adozona.hu
BH 2020.6.183
BH 2020.6.183
Jogszabály a hatálybalépését megelőző időre eltérő rendelkezés hiányában nem állapíthat meg kötelezettséget. Visszaható hatályú eltérő rendelkezést nem lehet kiterjesztően értelmezni [a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jt.) 2. § (1) bekezdés, 15. § (1) bekezdés].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A felperes az alperesnél állt igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszonyban, e jogviszonya 2017. december 30-án szűnt meg. A felperes 2017. május 1-jén szerzett jogosultságot a 40 éves jubileumi jutalomra, ami alapján öthavi illetményének megfelelő juttatást kellett számára fizetni. A kifizetéskor hatályos havi 394 610 Ft illetménye alapulvételével így az alperes 1 973 500 Ft jubileumi jutalmat fizetett számára.
[2] Az alperes az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 19...
[2] Az alperes az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Iasz.) 97. és 104. §-ára hivatkozva 2017. szeptember 1-jével a felperest a V. fizetési osztály 6. fizetési fokozatába sorolta, s alapilletményét 518 088 Ft-ban, címpótlékát 54 761 Ft-ban határozta meg, így illetménye 582 849 Ft-ban került megállapításra. A munkáltató 2017. szeptember 26-án kelt intézkedésével az Iasz. 134/F. §-ára hivatkozva 2017. január 1-jétől 2017. augusztus 31-ig terjedő időtartamra havi 188 239 Ft összegre figyelemmel 1 505 912 Ft illetménykülönbözet megfizetéséről rendelkezett.
[3] A felperes kérelmében a számára a 2017 májusában a korábbi illetmény alapulvételével kifizetett jubileumi jutalom és az újabb illetmény alapján őt megillető összeg közötti különbözet megfizetését kérte. Az alperes tájékoztatta a felperest, hogy a 2017. január 1-je és augusztus 31-e között kifizetett illetmény alapján számítandó juttatásokat (pl. jubileumi jutalom, társadalombiztosítási ellátás, ügyeleti díj) nem érinti a visszamenőlegesség, mivel az nem illetmény.
[5] Az alperes a kereset elutasítását kérte. Érvelése szerint az Iasz. 134/F. §-a akként rendelkezett, hogy az igazságügyi alkalmazottat a módosító törvény szerint 2017. január 1-jétől kezdődően kellett az új szabályoknak megfelelően besorolni és illetményüket megállapítani. Ez alapján az alkalmazott részére ki kellett fizetni a 2017. január 1-jétől szeptember 1-jéig terjedő időre eső illetménykülönbözetet is. E rendelkezés egy kivételes szabálynak minősül, azt nem lehetett alkalmazni az illetményen kívül az igazságügyi dolgozók javadalmazásának egyéb elemeire. Amennyiben a jogalkotó szándéka az lett volna, hogy az egyéb elemekre is alkalmazzák, arról külön kellett volna rendelkeznie.
[7] Az elsőfokú bíróság érvelése szerint az Iasz. IX. fejezete szól az igazságügyi alkalmazottak javadalmazásáról, mely szabályok között rendelkezik a jubileumi jutalom fizetéséről is, így a törvény a jubileumi jutalmat illetménynek minősíti. Mivel a felperes illetményét a Mód.tv. alapján 2017. január 1-jétől visszaható hatállyal kellett megállapítani, mindez érinti a felperes jubileumi jutalomként kifizetett illetménye mértékét is. Ennek megfelelően az alperes a korábban már megfizetett összeg, s az új illetménnyel számított összeg közötti különbözet megfizetésére köteles.
[8] Az ítélet utalt arra, hogy a jogalkotónak az volt a szándéka, hogy megteremtse az összhangot az állami tisztviselőkről szóló 2016. évi LII. törvény és a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény között az illetmény vonatkozásában. Mivel a Mód.tv. 2017. január 1-jét követően lépett hatályba, ezért rendelkezett az illetmény visszaható hatályú megállapításáról. Az új illetmény megállapítása folytán - mivel a jubileumi jutalmat is az Iasz. 118. § (2) bekezdése szerint az ott meghatározott illetményként kell kifizetni - a felperes jogosult a jubileumi jutalom különbözetre.
