adozona.hu
BH 2018.9.255
BH 2018.9.255
A felszámolás közzététele miatt megszűnő egyedi végrehajtások a felszámolás mint totális végrehajtás keretei között folynak tovább, a közzététel előtt bejegyzett végrehajtási jogot a felszámoló érvényesíti [1991. évi XLIX. tv. (Cstv.) 4. §, 38. § (1) bek., 49/D. § (3) bek., 1997. évi CXLI. tv. (Inytv.) 62. § (2) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Az alperes javára 2011. március 28-án 45 289 481 forint és járulékai erejéig végrehajtási jogot jegyeztek be a felperesi jogelőd: az adós tulajdonában álló perbeli - lakás és teremgarázs-beálló megjelölésű - ingatlanokra. A bíróság az adós felszámolását 2013. április 19-én kelt végzésével rendelte el. Az alperes a felszámolási eljárásban bejelentette a hitelezői igényét, azt a felszámoló nyilvántartásba vette. Az alperes adóhatóság a felszámolásra figyelemmel az adós ellen folytatott végr...
[2] Az adós a végrehajtással terhelt perbeli ingatlanokat a felszámolási eljárás megindítását megelőzően értékesítette, a tulajdonjogot a felperes - több közbenső átruházást követően - a 2014. április 28-án aláírt adásvételi szerződéssel szerezte meg. Az adásvételi szerződés kitért arra, hogy az alperes a végrehajtást jogszabálysértően szüntette meg, mert egyidejűleg a perbeli ingatlanokra bejegyzett végrehajtási jogot nem töröltette. Az eladó kijelentette, hogy nem felel az adós tartozásáért és felhatalmazta a felperes vevőt, hogy a terhek törlése érdekében tegye meg a szükséges intézkedéseket.
[3] A felperesnek a végrehajtási jog törlésére irányuló kérelmét azonban mind az alperes, mind a földhivatal elutasította. Utóbbi a jogosult hozzájárulása, illetve a törlés alapjául szolgáló okirat hiánya miatt, míg az alperes arra hivatkozott, hogy a felperes a bejegyzett teher alapján dologi adósként felel.
[5] Az alperes a kereset elutasítására irányuló ellenkérelmében kifejtette, hogy a végrehajtás megszüntetése az 1991. évi XLIX. törvény (Cstv.) 38. § (1) bekezdésének megfelelően csak a felszámolás körébe tartozó vagyont érintette, a perbeli ingatlanok viszont - mivel elidegenítésük a felszámolási eljárás megindítását megelőzően megtörtént - nem tartoznak a felszámolási vagyon körébe, ezért a végrehajtási jog törlésének nincs helye.
[6] A per másodfokú elbírálása idejére a lakásingatlanról az alperes és a felperesi tulajdonostárs megegyezése alapján a végrehajtási jog törlésére került sor.
[8] A felperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság helybenhagyó ítélete indokolásában hangsúlyozta, hogy a Cstv. 38. § (1) bekezdése értelmében a végrehajtás megszüntetése kizárólag a felszámolás körébe tartozó vagyont érintette, a perbeli ingatlanok azonban nem tartoztak ebbe a körbe. A felperes a végrehajtási eljárásban korábban már lefoglalt ingatlanok tulajdonát szerezte meg, így számára nem okoz jogsérelmet, ha a végrehajtás foganatosítására sor kerül.
[10] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult. Érvelése szerint a végrehajtási jog bejegyzésével a foglalás dologi hatályúvá vált, az ingatlan tulajdonjogát megszerző felperes a követelés dologi adósává vált, ami a felszámolási eljárás elrendelésével nem szűnt meg, a végrehajtási joggal terhelt vagyontárgyakból a jogosult továbbra is kielégítést kereshet. Hangsúlyozta: mivel a perbeli ingatlanok nem tartoztak a felszámolási vagyon körébe, viszonylatukban a végrehajtás nem szűnt meg. Az adós és az alperes közötti jogviszony nem kötelem, ezért téves a mellék- és főkötelezettséggel kapcsolatos felperesi érvelés is.
