623/B/2004. AB végzés

a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 57/B-57/E. §-ai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárás megszüntetéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 57/B-57/E. §-ai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
1. Az indítványozók egyes törvényeknek az Egységes Munkaügyi Nyilvántartás létrehozásával összefüggő módosításáról szóló 2003. évi XCIV. törvény 2. §...

623/B/2004. AB végzés
a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 57/B-57/E. §-ai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárás megszüntetéséről
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 57/B-57/E. §-ai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
Indokolás
1. Az indítványozók egyes törvényeknek az Egységes Munkaügyi Nyilvántartás létrehozásával összefüggő módosításáról szóló 2003. évi XCIV. törvény 2. §-ával beiktatott, a foglalkozás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 57/B-57/E. §-ai alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kezdeményezték. Álláspontjuk szerint az Egységes Munkaügyi Nyilvántartás alkotmányellenesen korlátozza az Alkotmány 59. § (1) bekezdésében megfogalmazott személyes adatok védelméhez való jogot. Szerintük ugyanis a kifogásolt nyilvántartás sem az Flt. 57/B. § (1) bekezdésében rögzített célokat (az európai közösségi jog alapján fennálló statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség feltételeinek teljesítése, munkaviszonyra vonatkozó információs önrendelkezési jog érvényesülésének elősegítése, a munkaügyi ellenőrzés hatékonyságának növelése), sem más olyan célt nem szolgál, amely a személyes adatok védelméhez való jog korlátozását alkotmányosan indokolná.
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy az Flt. indítványozók által alkotmányellenesnek vélt 57/B-57/E. §-ait az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2006. évi LXI. törvény 238. § (1) bekezdése 2007. január 1-jével hatályon kívül helyezte. Az egyes jogszabályok és jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezéséről szóló 2007. évi LXXXII. törvény 2. § 68. pontja értelmében hatályát vesztette az Flt. 57/B. §-át megelőző alcím is.
Az Alkotmánybíróság észlelte azonban azt is, hogy az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2006. évi CXXXI. törvény (a továbbiakban: törvény) 207. §-a 2007. január 1-jei hatállyal az Egységes Munkaügyi Nyilvántartásban rögzített adatokra vonatkozóan adatkezelési szabályt állapított meg úgy, hogy kimondta: "az Flt. e törvény kihirdetésekor hatályos 57/B. §-ában meghatározott Egységes Munkaügyi Nyilvántartásban e törvény kihirdetésekor kezelt adatokat a munkaügyi hatóság a munkaügyi ellenőrzés és a statisztikai adatszolgáltatási feladatok ellátása céljából az Flt. e törvény kihirdetésekor hatályos rendelkezései szerint kezelheti." Az Flt. adatkezelési szabályait a módosítást megelőzően az Flt. 57/A. §-a tartalmazta, vagyis a jogalkotó a törvény 207. §-ával a személyes adatok kezelését az Flt. 57/A. §-a hatálya alá utalta. Ezzel tulajdonképpen a módosítást megelőző állapot állt helyre, hiszen az Flt. 57/A. §-át a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény módosításáról szóló 1997. évi LI. törvény 24. § (2) bekezdése iktatta az Flt.-be 1997. július 1-jei hatállyal.
A megváltozott jogi helyzetre tekintettel az Alkotmánybíróság határidő tűzésével felhívta az indítványozót, hogy nyilatkozzon arról, indítványát fenntartja-e, és ha igen, milyen tartalommal. Az indítványozótól a megadott határidőn belül válasz nem érkezett.
Tekintettel arra, hogy az indítványozók álláspontja szerint a "kifogásolt törvényben meghatározott célok az annak hatálybalépése előtt hatályos jogszabályok érvényesülése útján (...) elérhetők", és a jelenleg is hatályos szabályozás azonos az Egységes Munkaügyi Nyilvántartás Flt.-be iktatása előttivel, így az indítvány okafogyottá vált. Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság az Flt.
57/B-57/E. §-ai alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában az eljárást az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 31. § e) pontja alapján megszüntette.
Budapest, 2008. május 19.
Dr. Bihari Mihály s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Holló András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Bragyova András s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.