[9] Az alperes fellebbezése folytán eljárt törvényszék ítéletével az elsőfokú ítéletet azzal a pontosítással hagyta helyben, hogy az alperest jubileumijutalom-különbözet címén kötelezte az elsőfokú ítéletben meghatározott marasztalási összeg és kamat megfizetésére. Határozata indokolásában kifejtette, hogy az elsőfokú ítéletben szereplő értelmezéssel szemben a jogszabályból nem következik, hogy a jubileumi jutalom illetmény, a meghatározott mértékű illetményre utalás csupán összegszerűségi szabály a jubileumi jutalom megállapítása körében. A jubileumi jutalom tehát önmaga nem illetmény, de összegszerűsége az illetmény összegéhez kötődik, abból számítandó. A jubileumi jutalom alapjaként tehát a jogszabály az illetményt határozza meg, a 40 éves jubileumi jutalom öthavi illetménynek felel meg.
[10] A törvényszék indokolása szerint, mivel a Mód.tv. 2017 januárra visszamenőleges hatállyal rendelkezett az illetmény emeléséről, így a felperes jogosulttá vált az illetménykülönbözetre és az az alapján számítandó juttatások különbözetére is. Bár az Iasz. 134/F. § (1) bekezdése nem nevesítette külön a jubileumi jutalmat, de az illetményt igen, így az az illetmény alapján számítandó jubileumi jutalom összegére is kihatott. A 2017. májusi esedékességkor a felperes illetménye a 2017. szeptemberi visszaható hatályú besorolással 582 849 Ft-ra emelkedett, tehát a felperes igényt tarthatott a jubileumi jutalom különbözetre is.
[12] A felperes kérte, hogy a Kúria a jogerős ítéletet annak helyes indokai alapján "hagyja helyben".
[14] A perben abban a kérdésben kellett állást foglalniuk a bíróságoknak, hogy az igazságügyi alkalmazotti jogviszonyban álló felperes számára 2017 májusában megállapított jubileumi jutalom összegére kihatott-e az a körülmény, hogy a Módtv. rendelkezése szerint a felperes illetménye a Módtv. visszaható hatályú rendelkezése folytán 2017. január 1-jétől megemelkedett. A Kúria a Pp. 275. § (2) bekezdése értelmében a jogerős ítéletet kizárólag a felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálta. A felperes felülvizsgálati kérelme, csatlakozó felülvizsgálati kérelme hiányában a felülvizsgálati eljárás során nem volt vitatott az a másodfokú ítéletben kifejtett jogi álláspont, hogy a jubileumi jutalom nem minősül illetménynek, csupán annak mértéke számítási alapjaként hivatkozik a törvény az igazságügyi alkalmazott illetményére.
[15] Ennek rögzítését követően jutott a másodfokú bíróság arra a következtetésre, hogy bár az Iasz. 134/F. § (1) bekezdése nem nevesíti külön a jubileumi jutalmat a visszamenőleges hatállyal módosuló juttatások között, az illetmény visszamenőleges hatályú emelése a jubileumi jutalom összegére is kihat. A törvényszék ennek jogszabályi indokát nem adta, így ítélete e körben nem felel meg a Pp. 221. § (1) bekezdésében rögzített követelménynek.
[16] Helytállóan hivatkozott az alperes felülvizsgálati kérelmében arra, hogy a jogerős ítélet sérti a Jt. 2. § (2) bekezdését és 15. § (1) bekezdését, miszerint jogszabály a hatálybalépését megelőző időre eltérő rendelkezés hiányában nem állapíthat meg kötelezettséget. A Módtv. által megállapított Iasz. 134/F. §-ában ilyen eltérő rendelkezést fogalmazott meg a besorolás, az illetmény és a szabadság megállapítása vonatkozásában. Akként rendelkezett, hogy e körben az új rendelkezéseket 2017. január 1-jei visszamenőleges hatállyal kell alkalmazni.
