott arra is, hogy a balesetet kizárólag a felperes előre nem látható, elháríthatatlan magatartása okozta. Álláspontja szerint a munkavédelmi előírások betartásáért kizárólag a Kft. volt a felelős. Vitatta a felperes kereseti követelése összegszerűségét is.
Megállapította, hogy az alperes jogszerűen szüntette meg a felperes munkaviszonyát, a felmondási időre járó munkabér címén azonban a keresettel egyezően marasztalta az alperest. E rendelkezése fellebbezés hiányában jogerőre emelkedett.
A felperes balesetével összefüggő kereseti kérelmek körében megállapította, hogy a baleset a felperes munkaviszonyával összefüggésben munkavégzés közben következett be, ebből eredően mozgásszervi egészségkárosodása 10%-os, pszichés egészségkárosodása 5%-os munkaképesség-csökkenést eredményezett, amely állapot végállapotnak minősül. Kifejtette, hogy bár felperes már korábban súlyosabb sérülést szenvedett el a kezén, az utóbbi baleset annak hatására ráerősített, hátrányosan befolyásolta a felperes mozgásszervi állapotát. A kárviselés arányát a természetes kórokú és a korábbi balesettel összefüggő, illetve a perbeli balesettel érintett károsodás egymáshoz viszonyított aránya alapján határozta meg 50%-ban. Álláspontja szerint nem terhelhető az alperesre a kár azon része, ami nem állt okozati összefüggésben a konkrét munkahelyi balesettel, mert egy másik, a felperes életútja során felmerült ok következménye.
Megállapította, hogy az alperes nem hivatkozhatott alappal arra, hogy a baleset az ellenőrzési körén kívül következett be, önmagában az a körülmény, hogy az esemény a telephelyén kívül történt, nem eredményezheti a munkáltató mentesülését. A vágóhíd a felperes állandó munkavégzési helye volt, ennek ellenére az ottani munkahelyi kockázatok felmérését az alperes nem végezte el, nem készített kockázatelemzést és nem részesítette munkavédelmi oktatásban a felperest, megsértve ezzel a legelemibb munkavédelmi előírásokat. Megállapította, hogy az alperes a Kft. tekintetében nem minősült egyenrangú félnek, hanem hatóságként járt el, ellenőrizte a vágóhídon a tevékenységet, egyben munkavédelmi hatóság is volt.
A perbeli esetre nem találta alkalmazhatónak az Mt. 166. § (3) bekezdését, mivel a felperes folyamatosan a vágóhídon dolgozott, munkavégzésére nem kirendeléssel került sor az adott helyen. Ugyancsak nem találta alkalmazhatónak a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 40. § (2) bekezdését, mivel az alperes és a Kft. közötti kapcsolat nem polgári jogi szerződés alapján állt fenn, megállapította azonban a perbeli baleset kapcsán, hogy sérült az Mvt. 44. § (1) bekezdése, így az alperes megsértette az Mvt. 54. § (7) bekezdés b) pontjában előírt, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés körülményeinek biztosítására vonatkozó kötelezettségét.
Nem találta megállapíthatónak, hogy a balesetet a felperes kizárólagos elháríthatatlan magatartása idézte elő különös tekintettel arra, hogy több munkavédelmi szabályt szegett meg az alperes. A baleset bekövetkeztének lehetősége előre látható volt és módja lett volna az alperesnek tenni ennek elkerülése érdekében. Mivel az alperes a sérülti közrehatásra hivatkozva nem kért kármegosztást, e körben az elsőfokú bíróság nem tett megállapításokat és a felperesnél felmerült vagyoni károkkal összefüggésben a korábbi balesetre figyelemmel 50%-ban találta alaposnak a felperes igényét.
A sérelemdíj vonatkozásában értékelte a felperes korábbi balesetből eredő állapotát, illetve azt, hogy azt a perbeli baleset jelentős mértékben súlyosbította és kihatott az egészségkárosodás mértékére is. Bár a felperes életmódja, életvitele csekély mértékben nehezült meg, ugyanakkor e körülményekkel hosszabb ideig kell együtt élnie, állapotában javulás nem várható. Figyelemmel volt arra is, hogy a felperes korábbi balesetéből eredő csonkolással járó mozgásszervi problémája nem akadályozta a felperest a jobb keze használatában, esztétikai problémát sem okozott, e körülmények a perbeli balesettel álltak összefüggésben. Az életkörülményei hátrányos változására tett felperesi tényállításokat csak részben találta alaposnak, ezért a sérelemdíj mértékét 3 000 000 forintban határozta meg.
