531/B/2001. AB végzés

jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítványról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet 22. § (5) bekezdése, valamint a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet módosításáról szóló 66/1997. (XII. 29.) NM-PM együttes ...

531/B/2001. AB végzés
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítványról
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet 22. § (5) bekezdése, valamint a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet módosításáról szóló 66/1997. (XII. 29.) NM-PM együttes rendelet 3. § (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában indult eljárást megszünteti.
Indokolás
1. Az indítványozó a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 22. § (5) bekezdése és az e rendelkezést megállapító, a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet módosításáról szóló 66/1997. (XII. 29.) NM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: Rmód.) 3. § (3) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és visszamenőleges hatályú megsemmisítését kezdeményezte az Alkotmánybíróságon. Az indítványozó előadta, hogy hozzátartozója rendszeres szociális járadékra 1991-ben, ideiglenes özvegyi nyugdíjra 1999-ben, özvegyi nyugdíjra 2000-ben vált jogosulttá, erre tekintettel a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság 2000-től - az R. 22. § (5) bekezdése alkalmazásával - a két ellátás közül kizárólag az egyik (a kedvezőbb összegű) özvegyi nyugdíjat folyósította számára. Ezzel szemben az R. "eredeti szövege" az özvegyi nyugdíj mellett engedte a rendszeres szociális járadék folyósítását: a mindkét ellátásra jogosult számára olyan összegben kellett megállapítani, amely az özvegyi nyugdíjat a saját jogú és az özvegyi nyugdíj együttes folyósítására megállapított összeghatárig egészíti ki. Az indítványozó álláspontja szerint az R.-nek az Rmód.-dal megállapított szabálya sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből származó - az Alkotmánybíróság által a 21/1993. (IV. 2.) AB határozatában megfogalmazott - jogbiztonság követelményét, és az Alkotmány 70/E. §-át, mert az özvegyi nyugdíjban részesülő jogalanyoktól megvonja a rendszeres szociális járadék folyósításának lehetőségét.
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során észlelte, hogy az R.-t és az Rmód. támadott rendelkezését 2008. január 1-jével hatályon kívül helyezte az egészségkárosodott személyek szociális járadékairól szóló 387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Er.) 23. § (1) bekezdés a) pontja, illetve l) pontja, ezzel egyidejűleg a rendszeres szociális járadékra és özvegyi nyugdíjra egyaránt jogosultságot szerzett jogalanyok járadékra való jogosultságának feltételeit a jogalkotó az Er.-ben újraszabályozta. E változásokról az Alkotmánybíróság tájékoztatta az indítványozót, egyben felhívta, hogy nyilatkozzék, fenntartja-e indítványát a megváltozott szabályozás tekintetében. Az indítványozó 2008. április 8-án kelt beadványában indítványát visszavonta.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 20. §-a alapján az arra jogosult indítványa alapján jár el. Az indítvány visszavonására tekintettel az Alkotmánybíróság - az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozata (ABH 2003, 2065.) 31. § d) pontjára figyelemmel - az eljárást megszüntette.
Budapest, 2008. április 29.
Dr. Balogh Elemér s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Bragyova András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.