adozona.hu
BH 2017.1.29
BH 2017.1.29
Amennyiben a munkaviszonyt megszüntető jognyilatkozat átszervezésre és munkakörmegszűnésre hivatkozik, de rögzíti más képzettségnek, végzettségnek megfelelő és felajánlható munkakör hiányát, ez utóbbi indokot kérelemre vizsgálni kell annak ellenére, hogy munkakör-felajánlási kötelezettséget az Mt. kötelező jelleggel nem ír elő (2012. évi I. tv. 64. §, 66. §).
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A felperes 2012. július 1-jétől állt az alperes alkalmazásában. Heti 10 órában spermalaboratórium-vezető és minőségügyi vezető munkakörbe tartozó feladatokat látott el, további heti 30 órában pedig kutató-fejlesztő biológusként végezte a munkáját. Egyebek mellett ellátta a donorkiválasztással járó feladatokat, a donorsperma-vásárlókkal kapcsolatot tartott, minőségügyi vezetőként az ISO minősítési tanúsítvány és az úgynevezett GMP tanúsítványok megszerzésére vonatkozó feladatokat is ellátt...
[2] Az alperes a felperes jogviszonyát 2013. november 5-én kelt felmondásával szüntette meg. Ennek indokolása szerint "Munkaköre a gazdasági társaságunknál történő átszervezések folytán 2013. december 31. napjával megszűnik. A munkahelyén betöltött munkakörhöz szükséges képességének, végzettségének, gyakorlatának megfelelő betöltetlen olyan másik munkakör amit fel tudnánk ajánlani cégünknél, jelenleg nincs."
[4] Az alperes a kereset elutasítását kérte. Nem vitatta, hogy alkalmazott másik biológust a felmondás közlését követően. Arra hivatkozott azonban, hogy a bírói gyakorlat szerint, amennyiben másik munkakör felajánlási kötelezettsége van a munkáltatónak, akkor a megszűnő munkakörhöz szükséges feltételeknek megfelelő másik munkakör felajánlására vonatkozik a kötelezettség. A felek által nem vitatottan a felperes vezető munkakört töltött be, és másik vezetői munkakör nem volt felajánlható. Alacsonyabb beosztású munkakör felajánlására pedig a munkáltató nem volt köteles. A meghirdetett munkakörben a biológus végzettséggel foglalkoztatott személy havi 230 000 forint bruttó fizetést ért el, míg a felperes havi jövedelme bruttó 466 000 forint volt.
[6] Az elsőfokú bíróság ítéletében utalt a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (továbbiakban Mt.) 66. §-ában, 82. §-ában, és 172. §-ának (2) bekezdésében foglaltakra, valamint az MK 95. számú állásfoglalásra.
[7] Az ítélet indokolása szerint a perbeli esetben jogszabály alapján nem volt másik munkakör felajánlási kötelezettsége az alperesnek. A felmondás szövege azonban arra hivatkozott - és a felperes a felmondás jogellenességét ebben jelölte meg -, hogy nem volt felajánlható a felperes képességének, végzettségének, gyakorlatának megfelelő másik munkakör.
[8] A felek egyező előadásából megállapítható, hogy a felperes két munkakört látott el, mindkettőt csökkentett heti időtartamban, együttesen 40 órában. Spermalaboratórium-vezető és minőségügyi vezető feladatokat heti 10 órában, kutató-fejlesztő biológusi munkát heti 30 órában végzett. Ezt támasztja alá az is, hogy kezdetben csak ez utóbbi volt a felperes feladata, a felek közös szerződésmódosítással adták hozzá a vezetői feladatokat, mely a megemelt havi munkabért eredményezte.
[9] Az alperes által sem vitatottan a felperes biológus végzettségű és képzettségű, az általa ellátott munka betöltéséhez mind a vezető, mind a kutató-fejlesztő biológusi feladatokhoz a biológusi végzettség volt szükséges. Az alperes biológust, elsősorban őssejtbiológiával kapcsolatos ismeretekkel rendelkező munkavállalót keresett, melyhez legalább hasonló feladatokat (például donorkiválasztás, köldökzsinórszövet-feldolgozás, őssejt-tenyésztés) a felperes heti 30 órában ellátott.
[10] A nem vitatott hirdetések szövege alapján a bíróság megállapította, hogy volt másik felajánlható munkakör az alperesnél, ez biológusi státusz volt, amely megfelelt volna a felperes heti 30 órában végzett tevékenységének. Az alperes ezt azonban új munkavállalóval töltette be, a felmondás ezen okból tehát jogellenes.