[12] Az eljárt bíróságok lényegében azzal - az alperesi érveléssel egyező - indokolással találták alaptalannak a keresetet, hogy az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett, ezáltal dologi hatályúvá vált végrehajtás alapján a felperes "dologi adósként" felel az alperes követeléséért (elsőfokú bíróság), illetve, hogy a végrehajtást a Cstv. 38. § (1) bekezdése alapján csak az adós felszámolás körébe tartozó vagyonával kapcsolatban kellett megszüntetni, a perbeli ingatlanok pedig nem tartoznak ebbe a körbe (másodfokú bíróság).
[13] Utóbbi érveléssel kapcsolatban a Kúria a következőket emeli ki: a felperes helytállóan hivatkozott arra, hogy a megindult végrehajtási eljárás egységes, annak megszüntetésére is egységesen került sor, mivel a Cstv. szabályai szerint a felszámolás kezdő időpontjától a gazdálkodó szervezettel szemben indított egyedi végrehajtásokat - a felszámolásra mint totális végrehajtásra figyelemmel - meg kell szüntetni és arra sincs lehetőség, hogy a felszámolás alá került adós ellen újabb egyedi végrehajtások induljanak. A felszámolás a megindult egyedi végrehajtásokat ott, abban a fázisban szünteti meg, ahol azok a felszámolás kezdő időpontjában tartanak. Az adott esetben az ingatlanok lefoglalása megtörtént, kényszerértékesítésükre azonban a végrehajtási eljárás keretein belül még nem került sor. A Cstv. 38. § (1) bekezdése valóban úgy rendelkezik, hogy a felszámolás kezdő időpontjával a gazdálkodó szervezet felszámolás körébe tartozó vagyonára vonatkozó végrehajtásokat kell megszüntetni, a szűkítő szabály azonban a csődtörvény sajátos, speciális rendszerében nyer értelmet: a Cstv. a másodfokú bíróság által is hivatkozott 4. §-a tételesen felsorolja, mit kell a gazdálkodó szervezet "felszámolás körébe nem tartozó" vagyonának tekinteni. A jogszabály e tekintetben taxatív: kizáró jelleggel nevesíti azokat a vagyonelemeket, amelyek ugyan polgári jogi értelemben a gazdálkodó szervezet vagyonához tartoznak, amelyeket azonban a felszámolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. Ebben az összefüggésben a Cstv. 38. § (1) bekezdésének szűkítő szabálya ezekre a vagyonelemekre vonatkozik. A per tárgyát képező ingatlanok azonban polgári jogi értelemben sem álltak a gazdálkodó szervezet tulajdonában.
[14] Az alperes érvelésével szemben azt is hangsúlyozza a Kúria, hogy az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett végrehajtási jog az adóssal szembeni igényérvényesítést ugyan dologi hatályúvá teszi (tehát senki nem hivatkozhat arra, hogy a jog fennállásáról nem tudott), maga a bejegyzett jog azonban a bejegyzés által nem válik dologi joggá: a végrehajtási jog bejegyzése kifejezetten eljárásjogi, azaz deklaratív hatályú ingatlan-nyilvántartási eljárási cselekmény, a jogosult igényérvényesítésének azt a szakaszát jellemzi, amikor az önkéntes teljesítés hiánya miatt az állami végrehajtás keretei között kíván hozzájutni a követeléséhez. Helytállóan érvelt ezért a felperes azzal, hogy a végrehajtási eljárás egységes, a végrehajtási eljárási cselekmények - törvényi kivételektől eltekintve - az eljárás egészét érintik.
[15] A dologi jogok az előzőekben kifejtettekkel szemben az anyagi jog területére tartoznak, a jogterületet jellemző zártkörűség miatt számuk kötött, a felek szerződése vagy a jogalkalmazás eszközeivel nem bővíthető. A perbeli helyzetre vonatkozó különbség a dologi hatályú, ám eljárásjogi alapú végrehajtási jog, illetve az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett dologi jog (pl. jelzálog) között leginkább abban mutatkozik meg, hogy utóbbi jogosultja a felszámolás számára eredménytelen lezárása után is fordulhat a jelzálogadós ellen a követelése ingatlanból történő kielégítésének tűrése iránt, és a perben keletkező jogerős ítélet alapján végrehajtást indíthat. A végrehajtási jog anyagi jogi alapjai ezzel szemben a végrehajtás alá vont követelés anyagi jogi alapjaival azonosak, keletkezése a követelés esedékessé válásához, a jogosult által történő érvényesítéséhez kötődik, míg a dologi jog biztosítéki jellegű intézményei tipikusan az esedékességet megelőzően jönnek létre.
