adozona.hu
BH 2021.10.292
BH 2021.10.292
A mérlegelési jogkörben hozott döntés is csak jogszabálysértés esetén semmisíthető meg, vagy változatható meg. Jogsértő a mérlegelés, ha annak során olyan szempontot értékelt a hatóság, amely a mérlegelésnél - a törvény szerinti zárt felsorolásra figyelemmel - nem vehető figyelembe. Jogsértő mérlegelés esetén a közigazgatási bíróságnak felülmérlegelési lehetősége nincs, azzal ugyanis jogsértő módon vonná el a közigazgatási hatóság hatáskörét [2017. évi I. tv. (Kp.) 85. § (5) bekezdés, 2007. évi LXXV. tv. (K
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Az elsőfokú köztestületi hatóság határozatával a felperest a kamarából történő kizárás fegyelmi büntetéssel sújtotta. Indokolása szerint a felperes 2017-2019. években hiányosan tett eleget a kamarai adatszolgáltatásának, mert az általa lejelentett 7 megbízás és ügyfél mellett 65 további megbízás és független könyvvizsgálói jelentés vonatkozásában a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (a ...
[2] A fegyelmi büntetés alkalmazása során - a Kkt. 177. § (3a) bekezdésében, illetve a Magyar Könyvvizsgálói Kamarának a könyvvizsgálói hivatás magatartási (etikai) szabályairól és a fegyelmi eljárásról szóló szabályzata (a továbbiakban: Etikai Szabályzat) 102. pontjában foglaltakra is figyelemmel - súlyosító körülményként értékelte a következőket. l. A felperes részéről 3 egymást követő kamarai éves adatszolgáltatás is hiányosnak bizonyult, így a jogsértés ismétlődött. 2. A hibás adatszolgáltatás ismétlődéséből, a kihagyott megbízások magas számából, a kihagyott és a lejelentett megbízások darabszáma közötti jelentős különbségből, valamint a felperes 2019. június 20-án kelt azon levelének tartalmából, miszerint az ad hoc egyszeri megbízások feltüntetését nem tartja relevánsnak, arra a következtetésre jutott, hogy a megbízások kihagyása nem lehetett véletlen, a felperes részéről az elkövetés/mulasztás szándékossága állapítható meg. 3. A felperes a 2018. évi adatszolgáltatása kiegészítésére csak a fegyelmi eljárás alatt, és akkor is hiányosan, megkérdőjelezhető alapossággal és hitelességgel kerített sort. 4. A jogsértés súlyosnak minősül, az éves kamarai adatszolgáltatás teljeskörűsége és megbízhatósága a kamarai minőség-ellenőrzés szempontjából kulcsfontosságú mulasztásával a felperes a közfelügyeleti hatóság felé teljesítendő adatszolgáltatást is elmulasztotta 65 megbízás esetében teljesíteni. 5. A felperes a 2018. évi adatszolgáltatás kiegészítésében a 24 kihagyott megbízás tekintetében ügyfelenként 40 000-80 000 forint éves megbízási díjat rögzített, amely a kamarai díjajánlás töredéke, és amely mellett nem biztosított a jogszabályok és a Kkt. 4. § (5) bekezdés b) pontja szerinti standardok előírásainak betartása. Ezen túlmenően az ilyen alacsony mértékű megbízási díj a Kkt. 54. § (1) bekezdésébe és az IESBA Etikai Kódex 240. 1 szakaszába is ütközik. A feltűnően alacsony átlagdíjazás megakadályozta azt is, hogy a felperes a 2019. évi kamarai minőség-ellenőrzési tervben eshetőlegesen kiválasztásra kerüljön. 6. A Budapest Bank Zrt. (a továbbiakban: Bank) megkeresése szerint S. L. szüneteltető tagsági jogállása ellenére a felperes nevénél helyettesként aláírt egy olyan független könyvvizsgálói jelentést, amelyet a Bankhoz is benyújtottak. Mindez a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Sztv.) 155/B. § (1) bekezdésébe, továbbá a Kkt. 2. § 13. pontjába, 10. § (1) bekezdésébe, valamint 28. §-ába ütközik.
[3] A súlyosító körülmények mellett érdemben nem tudta enyhítő körülményként értékelni, hogy a felperest 3 éven belül fegyelmi marasztalásban nem részesítették, továbbá hogy a legutolsó kamarai minőség-ellenőrzése "megfelelt, megjegyzéssel" eredménnyel zárult.
[4] A felperes esetében a legsúlyosabb szankció kiszabása indokolt, figyelemmel arra is, hogy magatartása a kamarai tagsági jogviszonnyal, a szakmai közösséggel kapcsolatos hozzáállását is megkérdőjelezi.
[5] A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes a 2020. március 6. napján kelt 18/2020. (III. 6.) számú határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Indokolásában egyebek mellett megállapította, hogy az elsőfokú hatóság a súlyosító körülményeket helytállóan és megalapozottan vette figyelembe.