[11] Az alperes fellebbezése folytán eljárt törvényszék ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
[12] A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletében foglaltakkal egyetértett. Kiemelte, hogy az alperest nem terhelte munkakör-felajánlási kötelezettség a munkaviszony megszüntetésekor, de mivel a munkakör-felajánlásra vonatkozó alperesi közlés a felmondás indokává vált, a bíróságnak vizsgálnia kellett ennek valóságát és okszerűségét. Az elsőfokú bíróság helyesen értékelte a felmondás megszövegezett indokát, azt, hogy a felmondó levélben az alperes tájékoztatta a felperest, hogy átszervezés miatt 2013. december 31-ével a munkakör megszűnik. Közölte azt is, hogy a munkahelyén nincs a betöltött munkakörhöz szükséges képzettségnek, végzettségnek, gyakorlatának megfelelő betöltetlen olyan másik munkakör, amit fel tudnának ajánlani. A felmondás indokolásából az nem tűnik ki, hogy az alperes vezetői munkakört nem tudott biztosítani a felperesnek, ugyanis a munkáltató a képzettséget, végzettséget és a gyakorlatot nevesítette olyan feltételként, amelyeket a felajánláshoz szükségesnek tartott. Amennyiben a felperes munkaköréből indult volna ki, akkor pontosan meg kellett volna a felmondás indokolásában jelölni, hogy vezetői munkakört nem tud biztosítani. Az elsőfokú bíróság helyesen értékelte, hogy ebben az esetben a képzettségnek és gyakorlatnak megfelelő munkakör értendő a felajánlandó munkakör alatt, a perben pedig az bizonyosságot nyert, hogy ilyen jellegű munkakörre az alperes új munkavállalót alkalmazott. A másodfokú bíróság ezért egyetértett azzal, hogy a felmondás jogellenes.
[14] A felülvizsgálati kérelem szerint az, hogy a felperes munkaköre az alperesnél megszűnt, a felek egyező előadása folytán nem képezte a jelen per tárgyát. Mind az első-, mind a másodfokú bíróság a munkáltatói felmondást azért tartotta jogellenesnek, mert "miután a munkakör felajánlására vonatkozó alperesi közlés a felmondás indokává vált, úgy a bíróságnak vizsgálnia kellett ennek valóságát és okszerűségét".
[15] Alapvető kérdés annak eldöntése, hogy a munkakörfelajánlásra vonatkozó alperesi közlés indok-e vagy sem. Az alperes álláspontja szerint ez a kitétel nem a felmondás indoka volt, így azt eszerint értékelni és kezelni jogsértő. Amennyiben ezen kitételt a bíróságok indoknak tekintették, akkor a felmondásnak két oka volt, a munkakörmegszűnés, és a munkakör-felajánlási kötelezettség. Az állandó ítélkezési gyakorlat szerint ha az indokolás több okot is megjelöl, akkor bármely ok bizonyítottsága a felmondás jogszerűségének a megállapítását eredményezi (BH 2003.211.). A munkakör megszűnése nem képezte vita tárgyát, így ha a munkakör-felajánlás indoknak minősül, akkor legalább az egyik ok feltétlenül valós, amelyből okszerűen következett a munkaviszony megszüntetése.
[16] Az alperes álláspontja szerint a munkakör-felajánlás indokként értékelése ellentétes az Mt. 66. § (2) bekezdésében megfogalmazottakkal. Eszerint a felmondás indoka a munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával, képességével, vagy a munkáltató működésével összefüggő ok lehet.
[17] A felperes munkaköre összetett volt, azt az alperesi munkáltató vezetői munkakörnek (nem vezető állású munkavállalónak) minősítette. Ezt egyébként az alapbér is kifejezte azzal, hogy a felperesnek mint vezetőnek az alapbére 476 000 Ft/hó volt szemben az új munkavállalóval, akinek bére 230 000 Ft/hó.
[18] Iratellenes a másodfokú ítélet azon megállapítása, hogy "a felmondás indokolásából az nem tűnt ki, hogy az alperes vezető munkakört nem tudott felajánlani a felperesnek, ugyanis a felmondásban az alperes képzettséget, végzettséget, és a gyakorlatot nevesítette olyan feltételnek, amelyeket a felmondáshoz szükségesnek tartott". A felmondás indokolása egyértelműen utal a felperes által betöltött munkakörre, amely vezetői munkakör volt még akkor is, ha szó szerint ezt nem tünteti fel.