[16] A dologi jogi hatály nem védi meg a felszámolás előtt bejegyzett végrehajtási jogot a Cstv. 38. § (1) bekezdésén alapuló megszűnéstől, mindazonáltal az a végrehajtási jog jellegadó sajátosságával volna ellentétes. A másodfokú bíróság helyes érvelése szerint a felperes az ingatlanokat a végrehajtás terhével vásárolta, ezért annak érvényesítése számára többletterhet nem jelent. Értelemszerűen indokolatlan a végrehajtási jog törlése a jogosult szempontjából is: a követelését a jogszabályoknak megfelelően érvényesítő hitelező nem sújtható azzal, hogy az adóssal szembeni felszámolási eljárás miatt le kelljen mondania a végrehajtási jog bejegyzéséig juttatott jogáról.
[17] A megoldást az egyedi végrehajtás és a felszámolás mint "totális végrehajtás" viszonya, valamint a Cstv. 49/D. § (3) bekezdése adja. A felszámolási eljárás a fizetésképtelenné vált gazdálkodó szervezet vagyonának kezelésére, az eljárás keretében a hitelezők kielégítésére szolgál, ezért a jogalkotó a felszámolót hozta olyan helyzetbe, hogy a gazdálkodó szervezet teljes vagyoni helyzetére rálátása és cselekvési lehetősége legyen. Ezt a célt szolgálja továbbiak mellett az a szabály, hogy a felszámolás kezdő időpontjától kezdve a gazdálkodó szervezet vagyonával kapcsolatos jognyilatkozatot csak a felszámoló tehet, ugyanebben az időpontban pedig a gazdálkodó szervezet valamennyi tartozása lejárttá válik. Belátható, hogy a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezettel szembeni egyedi végrehajtási eljárások ellenőrizhetetlenné és irányíthatatlanná tennék a felszámolás egységes folyamatát, ezért kell a Cstv. 38. § (1) bekezdése értelmében megszüntetni a folyamatban lévő egyedi végrehajtásokat.
[18] A végrehajtási eljárás megszüntetése nem az addig végzett végrehajtási cselekmények "elenyésztetését" jelenti, ellenkezőleg: az egyedi végrehajtás abban a stádiumban, amelyben a felszámolás közzétételekor tart, "átfordul" a felszámolási eljárás totális végrehajtásába és annak szabályai szerint folytatódik tovább. Ilyen értelmezés mellett nyer értelmet a Cstv. 49/D. § (3) bekezdése, amely a felszámolás közzététele előtt bejegyzett végrehajtási jogot "új helyzetében" még olyan értelemben is privilegizálja, hogy az igen kedvező zálogjogi szabályok alkalmazását írja elő a felszámoló eljárására, így a jogosult nem kerül hátrányosabb helyzetbe a megszűnő egyedi végrehajtáshoz képest. A perbeli esetre vonatkoztatva mindez annyit jelent, hogy a végrehajtási jog érvényesítésére a továbbiakban a felszámoló jogosult: kezdeményezheti a végrehajtással terhelt ingatlan - ingatlanok - értékesítését, de arra is lehetősége van, hogy a tulajdonátruházást megtámadja, amennyiben azt fedezetelvonónak vagy egyéb okból hatálytalannak, esetleg érvénytelennek ítéli.
[19] Az ismertetett indokolásbeli kiegészítéssel a jogerős ítélet érdemben helyes, nem jogszabálysértő, ezért azt a Kúria hatályában fenntartotta.
(Kúria Pfv. I. 20.839/2017.)
Az ügy száma: Pfv.I.20.839/2017/5.