[17] Ezt az eltérő rendelkezést a Jt. 2. § (2) bekezdésének és 15. § (1) bekezdésének megfelelően nem lehet kiterjesztően értelmezni és a visszaható hatályt nem lehet egyéb javadalmazásokra, így a jubileumi jutalomra is alkalmazni. Amennyiben a jogalkotó szándéka az lett volna, hogy a Módtv. hatálybalépését megelőző időszakra a jubileumi jutalom vonatkozásában is alkalmazni kelljen az új javadalmazásra vonatkozó szabályt, úgy erről kifejezetten rendelkeznie kellett volna.
[18] Helytállóan állította az alperes felülvizsgálati kérelmében azt is, hogy több juttatásnak, illetve kötelezésnek a számítási alapja az illetmény (például végkielégítés, betegszabadság, készenléti díj, kártérítés stb.), önmagában azonban a számítási alap mértékének megváltozása nem eredményezheti a korábban megállapított juttatás, illetve kötelezés mértékének visszaható hatályú módosítását is. Az eljárt bíróságok így jogszabályba ütköző módon kötelezték az alperest a jubileumi jutalom különbözet és késedelmi kamata megfizetésére.
[19] Mindezekre figyelemmel a Kúria a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (4) bekezdése alapján hatályon kívül helyezte, az elsőfokú bíróság ítéletét megváltoztatta és a felperes keresetét elutasította.
(Kúria Mfv.II.10.021/2019.)
Az ügy száma: Mfv.II.10.021/2019/5.
A tanács tagjai: Dr. Stark Marianna a tanács elnöke
Dr. Tánczos Rita előadó bíró
Szolnokiné dr. Csernay Krisztina bíró
A felperes:
Az alperes:
Az alperes képviselője: Dr. Sütő Krisztina bírósági titkár
A per tárgya: Jubileumi jutalom különbözet megfizetése
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: alperes
A felülvizsgálni kért jogerős határozat: Szombathelyi Törvényszék 7.Mf.20.559/2018/5/II.
Az elsőfokú bíróság határozatának száma: Szombathelyi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 1.M.14/2018/7/I.
Kötelezi a felperest, hogy tizenöt napon belül fizessen meg az alperesnek 34.000 (harmincnégyezer) forint elsőfokú és másodfokú perköltséget, valamint külön felhívásra a magyar államnak 56.470 (ötvenhatezer-négyszázhetven) forint eljárási, 75.290 (hetvenötezer-kétszázkilencven) forint fellebbezési és 94.120 (kilencvennégyezer-százhúsz) forint felülvizsgálati eljárási illetéket.
Az ítélet ellen felülvizsgálatnak nincs helye.
[2] Az alperes az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Iasz.) 97. §-a és 104. §-ára hivatkozva 2017. szeptember 1-jével a felperest a V. fizetési osztály 6. fizetési fokozatába sorolta, s alapilletményét 518.088,- Ft-ban, címpótlékát 54.761,- Ft-ban határozta meg, így illetménye 582.849,- Ft-ban került megállapításra. A munkáltató 2017. szeptember 26-án kelt intézkedésével az Iasz. 134/F. §-ára hivatkozva 2017. január 1-jétől 2017. augusztus 31-ig terjedő időtartamra havi 188.239,- Ft összegre figyelemmel 1.505.912,- Ft illetmény-különbözet megfizetéséről rendelkezett.