[8] Indokolásában először is rögzítette, hogy a felperes mind a fegyelmi eljárásban, mind a keresetében elismerte, hogy az adatszolgáltatás elmulasztása fegyelmi vétségét elkövette.
[9] Megítélése szerint nem állapítható meg a tényállástisztázási kötelezettség megsértése, mert a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazása, valamint a szünetelő tagságú kamarai tag helyettesként történő aláírása nem fegyelmi vétségként kerültek megállapításra, hanem a szankció kiszabása során figyelembe vett súlyosbító körülmények voltak. Az adatszolgáltatás elmulasztásában megnyilvánuló fegyelmi vétség miatt hozott határozati megállapításokat kellően tisztázottnak és megalapozottnak tartotta.
[10] A Kkt. 177. § (3a) bekezdésére figyelemmel rögzítette, hogy a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazása, valamint a szünetelő tagságú kamarai tag helyettesként történő aláírása olyan jellegű és súlyú jogszabálysértések, amelyek önmagukban fegyelmi vétség alapjául szolgálhatnak. Ezért ezek súlyosító körülményként nem értékelhetők, figyelemmel arra is hogy a törvényi felsorolásban ezek figyelembe veendő körülményként nem szerepelnek.
[11] A fegyelmi vétséget megvalósító magatartás súlyára, a jogsértés szándékosságára, továbbá annak 3 éven keresztüli fennállására, valamint enyhítő körülmények hiányára, továbbá figyelemmel arra is hogy az adatokat a felperes azóta sem pótolta teljeskörűen, arra a következtetésre jutott hogy az alperes a szankciók körében feltárt tényállásból okszerű következtetéseket vont le, így a határozat jogszerű mérlegelési jogkörben meghozott közigazgatási cselekménynek volt értékelhető.
[12] A tévesen figyelembe vett kettő súlyosító körülmény a szankció kiválasztásakor nem volt ugyan értékelhető, e jogsértés azonban az ügy érdemére nem hatott ki, ugyanis az a kettő súlyosító körülmény figyelmen kívül hagyásával orvosolható volt. Az adatszolgáltatási kötelezettség 3 éven át tartó teljes körű szolgáltatásának elmulasztása és annak egy részének a mai napig nem megfelelő pótlása elégséges volt a legsúlyosabb, a Kkt. 177. § (1) bekezdés c) pontja szerinti kizárás szankció alkalmazásához.
[13] A kötelezettségszegés jellege és súlya miatt megkérdőjeleződött a felperes szakmai közösséghez való hozzáállása, ugyanis a könyvvizsgálókkal szemben alapvető elvárás a munkájuk végzése során a precizitás és a pontosság, amellyel szemben a jogszabályban taxatíve felsorolt súlyosító körülmények tartalmából megállapítható jogalkatói akarat szerint nem vehető figyelembe az esetlegesen idős korból, családi problémákból, vagy számítógépes ismeretek hiányából fakadó mulasztás, hiányosság.
[14] A felperes által hivatkozott enyhítő körülményeket a büntetés kiszabásánál az alperes helyesen nem vette érdemben figyelembe, mert ezek a körülmények nem ellensúlyozták az eset fennálló, tényleges súlyosító körülményeit.
[15] Az alperes helyesen állapította meg azt is, hogy a megbízások kihagyása nem véletlen, a felperes részéről az elkövetés, a mulasztás szándékossága következik. A felperes tudomással bírt adatszolgáltatási kötelezettségéről, de - idős kora, családi problémái és számítógépes ismeretei hiányossága miatt - belenyugodott abba, hogy a kötelezettségének nem teljeskörűen tesz eleget, ezzel az eshetőleges szándékot megvalósította.
[16] Hangsúlyozta, hogy a Kkt. 177. § (3a) bekezdése nem nyitott felsorolást tartalmaz, ezért azt további mérlegelési szempontokkal nem lehet bővíteni. A felperes által hivatkozott több évtizedes tevékenysége egyik mérlegelési szempontba sem illeszthető bele, ezért annak alperes általi figyelmen kívül hagyása nem volt jogszabályba ütköző.
[18] Az ítélet sérti a Kp. 85. § (5) bekezdését is, mert annak ellenére minősítette jogszerűnek a támadott határozatot, hogy jogszabálysértő módon, súlyosító körülményként értékelt fel nem tárt fegyelmi vétségnek minősíthető tényállásokat. A közigazgatási bíróságot nem illeti meg a felülmérlegelés lehetősége, hiszen ez esetben elvonná a bíróság hatáskörét, és a helyébe lépve választana egy másik jogszerű megoldást. A bíróság nem mondhatta volna ki, hogy az alperes a jogszabálysértőn és okszerűtlenül mérlegelt súlyosító körülményektől függetlenül is ugyanazt a fegyelmi határozatot hozta volna.
[19] Álláspontja szerint az adatszolgáltatás elmulasztása legfeljebb gondatlan magatartás lehet, ezért jogszabálysértő volt súlyosító körülményként értékelni a szándékosságot is.