[19] Amennyiben a felperesnek a munkahelyén betöltött munkaköre vezetői munkakör volt, akkor az alperesnek nem volt kötelessége alacsonyabb szintű, lényegesen alacsonyabb alapbérű, beosztotti munkakört felajánlania, ezt az eljáró bíróságok sem vitatták ítéleteikben.
[20] A másodfokú bíróságnak azt is rögzítenie kellett volna, hogy álláspontja szerint a munkahelyén betöltött munkakör kifejezés, illetőleg az ahhoz társuló egyéb kritériumok miért nem fedik le a felperes által ténylegesen betöltött vezetői munkakört. Ezt a lényeges kérdést a másodfokú bíróság nem vizsgálta, ítéletének tényállása hiányos. Iratellenes megállapítás, hogy az alperes "ilyen jellegű munkakörre" új munkavállalót alkalmazott. Az alperes vezetőnek minősülő, összetett munkaköre 476 000 Ft/hó alapbérrel járt, ilyen feltételek mellett pedig új munkavállaló alkalmazására nem került sor.
[21] Mind az első-, mind a másodfokú bíróság helytelenül értékelte, hogy a munkakör-felajánlás kizárólag a képzettségre és a gyakorlatra vonatkozott. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy jogilag a munkahelyen betöltött munkaköre az irányadó.
[22] A másodfokú bíróság ítélete jogsértő elsőfokú ítéletet hagyott helyben, így az is jogsértő. A döntés sérti az Mt. 64. § (2) bekezdésében foglaltakat, mivel az indok valós és okszerű, és sérült az Mt. 66. § (2) bekezdése is, mert az idézett rész nem minősíthető a felmondás indokának.
[23] A felperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályában való fenntartására irányult.
[25] Az eljáró bíróságok helytállóan indultak ki a következetes ítélkezési gyakorlatnak megfelelően abból, hogy az alperest a jogviszony megszüntetésekor munkakör-felajánlási kötelezettség nem terhelte. A felmondás azonban az átszervezés és munkakörmegszűnés mellett azt is tartalmazta, hogy a felperes képességének, végzettségének, gyakorlatának megfelelő betöltetlen olyan másik munkakör nincs az alperesnél, amelyet fel tudna ajánlani. Ezen megállapítást a felperes az eljárás során vitatta, ezért a jogvita eldöntése során a felmondás ezen részét is vizsgálat tárgyává kellett tenni. A felmondásban megjelölt és nem vitatott átszervezés miatti munkakör-megszüntetési ok, valamint a munkaköri-felajánlási lehetőség hiánya nem önálló, hanem egymással összefüggő indok, így ezeket csak együttesen lehetett értékelni. Az ezzel ellentétes felülvizsgálati érvelés alaptalan.
[26] A perben nem volt vitás, hogy a felperes képzettségét tekintve biológus volt, és az alperes már a felmondást megelőzően ugyanilyen munkakörre adott fel hirdetést, amelynek során előnyként jelölte meg az őssejtekkel kapcsolatos ismereteket, amelyekkel a felperes is rendelkezett. Így bizonyítást nyert, hogy volt olyan munkakör, amely a felperes képzettségének, végzettségének, gyakorlatának megfelelt. Az az alperesi hivatkozás pedig, hogy vezetői munkakört nem tudtak a részére biztosítani, nem fogadható el, mivel a felmondás ezt nem tartalmazta.
[27] A felperes jogviszonya megszüntetése jogellenes volt a felajánlható munkakörre tekintettel, így az alperes intézkedésével megsértette az Mt. 64. § (2) bekezdésében és az Mt. 66. § (2) bekezdésében rögzítetteket.
(Kúria, Mfv.I.10.668/2015.)
Az ügy száma: Mfv.I.10.668/2015/5-I.
A tanács tagjai: Dr. Tallián Blanka a tanács elnöke
Dr. Mészárosné dr. Szabó Zsuzsanna előadó bíró
Szolnokiné dr. Csernay Krisztina bíró
A felperes:
A felperes képviselője: Dr. Lovászi-Tóth Ádám ügyvéd
Az alperes:
Az alperes képviselője: Dr. Bajnai Gábor ügyvéd (Szabó & Zeller Ügyvédi Iroda )
A per tárgya: felmondás jogellenessége és jogkövetkezményei
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: alperes
A másodfokú bíróság neve és a jogerős határozat száma: Fővárosi Törvényszék 4.Mf.680.202/2015/5.
