adozona.hu
BH 2025.1.23
BH 2025.1.23
Állami vagyonnak az egyes otthonteremtési állami feladatok karitatív szervezetek általi átvállalásáról szóló 2021. évi LXXXVI. törvény alapján történő ingyenes átadása esetén e törvény, és nem polgári jogi ügylet a tulajdonosváltozás jogcíme, és e törvény felhatalmazása alapján kiadott közjogi szabály szerint alakul a tulajdonjog átszállásának időpontja. A tulajdonosváltozás ebben az esetben nem az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéssel, hanem a közjogi rendelkezésekben meghatározott időpontban követ
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A helység 1 belterületi /11 hrsz-ú, 39 m2 alapterületű lakás a Magyar Állam tulajdonában és az MVH vagyonkezelésében volt.
[2] Az egyes otthonteremtési állami feladatok karitatív szervezetek általi átvállalásáról szóló 2021. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Karitatív tv.) 1. § (1) bekezdés c) pontja arról rendelkezett, hogy az állam tulajdonában és az MVH vagyonkezelésében lévő, itt meghatározott jogi státuszú ingatlanok e törvény alapján 2022. január 1. napjával ingyenesen, nyilvánt...
[2] Az egyes otthonteremtési állami feladatok karitatív szervezetek általi átvállalásáról szóló 2021. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Karitatív tv.) 1. § (1) bekezdés c) pontja arról rendelkezett, hogy az állam tulajdonában és az MVH vagyonkezelésében lévő, itt meghatározott jogi státuszú ingatlanok e törvény alapján 2022. január 1. napjával ingyenesen, nyilvántartási értéken történő átvezetéssel a felperes tulajdonába adhatók. A Karitatív tv. 1. § (4) bekezdése értelmében az 1. § (1) bekezdése szerinti ingatlan ingyenes tulajdonba adásáról az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter által előkészített javaslat alapján a Kormány nyilvános határozattal dönt. A felperes tulajdonába kerülő ingatlanok jegyzékét, köztük a perrel érintett ingatlant az 1980/2021.(XII. 27.) Korm. határozat (a továbbiakban: Korm. határozat) 1. számú melléklete tartalmazza. A Karitatív tv. 1. § (8) bekezdése szerint az ingatlanügyi hatóság az 1. § (1) bekezdése szerinti tulajdonváltozást az MVH általi kérelemre jegyzi be, amely kérelem tartalmazza a Karitatív tv. 1. § (1) bekezdésre való hivatkozást, továbbá a Korm. határozatra, a lakóingatlan helyrajzi számára, a tulajdonszerző adatait, a tulajdonba adott tulajdoni hányad mértékére való hivatkozást.
[3] A Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal az MVH 2022. január 21-én kelt kérelme alapján a 2022. március 4-én meghozott határozatával - utalva a Korm. határozatra - 2022. január 1. napjára jegyezte be a felperes tulajdonjogát az ingatlan-nyilvántartásba, a tulajdonszerzés jogcímeként a Karitatív tv. 1. § (1) bekezdését jelölte meg.
[4] A felperes 2022. február 15-i adatbejelentése alapján az elsőfokú adóhatóság a határozatával a felperesre 2022-2023. évekre az ingatlan után összesen 19 500 forint építményadót vetett ki, 2024-től adókötelezettségét 9750 forint/év összegben határozta meg.
[5] A fellebbezés alapján eljárt alperes a határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Határozatát a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 12. § (1) bekezdésére, 52. § 7. pontjára, a Karitatív tv. 1. § (1) bekezdésére, a Korm. határozatra, a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 5:168. § (3)-(4) bekezdéseire alapította.
[6] Indokolása szerint az ingatlan-nyilvántartás adatai szerint a felperes 2022. január 1-én az építmény tulajdonosa volt, így ettől az időponttól az építményadó alanya. Nem fogadta el a felperes hivatkozását, hogy az építmény feletti tulajdonjogot annak ingatlan-nyilvántartási bejegyzése napján, 2022. március 4-én szerezte, ezért 2022. évben nem volt az építményadó alanya. Érvelése szerint a felperes tulajdonjogát a Karitatív tv. alapján, a Korm. határozat értelmében 2022. január 1-jével, nem szerződéses átruházással, hanem a jogszabály rendelkezése alapján szerezte, azt a Ptk. 5:168. § (3) bekezdése szerint nem az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés keletkeztette. A tulajdonjog bejegyzése ezért nem konstitutív, hanem deklaratív hatályú volt.