[20] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében - a határozatban és az elsőfokú peres eljárásban előadottakat megismételve - a jogerős ítélet hatályában fenntartását indítványozta, annak helyes indokaira figyelemmel.
[22] A Kp. 120. § (5) bekezdésére figyelemmel a felülvizsgálati eljárásban bizonyítás felvételének nincs helye, a Kúria a felülvizsgálati kérelem elbírálása során a jogerős határozat meghozatalakor rendelkezésre álló iratok és bizonyítékok alapján dönt.
[23] A Kúria szerint az elsőfokú bíróság lényegében helyesen tárta fel a jogvita szempontjából irányadó tényállást, ám abból - a Kp. 85. § (5) bekezdésében foglaltak téves értelmezéséből fakadóan - helytelenül jutott arra a következtetésre, hogy a kereset nem alapos.
[24] A Kúria először is leszögezi, hogy a felperes felülvizsgálati kérelmében a fegyelmi vétség elkövetését nem vitatta, a terhére megállapított jogsértés jogalapját nem támadta, ezért a Kúriának kizárólag a fegyelmi büntetés kiszabásával kapcsolatos ítéleti rendelkezések jogszerűségéről kellett állást foglalnia.
[25] A Kkt. 177. § (1) bekezdése szerint a fegyelmi eljárásban a következő fegyelmi büntetések alkalmazhatók:
a) írásbeli megrovás,
b) pénzbírság,
c) a 49. § szerinti minősítés megvonásának kezdeményezése,
d) a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység szüneteltetésének meghatározott időre történő elrendelése,
e) kizárás a kamarából, a könyvvizsgáló cég nyilvántartásból való törlése.
[26] A Kkt. 177. § (3a) bekezdése szerint a fegyelmi büntetések típusának és szintjének meghatározásakor az alábbi körülményeket kell figyelembe venni:
a) a jogsértés súlyosságát és időtartamát,
b) a felelősség mértékét,
c) a pénzügyi lehetőségek mértékét,
d) az elért nyereség vagy elkerült veszteség összegét,
e) az eljárásban való együttműködés mértékét,
f) a könyvvizsgáló cég vagy kamarai tag könyvvizsgáló által elkövetett korábbi jogsértéseket.
[27] A Kp. 37. § (1) bekezdés f) pontja értelmében közigazgatási pert a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelemre hivatkozással lehet kezdeményezni. A Kp. 85. § (1) bekezdése szerint a bíróság a közigazgatási tevékenység jogszerűségét vizsgálja. A Kp. 89. § (1) bekezdése alapján a bíróság a közigazgatási cselekményt csak jogsértés megállapítása esetén semmisítheti meg, vagy változtathatja meg.
[28] A Kp. 85. § (5) bekezdése szerint mérlegelési jogkörben megvalósított közigazgatási cselekmény jogszerűsége körében a bíróság azt is vizsgálja, hogy a közigazgatási szerv hatáskörét a mérlegelésre való felhatalmazásának keretei között gyakorolta-e, a mérlegelés szempontjai és azok okszerűsége a közigazgatási cselekményt tartalmazó iratból megállapíthatók-e.
[29] Az a határozat minősül mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozatnak, amelyben a hatóság döntését olyan jogszabályra alapozza, amely kizárólag a döntés kereteit jelöli ki. Ilyenkor a jogalkalmazó szerv mérlegeléssel választhat több jogszerű döntés közül.
[30] A mérlegelési jogkörben hozott döntésnek is törvényesnek kell lennie, megsemmisítésére vagy megváltoztatására csak akkor kerülhet sor, ha a döntés jogszabálysértő. Amint az a ma is irányadó, a mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozatok felülvizsgálatáról szóló 2/2015. (XI. 23.) KMK vélemény (a továbbiakban: KMK vélemény) is kimondta, a mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozat felülvizsgálatának célja - a közigazgatási perek általános céljával összhangban - a határozat törvényességének elbírálása.
[31] Ha a jogszabály a mérlegelés szempontjait meghatározza, akkor a közigazgatási bíróságnak a kereset mentén azt kell megítélnie, hogy a közigazgatási szerv a döntése meghozatalánál érvényesítette-e ezeket a törvényi előírásokat. A bíróság nem alapozhatja döntését arra, hogy bár a közigazgatási szerv döntése sem jogsértő, a jogszabály adta keretek között, eltérő mérlegelés mellett más, ugyancsak jogszerű döntés is hozható az ügyben. Ez esetben a bíróság átvenné a közigazgatási hatóság szerepét, és olyan kérdésben döntene, amely kizárólag a közigazgatási szerv hatáskörébe tartozik.
[32] A bírósági jogszerűségi kontroll tehát a hatóság mérlegelési jogkörére nem terjed ki teljeskörűen, a bíróság számára nem biztosít felülmérlegelési lehetőséget.