A tanács tagjai: Dr. Harter Mária a tanács elnöke
Dr. Varga Edit előadó bíró
Dr. Mocsár Attila Zsolt bíró
A felperes: O. Nonprofit Kft.
A felperes képviselője:
Dr. K. A. jogtanácsos
Az alperes: Nemzeti Adó- és Vámhivatal
(1054 Budapest, Széchenyi utca 2.)
Az alperes képviselője:
Dr. E. K. hatósági ügyintéző
A per tárgya: ingatlannyilvántartási bejegyzés törlése
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél:
a felperes
A másodfokú bíróság neve és a jogerős határozat száma:
Fővárosi Ítélőtábla
7.Pf.21.150/2016/6.
Az elsőfokú bíróság neve és a jogerős határozat száma:
Fővárosi Törvényszék
71.P.22.558/2015/16.
Kötelezi a felperest, hogy 15 napon belül fizessen meg az alperesnek 30.000 (Harmincezer) forint felülvizsgálati eljárási költséget.
A le nem rótt 70.000 (hetvenezer) forint felülvizsgálati eljárási illetéket az állam viseli.
Az ítélet ellen felülvizsgálatnak nincs helye.
[2] Az adós a végrehajtással terhelt perbeli ingatlanokat a felszámolási eljárás megindítását megelőzően értékesítette, a tulajdonjogot a felperes - több közbenső átruházást követően - a 2014. április 28-án aláírt adásvételi szerződéssel szerezte meg. Az adásvételi szerződés kitért arra, hogy az alperes a végrehajtást jogszabálysértően szüntette meg, mert egyidejűleg a perbeli ingatlanokra bejegyzett végrehajtási jogot nem töröltette. Az eladó kijelentette, hogy nem felel az adós tartozásáért és felhatalmazta a felperes vevőt, hogy a terhek törlése érdekében tegye meg a szükséges intézkedéseket.
[3] A felperesnek a végrehajtási jog törlésére irányuló kérelmét azonban mind az alperes, mind a földhivatal elutasította, utóbbi a jogosult hozzájárulása, illetve a törlés alapjául szolgáló okirat hiánya miatt, míg az alperes arra hivatkozott, hogy a felperes a bejegyzett teher alapján dologi adósként felel.
[5] Az alperes a kereset elutasítására irányuló ellenkérelmében kifejtette, hogy a végrehajtás megszüntetése az 1991. évi XLIX. törvény (Cstv.) 38.§ (1) bekezdésének megfelelően csak a felszámolás körébe tartozó vagyont érintette, a perbeli ingatlanok viszont - mivel elidegenítésük a felszámolási eljárás megindítását megelőzően megtörtént - nem tartoznak a felszámolási vagyon körébe, ezért a végrehajtási jog törlésének nincs helye.
[6] A per másodfokú elbírálása idejére a lakásingatlanról az alperes és a felperesi tulajdonostárs megegyezése alapján a végrehajtási jog törlésére került sor.
[8] A felperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság helybenhagyó ítélete indokolásában hangsúlyozta, hogy a Cstv. 38.§ (1) bekezdése értelmében a végrehajtás megszüntetése kizárólag a felszámolás körébe tartozó vagyont érintette, a perbeli ingatlanok azonban nem tartoztak ebbe a körbe. A felperes a végrehajtási eljárásban korábban már lefoglalt ingatlanok tulajdonát szerezte meg, így számára nem okoz jogsérelmet, ha a végrehajtás foganatosítására sor kerül.
[10] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult. Érvelése szerint a végrehajtási jog bejegyzésével a foglalás dologi hatályúvá vált, az ingatlan tulajdonjogát megszerző felperes a követelés dologi adósává vált, ami a felszámolási eljárás elrendelésével nem szűnt meg, a végrehajtási joggal terhelt vagyontárgyakból a jogosult továbbra is kielégítést kereshet. Hangsúlyozta: mivel a perbeli ingatlanok nem tartoztak a felszámolási vagyon körébe, viszonylatukban a végrehajtás nem szűnt meg. Az adós és az alperes közötti jogviszony nem kötelem, ezért téves a mellék- és főkötelezettséggel kapcsolatos felperesi érvelés is.