Az elsőfokú bíróság neve és a határozat száma: Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 44.M.4210/2013/19.
A Kúria a Fővárosi Törvényszék 4.Mf.680.202/2015/5. számú ítéletét hatályában fenntartja.
Kötelezi az alperest, hogy fizessen meg a felperesnek - tizenöt nap alatt - 50.000 (ötvenezer) forint és 13.500 (tizenháromezer-ötszáz) forint áfa felülvizsgálati eljárási költséget.
Kötelezi az alperest, hogy fizessen meg az államnak - külön felhívásra - 596.200 (ötszázkilencvenhatezer-kettőszáz) forint felülvizsgálati eljárási illetéket.
Az ítélet ellen további felülvizsgálatnak nincs helye.
[2] Az alperes a felperes jogviszonyát 2013. november 5-én kelt felmondásával szüntette meg. Ennek indokolása szerint "Munkaköre a gazdasági társaságunknál történő átszervezések folytán 2013. december 31. napjával megszűnik. A munkahelyén betöltött munkakörhöz szükséges képességének, végzettségének, gyakorlatának megfelelő betöltetlen olyan másik munkakör amit fel tudnánk ajánlani cégünknél, jelenleg nincs."
[4] Az alperes a kereset elutasítását kérte. Nem vitatta, hogy alkalmazott másik biológust a felmondás közlését követően. Arra hivatkozott azonban, hogy a bírói gyakorlat szerint amennyiben másik munkakör felajánlási kötelezettsége van a munkáltatónak, akkor a megszűnő munkakörhöz szükséges feltételeknek megfelelő másik munkakör felajánlására vonatkozik a kötelezettség. A felek által nem vitatottan a felperes vezető munkakört töltött be, és másik vezetői munkakör nem volt felajánlható. Alacsonyabb beosztású munkakör felajánlására pedig a munkáltató nem volt köteles. A meghirdetett munkakörben a biológus végzettséggel foglalkoztatott személy havi 230.000 forint bruttó fizetést ért el, míg a felperes havi jövedelme bruttó 466.000 forint volt.
[6] Az elsőfokú bíróság ítéletében utalt a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (továbbiakban Mt.) 66. §-ában, 82. §-ában, és a 172. §-ának (2) bekezdésében foglaltakra, valamint az MK. 95. számú állásfoglalásra.
[7] Az ítélet indokolása szerint a perbeli esetben jogszabály alapján nem volt másik munkakör felajánlási kötelezettsége az alperesnek. A felmondás szövege azonban arra hivatkozott - és a felperes a felmondás jogellenességét ebben jelölte meg -, hogy nem volt felajánlható a felperes képességének, végzettségének, gyakorlatának megfelelő másik munkakör.
[8] A felek egyező előadásából megállapítható, hogy a felperes két munkakört látott el, mindkettőt csökkentett heti időtartamban együttesen 40 órában. Sperma-laboratórium vezető és minőségügyi vezető feladatokat heti 10 órában, kutató-fejlesztő biológusi munkát heti 30 órában végzett. Ezt támasztja alá az is, hogy kezdetben csak ez utóbbi volt a felperes feladata, a felek közös szerződés módosítással adták hozzá a vezetői feladatokat, mely a megemelt havi munkabért eredményezte.
[9] Az alperes által sem vitatottan a felperes biológus végzettségű és képzettségű, az általa ellátott munka betöltéséhez mind a vezető, mind a kutató-fejlesztő biológusi feladatokhoz a biológusi végzettség volt szükséges. Az alperes biológust, elsősorban őssejt biológiával kapcsolatos ismeretekkel rendelkező munkavállalót keresett, melyhez legalább hasonló feladatokat (például donorkiválasztás, köldökzsinórszövet feldolgozás, őssejt tenyésztés) a felperes heti 30 órában ellátott.
[10] A nem vitatott hirdetések szövege alapján a bíróság megállapította, hogy volt másik felajánlható munkakör az alperesnél, ez biológusi státusz volt, amely megfelelt volna a felperes heti 30 órában végzett tevékenységének. Az alperes ezt azonban új munkavállalóval töltette be, a felmondás ezen okból tehát jogellenes.