[33] A KMK vélemény rendelkezése értelmében a mérlegelési szempontok vizsgálatának elmulasztása a határozat megalapozatlanságát eredményezi, ám ugyancsak jogsértőnek minősülhet a mérlegelés, ha téves, vagy az ügy érdemével össze nem függő mérlegelési szempontot vesz figyelembe a hatóság.
[34] Az eljárt bíróság egyfelől megállapította, hogy sem a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazása, sem a szünetelő tagságú kamarai tag helyettesként történő aláírásával kapcsolatos anomália súlyosító körülményként nem volt figyelembe vehető. Másfelől viszont leszögezte azt is, hogy a két súlyosító körülmény figyelembevétele nélkül is, az adatszolgáltatási kötelezettség 3 éven át tartó teljes körű szolgáltatásának elmulasztása és annak egy részének nem megfelelő pótlása is elégséges volt a legsúlyosabb szankció alkalmazásához. Ez utóbbi következtetésével jogsértő módon elvonta a hatóság hatáskörét és tiltott felülmérlegelést végzett. A hatósági mérlegelés jogsértő jellegének kimondását követően maga mérlegelte a még fennmaradó, értékelhető szempontokat. Ítéletével átvette a közigazgatási hatóság szerepét, lényegében maga hozott egy új mérlegelési jogkörbe tartozó döntést.
[35] Az elsőfokú bíróság ítéletében a Kkt. 177. § (3a) bekezdésével összefüggésben rögzítette, hogy a felsorolás nem nyitott, azt további mérlegelési szempontokkal nem lehet bővíteni. E taxációban a felperes által kifogásolt szándékosság nem szerepel. A szándékosság a Kkt. 174. § (1) bekezdése szerinti fegyelmi vétség elkövetése körében, azaz a támadott határozat jogalapja körében lett volna vizsgálható. Ezt azonban a felperes keresettel nem támadta.
[36] Az eljárt bíróság elfogadta a köztestületi hatóságok mérlegelését a tekintetben is, hogy a felperesi elkövetés/mulasztás szándékos volt. Nem adta indokát annak, hogy ez a körülmény miért is értékelhető a fegyelmi büntetések kiszabásánál mérlegelési körülményként annak ellenére, hogy a Kkt. 177. § (3a) bekezdése szerinti felsorolásban nem szerepel. Az indokolás e körben azért is lett volna különösen fontos, mert a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazásával és a helyettes aláírással kapcsolatos hiányosságok tekintetében kifejezetten hivatkozott arra, hogy ezek súlyosító körülményként azért sem vehetők figyelembe, mert a Kkt. 177. § (3a) bekezdésében nem kerültek felsorolásra.
[37] A fentiek szerint az elsőfokú bíróság a Kp. 85. § (5) bekezdésében foglalt kereteket meghaladó tiltott felülmérlegelést végzett, jogsértő módon elvonva ezzel a köztestületi hatóságok hatáskörét. Az ítélet ezért jogszabálysértő, amelynek orvoslására - a közigazgatási hatóságok hatáskörének elvonása és a felek jogorvoslati jogának csorbítása nélkül - a felülvizsgálati eljárásban érdemben nem volt lehetőség.
[38] A kifejtettekre figyelemmel a Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 121. § (1) bekezdés b) pontja szerint megváltoztatta, a támadott végzést - az elsőfokú határozatra is kiterjedően - megsemmisítette és az elsőfokú hatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte.
[39] A megismételt eljárásban az elsőfokú köztestületi hatóságnak az adatszolgáltatás elmulasztásával megvalósított fegyelmi vétséghez kapcsolódó fegyelmi büntetés kiszabásáról kell döntenie. Ennek során a Kkt. 177. § (3a) bekezdésében foglalt körülményeket kell figyelembe vennie, e szempontok mérlegelésével kell a Kkt. 177. § (1) bekezdésében felsorolt fegyelmi büntetések közül választania. Bármelyik fegyelmi büntetést is alkalmazza, döntését úgy kell megindokolnia, hogy abból a mérlegelés szempontjai, azok okszerűsége, az egyes figyelembe vett körülmények értékelése, súlyozása, a mérlegelés folyamatának levezetése megállapítható legyen. A Kkt. 177. § (3a) bekezdése zárt taxációt tartalmaz, így az ott felsoroltakon kívüli körülmény mérlegelési szempont nem lehet.
(Kúria Kfv.III.37.188/2021.)
Az ügy száma: Kfv.III.37.188/2021/6.
A tanács tagjai: Dr. Sperka Kálmán a tanács elnöke, Dr. Vitál-Eigner Beáta előadó bíró, Dr. Sugár Tamás bíró
A felperes:
A felperes képviselője: Dr. Babay Ákos Ügyvédi Iroda (ügyintéző: dr. Babay Ákos ügyvéd)
Az alperes:
Az alperes képviselője: Dr. Makai Dániel jogtanácsos
A per tárgya: kamarai ügyben indult közigazgatási jogvita
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó felek: felperes
A felülvizsgálati kérelem száma: 18.