[12] Az eljárt bíróságok lényegében azzal - az alperesi érveléssel egyező - indokolással találták alaptalannak a keresetet, hogy az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett, ezáltal dologi hatályúvá vált végrehajtás alapján a felperes "dologi adósként" felel az alperes követeléséért (elsőfokú bíróság), illetve, hogy a végrehajtást a Cstv. 38.§ (1) bekezdése alapján csak az adós felszámolás körébe tartozó vagyonával kapcsolatban kellett megszüntetni, a perbeli ingatlanok pedig nem tartoznak ebbe a körbe (másodfokú bíróság).
[13] Utóbbi érveléssel kapcsolatban a Kúria a következőket emeli ki: a felperes helytállóan hivatkozott arra, hogy a megindult végrehajtási eljárás egységes, annak megszüntetésére is egységesen került sor, mivel a Cstv. szabályai szerint a felszámolás kezdő időpontjától a gazdálkodó szervezettel szemben indított egyedi végrehajtásokat - a felszámolásra, mint totális végrehajtásra figyelemmel - meg kell szüntetni és arra sincs lehetőség, hogy a felszámolás alá került adós ellen újabb egyedi végrehajtások induljanak. A felszámolás a megindult egyedi végrehajtásokat ott, abban a fázisban szünteti meg, ahol azok a felszámolás kezdő időpontjában tartanak. Az adott esetben az ingatlanok lefoglalása megtörtént, kényszer-értékesítésükre azonban a végrehajtási eljárás keretein belül még nem került sor. A Cstv. 38.§ (1) bekezdése valóban úgy rendelkezik, hogy a felszámolás kezdő időpontjával a gazdálkodó szervezet felszámolás körébe tartozó vagyonára vonatkozó végrehajtásokat kell megszüntetni, a szűkítő szabály azonban a csődtörvény sajátos, speciális rendszerében nyer értelmet: a Cstv. a másodfokú bíróság által is hivatkozott 4.§-a tételesen felsorolja, mit kell a gazdálkodó szervezet "felszámolás körébe nem tartozó" vagyonának tekinteni. A jogszabály e tekintetben taxatív: kizáró jelleggel nevesíti azokat a vagyonelemeket, amelyek ugyan polgári jogi értelemben a gazdálkodó szervezet vagyonához tartoznak, amelyeket azonban a felszámolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. Ebben az összefüggésben a Cstv. 38.§ (1) bekezdésének szűkítő szabálya ezekre a vagyonelemekre vonatkozik, a per tárgyát képező ingatlanok azonban polgári jogi értelemben sem álltak a gazdálkodó szervezet tulajdonában.
[14] Az alperes érvelésével szemben azt is hangsúlyozza a Kúria, hogy az ingatlannyilvántartásba bejegyzett végrehajtási jog az adóssal szembeni igényérvényesítést ugyan dologi hatályúvá teszi (tehát senki nem hivatkozhat arra, hogy a jog fennállásáról nem tudott), maga a bejegyzett jog azonban a bejegyzés által nem válik dologi joggá: a végrehajtási jog bejegyzése kifejezetten eljárásjogi, azaz deklaratív hatályú ingatlannyilvántartási eljárási cselekmény, a jogosult igényérvényesítésének azt a szakaszát jellemzi, amikor az önkéntes teljesítés hiánya miatt az állami végrehajtás keretei között kíván hozzájutni a követeléséhez. Helytállóan érvelt ezért a felperes azzal, hogy a végrehajtási eljárás egységes, a végrehajtási eljárási cselekmények - törvényi kivételektől eltekintve - az eljárás egészét érintik.
