BH 2012.2.46

A tartós külföldi szolgálatot teljesítők szolgálati idejét akkor kell kedvezményesen 1,5-szeres szorzóval számítani, ha a tartós külföldi szolgálatra 1996. szeptember 1-jét, a Hszt. hatályba lépését követően került sor [Hszt. 329. § (1) bekezdés b) pont].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes szolgálati panaszában, majd annak elutasítását követően keresetében 1981. szeptember 1-jétől 1986. július 26-ig terjedő időben tartós külföldi szolgálatban töltött idejét a nyugdíj mértéke, valamint a jubileumi jutalom szempontjából a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.) 329. § (1) bekezdés b) pontja alapján kedvezményesen, 1,5-szeresen kérte számítani, és ennek figyelembevételével 33 év szolgálati viszonyban ...

BH 2012.2.46 A tartós külföldi szolgálatot teljesítők szolgálati idejét akkor kell kedvezményesen 1,5-szeres szorzóval számítani, ha a tartós külföldi szolgálatra 1996. szeptember 1-jét, a Hszt. hatályba lépését követően került sor [Hszt. 329. § (1) bekezdés b) pont].
A felperes szolgálati panaszában, majd annak elutasítását követően keresetében 1981. szeptember 1-jétől 1986. július 26-ig terjedő időben tartós külföldi szolgálatban töltött idejét a nyugdíj mértéke, valamint a jubileumi jutalom szempontjából a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.) 329. § (1) bekezdés b) pontja alapján kedvezményesen, 1,5-szeresen kérte számítani, és ennek figyelembevételével 33 év szolgálati viszonyban töltött idő alapján öt havi jubileumi jutalom megfizetésére kérte az alperest kötelezni.
A munkaügyi bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította.
A megállapított tényállás szerint a felperes 1974. március 1-jétől 2004. szeptember 1-jéig az alperes Rendőr-főkapitányságon teljesített hivatásos szolgálatot. Ezen időtartam alatt 1981. szeptember 1-jétől - a Magyar Népköztársaság belügyminisztere 003/740. számú parancsa alapján - a Szovjetunió Belügyminisztériuma Akadémiáján ötéves nappali tagozatos képzésen vett részt. A tanulmányait 1986. július 9-én fejezte be, végleges hazautazásának időpontja 1986. július 26-a volt.
A munkaügyi bíróság megalapozatlannak találta a felperes keresetét. Kifejtett jogi álláspontja szerint a Hszt. és a végrehajtására kiadott 140/1996. (VIII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) - főszabály szerint - a hatályba lépését követő időtartamra állapít meg szabályokat. A hatályba lépését (1996. szeptember 1.) megelőző időtartamban keletkezett szolgálati időre csak akkor lehet alkalmazni, ha a visszamenőleges hatályról külön rendelkezik. Ilyen rendelkezés pedig a Hszt. 329. §-a tekintetében nincs. Minthogy a tartós külföldi szolgálatban töltött idő kedvezményes számítását a korábban hatályban volt 1971. évi 10. tvr. nem írta elő, az kizárólag a Hszt. hatályba lépésétől kezdődően minősül kedvezményesen, 1,5-szeresen számítandó időnek. Ezért a felperes által 1981. szeptember 1-jétől 1986. július 26-ig terjedő külföldi szolgálatban töltött ideje nem számítható kedvezményesen.
A felperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét helyes indokainál fogva a Pp. 254. § (3) bekezdése alapján helybenhagyta.
A jogerős ítélet ellen téves jogértelmezésre hivatkozva a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, melyben annak hatályon kívül helyezését és keresete szerinti döntés hozatalát kérte.