Az elsőfokú bíróság neve, határozatának kelte és száma: Fővárosi Törvényszék 2020. november 17. napján hozott 102.K.704.603/2020/17. számú ítélete
Kötelezi az alperest, hogy 15 napon belül fizessen meg a felperesnek 300.000 (háromszázezer) forint együttes elsőfokú és felülvizsgálati eljárási költséget.
A kereseti és felülvizsgálati eljárási illeték az állam terhén marad.
Az ítélet ellen felülvizsgálatnak nincs helye.
[2] A fegyelmi büntetés alkalmazása során - a Kkt. 177. § (3a) bekezdésében, illetve a Magyar Könyvvizsgálói Kamarának a könyvvizsgálói hivatás magatartási (etikai) szabályairól és a fegyelmi eljárásról szóló szabályzata (a továbbiakban: Etikai Szabályzat) 102. pontjában foglaltakra is figyelemmel - súlyosító körülményként értékelte a következőket. l. A felperes részéről 3 egymást követő kamarai éves adatszolgáltatás is hiányosnak bizonyult, így a jogsértés ismétlődött. 2. A hibás adatszolgáltatás ismétlődéséből, a kihagyott megbízások magas számából, a kihagyott és a lejelentett megbízások darabszáma közötti jelentős különbségből, valamint a felperes 2019. június 20-án kelt azon levelének tartalmából, miszerint az ad hoc egyszeri megbízások feltüntetését nem tartja relevánsnak, arra a következtetésre jutott, hogy a megbízások kihagyása nem lehetett véletlen, a felperes részéről az elkövetés/mulasztás szándékossága állapítható meg. 3. A felperes a 2018. évi adatszolgáltatása kiegészítésére csak a fegyelmi eljárás alatt, és akkor is hiányosan, megkérdőjelezhető alapossággal és hitelességgel kerített sort. 4. A jogsértés súlyosnak minősül, az éves kamarai adatszolgáltatás teljeskörűsége és megbízhatósága a kamarai minőségellenőrzés szempontjából kulcsfontosságú mulasztásával a felperes a közfelügyeleti hatóság felé teljesítendő adatszolgáltatást is elmulasztotta 65 megbízás esetében teljesíteni. 5. A felperes a 2018. évi adatszolgáltatás kiegészítésében a 24 kihagyott megbízás tekintetében ügyfelenként 40.000.-80.000.- forint éves megbízási díjat rögzített, amely a kamarai díjajánlás töredéke, és amely mellett nem biztosított a jogszabályok és a Kkt. 4. § (5) bekezdés b) pontja szerinti standardok előírásainak betartása. Ezen túlmenően az ilyen alacsony mértékű megbízási díj a Kkt. 54. § (1) bekezdésébe és az IESBA Etikai Kódex 240. 1 szakaszába is ütközik. A feltűnően alacsony átlagdíjazás megakadályozta azt is, hogy a felperes a 2019. évi kamarai minőségellenőrzési tervben eshetőlegesen kiválasztásra kerüljön. 6. A Budapest Bank Zrt. (a továbbiakban: Bank) megkeresése szerint S. L. szüneteltető tagsági jogállása ellenére a felperes nevénél helyettesként aláírt egy olyan független könyvvizsgálói jelentést, amelyet a Bankhoz is benyújtottak. Mindez a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Sztv.) 155/B. § (1) bekezdésébe, továbbá a Kkt. 2. § 13. pontjába, 10. § (1) bekezdésébe, valamint 28. §-ába ütközik.
[3] A súlyosító körülmények mellett érdemben nem tudta enyhítő körülményként értékelni, hogy a felperest 3 éven belül fegyelmi marasztalásban nem részesítették, továbbá hogy a legutolsó kamarai minőségellenőrzése "megfelelt, megjegyzéssel" eredménnyel zárult.
[4] A felperes esetében a legsúlyosabb szankció kiszabása indokolt, figyelemmel arra is, hogy magatartása a kamarai tagsági jogviszonnyal, a szakmai közösséggel kapcsolatos hozzáállását is megkérdőjelezi.
[5] A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes a 2020. március 6. napján kelt 18/2020. (03.06.) számú határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Indokolásában egyebek mellett megállapította, hogy az elsőfokú hatóság a súlyosító körülményeket helytállóan és megalapozottan vette figyelembe.
[8] Indokolásában először is rögzítette, hogy a felperes mind a fegyelmi eljárásban, mind a keresetében elismerte, hogy az adatszolgáltatás elmulasztása fegyelmi vétségét elkövette.
[9] Megítélése szerint nem állapítható meg a tényállás tisztázási kötelezettség megsértése, mert a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazása, valamint a szünetelő tagságú kamarai tag helyettesként történő aláírása nem fegyelmi vétségként kerültek megállapításra, hanem a szankció kiszabása során figyelembe vett súlyosbító körülmények voltak. Az adatszolgáltatás elmulasztásában megnyilvánuló fegyelmi vétség miatt hozott határozati megállapításokat kellően tisztázottnak és megalapozottnak tartotta.