[12] A peres felek fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletének a felmondás jogellenességével és az elmaradt munkabérrel kapcsolatos rendelkezéseit fellebbezés hiányában nem érintette, a fellebbezett rész vonatkozásában megváltoztatta és a keresetveszteség összegét 399 116 forintra, a gondozási többletköltség összegét 324 000 forintra, a háztartási kisegítő többletköltség összegét 410 000 forintra, a házkörüli kisegítő többletköltségét 220 000 forintra, a gyógyszerköltséget 9000 forintra, a keresetpótló járadék összegét 49 718 forintra, a baleseti járadék összegét 15 000 forintra emelte fel. Megállapította, hogy az elsőfokú bíróság a szükséges bizonyítást lefolytatta, a bizonyítékok okszerű mérlegelésével a Pp. 279. § (1) bekezdésének megsértése nélkül állapította meg a tényállást és a kárviselés aránya kivételével érdemben helyes döntést hozott.
[13] Indokolása szerint alaptalanul hivatkozott az alperes a kártérítési felelősségét megalapozó törvényi feltételek körében az okozati összefüggés hiányára. Megállapította, hogy az Mvt. 2. § (2) bekezdésében rögzített kötelezettség nem mint hatóságot, hanem mint munkáltatót terhelte az alperest. E kötelezettségét megszegte amikor a felperes munkavégzési körülményeit nem ellenőrizte, nem mérte fel az azzal kapcsolatos kockázatokat és nem tett eleget a munkavédelmi oktatási kötelezettségének, amely súlyos jogsértésnek minősül különösen olyan esetben, amikor az alperes hatóságként az előbbiek ellenőrzésére harmadik személyek irányában jogosult. Mindezek alapján megállapította, hogy bár a vágóhidat a Kft. üzemeltette, a felperes folyamatos telephelyen kívüli munkavégzésének ténye nem befolyásolta az alperes kártérítési felelősségét. Alaptalannak találta az alperesnek az Mvt. 40. § (2) bekezdésére való hivatkozását is, figyelemmel arra, hogy bár a vágóhídon a munkavállalók tevékenységének összehangolásáért a Kft. volt felelős, ez önmagában nem jelenti azt, hogy a kár az alperes ellenőrzési körén kívül következett be, illetve hogy nem volt lehetősége a munkakörülmények ellenőrzésére, a megelőző intézkedések, oktatás, kockázatelemzés elkészítésére.
[14] Megállapította, hogy volt olyan munkáltatói szabálytalanság, amely összefüggött a felperes balesetével és a munkavédelmi szakértő által meghatározott közvetlen, illetve közvetett okok együttesen vezettek a baleset bekövetkeztéhez. Az alperes kötelezettsége lett volna, hogy meggyőződjön a munkavállaló munkavégzésének biztonságos feltételeiről, ezt azonban elmulasztotta. Nem találta megállapíthatónak azt sem, hogy a munkavállaló kizárólagos közrehatása eredményezte a balesetet, mivel a munkavállalót ért stresszhelyzet is a munkáltató működési körébe tartozik, esetleges figyelmetlensége nem volt a baleset kizárólagos okozója. Mindez kármegosztást indokolhatott volna, erre azonban az alperes a perben nem hivatkozott.
[15] Megállapította, hogy a felperes korábbi kézsérülése nem okozott jövedelemkiesést, munkáját maradéktalanul el tudta látni, ezért az alperes a perbeli balesetből eredő vagyoni károkért 100%-ban köteles helytállni figyelemmel arra is, hogy az Mt. 176. § (2) bekezdésének alkalmazását az alperes nem indítványozta. Helytállónak ítélte a másodfokú bíróság a sérelemdíj megállapítása körében értékelt körülményeket is.