[15] A dologi jogok az előbbi kifejtettekkel szemben az anyagi jog területére tartoznak, a jogterületet jellemző zártkörűség miatt számuk kötött, a felek szerződése vagy a jogalkalmazás eszközeivel nem bővíthető. A perbeli helyzetre vonatkozó különbség a dologi hatályú ám eljárásjogi alapú végrehajtási jog, illetve az ingatlannyilvántartásban feltüntetett dologi jog (pl.: jelzálog) között leginkább abban mutatkozik meg, hogy utóbbi jogosultja a felszámolás számára eredménytelen lezárása után is fordulhat a jelzálogadós ellen a követelése ingatlanból történő kielégítésének tűrése iránt, és a perben keletkező jogerős ítélet alapján végrehajtást indíthat. A végrehajtási jog anyagi jogi alapjai ezzel szemben a végrehajtás alá vont követelés anyagi jogi alapjaival azonosak, keletkezése a követelés esedékessé válásához, a jogosult által történő érvényesítéséhez kötődik, míg a dologi jog biztosítéki jellegű intézményei tipikusan az esedékességet megelőzően jönnek létre. A kifejtettek miatt a dologi jogi hatály nem védi meg a felszámolás előtt bejegyzett végrehajtási jogot a Cstv. 38.§ (1) bekezdésén alapuló megszűnéstől, mindazonáltal az a végrehajtási jog jellegadó sajátosságával volna ellentétes: a másodfokú bíróság helyes érvelése szerint a felperes az ingatlanokat a végrehajtás terhével vásárolta, ezért annak érvényesítése a számára többletterhet nem jelent. Értelemszerűen indokolatlan a végrehajtási jog törlése a jogosult szempontjából is: a követelését a jogszabályoknak megfelelően érvényesítő hitelező nem sújtható azzal, hogy az adóssal szembeni felszámolási eljárás miatt le kelljen mondania a végrehajtási jog bejegyzéséig juttatott jogáról.
[16] A probléma megoldását az egyedi végrehajtás és a felszámolás, mint "totális végrehajtás" viszonya, valamint a Cstv. 49/D.§-ának (3) bekezdése adja. A felszámolási eljárás a fizetésképtelenné vált gazdálkodó szervezet vagyonának kezelésére, az eljárás keretében a hitelezők kielégítésére szolgál, ezért a jogalkotó a felszámolót hozta olyan helyzetbe, hogy a gazdálkodó szervezet teljes vagyoni helyzetére rálátása és cselekvési lehetősége legyen. Ezt a célt szolgálja továbbiak mellett az a szabály, hogy a felszámolás kezdő időpontjától kezdve a gazdálkodó szervezet vagyonával kapcsolatos jognyilatkozatot csak a felszámoló tehet, ugyanebben az időpontban pedig a gazdálkodó szervezet valamennyi tartozása lejárttá válik. Belátható, hogy a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezettel szembeni egyedi végrehajtási eljárások ellenőrizhetetlenné és irányíthatatlanná tennék a felszámolás egységes folyamatát, ezért kell a Cstv. 38.§ (1) bekezdése értelmében megszüntetni a folyamatban lévő egyedi végrehajtásokat. A kifejtettek értelmében azonban a végrehajtási eljárás megszüntetése nem az addig végzett végrehajtási cselekmények "elenyésztetését" jelenti, ellenkezőleg: az egyedi végrehajtás abban a stádiumban, melyben a felszámolás közzétételekor tart, "átfordul" a felszámolási eljárás totális végrehajtásába és annak szabályai szerint folytatódik tovább. Ilyen értelmezés mellett nyer értelmet a Cstv. 49/D.§ (3) bekezdése, amely a felszámolás közzététele előtt bejegyzett végrehajtási jogot "új helyzetében" még olyan értelemben is privilegizálja, hogy az igen kedvező zálogjogi szabályok alkalmazását írja elő a felszámoló eljárására, így a jogosult nem kerül hátrányosabb helyzetbe a megszűnő egyedi végrehajtáshoz képest. A perbeli esetre vonatkoztatva mindez annyit jelent, hogy a végrehajtási jog érvényesítésére a továbbiakban a felszámoló jogosult: kezdeményezheti a végrehajtással terhelt ingatlan - ingatlanok - értékesítését, de arra is lehetősége van, hogy a tulajdonátruházást megtámadja, amennyiben azt fedezetelvonónak vagy egyéb okból hatálytalannak, esetleg érvénytelennek ítéli.
[17] Az ismertetett indokolásbeli kiegészítéssel az eljárt bíróságok érdemi döntése helyes, nem jogszabálysértő, ezért azt a Kúria a Pp. 275.§ (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.