adozona.hu
EH 2019.02.M2
EH 2019.02.M2
A munkavállaló felperes - amennyiben a fizetési meghagyás iránti kérelme alapján indult eljárás az alperes ellentmondása folytán perré alakul át - abban az esetben is kérheti a keresetlevél belföldi lakóhelye szerint illetékes közigazgatási és munkaügyi bírósághoz való áttételét, ha a kérelme benyújtásakor a perré alakulás esetére nem jelölte meg az illetékes bíróságot [2009. évi L. tv. (Fmhtv.) 20. § (5) bekezdés, 2016. évi CXXX tv. (Pp.) 513. § (2) bekezdés].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A jogi képviselővel eljáró felperes munkabér megfizetésére irányuló fizetési meghagyás iránti kérelmet terjesztett elő. A fizetési meghagyás iránti kérelmében a perré alakulás esetén illetékes bíróságot nem jelölte meg, ezért az ennek megfelelően kibocsátott fizetési meghagyással szemben előterjesztett alperesi ellentmondás folytán perré alakult eljárásban - az ügyben eljárt közjegyző felhívásának megfelelően - a keresetet tartalmazó iratot az alperes székhelye szerint általános illetékes...
[3] A D.-i Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság végzésével megállapította az illetékességének hiányát és az iratokat felterjesztette a Kúriához az eljáró bíróság kijelölése végett. Indokolásában kifejtette, hogy a felperes a Pp. 513. § (2) bekezdésében írt vagylagos illetékességi választással a fizetési meghagyás benyújtásakor nem élt, hiszen a fizetési meghagyásos eljárásról szóló 2009. évi L. törvény (Fmhtv.) 20. § (5) bekezdésében biztosított lehetőség ellenére a perré alakulás esetére a perben illetékes bíróságot nem jelölt meg, ezzel tudomásul vette, hogy választásának megfelelően illetékes bíróságot a Pp. 25. § (4) bekezdése alapján kell megállapítani, a peres eljárás - ellentmondás esetén - szükségképpen azon a bíróságon fog megindulni.
[5] Az Fmhtv. 20. § (5) bekezdése lehetőséget nyújt arra, hogy a fél perré alakulás esetén megjelölhesse az illetékes bíróságot. A törvényjavaslat indokolása szerint ha a fél ezzel a lehetőséggel nem él, az illetékességét az 1952. évi III. törvény 29., 30. és 40. §-a alapján kell megállapítani.
[6] Az ügyben irányadó Pp. 513. § (2) bekezdése - a törvényjavaslat indokolása értelmében - változtat az 1952. évi III. törvény illetékességi szabályain: "Az új illetékességi szabályok az általános rendelkezésekhez képest két csoportba sorolhatóak. Ezek figyelemmel vannak az európai jogfejlődés irányaira, továbbá a munkavállaló és a munkáltató közötti aszimmetrikus viszonyra. A törvény az illetékességi szabályokban kedvezményeket nyújt a gyengébb félnek, így megengedi, hogy a munkaügyi perben a pert az alperesre általánosan illetékes bíróság helyett, a munkavállaló felperes a belföldi lakóhelye, ennek hiányában belföldi tartózkodási helye szerint illetékes bíróság előtt is megindíthassa. A saját lakóhelyének illetékessége szerinti bírósági eljárás kifejezetten kedvező a munkavállaló felperesnek. Nemcsak a bíróság előtti megjelenésének költségei csökkennek, hanem közvetlenebb a kapcsolódási pont közte és az ügyében eljáró bíróság között." Az indokolás továbbá kifejti, hogy a törvény "…összhangban áll az általános rendelkezések között megtalálható vagylagos illetékességi okok csoportjában található feltételrendszerrel is, ahol a huzamosság (huzamos tartózkodásra utaló körülmények a munkavállaló oldalán) a választhatóság kritériuma. Mindkét esetben az általános illetékességgel szemben lehetséges a bírói fórum választása, és a kedvezmény csak a munkavállaló felperest illeti meg."
[7] A fentiek alapján megállapítható, hogy az Fmhtv. 20. § (5) bekezdésével szemben, amely általános szabálynak minősül, elsődlegesen a Pp. 513. § (2) bekezdés különös szabályát kell alkalmazni, ellenkező esetben nem érvényesülne a Pp. "gyengébb fél védelme" céljából meghozott, továbbá a perelméleti és gyakorlati szempontból is jelentős rendelkezése.