[17] Vitatta az alperes azt is, hogy a baleset bekövetkezte és a felperes kára okozati összefüggésben áll a munkáltató tevékenységével, ennek hiányában pedig a kártérítési felelőssége nem állapítható meg az Mt. 166. § (1) bekezdése alapján. Érvelése szerint a perben beszerzett szakértői vélemény 5.3. fejezete az okozatosság körében foglalt állást, a szakértő két csoportba - a közvetlen és a közvetett tényezőkre - osztotta a baleset bekövetkezésében közreható tényezőket. Közvetlen közreható tényezőknek találta, hogy a felperes a munkahelyi vita miatt feszült idegállapotban volt, a rakodó rámpa csatorna fedele nem volt a helyén, a felperes hátrálva belelépett a csatornavályúba, egyensúlyát vesztette, elesett és megsérült. Álláspontja szerint a szakértő úgy határozta meg a közvetlen tényezőket, hogy kizárólagosan azok okozták a balesetet, azok elmaradása esetén nem következett volna be a baleset, a felsorolt magatartások között pedig nem volt olyan, amelyet a munkáltató tanúsított. Érvelése szerint a szakértő csupán arra a következtetésre jutott, hogy az alperes munkaügyi felügyeleti tevékenysége nem volt hiánytalan, ez azonban nem pótolja az okozatosságot.
[18] Álláspontja szerint az adott esetben alkalmazni kell a Ptk. 1:4. § (1) bekezdését is, ugyanis a felperes megszegte az ebben előírt követelményt, amikor feszült idegállapotban anélkül lépett hátra, hogy hátra nézett volna. Amikor a felperes felment a rámpára, észlelnie kellett, hogy a csatornafedél nyitva van és ennek tudatában kellett volna hátrálnia.
[19] Fenntartotta, hogy az adott esetben nem az alperes munkavédelmi hatósági tevékenységét kellett értékelni. Állította, hogy a Kft. által biztosított munkahellyel összefüggésben mint munkáltatónak nem volt ellenőrzési jogosultsága, nem készíthetett egy másik munkáltató telephelyére kockázatértékelést, a munkavédelmi intézkedésekre sem volt ráhatása. Az adott telephelyen a balesetek elkerülésére vonatkozó intézkedések megtétele nem az ő kötelezettsége volt. Álláspontja szerint az adott esetre alkalmazható az Mvt. 40. § (2) bekezdése és tévesen állapította meg a másodfokú bíróság, hogy az Mvt. 44. §-ában és 55. §-ában foglalt kötelezettségek őt mint munkáltatót terhelték. Állítása szerint az alperes vonatkozásában fennálltak az Mt. 166. § (2) bekezdés a) pontjában foglalt feltételek.
[20] A felperes felülvizsgálati ellenkérelmében kérte, hogy a Kúria a jogerős ítéletet hatályában tartsa fenn. Érvelése szerint az eljárt bíróságok a jogvita eldöntéséhez szükséges tényállást teljeskörűen feltárták, a bizonyítékokat logikusan és okszerűen mérlegelték és jogszerű döntést hoztak. Helyesen értelmezték a Ptk. 6:528. §-át és az Mt. 174. §-át és jogszerűen döntöttek a lejárt járadékkövetelés egyösszegű megítéléséről. Álláspontja szerint az Mt. 166. § (1) bekezdése szerinti valamennyi törvényi feltétel fennállt. Az eljárás során kirendelt szakértő feladata nem az alperes felelősségének és az ellenőrzési körnek, hanem a perbeli baleset mechanizmusának vizsgálata, illetve a munkabalesethez vezető munkavédelmi hiányosságok feltárása volt.