[9] Álláspontja szerint az alperes határozata sérti a Ptk. 5:38. § (2) bekezdésében, 5:168. § (1)-(2) bekezdésében, a Htv. 12. § (1) bekezdésében, valamint 52. § 7. pontjában foglalt rendelkezéseket.
[10] Előadta, hogy a Karitatív tv. csupán a tulajdonszerzés jogalapját teremtette meg, arra vonatkozóan a Korm. határozat tartalmaz konkrét rendelkezéseket. A Korm. határozat nem jogszabály [Alaptörvény T) cikk (2) bekezdés], ezért tulajdonszerzésére nem alkalmazhatók a Ptk. 5:168. § (3)-(4) bekezdésében foglalt rendelkezések. Ebből következően a tulajdonjogának megszerzésére az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzéssel került sor. Az átadott ingatlanokkal kapcsolatos, a Korm. határozat szerinti megállapodást az ingatlanok átadásával kapcsolatban az MVH-val csak 2022. március 17-én kötötte meg, és a Korm. határozat 3. pontja szerinti időpont a tulajdonátadást illetően nem valósult meg. Az ÁSZF a bérleti jogviszony elemeit szabályozza, a perbeli jogkérdést illetően nem releváns annak tartalma.
[11] A tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése az alperes állításával szemben a Ptk. 5:38. § (2) bekezdése és 5:168. § (1) és (2) bekezdése alapján konstitutív hatályú volt, az építmény tulajdonjogát 2022. március 4-én szerezte meg, így a Htv. 12. § (1) bekezdése szerint 2022. adóévben nem volt az építményadó alanya.
[12] Az alperes a kereset elutasítását kérte a határozatában foglalt indokok alapján.
[14] A tulajdonjog átruházással való megszerzésének jogcímét a Karitatív tv. 1. § (1)-(3) bekezdései teremtették meg azzal, hogy az ott felsorolt feltételeknek megfelelő ingatlanok 2022. január 1-jével ingyenesen, nyilvántartási értéken történő átvezetéssel a felperes tulajdonába adhatóak. A tárgykörben rendelkező, az Alaptörvényben a jogforrások között fel nem sorolt Korm. határozat további jogcímet nem keletkeztetett, a szerzéssel összefüggő jogcímet nem pontosította, csupán megismételte, hogy a Karitatív tv.-ben meghatározott és a Korm. határozat mellékletében felsorolt ingatlanok 2022. január 1. napjával kerülnek a felperes tulajdonába. Amint arra a Ptk. 5:38. § (2) bekezdése is utal, az ingatlan tulajdonjogának átruházással való megszerzéséhez nemcsak a jogcím, hanem erre tekintettel a tulajdonjog átruházásának az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzése is szükséges. Az ingatlan-nyilvántartási hatóság a tulajdonjog bejegyzése alapján az ingatlan-nyilvántartási kérelem nyomtatvány tartalmának és a tulajdonszerzés jogcímét keletkeztető Karitatív tv.-nek a figyelembevételével járt el, és ez alapján a felperes tulajdonjogát 2022. január 1-jével jegyezte be a nyilvántartásba. A tulajdonszerzésre az ingatlan-nyilvántartáson kívül, jogszabály alapján került sor, a Karitatív tv. 1. § (8) bekezdése alapján szükséges volt az ingatlan-nyilvántartási kérelem előterjesztése.