[3] A felperes kérelmében a számára a 2017 májusában a korábbi illetmény alapulvételével kifizetett jubileumi jutalom és az újabb illetmény alapján őt megillető összeg közötti különbözet megfizetését kérte. Az alperes tájékoztatta a felperest, hogy a 2017. január 1-je és augusztus 31-e között kifizetett illetmény alapján számítandó juttatásokat (pl. jubileumi jutalom, társadalombiztosítási ellátás, ügyeleti díj) nem érinti a visszamenőlegesség, mivel az nem illetmény.
[5] Az alperes a kereset elutasítását kérte. Érvelése szerint az Iasz. 134/F. §-a akként rendelkezett, hogy az igazságügyi alkalmazottat a módosító törvény szerint 2017. január 1-jétől kezdődően kellett az új szabályoknak megfelelően besorolni és illetményüket megállapítani. Ez alapján az alkalmazott részére ki kellett fizetni a 2017. január 1-jétől szeptember 1-jéig terjedő időre eső illetmény-különbözetet is. E rendelkezés egy kivételes szabálynak minősül, azt nem lehetett alkalmazni az illetményen kívül az igazságügyi dolgozók javadalmazásának egyéb elemeire. Amennyiben a jogalkotó szándéka az lett volna, hogy az egyéb elemekre is alkalmazzák, arról külön kellett volna rendelkeznie.
[7] Az elsőfokú bíróság érvelése szerint az Iasz. IX. fejezete szól az igazságügyi alkalmazottak javadalmazásáról, mely szabályok között rendelkezik a jubileumi jutalom fizetéséről is, így a törvény a jubileumi jutalmat illetménynek minősíti. Mivel a felperes illetményét a Mód.tv. alapján 2017. január 1-jétől visszaható hatállyal kellett megállapítani, mindez érinti a felperes jubileumi jutalomként kifizetett illetménye mértékét is. Ennek megfelelően az alperes a korábban már megfizetett összeg, s az új illetménnyel számított összeg közötti különbözet megfizetésére köteles.
[8] Az ítélet utalt arra, hogy a jogalkotónak az volt a szándéka, hogy megteremtse az összhangot az állami tisztviselőkről szóló 2016. évi LII. törvény és a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény között az illetmény vonatkozásában. Mivel a Mód.tv. 2017. január 1-jét követően lépett hatályba, ezért rendelkezett az illetmény visszaható hatályú megállapításáról. Az új illetmény megállapítása folytán - mivel a jubileumi jutalmat is az Iasz. 118. § (2) bekezdése szerint az ott meghatározott illetményként kell kifizetni - a felperes jogosult a jubileumi jutalom különbözetre.
[9] Az alperes fellebbezése folytán eljárt törvényszék ítéletével az elsőfokú ítéletet azzal a pontosítással hagyta helyben, hogy az alperest jubileumi jutalom különbözet címén kötelezte az elsőfokú ítéletben meghatározott marasztalási összeg és kamat megfizetésére. Határozata indokolásában kifejtette, hogy az elsőfokú ítéletben szereplő értelmezéssel szemben a jogszabályból nem következik, hogy a jubileumi jutalom illetmény, a meghatározott mértékű illetményre utalás csupán összegszerűségi szabály a jubileumi jutalom megállapítása körében. A jubileumi jutalom tehát önmaga nem illetmény, de összegszerűsége az illetmény összegéhez kötődik, abból számítandó. A jubileumi jutalom alapjaként tehát a jogszabály az illetményt határozza meg, a 40 éves jubileumi jutalom öthavi illetménynek felel meg.
[10] A törvényszék indokolása szerint mivel a Mód.tv. 2017 januárra visszamenőleges hatállyal rendelkezett az illetmény emeléséről, így a felperes jogosulttá vált az illetmény-különbözetre és az az alapján számítandó juttatások különbözetére is. Bár az Iasz. 134/F. § (1) bekezdése nem nevesítette külön a jubileumi jutalmat, de az illetményt igen, így az az illetmény alapján számítandó jubileumi jutalom összegére is kihatott. A 2017. májusi esedékességkor a felperes illetménye a 2017. szeptemberi visszaható hatályú besorolással 582.849,- Ft-ra emelkedett, tehát a felperes igényt tarthatott a jubileumi jutalom különbözetre is.