[21] Az Mt. 51. § (2) bekezdése szerint a munkáltató alapvető kötelezettsége az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek biztosítása, amit szerinte az alperes elmulasztott, mivel a felperes munkavégzésének megkezdése előtt meg kellett volna vizsgálnia e szempontból a munkavégzés körülményeit, kockázatértékelést kellett volna készítenie, munkavédelmi oktatásban kellett volna részesítenie a felperest. Mindezt elmulasztotta sértve az Mvt. 27. §-át, 28. § (1) bekezdését, 54. § (2) bekezdését és 55. § (1) bekezdését is. Utalt arra, hogy az egységes bírói gyakorlat szerint a munkahelyen történő helyzetváltoztatással, közlekedéssel összefüggésben keletkezett kár a munkaviszonnyal összefüggő károsodásnak minősül. Érvelése szerint a biztonságos munkavégzés biztosításának követelménye az Mvt. 2. § (2) bekezdése alapján a munkáltatót terhelte és nem a munkavédelmi felügyeletet. Egyetértett a jogerős döntésben foglaltakkal, miszerint bár a Kft. volt a vágóhídon a munkavállalók tevékenysége összehangolásáért a felelős, ez azonban nem jelenti azt, hogy a konkrét esetben a kár az alperes ellenőrzési körén kívül következett be és nem volt lehetősége annak elkerülésére. Az Mvt. 40. § (2) bekezdésének rendelkezése a munkavédelmi hatósági eljárás során kiszabott jogkövetkezmények alkalmazása során releváns, de nem azonos az Mt. 166. § (1) bekezdése szerinti felelősséggel.
[23] A felülvizsgálat a megelőző eljáráshoz kapcsolódó korlátozottan igénybe vehető rendkívüli perorvoslat, amelynek kizárólag az ügy érdemére kiható jogszabálysértésre, illetve a Kúria közzétett határozatától jogkérdésben való eltérésre hivatkozással van helye. A felülvizsgálat funkciója tehát a kérelmet előterjesztő fél által állított jogsérelem elbírálása és megalapozottsága esetén annak orvoslása. A Kúria kizárólag azt bírálja el, hogy a felülvizsgálati kérelemben előadott okból a megjelölt jogszabályokat megsértette-e a jogerős ítélet.
[24] Az alperes felülvizsgálati kérelmében azt állította, hogy az elsőfokú ítélet sérti az Mt. több rendelkezését. A Pp. 406. § (1) bekezdése szerint a felülvizsgálat tárgya a jogerős ítélet, a Kúriának a másodfokú határozatot kellett felülvizsgálnia a felülvizsgálati kérelemben megjelölt jogsértések vonatkozásában, ezért az elsőfokú ítélet kifogásolt megállapításait nem vizsgálta.
[26] A Kúria a jogerős ítéletet a Pp. 423. § (1) bekezdése alapján, a joghatályosan előterjesztett felülvizsgálati kérelem keretei között az abban konkrétan megjelölt jogszabályok tekintetében vizsgálta a jogerős ítélet jogszabálysértő voltát.
[27] Az alperes bár felülvizsgálati kérelmében azt kérte, hogy a Kúria helyezze hatályon kívül a jogerős ítéletnek a sérelemdíj fizetésére kötelező rendelkezését és a keresetet utasítsa el, e körben megsértett jogszabályhelyet nem jelölt meg és jogi álláspontját nem fejtette ki, így azt a Kúria érdemben nem vizsgálta. Ugyancsak sérelmezte az alperes, hogy a jogerős ítélet sérti a Pp. 279. § (1) bekezdését és a 346. § (4) és (5) bekezdését, erre vonatkozó jogi álláspontját szintén nem fejtette ki, így ez sem képezhette a felülvizsgálat tárgyát.
[28] A felülvizsgálati kérelem állítása szerint a jogerős ítélet sérti az Mt. 166. § (1) bekezdését. E rendelkezés szerint a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszonnyal összefüggésben okozott kárát. A munkáltató kártérítési felelőssége objektív, kockázatviselési jellegű, a munkavállaló e körben fokozott védelmet élvez. A munkáltató felelőssége megállapításához alapvetően három konjunktív feltétel együttes fennállta szükséges: a kár keletkezése, a munkaviszony fennállása, továbbá a munkaviszony és a kár közötti összefüggés fennállta, míg további feltétel az, hogy a munkáltató ne tudja kimenteni magát. A munkavállalónak kell bizonyítania a kár keletkezését és annak mértékét, a munkaviszony fennálltát, továbbá a kár és a munkaviszony közötti okozati összefüggést, míg amennyiben a munkáltató kimentésre hivatkozik, a kimentési ok bizonyítása az ő feladata.