[10] A Kkt. 177. § (3a) bekezdésére figyelemmel rögzítette, hogy a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazása, valamint a szünetelő tagságú kamarai tag helyettesként történő aláírása olyan jellegű és súlyú jogszabálysértések, amelyek önmagukban fegyelmi vétség alapjául szolgálhatnak. Ezért ezek súlyosító körülményként nem értékelhetők, figyelemmel arra is hogy a törvényi felsorolásban ezek figyelembe veendő körülményként nem szerepelnek.
[11] A fegyelmi vétséget megvalósító magatartás súlyára, a jogsértés szándékosságára, továbbá annak 3 éven keresztüli fennállására, valamint enyhítő körülmények hiányára, továbbá figyelemmel arra is hogy az adatokat a felperes azóta sem pótolta teljes körűen, arra a következtetésre jutott hogy az alperes a szankciók körében feltárt tényállásból okszerű következtetéseket vont le, így a határozat jogszerű mérlegelési jogkörben meghozott közigazgatási cselekménynek volt értékelhető.
[12] A tévesen figyelembe vett kettő súlyosító körülmény a szankció kiválasztásakor nem volt ugyan értékelhető, e jogsértés azonban az ügy érdemére nem hatott ki, ugyanis az a kettő súlyosító körülmény figyelmen kívül hagyásával orvosolható volt. Az adatszolgáltatási kötelezettség 3 éven át tartó teljeskörű szolgáltatásának elmulasztása és annak egy részének a mai napig nem megfelelő pótlása elégséges volt a legsúlyosabb, a Kkt. 177. § (1) bekezdés c) pontja szerinti kizárás szankció alkalmazásához.
[13] A kötelezettségszegés jellege és súlya miatt megkérdőjeleződött a felperes szakmai közösséghez való hozzáállása, ugyanis a könyvvizsgálókkal szemben alapvető elvárás a munkájuk végzése során a precizitás és a pontosság, amellyel szemben a jogszabályban taxatíve felsorolt súlyosító körülmények tartalmából megállapítható jogalkatói akarat szerint nem vehető figyelembe az esetlegesen idős korból, családi problémákból, vagy számítógépes ismeretek hiányából fakadó mulasztás, hiányosság.
[14] A felperes által hivatkozott enyhítő körülményeket a büntetés kiszabásánál az alperes helyesen nem vette érdemben figyelembe, mert ezek a körülmények nem ellensúlyozták az eset fennálló, tényleges súlyosító körülményeit.
[15] Az alperes helyesen állapította meg azt is, hogy a megbízások kihagyása nem véletlen, a felperes részéről az elkövetés, a mulasztás szándékossága következik. A felperes tudomással bírt adatszolgáltatási kötelezettségéről, de - idős kora, családi problémái és számítógépes ismeretei hiányossága miatt - belenyugodott abba, hogy a kötelezettségének nem teljes körűen tesz eleget, ezzel az eshetőleges szándékot megvalósította.
[16] Hangsúlyozta, hogy a Kkt. 177. § (3a) bekezdése nem nyitott felsorolást tartalmaz, ezért azt további mérlegelési szempontokkal nem lehet bővíteni. A felperes által hivatkozott több évtizedes tevékenysége egyik mérlegelési szempontba sem illeszthető bele, ezért annak alperes általi figyelmen kívül hagyása nem volt jogszabályba ütköző.
[18] Az ítélet sérti a Kp. 85. § (5) bekezdését is, mert annak ellenére minősítette jogszerűnek a támadott határozatot, hogy jogszabálysértő módon, súlyosító körülményként értékelt fel nem tárt fegyelmi vétségnek minősíthető tényállásokat. A közigazgatási bíróságot nem illeti meg a felülmérlegelés lehetősége, hiszen ez esetben elvonná a bíróság hatáskörét, és a helyébe lépve választana egy másik jogszerű megoldást. A bíróság nem mondhatta volna ki, hogy az alperes a jogszabálysértőn és okszerűtlenül mérlegelt súlyosító körülményektől függetlenül is ugyanazt a fegyelmi határozatot hozta volna.
[19] Álláspontja szerint az adatszolgáltatás elmulasztása legfeljebb gondatlan magatartás lehet, ezért jogszabálysértő volt súlyosító körülményként értékelni a szándékosságot is.
[20] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében - a határozatban és az elsőfokú peres eljárásban előadottakat megismételve - a jogerős ítélet hatályában fenntartását indítványozta, annak helyes indokaira figyelemmel.
[22] A Kp. 120. § (5) bekezdésére figyelemmel a felülvizsgálati eljárásban bizonyítás felvételének nincs helye, a Kúria a felülvizsgálati kérelem elbírálása során a jogerős határozat meghozatalakor rendelkezésre álló iratok és bizonyítékok alapján dönt.
[23] A Kúria szerint az elsőfokú bíróság lényegében helyesen tárta fel a jogvita szempontjából irányadó tényállást, ám abból - a Kp. 85. § (5) bekezdésében foglaltak téves értelmezéséből fakadóan - helytelenül jutott arra a következtetésre, hogy a kereset nem alapos.
