adozona.hu
BH 1990.12.489
BH 1990.12.489
A megváltozott munkaképességű dolgozó további foglalkoztatása elsősorban a dolgozót a munkaképessége megváltozásának megállapítása idejéig foglalkoztató munkáltató feladata. Rehabilitációs eljárás lefolytatása nélkül annak a megváltozott munkaképességű dolgozónak a munkaviszonyát sem lehet felmondással megszüntetni, akinek a munkaképessége megváltozásának mértéke az ötven százalékot nem éri el [8/1983. (VI. 29.) EüM-PM r. 1. § (1)-(3) bek., 4. § (1) bek., 11. § (1) bek. a) pont].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A peres felek által 1987. május 15-én megkötött munkaszerződés alapján a felperes kereskedelmi gyakornok munkakört töltött be a t-i állomásfőnökségen.
Az alperes az árufuvarozási szakképzettség megszerzése után raktáros munkakörben foglalkoztatta, majd 1988. június 30. napján felmondta a munkaviszonyát. A felmondás indokolása szerint a munkaszerződés megkötésekor kötelezettséget vállalt különböző szakvizsgák letételére, amelyek közül csak az árufuvarozási szakvizsgát tette le. Egészségi álla...
Az alperes az árufuvarozási szakképzettség megszerzése után raktáros munkakörben foglalkoztatta, majd 1988. június 30. napján felmondta a munkaviszonyát. A felmondás indokolása szerint a munkaszerződés megkötésekor kötelezettséget vállalt különböző szakvizsgák letételére, amelyek közül csak az árufuvarozási szakvizsgát tette le. Egészségi állapota miatt rendkívüli orvosi vizsgálatára került sor, amelynek eredményeként "nem a forgalom lebonyolításával közvetlen összefüggő munkakör ellátására alkalmas, balesetveszéllyel járó munkakörben nem foglalkoztatható" minősítést kapott. A felmondás hivatkozott arra is, hogy a t-i vasútállomáson -; ahol a felperes dolgozott - nincs az orvosi minősítésnek megfelelő munkakör, a felperes pedig nem fogadta el az sz-i állomáson felajánlott munkakört.
A munkaügyi döntőbizottság elutasította a felperesnek a felmondás hatálytalanítására irányuló kérelmét.
A felperes a keresetlevelében kérte a felmondás hatálytalanítását. Előadása szerint az alperes nem teljesítette a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatására vonatkozó, jogszabályban előírt kötelezettségeit, a rehabilitációs eljárást nem folytatta le, a kereskedelmi szakvizsga letételére pedig nem írt elő határidőt.
Az alperes a tárgyaláson elismerte, hogy a felmondási okok közül a szakvizsgával kapcsolatos indok valóban megalapozatlan, és ezért nem képezheti a felmondás indokát.
A munkaügyi bíróság elutasította a felperes keresetét. Az ítélet indokolásában kifejtette, hogy a felperes munkaképesség változásának mértéke nem éri el az 50 %-ot, ezért a 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM rendelet 11. §-a (1) bekezdésének a) pontjára figyelemmel nem állt felmondási tilalom, illetve korlátozás alatt. Vitathatatlan, hogy egészségi állapotánál. fogva alkalmatlan az általa betöltött munkakör ellátására, a felmondás indoka azonban valós, ezért nem lehet azt hatálytalanítani.
Az alperes rehabilitációs eljárást ugyan nem folytatott az együttes rendelet előírásai szerint, a felperes azonban emiatt munkaügyi vitát kezdeményezhet, aminek egyébként a felmondás elbírálása szempontjából nincs jelentősége.
A munkaügyi bíróság ítélete ellen emelt törvényességi óvás alapos. ,
A megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló többször módosított 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM rendelet 1. §-ának (2) bekezdése szerint a megváltozott munkaképességű dolgozó foglalkoztatásának biztosítása annak a munkáltatónak a feladata, ahol a dolgozó megváltozott munkaképességének megállapítása idején munkaviszonyban állt. Ezt a feladatát a munkáltató megfelelő munkakör biztosításával, szükség esetén betanítás vagy szakképzés segítségével látja el. A (3) bekezdés szerint ha a munkáltató működési körén belül a megváltozott munkaképességű dolgozót igazolható körülmény miatt foglalkoztatni nem tudja, illetőleg a foglalkoztatására nem köteles. [2. § (2) bekezdés], a foglalkoztatást a tanácsi szervek segítik elő. A rendelet 4. §-ának (1) bekezdése a rehabilitációs feladatok ellátásáért a munkáltatót teszi felelőssé.
Tény, hogy a felperes rehabilitációra szorul, és az is, hogy az alperes nem tett eleget a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról szóló, a jogszabályban előírt kötelezettségének, nem folytatott rehabilitációs eljárást.
Tévedett a munkaügyi bíróság, amikor arra az álláspontra helyezkedett, hogy a rehabilitációs eljárás elmulasztása közömbös a felmondás elbírálása szempontjából.
Kétségtelen, hogy a rendelet 11. §-a (1) bekezdésének a) pontja szerint csak annak a dolgozónak nem lehet felmondással megszüntetni a munkaviszonyát, akinél a munkaképesség-változás mértéke eléri az. 50 %-ot.
Ebből azonban nem következik, hogy ennél kisebb mértékű egészségromlás esetén el lehet tekinteni a rehabilitációs eljárástól, és az ilyen fokú egészségromlás okként szolgálhat a munkaviszony megszüntetésére.
Helytelenül járt el tehát a munkaügyi bíróság, amikor mindössze arra hívta fel a felperes figyelmét, hogy a rehabilitáció elmaradása miatt külön munkaügyi vitát kezdeményezhet.
Rá kell mutatni arra, hogy az sz-i állomáson felajánlott munkakör nem pótolja a rehabilitációs eljárást. A felperes ugyanis mindvégig arra hivatkozott, hogy azért nem tudja elfogadni a sz-i állomáson felajánlott munkakört, mert az a lakóhelyétől távol van, és három kiskorú gyermeke-miatt nem tud a lakóhelyétől távol munkát vállalni.
Erre tekintettel a valós felmondási ok ellenére sem szüntethető meg: a felperes munkaviszonya. A bíróság akkor járt volna el helytállóan, ha hatálytalanítja a felmondást.
(M. törv. II. 10 280/1989. sz.)