Érvelése szerint a jogerős ítélet figyelmen kívül hagyta azt a tényt, miszerint a "szolgálati viszonyban töltött idő", vezette be, a korábbi rendelkezések valamint a "tartós külföldi szolgálat" fogalmát a Hszt. nem tartalmazták. A Hszt. 326. § (1) és (3) bekezdése viszont a szolgálati viszonyban eltöltött idő meghatározásakor a szolgálati viszonyban eltöltött időbe beemeli a törvény hatálybalépése előtti időszakot. Így a szolgálati viszonyban töltött idő nem a Hszt. hatálybalépésével, hanem a hivatásos állományba történő kinevezés napjával kezdődőik. A Hszt. 329. § (1) bekezdés b) pontjának második fordulata ugyanakkor a szolgálati viszonyban töltött idő kedvezményes számítási lehetőségéről anélkül rendelkezik, hogy a szolgálati viszonyban töltött időt és a kedvezményre jogosultak körét illetően bármilyen szűkítő szabályozást tartalmazna. Így a felperes szerint a rendelkezés időbeli hatálya illetve hatályossága nem a törvény hatályba lépésével kezdődik, hanem a szolgálati viszony kezdetére visszahat.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az eljárt bíróságok által levont jogkövetkeztetés helytálló és jogszerű. A tartós külföldi szolgálatot teljesítők szolgálati idejét akkor kell kedvezményesen, a Hszt. 329. § (1) bekezdés b) pontja szerint 1,5-szeresen számítani, ha a tartós külföldi szolgálatra 1996. szeptember 1-jét, a Hszt. hatályba lépését követően került sor. A felülvizsgálati kérelemben kifejtett, ettől eltérő értelmezés téves.
A Hszt. 326. § (1) bekezdése szerint a végkielégítés, a pótszabadság mértéke, a jubileumi jutalom, a nyugdíjjogosultság, a nyugdíj mértéke és a leszerelési segély szempontjából e törvény hatályba lépése előtt a fegyveres szervek állományában hivatásos szolgálati viszonyban eltöltött és a beszámított szolgálati időt szolgálati viszonyban töltött időnek kell elismerni.
A Hszt. 329. § (1) bekezdés b) pontjának azon rendelkezése, mely szerint, "a 326. § (1) bekezdésében meghatározott szempontból" kell 1,5-szeresen "számítani a szolgálati viszonyban eltöltött időt" a tartós külföldi szolgálatot teljesítőnek, helyes értelmezés szerint kizárólag azt jelenti, hogy a Hszt. 326. § (1) bekezdésében felhívott és konkrétan megjelölt jogcímek tekintetében ("szempontjából") van helye a szolgálati idő kedvezményes számításának. A rendelkezés megfogalmazásából azonban nem következik, hogy a törvény hatályba lépését megelőzően tényleges szolgálati viszonyban megszerzett, illetve az ekkor hatályos jogszabályok szerint abba beszámított szolgálati idő kedvezményes számítására a Hszt. alapján mód lenne akkor is, ha erre a korábban hatályos jogszabályok alapján nem volt lehetőség.
Minthogy a Hszt. 322. §-a szerint e törvény 1996. szeptember 1-jén lépett hatályba, a rendelkezéseit - így a szolgálati idő korábbi jogszabályok által nem szabályozott kedvezményes számítását is - eltérő rendelkezés hiányában ettől az időponttól kell alkalmazni. A Hszt. 329. §-a vonatkozásában a törvény a hatálybalépést illetően eltérő szabályt nem tartalmaz.
Az R. 25. §-ának (3) és (4) bekezdésében foglalt értelmező szabály az előbbieket erősíti. Minthogy a felperes maga sem állította, hogy a hivatásos állomány olyan veszélyes beosztást betöltő tagja volt, akinek a szolgálati idejét a korábbi szabályok szerint kedvezményesen számították [R. 25. § (3) bekezdés], ezért az R. 25. § (4) bekezdése értelmében csak azt a szolgálati idejét lehet a Hszt. 329. § (1) bekezdésének a), b)</a>, c) pontja alapján kedvezményesen számítani, amelyet a Hszt. hatálybalépésétől töltött a hivatkozott pontokban meghatározott beosztásban. Ebből következően a Hszt. hatálybalépését megelőzően, 1981. szeptember 1-jétől 1986. július 26-ig tartós külföldi szolgálatban töltött ideje nem minősül ilyen szolgálati időnek. A felperes által hivatkozott BH 2002/378. számú eseti döntés abban az ügyben erre irányuló felülvizsgálati kérelem hiányában a jelen perben érintett jogkérdésre nem tartalmazott állásfoglalást, így az irányadó sem lehet. Ezért a felperes keresetét elutasító érdemi döntést a jogerős ítélet jogszabálysértés nélkül hagyta helyben.
Mindezekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Mfv. II. 10.747/2010.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.