[24] A Kúria először is leszögezi, hogy a felperes felülvizsgálati kérelmében a fegyelmi vétség elkövetését nem vitatta, a terhére megállapított jogsértés jogalapját nem támadta, ezért a Kúriának kizárólag a fegyelmi büntetés kiszabásával kapcsolatos ítéleti rendelkezések jogszerűségéről kellett állást foglalnia.
[25] A Kkt. 177. § (1) bekezdése szerint a fegyelmi eljárásban a következő fegyelmi büntetések alkalmazhatók:
a) írásbeli megrovás,
b) pénzbírság,
c) a 49. § szerinti minősítés megvonásának kezdeményezése,
d) a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység szüneteltetésének meghatározott időre történő elrendelése,
e) kizárás a kamarából, a könyvvizsgáló cég nyilvántartásból való törlése.
[26] A Kkt. 177. § (3a) bekezdése szerint a fegyelmi büntetések típusának és szintjének meghatározásakor az alábbi körülményeket kell figyelembe venni:
a) a jogsértés súlyosságát és időtartamát,
b) a felelősség mértékét,
c) a pénzügyi lehetőségek mértékét,
d) az elért nyereség vagy elkerült veszteség összegét,
e) az eljárásban való együttműködés mértékét,
f) a könyvvizsgáló cég vagy kamarai tag könyvvizsgáló által elkövetett korábbi jogsértéseket.
[27] A Kp. 37. § (1) bekezdés f) pontja értelmében közigazgatási pert a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelemre hivatkozással lehet kezdeményezni. A Kp. 85. § (1) bekezdése szerint a bíróság a közigazgatási tevékenység jogszerűségét vizsgálja. A Kp. 89. § (1) bekezdése alapján a bíróság a közigazgatási cselekményt csak jogsértés megállapítása esetén semmisítheti meg, vagy változtathatja meg.
[28] A Kp. 85. § (5) bekezdése szerint mérlegelési jogkörben megvalósított közigazgatási cselekmény jogszerűsége körében a bíróság azt is vizsgálja, hogy a közigazgatási szerv hatáskörét a mérlegelésre való felhatalmazásának keretei között gyakorolta-e, a mérlegelés szempontjai és azok okszerűsége a közigazgatási cselekményt tartalmazó iratból megállapíthatók-e.
[29] Az a határozat minősül mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozatnak, amelyben a hatóság döntését olyan jogszabályra alapozza, amely kizárólag a döntés kereteit jelöli ki. Ilyenkor a jogalkalmazó szerv mérlegeléssel választhat több jogszerű döntés közül.
[30] A mérlegelési jogkörben hozott döntésnek is törvényesnek kell lennie, megsemmisítésére vagy megváltoztatására csak akkor kerülhet sor, ha a döntés jogszabálysértő. Amint az a ma is irányadó, a mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozatok felülvizsgálatáról szóló 2/2015. (XI.23.) KMK vélemény (a továbbiakban: KMK vélemény) is kimondta, a mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozat felülvizsgálatának célja - a közigazgatási perek általános céljával összhangban - a határozat törvényességének elbírálása.
[31] Ha a jogszabály a mérlegelés szempontjait meghatározza, akkor a közigazgatási bíróságnak a kereset mentén azt kell megítélnie, hogy a közigazgatási szerv a döntése meghozatalánál érvényesítette-e ezeket a törvényi előírásokat. A bíróság nem alapozhatja döntését arra, hogy bár a közigazgatási szerv döntése sem jogsértő, a jogszabály adta keretek között, eltérő mérlegelés mellett más, ugyancsak jogszerű döntés is hozható az ügyben. Ez esetben a bíróság átvenné a közigazgatási hatóság szerepét, és olyan kérdésben döntene, amely kizárólag a közigazgatási szerv hatáskörébe tartozik.
[32] A bírósági jogszerűségi kontroll tehát a hatóság mérlegelési jogkörére nem terjed ki teljeskörűen, a bíróság számára nem biztosít felülmérlegelési lehetőséget.
[33] A KMK vélemény rendelkezése értelmében a mérlegelési szempontok vizsgálatának elmulasztása a határozat megalapozatlanságát eredményezi, ám ugyancsak jogsértőnek minősülhet a mérlegelés, ha téves, vagy az ügy érdemével össze nem függő mérlegelési szempontot vesz figyelembe a hatóság.
[34] Az eljárt bíróság egyfelől megállapította, hogy sem a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazása, sem a szünetelő tagságú kamarai tag helyettesként történő aláírásával kapcsolatos anomália súlyosító körülményként nem volt figyelembe vehető. Másfelől viszont leszögezte azt is, hogy a két súlyosító körülmény figyelembevétele nélkül is, az adatszolgáltatási kötelezettség 3 éven át tartó teljeskörű szolgáltatásának elmulasztása és annak egy részének nem megfelelő pótlása is elégséges volt a legsúlyosabb szankció alkalmazásához. Ez utóbbi következtetésével jogsértő módon elvonta a hatóság hatáskörét és tiltott felülmérlegelést végzett. A hatósági mérlegelés jogsértő jellegének kimondását követően maga mérlegelte a még fennmaradó, értékelhető szempontokat. Ítéletével átvette a közigazgatási hatóság szerepét, lényegében maga hozott egy új mérlegelési jogkörbe tartozó döntést.