[8] A kifejtettek miatt a Kúria a Pp. 31. § (2) bekezdés c) pontja alapján az eljárásra a D.-i Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságot jelölte ki.
(Kúria, Mpkk.I.10.502/2018.)
Az ügy száma: Mpkk.I.10.502/2018/2.
A tanács tagjai: Dr. Tallián Blanka a tanács elnöke, előadó bíró
Dr. Hajdu Edit bíró
Dr. Mészárosné dr. Szabó Zsuzsanna bíró
A felperes:
A felperes képviselője:
Dr. Pető István ügyvéd
Az alperes: ITC Magyarország Kft.
Az alperes képviselője:
Dr. Henn Valentin Pál ügyvezető
ITC Magyarország Kft.
A bíróságok neve és a határozat száma:
Veszprémi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2.M.115/2018/4. szám
Debreceni Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2.M.228/2018/3. szám
Elrendeli az iratok megküldését ehhez a bírósághoz.
Erről e végzés egy kiadmányának megküldésével a Veszprémi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságot értesíti.
[3] A D. Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság végzésével megállapította az illetékességének hiányát és az iratokat felterjesztette a Kúriához az eljáró bíróság kijelölése végett. Indokolásában kifejtette, hogy a felperes a Pp. 513. § (2) bekezdésében írt vagylagos illetékességi választással a fizetési meghagyás benyújtásakor nem élt, hiszen a fizetési meghagyásos eljárásról szóló 2009. évi L. törvény (Fmhtv.) 20. § (5) bekezdésében biztosított lehetőség ellenére a perré alakulás esetére a perben illetékes bíróságot nem jelölt meg, ezzel tudomásul vette, hogy választásának megfelelően illetékes bíróságot a Pp. 25. § (4) bekezdése alapján kell megállapítani, a peres eljárás - ellentmondás esetén - szükségképpen azon a bíróságon fog megindulni.
[5] Az Fmhtv. 20. § (5) bekezdése lehetőséget nyújt arra, hogy a fél perré alakulás esetén megjelölhesse az illetékes bíróságot. A törvényjavaslat indokolása szerint ha a fél ezzel a lehetőséggel nem él, az illetékességét az 1952. évi III. törvény 29. §, 30. § és 40. §-a alapján kell megállapítani.
[6] Az ügyben irányadó Pp. 513. § (2) bekezdése - a törvényjavaslat indokolása értelmében - változtat az 1952. évi III. törvény illetékességi szabályain: "Az új illetékességi szabályok az általános rendelkezésekhez képest két csoportba sorolhatóak. Ezek figyelemmel vannak az európai jogfejlődés irányaira, továbbá a munkavállaló és a munkáltató közötti aszimmetrikus viszonyra. A törvény az illetékességi szabályokban kedvezményeket nyújt a gyengébb félnek, így megengedi, hogy a munkaügyi perben a pert az alperesre általánosan illetékes bíróság helyett, a munkavállaló felperes a belföldi lakóhelye, ennek hiányában belföldi tartózkodási helye szerint illetékes bíróság előtt is megindíthassa. A saját lakóhelyének illetékessége szerinti bírósági eljárás kifejezetten kedvező a munkavállaló felperesnek. Nemcsak a bíróság előtti megjelenésének költségei csökkennek, hanem közvetlenebb a kapcsolódási pont közte és az ügyében eljáró bíróság között.". Az indokolás továbbá kifejti, hogy a törvény "... összhangban áll az általános rendelkezések között megtalálható vagylagos illetékességi okok csoportjában található feltételrendszerrel is, ahol a huzamosság (huzamos tartózkodásra utaló körülmények a munkavállaló oldalán) a választhatóság kritériuma. Mindkét esetben az általános illetékességgel szemben lehetséges a bírói fórum választása, és a kedvezmény csak a munkavállaló felperest illeti meg.".
[7] A fentiek alapján megállapítható, hogy az Fmhtv. 20. § (5) bekezdésével szemben, amely általános szabálynak minősül, elsődlegesen a Pp. 513. § (2) bekezdés különös szabályát kell alkalmazni, ellenkező esetben nem érvényesülne a Pp. "gyengébb fél védelme" céljából meghozott, továbbá a perelméleti és gyakorlati szempontból is jelentős rendelkezése.
[8] A kifejtettek miatt a Kúria a Pp. 31. § (2) bekezdés c) pontja alapján az eljárásra a D. Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságot jelölte ki.