[29] Az alperes azt állította, hogy a baleset bekövetkezése és a felperes kára nem áll okozati összefüggésben az ő tevékenységével, mulasztásával. Az Mt. 166. § (1) bekezdésében rögzített feltételek fennállta szempontjából azonban nem ennek volt jelentősége a fentebb kifejtettek szerint. A perben nem volt vitatott, hogy a felperes munkaviszonyban állt az alperessel és kára keletkezett. Ez a kár munkavégzés közben érte őt, munkaköri kötelezettségét látta el, amikor figyelmeztette munkatársát a dohányzási tilalomra. Az Mt. 166. § (1) bekezdésében megkívánt három konjunktív feltétel tehát megvalósult. Mivel a munkáltató felelőssége objektív, nem feltétele a kártérítési felelőssége megállapíthatóságának az, hogy vétkes magatartást vagy mulasztást tanúsítson.
[30] A felperes igazolta, hogy a munkáltató kártérítési felelőssége fennáll, ami alóli kimentésnek csak szűk körben, az Mt. 166. § (2) bekezdésében rögzített körülmények megléte esetén van helye. Az Mt. 166. § (2) bekezdés a) pontja szerint a munkáltatónak három feltétel együttes fennálltát kell bizonyítania: a kárt az ellenőrzési körén kívül álló körülmény okozta, ezzel a körülménnyel nem kellett számolnia, és nem volt elvárható, hogy a károkozó körülmény bekövetkezését elkerülje vagy a kárt elhárítsa.
Mindebből következik, hogy ha a kár a munkáltató ellenőrzési körén belül eső körülmény miatt következett be, a munkáltató a kártérítési felelősség alól csak akkor mentesülhet, ha bizonyítja, hogy a kárt kizárólag a munkavállaló elháríthatatlan magatartása okozta [Mt. 166. § (2) bekezdés b) pont].
[31] Az alperes a felülvizsgálati kérelmében elsősorban azért vitatta, hogy a kár az ellenőrzési körén belül keletkezett, mert az nem a telephelyén következett be. Önmagában a munkáltató telephelyén kívül végzett munka vagy szolgáltatás ellátása nem eredményezi a kár ellenőrzési körén kívüli bekövetkeztét. Általában a munkáltató ellenőrzési körébe tartozik a telephelyen kívül végzett munka kijelölt, körülhatárolt helyszíne [Kúria Mfv.I.10.362/2015/7.].
[32] A bírói gyakorlat szerint ellenőrzési kör alatt kell érteni minden olyan objektív tényt és körülményt, amely alakítására a munkáltatónak lehetősége van. [Kúria Mfv.I.10.372/2017/3.]. A perbeli esetben a munkáltatónak nemcsak lehetősége, de az Mt. 51. § (4) bekezdése szerint kötelezettsége is volt az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés körülményeit biztosítani, azonban e kötelezettségének nem tett eleget. Megsértette az Mvt. 44.-45. §-ában, illetve 55. §-ában foglalt kötelezettségét, mivel nem kezdeményezte a leesés, botlás elleni védelem kialakítását, munkavédelmi oktatás keretében nem hívta fel a felperes figyelmét a veszélyeztető munkakörülményekre, nem ellenőrizte a munkavégzés helyét, nem azonosította be a baleseti veszélyforrásokat és nem készített kockázatelemzést. E körülmények alakítására a munkáltatónak lehetősége lett volna a munkavégzés körülhatárolt helyszínén, a kár az ellenőrzési körén belül következett be, ezért az Mt.-ben előírt további feltételek fennálltát (a körülménnyel nem kellett számolnia, nem elvárható, hogy a károkozó körülmény bekövetkezését elkerülje vagy a kárt elhárítsa) nem kellett vizsgálni.