[35] Az elsőfokú bíróság ítéletében a Kkt. 177. § (3a) bekezdésével összefüggésben rögzítette, hogy a felsorolás nem nyitott, azt további mérlegelési szempontokkal nem lehet bővíteni. E taxációban a felperes által kifogásolt szándékosság nem szerepel. A szándékosság a Kkt. 174. § (1) bekezdése szerinti fegyelmi vétség elkövetése körében, azaz a támadott határozat jogalapja körében lett volna vizsgálható. Ezt azonban a felperes keresettel nem támadta.
[36] Az eljárt bíróság elfogadta a köztestületi hatóságok mérlegelését a tekintetben is, hogy a felperesi elkövetés/mulasztás szándékos volt. Nem adta indokát annak, hogy ez a körülmény miért is értékelhető a fegyelmi büntetések kiszabásánál mérlegelési körülményként annak ellenére, hogy a Kkt. 177. § (3a) szerinti felsorolásban nem szerepel. Az indokolás e körben ezért is lett volna különösen fontos, mert a kirívóan alacsony megbízási díj alkalmazásával és a helyettes aláírással kapcsolatos hiányosságok tekintetében kifejezetten hivatkozott arra, hogy ezek súlyosító körülményként azért sem vehetők figyelembe, mert a Kkt. 177. § (3a) bekezdésében nem kerültek felsorolásra.
[37] A fentiek szerint az elsőfokú bíróság a Kp. 85. § (5) bekezdésében foglalt kereteket meghaladó tiltott felülmérlegelést végzett, jogsértő módon elvonva ezzel a köztestületi hatóságok hatáskörét. Az ítélet ezért jogszabálysértő, amelynek orvoslására - a közigazgatási hatóságok hatáskörének elvonása és a felek jogorvoslati jogának csorbítása nélkül - a felülvizsgálati eljárásban érdemben nem volt lehetőség.
[38] A kifejtettekre figyelemmel a Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 121. § (1) bekezdés b) pontja szerint megváltoztatta, a támadott végzést - az elsőfokú határozatra is kiterjedően - megsemmisítette és az elsőfokú hatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte.
[39] A megismételt eljárásban az elsőfokú köztestületi hatóságnak az adatszolgáltatás elmulasztásával megvalósított fegyelmi vétséghez kapcsolódó fegyelmi büntetés kiszabásáról kell döntenie. Ennek során a Kkt. 177. § (3a) bekezdésében foglalt körülményeket kell figyelembe vennie, e szempontok mérlegelésével kell a Kkt. 177. § (1) bekezdésében felsorolt fegyelmi büntetések közül választania. Bármelyik fegyelmi büntetést is alkalmazza, döntését úgy kell megindokolnia, hogy abból a mérlegelés szempontjai, azok okszerűsége, az egyes figyelembe vett körülmények értékelése, súlyozása, a mérlegelés folyamatának levezetése megállapítható legyen. A Kkt. 177. § (3a) bekezdése zárt taxációt tartalmaz, így az ott felsoroltakon kívüli körülmény mérlegelési szempont nem lehet.
[41] Jogsértő a mérlegelés, ha annak során olyan szempontot értékelt a hatóság, amely a mérlegelésnél - a törvény szerinti zárt felsorolásra figyelemmel - nem vehető figyelembe.
[42] Jogsértő mérlegelés esetén a közigazgatási bíróságnak felülmérlegelési lehetősége nincs, azzal ugyanis jogsértő módon vonná el a közigazgatási hatóság hatáskörét.
[44] A pervesztes alperes a Kp. 35. § (1) bekezdésének megfelelően alkalmazandó polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 83. § (1) bekezdése alapján köteles a felperes együttes elsőfokú és felülvizsgálati eljárási költségét megfizetni. A felperes költségjegyzékén felszámított összeget a Kúria a perköltség felszámítására szolgáló költségjegyzékről szóló 31/2017.(XII.27.) IM. rendelet 2. § (2) bekezdése szerint mérsékelte. A Kúria a rendelkező részben megjelölt mértékű perköltséget tartotta arányban állónak a ténylegesen elvégzett jogi képviseleti tevékenységgel, figyelemmel a jogvita bonyolultságára, a képviselet szakmai nehézségére, az előkészítő munka színvonalára és időigényére.
[45] A kereseti és felülvizsgálati eljárási illeték a Pp. 102. § (3) bekezdése értelmében az állam terhén marad.
[46] Az ítélet elleni felülvizsgálat lehetőségét a Kp. 116. § d) pontja zárja ki.