[11] Az alperes fellebbezése folytán eljárt törvényszék ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta, és az alperest perköltség és fellebbezési eljárási illeték viselésére kötelezte.
[12] A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletében foglaltakkal egyetértett. Kiemelte, hogy az alperest nem terhelte munkakör felajánlási kötelezettség a munkaviszony megszüntetésekor, de mivel a munkakör felajánlásra vonatkozó alperesi közlés a felmondás indokává vált, a bíróságnak vizsgálnia kellett ennek valóságát és okszerűségét. Az elsőfokú bíróság helyesen értékelte a felmondás megszövegezett indokát, azt, hogy a felmondó levélben az alperes tájékoztatta a felperest, hogy átszervezés miatt 2013. december 31-ével a munkakör megszűnik. Közölte azt is, hogy a munkahelyén nincs a betöltött munkakörhöz szükséges képzettségnek, végzettségnek, gyakorlatának megfelelő betöltetlen olyan másik munkakör amit fel tudnának ajánlani. A felmondás indokolásából az nem tűnik ki, hogy az alperes vezetői munkakört nem tudott biztosítani a felperesnek, ugyanis a munkáltató a képzettséget, végzettséget és a gyakorlatot nevesítette olyan feltételként, amelyeket a felajánláshoz szükségesnek tartott. Amennyiben a felperes munkaköréből indult volna ki, akkor pontosan meg kellett volna a felmondás indokolásában jelölni, hogy vezetői munkakört nem tud biztosítani. Az elsőfokú bíróság helyesen értékelte, hogy ebben az esetben a képzettségnek és gyakorlatnak megfelelő munkakör értendő a felajánlandó munkakör alatt, a perben pedig az bizonyosságot nyert, hogy ilyen jellegű munkakörre az alperes új munkavállalót alkalmazott. A másodfokú bíróság ezért egyetértett azzal, hogy a felmondás jogellenes.
[14] A felülvizsgálati kérelem szerint az, hogy a felperes munkaköre az alperesnél megszűnt, a felek egyező előadása folytán nem képezte a jelen per tárgyát. Mind az első-, mind a másodfokú bíróság a munkáltatói felmondást azért tartotta jogellenesnek, mert "miután a munkakör felajánlására vonatkozó alperesi közlés a felmondás indokává vált, úgy a bíróságnak vizsgálnia kellett ennek valóságát és okszerűségét".
[15] Alapvető kérdés annak eldöntése, hogy a munkakör felajánlásra vonatkozó alperesi közlés indok-e vagy sem. Az alperes álláspontja szerint ez a kitétel nem a felmondás indoka volt, így azt eszerint értékelni és kezelni jogsértő. Amennyiben ezen kitételt a bíróságok indoknak tekintették, akkor a felmondásnak két oka volt, a munkakör megszűnés, és a munkakör felajánlási kötelezettség. Az állandó ítélkezési gyakorlat szerint ha az indokolás több okot is megjelöl, akkor bármely ok bizonyítottsága a felmondás jogszerűségének a megállapítását eredményezi (BH 2003.211.). A munkakör megszűnése nem képezte vita tárgyát, így ha a munkakör felajánlást indoknak minősül, akkor legalább az egyik ok feltétlenül valós, amelyből okszerűen következett a munkaviszony megszüntetése.
[16] Az alperes álláspontja szerint a munkakör felajánlás indokként értékelése ellentétes az Mt. 66. § (2) bekezdésében megfogalmazottakkal. E szerint a felmondás indoka a munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával, képességével, vagy a munkáltató működésével összefüggő ok lehet.
[17] A felperes munkaköre összetett volt, azt az alperesi munkáltató vezetői munkakörnek (nem vezető állású munkavállalónak) minősítette. Ezt egyébként az alapbér is kifejezte azzal, hogy a felperesnek mint vezetőnek az alapbére 476.000 Ft/hó volt szemben az új munkavállalóval, akinek bére 230.000 Ft/hó.
[18] Iratellenes a másodfokú ítélet azon megállapítása, hogy "a felmondás indokolásából az nem tűnt ki, hogy az alperes vezető munkakört nem tudott felajánlani a felperesnek, ugyanis a felmondásban az alperes képzettséget, végzettséget, és a gyakorlatot nevesítette olyan feltételnek, amelyeket a felmondáshoz szükségesnek tartott". A felmondás indokolása egyértelműen utal a felperes által betöltött munkakörre, amely vezetői munkakör volt még akkor is, ha szó szerint ezt nem tünteti fel.