[33] Megalapozatlanul állította az alperes, hogy a jogerős ítélet sérti az Mvt. 40. § (2) bekezdését, mivel a kifogásolt intézkedések megtételére nem volt lehetősége, illetve a munkák összehangolását a Kft-nek kellett volna elvégeznie. Az Mvt. 40. § (1) bekezdése általános célként jelöli meg a veszélyhelyzetek munkahelyi kizárásnak kötelezettségét, a (2) bekezdés pedig e fő cél érdekében a több munkáltató által működtetett munkavégzési helyen írja elő a munkavégzés összehangolásának kötelezettségét. Az EBH 2004.1151. számon közzétett eseti döntés szerint az Mvt. 40. § (2) bekezdésének rendelkezései nem érintik a munkáltatónak a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: régi Mt.) 102. § (1) és (2) bekezdésében rögzített, a munkáltatónak az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeinek biztosításával kapcsolatos kötelezettségét, továbbá az Mvt. 54. § (5) bekezdésének b) pontjában lévő kötelezettségeit. Ennek megfelelően, ha a több munkáltató által működtetett munkavégzési helyen az összehangolt munkavégzést előíró szabály kötelezettje harmadik személy, önmagában ez a tény nem mentesíti az egyes munkáltatókat a munkavégzés körülményeinek ellenőrzése, a megelőző intézkedések megtétele és a biztonságos munkavégzéshez szükséges oktatás biztosításának kötelezettsége alól. Bár a vágóhídon a munkavállalók tevékenységének összehangolásáért a Kft. volt felelős, az alperes munkáltatónak meg kellett volna tartania az Mvt. rá nézve is kötelező fenti rendelkezéseit. Ennek megfelelően az alperes nem mentesülhet a Mvt. 40. § (2) bekezdésére hivatkozva a kártérítési felelőssége alól.
[34] Megalapozatlanul állította az alperes felülvizsgálati érvelésében azt is, hogy a felperes megszegte a Ptk. 1:4. § (1) bekezdésében rögzített azon szabályt, hogy a polgári jogi viszonyokban úgy kell eljárni, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. Érvelése szerint amennyiben a felperes kellő gondossággal járt volna el, feszült idegállapotban nem kezdett volna hátrafelé menni, illetve hátrálás esetén az elindulás előtt hátra nézett volna. A peres felek között nem polgári jogi jogviszony, hanem munkaviszony állt fenn és e jogviszonyban a Ptk. 1:4. § (1) bekezdése nem alkalmazható. Ugyanakkor helytállóan jutott a másodfokú bíróság arra a következtetésre, hogy a perben nem bizonyította az alperes, hogy a balesetet a munkavállaló kizárólagos és elháríthatatlan közrehatása okozta. Mindezt kizárja az is, hogy az alperes bizonyítottan több munkavédelmi szabályt megszegett. A munkavállalót ért stresszhelyzet is a munkáltató működési körébe tartozik és a munkavállaló figyelmetlensége nem jelenti azt, hogy ez volt a baleset kizárólagos oka, így az alperes ezzel kapcsolatos érvelése nem eredményezhette a munkáltató kártérítési felelősség alóli mentesülését. A munkavállaló balesetben való vétkes közrehatása a kármegosztást indokolhatta volna [Mt. 167. § (2) bekezdés], ilyen kérelmet azonban az alperes nem terjesztett elő a perben, így ennek vizsgálata indokolatlan volt.
[35] Helytállóan állapította meg a másodfokú bíróság azt is, hogy mivel a felperesnek a korábbi sérüléséből adódóan nem volt jövedelemcsökkenése és a munkakörét a korábbi balesetéből eredő sérülés ellenére el tudta látni, ezért az alperes a perbeli balesetből eredő vagyoni károkért 100%-ban helytállni köteles, figyelemmel arra is, hogy az alperes kármegosztásra nem hivatkozott.
[36] Az Mt. 177. §-a szerint alkalmazandó Ptk. 6:528. §-a szerint jogszerűen rendelkezett a másodfokú bíróság az alperest terhelő jövedelempótló járadék fizetési kötelezettségről. Alaptalanul sérelmezte az alperes, hogy a már lejárt járadékok kifizetéséről egyösszegű kártérítés címén rendelkezett a bíróság. A munkaügyi perekben is alkalmazandó Ptk. 6:532. §-a szerint a kártérítés a károsodás bekövetkezésekor nyomban esedékes. A felperes káreset utáni jövedelemkiesése nemcsak a jogerős ítélet megszületését követően merült fel, hanem már az előtt is ilyen károsodást szenvedett a munkavállaló, így a már lejárt járadék összegről jogszerűen döntöttek az eljárt bíróságok és kötelezték az alperest annak egyösszegű kifizetésére.
[37] A Kúria a jogerős ítéletet a Pp. 424. § (1) bekezdése szerint hatályában fenntartotta, mivel az megfelelt a felülvizsgálat tárgyává tett és érdemben vizsgálható jogszabályoknak.
(Kúria Mfv.V.10.099/2024/8.)