[18] Előadta, hogy álláspontja szerint a jogerős ítéletben a 2017. évi I. törvény (a továbbiakban a Kp.) 86. § (1) bekezdése és Kp. 84. § (2) bekezdése alapján alkalmazandó, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Pp.) 346. § (5) bekezdésében foglaltak ellenére nem került kifejtésre, hogy miért nem a Korm. határozat rendelkezései alapján szerezte meg a perbeli ingatlan tulajdonjogát, valamint az sem, hogy az elsőfokú bíróság az alperesi határozatot miért nem tartja jogsértőnek. A Ptk. 5:38. § (2) bekezdése és 5:168. § (1)-(2) bekezdése alapján az átruházáson alapuló tulajdonszerzés keletkezéséhez szükséges bejegyzési elv megsértése valósult meg. Az elsőfokú bíróság tévesen alkalmazta a Ptk. 5:168. § (3) bekezdését, ezáltal sérült a Htv. 12. § (1) bekezdése, 52. § 7. pontja.
[19] Érvelése szerint nem a Karitatív tv., hanem a Korm. határozat alapján valósult meg a tulajdonszerzése, a Karitatív tv. a tulajdonszerzésre csupán jogalapot teremtett. Tulajdonszerzése a Ptk. 5:38. § (2) bekezdése szerinti átruházással történt, ezért e rendelkezés értelmében a perbeli ingatlan tulajdonjogának megszerzéséhez az átruházásra irányuló szerződés vagy más jogcím és erre tekintettel a tulajdonjog átruházásának az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzése szükséges volt. Erre tekintettel a bejegyző határozat alapján, 2022. március 4. napján szerezte meg a perbeli ingatlan tulajdonjogát. Főszabály szerint a Ptk. 5:168. § (2) bekezdése alapján az átruházással történő tulajdonszerzés esetén a bejegyzés keletkezteti a tulajdonjogot. A jogkeletkeztető hatás alól két kivételt említ a Ptk. 5:168. § (3) bekezdése, az egyik az egyes jogilag jelentős tények feljegyzése, a másik a jogszabály erejénél fogva keletkező jogok bejegyzése.
[21] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában tartását kérte.
[25] A Kúria megállapította, hogy az elsőfokú bíróság jogszabálysértés nélkül utasította el a felperes keresetét, azonban a jogerős ítélet indokolása kiegészítésre szorul.
[26] Az elsőfokú bíróság helytállóan állapította meg, hogy a felperes az ingatlan-nyilvántartás szerint (is) 2022. január 1-jétől tulajdonosa a perbeli lakásnak, így a Htv. 12. § (1) bekezdése szerint 2022. adóévben az építményadó alanya volt.
[27] Az ingatlan tulajdoni lapjának adatai tartalmazzák, hogy a felperes tulajdonjogát a perbeli ingatlanon a Karitatív tv. 1. § (1) bekezdése szerinti jogcímen, a Korm. határozatban meghatározott időpontban, 2022. január 1-jén, a 2022. március 4-én kelt bejegyző határozattal szerezte meg. A tulajdoni lapból kitűnik tehát, hogy a felperes tulajdonszerzése nem a Ptk. által szabályozott jogcímek egyikén, hanem a Karitatív tv.-n alapul. A Ptk. 1:1. §-a a törvény hatályát illetően kimondja, hogy az a mellérendeltség és egyenjogúság elve szerint szabályozza a személyek alapvető vagyoni és személyi viszonyait. Jelen esetben a tulajdonjog ingyenes átadása azonban nem magánfelek, hanem az állam és a felperesi társaság között történt. Jogviszonyuk ebből következően a közjogi és a magánjogi elemeket is tartalmaz.
[28] Az állami vagyon megszerzésére vonatkozó sajátos, közjogias rendelkezéseket az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény (a továbbiakban: Vtv.) tartalmazza. A Ptk. magánjogi rendelkezései ezért csak annyiban érvényesülnek, amennyiben ezt a közjogi szabályok lehetővé teszik.
[29] A Vtv. szabályozza a kivezetésre szánt állami vagyonnal kapcsolatos alapvető rendelkezéseket. A Vtv. 36. § (1) bekezdése szerint "Állami vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni csak törvény rendelkezése alapján lehet." A (2) bekezdés e) pontja alapján állami vagyon tulajdonjoga ingyenesen átruházható külön törvény szerinti közhasznú szervezet javára, az általa átvállalt állami vagy önkormányzati közfeladat ellátásának elősegítése érdekében, valamint a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Művészeti Akadémia javára törvényben vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban foglalt feladatai elősegítése vagy az általa átvállalt állami közfeladat ellátásának elősegítése érdekében. A (3) bekezdés kimondja, hogy "A (2) bekezdés szerinti ingyenes átruházásról - a (6)-(8) bekezdésben foglalt kivétellel - a Kormány nyilvános határozattal dönt."