[19] Amennyiben a felperesnek a munkahelyén betöltött munkaköre vezetői munkakör volt, akkor az alperesnek nem volt kötelessége alacsonyabb szintű, lényegesen alacsonyabb alapbérű, beosztotti munkakört felajánlania, ezt az eljáró bíróságok sem vitatták ítéleteikben.
[20] A másodfokú bíróságnak azt is rögzítenie kellett volna, hogy álláspontja szerint a munkahelyén betöltött munkakör kifejezés, illetőleg az ahhoz társuló egyéb kritériumok miért nem fedik le a felperes által ténylegesen betöltött vezetői munkakört. Ezt a lényeges kérdést a másodfokú bíróság nem vizsgálta, ítéletének tényállása hiányos. Iratellenes megállapítás, hogy az alperes "ilyen jellegű munkakörre" új munkavállalót alkalmazott. Az alperes vezetőnek minősülő, összetett munkaköre 476.000 Ft/hó alapbérrel járt, ilyen feltételek mellett pedig új munkavállaló alkalmazására nem került sor.
[21] Mind az első-, mind a másodfokú bíróság helytelenül értékelte, hogy a munkakör felajánlás kizárólag a képzettségre és a gyakorlatra vonatkozott. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy jogilag a munkahelyen betöltött munkaköre az irányadó.
[22] A másodfokú bíróság ítélete jogsértő elsőfokú ítéletet hagyott helyben, így az is jogsértő. A döntés sérti az Mt. 64. § (2) bekezdésében foglaltakat, mivel az indok valós és okszerű, és sérült az Mt. 66. § (2) bekezdése is, mert az idézett rész nem minősíthető a felmondás indokának.
[23] A felperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályában való fenntartására irányult az alperes perköltség fizetésre kötelezése mellett.
[25] Az eljáró bíróságok helytállóan indultak ki a következetes ítélkezési gyakorlatnak megfelelően abból, hogy az alperest a jogviszony megszüntetésekor munkakör felajánlási kötelezettség nem terhelte. A felmondás azonban az átszervezés és munkakör megszűnés mellett azt is tartalmazta, hogy a felperes képességének, végzettségének, gyakorlatának megfelelő betöltetlen olyan másik munkakör nincs az alperesnél, amelyet fel tudna ajánlani. Ezen megállapítást a felperes az eljárás során vitatta, ezért a jogvita eldöntése során a felmondás ezen részét is vizsgálat tárgyává kellett tenni. A felmondásban megjelölt és nem vitatott átszervezés miatti munkakör megszüntetési ok, valamint a munkaköri felajánlási lehetőség hiánya nem önálló, hanem egymással összefüggő indok, így ezeket csak együttesen lehetett értékelni. Az ezzel ellentétes felülvizsgálati érvelés alaptalan.
[26] A perben nem volt vitás, hogy a felperes képzettségét tekintve biológus volt, és az alperes már a felmondást megelőzően ugyanilyen munkakörre adott fel hirdetést, amelynek során előnyként jelölte meg az őssejtekkel kapcsolatos ismereteket, amelyekkel a felperes is rendelkezett. Így bizonyítást nyert, hogy volt olyan munkakör, amely a felperes képzettségének, végzettségének, gyakorlatának megfelelt. Az az alperesi hivatkozás pedig, hogy vezetői munkakört nem tudtak a részére biztosítani, nem fogadható el, mivel a felmondás ezt nem tartalmazta.
[27] A felperes jogviszonya megszüntetése jogellenes volt a felajánlható munkakörre tekintettel, így az alperes intézkedésével megsértette az Mt. 64. § (2) bekezdésében, és az Mt. 66. § (2) bekezdésében rögzítetteket.
[29] A fentiek alapján a Kúria a jogerős ítéletet a Pp. 275. §-ának (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
[30] Kötelezte a pervesztes alperest a felperes felülvizsgálati eljárási költsége megfizetésére a Pp. 78. §-ának (1) bekezdése alapján.
[31] Az alperes illetékfizetési kötelezettsége a 6/1986. (VI.26.) IM rendelet 13. §-ának (2) bekezdésén alapul.
[32] A Kúria a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. §-ának (1) bekezdése alapján nyilvános tárgyaláson bírálta el.