[12] A felperes kérte, hogy a Kúria a jogerős ítéletet annak helyes indokai alapján "hagyja helyben".
[14] A perben abban a kérdésben kellett állást foglalniuk a bíróságoknak, hogy az igazságügyi alkalmazotti jogviszonyban álló felperes számára 2017. májusában megállapított jubileumi jutalom összegére kihatott-e az a körülmény, hogy a Módtv. rendelkezése szerint a felperes illetménye a Módtv. visszaható hatályú rendelkezése folytán 2017. január 1-jétől megemelkedett. A Kúria a Pp. 275. § (2) bekezdése értelmében a jogerős ítéletet kizárólag a felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálta. A felperes felülvizsgálati kérelme, csatlakozó felülvizsgálati kérelme hiányában a felülvizsgálati eljárás során nem volt vitatott az a másodfokú ítéletben kifejtett jogi álláspont, hogy a jubileumi jutalom nem minősül illetménynek, csupán annak mértéke számítási alapjaként hivatkozik a törvény az igazságügyi alkalmazott illetményére.
[15] Ennek rögzítését követően jutott a másodfokú bíróság arra a következtetésre, hogy bár az Iasz. 134/F. § (1) bekezdése nem nevesíti külön a jubileumi jutalmat a visszamenőleges hatállyal módosuló juttatások között, az illetmény visszamenőleges hatályú emelése a jubileumi jutalom összegére is kihat. A törvényszék ennek jogszabályi indokát nem adta, így ítélete e körben nem felel meg a Pp. 221. § (1) bekezdésében rögzített követelménynek.
[16] Helytállóan hivatkozott az alperes felülvizsgálati kérelmében arra, hogy a jogerős ítélet sérti a Jt. 2. § (2) bekezdését és 15. § (1) bekezdését, miszerint jogszabály a hatályba lépését megelőző időre eltérő rendelkezés hiányában nem állapíthat meg kötelezettséget. A Módtv. által megállapított Iasz. 134/F. §-ában ilyen eltérő rendelkezést fogalmazott meg a besorolás, az illetmény és a szabadság megállapítása vonatkozásában. Akként rendelkezett, hogy e körben az új rendelkezéseket 2017. január 1-jei visszamenőleges hatállyal kell alkalmazni.
[17] Ezt az eltérő rendelkezést a Jt. 2. § (2) bekezdésének és 15. § (1) bekezdésének megfelelően nem lehet kiterjesztően értelmezni és a visszaható hatályt nem lehet egyéb javadalmazásokra, így a jubileumi jutalomra is alkalmazni. Amennyiben a jogalkotó szándéka az lett volna, hogy a Módtv. hatályba lépését megelőző időszakra a jubileumi jutalom vonatkozásában is alkalmazni kelljen az új javadalmazásra vonatkozó szabályt, úgy erről kifejezetten rendelkeznie kellett volna.
[18] Helytállóan állította az alperes felülvizsgálati kérelmében azt is, hogy több juttatásnak, illetve kötelezésnek a számítási alapja az illetmény (például végkielégítés, betegszabadság, készenléti díj, kártérítés stb.), önmagában azonban a számítási alap mértékének megváltozása nem eredményezheti a korábban megállapított juttatás, illetve kötelezés mértékének visszaható hatályú módosítását is. Az eljárt bíróságok így jogszabályba ütköző módon kötelezték az alperest a jubileumi jutalom különbözet és késedelmi kamata megfizetésére.
[19] Mindezekre figyelemmel a Kúria a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (4) bekezdése alapján hatályon kívül helyezte, az elsőfokú bíróság ítéletét megváltoztatta és a felperes keresetét elutasította.
[21] A Kúria a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. § (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül bírálta el.