[30] Ezeknek a rendelkezéseknek megfelelően hozta meg az Országgyűlés a devizahitel-problémák folytán állami tulajdonba került lakóingatlanok tekintetében a Karitatív tv.-t, majd ennek 1. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Kormány a határozatát, amely a felperes lakástulajdon-szerzését eredményezte.
[31] A Karitatív tv. 1. § (8) bekezdése alapján "Az ingatlanügyi hatóság az (1)-(3) bekezdés szerinti tulajdonváltozást az illetékességi területén található lakóingatlanok vonatkozásában az MVH-nak az (1) bekezdésre, valamint (2) vagy (3) bekezdésre való hivatkozást, a Kormány ingyenes tulajdonba adásról szóló határozatára való hivatkozást, a lakóingatlan helyrajzi számát, a tulajdonszerző adatait és a tulajdonba adott tulajdoni hányad mértékét tartalmazó kérelme alapján jegyzi be." A tulajdonosváltozás átvezetéséhez szükséges okirat ebben az esetben nem egy, a tulajdonosváltozásról kötött polgári jogi ügylet (szerződés), hanem az állami vagyon kezelője által benyújtott ingatlan-nyilvántartási kérelem volt, amely tartalmazta a tulajdonosváltozás jogcímét és időpontját is. Ennek megfelelően került sor a felperes tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére.
[32] Sajátos közjogi szabályok rendelkeztek tehát az állami vagyon felperes részére történő ingyenes átadásáról és a tulajdonosváltozás időpontjáról is, amelyek alapján az ingatlan-nyilvántartási kérelem előterjesztésének és a változás bejegyzésének időpontjától függetlenül a Karitatív tv. és a végrehajtására vonatkozó Korm. határozat szerint a felperes tulajdonszerzése 2022. január 1-jén következett be, és ezt tükrözi az ingatlan-nyilvántartás is.
[33] A Ptk. 5:168. § (3) bekezdése alapján, mivel a felperes tulajdonjogát nem polgári jogi ügylet, hanem a jogszabály keletkeztette, az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés deklaratív hatállyal bír. Jelen ügyben - a Karitatív tv. rendelkezéseire figyelemmel - a Ptk. bejegyzési elvre vonatkozó rendelkezési közül nem az általános 5:168. § (1)-(2) bekezdései, hanem a jogszabályon alapuló jogszerzésre alkalmazandó 5:168. § (3) bekezdése irányadó. Erre figyelemmel a Kúria a jogerős ítélet [57] bekezdésében foglalt érvelést mellőzi, és hangsúlyozza, hogy a Ptk. 5:168. § (3) bekezdése alkalmazásakor is teljesülnek a Ptk. 5:38. § (2) bekezdésében foglalt tulajdonszerzési feltételek: a jogcím és a bejegyzés, utóbbinak azonban nincs jogkeletkeztető hatálya, mert a tulajdonjog megszerzése a Karitatív tv.-n alapul, ezáltal az ingatlanon történő tulajdonszerzés joghatásait nem érinti a bejegyzés esetleges elmaradása sem.
[34] A felperes tehát 2022. január 1-jétől a perrel érintett lakás tulajdonosa, és mint ilyen, a Htv. 12. § (1) bekezdése és 52. § 7. pontja alapján az építményadó alanya volt.
[35] A Kúria mindezen indokok alapján megállapította, hogy az elsőfokú bíróság helytállóan értékelte tulajdoni lap tartalmát és helyesen határozta meg a felperes tulajdonszerzésének időpontját, így a felperes adóalanyiságának kezdő időpontját, ezért a jogerős ítéletet a Kp. 121. § (2) bekezdése alapján az indokolás részbeni kiegészítésével hatályában fenntartotta.
(Kúria Kfv.V.35.169/2024/7.)