BH+ 2011.8.367

Az egyenlő értékűnek elismert munka díjazásának meghatározása során az egyenlő bánásmód követelményét be kell tartani. Etekintetben az ugyanazon munkavállalóval munkaviszonyban álló munkavállalók vannak összehasonlítható helyzetben, függetlenül attól, hogy a munkáltató különböző telephelyén van a munkavégzési helyük [Mt. 5. § (1) bekezdés, 142/A. § (1), (3) bekezdés].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 2002. március 1-jétől áll az alperessel, illetve jogelődjével munkaviszonyban, gépkocsivezető munkakörben. A személyi alapbére 2008. évben havi 70 700 forint, 2009. évben havi 71 500 forint volt.
Keresetében munkabér-különbözet és késedelmi kamata megfizetésére kérte kötelezni az alperest. Havi 86 300 forint személyi alapbér figyelembevételével 2008. január 1-től 2008. december 31-ig havi 15 600 forint, 2009. január 1-jétől havi 14 800 forint volt az igénye.
A munkaügyi bíróság í...

BH+ 2011.8.367 Az egyenlő értékűnek elismert munka díjazásának meghatározása során az egyenlő bánásmód követelményét be kell tartani. Etekintetben az ugyanazon munkavállalóval munkaviszonyban álló munkavállalók vannak összehasonlítható helyzetben, függetlenül attól, hogy a munkáltató különböző telephelyén van a munkavégzési helyük [Mt. 5. § (1) bekezdés, 142/A. § (1), (3) bekezdés].
A felperes 2002. március 1-jétől áll az alperessel, illetve jogelődjével munkaviszonyban, gépkocsivezető munkakörben. A személyi alapbére 2008. évben havi 70 700 forint, 2009. évben havi 71 500 forint volt.
Keresetében munkabér-különbözet és késedelmi kamata megfizetésére kérte kötelezni az alperest. Havi 86 300 forint személyi alapbér figyelembevételével 2008. január 1-től 2008. december 31-ig havi 15 600 forint, 2009. január 1-jétől havi 14 800 forint volt az igénye.
A munkaügyi bíróság ítéletével kötelezte az alperest, hogy 2008. január 1-jétől 2009. augusztus 31-ig terjedő időre fizessen meg a felperesnek 305.600 forint elmaradt személyi alapbér különbözetet és annak 2008. november 1-jétől kifizetésig járó törvényes késedelmi kamatát.
A megállapított tényállás szerint a felperes az alperes ny.-i szervezeti egységénél kistérségi gépkocsivezető. Ez a szervezeti egység 2007. január 1-jét megelőzően az Sz. Megyei Intézetéhez tartozott. Az alperes regionális intézet 2007. január 1-jével három megyei intézet összevonásával jött létre.
2008. január 1-jét megelőzően a H. megyében és J. megyében foglalkoztatott gépkocsivezetők havi személyi alapbére magasabb volt, mint az Sz. megyében foglalkoztatott gépkocsivezetők munkabére. A három megyei intézet összevonásával létrejött alperesnél 2008. január 1-jétől a bérfejlesztést a gépkocsivezető munkakörben foglalkoztatott munkavállalók tekintetében differenciáltan hajtották végre, és nem volt azonos a részükre megállapított havi személyi alapbér összege. 2008. január 1-jétől gépkocsivezető munkakörben az alperes a bérezés tekintetében megkülönböztette a kistérségi és a regionális gépkocsivezetőket, valamint az 50 év alatti és az 50 év feletti gépkocsivezetőket. A regionális gépkocsivezetők, illetve az 50 év feletti gépkocsivezetők személyi alapbére magasabb, illetve különbség van a kistérségi gépkocsivezetők személyi alapbére mértéke tekintetében is.
A felperes 50 év alatti, főiskolai végzettséggel rendelkezik, az alperes heti 40 órában foglalkoztatja. A többi gépkocsivezető munkakörben foglalkoztatott munkavállaló 8 általános iskolai végzettséggel, vagy szakmunkás szakvégzettséggel rendelkezik.
A ny.-i szervezeti egységnél foglalkoztatott két fő kistérségi gépkocsivezető - köztük a felperes - személyi alapbére 2008. január 1-ig megegyezett, 2007. évben havi 65 500 forint volt. 2008. január 1-jétől a felperes minimálbérnek megfelelő, havi 70 700 forint személyi alapbérben, a másik 50 év feletti gépkocsivezető 86 300 forint személyi alapbérben részesül.
A munkaügyi bíróság megalapozottnak találta a felperesnek az egyenlő bánásmód követelménye megsértésre való hivatkozását. Ítélete indokolásában kifejtette, hogy az alperes nem bizonyított olyan munkaviszonnyal összefüggő tényt, vagy körülményt, amely a kistérségi gépkocsivezetők közötti megkülönböztetést a munka jellege, vagy természete alapján indokolná. Az 50 év feletti munkavállalókra vonatkozó kötelező legkisebb munkabér megállapítása mellett érvényesülnie kell az egyenlő munkáért egyenlő bér elvének.
A munkaügyi bíróság a munkaköri leírások, valamint a gépkocsi menetlevelek összehasonlítása alapján, kiemelve a munkafeladatok azonosságát és hasonló súlyát, indokolatlannak találta a regionális és a kistérségi gépkocsivezetők közötti különbségtételt is.
Megállapította, hogy a felperes azonos helyzetű a Ny.-i Kistérségi Intézetnél munkát végző gépkocsivezetővel, mert azonos munkakörben dolgoznak, azonos munkaterületen, azonos munkafeladatokat látnak el, azonos szellemi, pszichikai és fizikai igénybevételnek vannak kitéve. A felperes által betöltött munkakörhöz jóllehet nem szükséges a főiskolai végzettség és szakképzettség, de a felperes a másik gépkocsivezetőhöz képest magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik és hosszabb ideje áll az alperessel munkaviszonyban, ezért az őt ért hátrány a ny.-i szervezeti egységnél munkát végző másik gépkocsivezető munkakört betöltő munkavállaló részére fizetett havi 86 300 forint személyi alapbér és a felperes részére fizetett minimálbér összegének megfelelő személyi alapbér különbözet megfizetésével orvosolható.
Az alperes fellebbezése folytán eljárt megyei bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét - az indokolás módosításával - helybenhagyta.
A másodfokú bíróság megállapította, hogy a kistérségi és regionális, 50 év alatti, illetve feletti munkavállalók között tett megkülönböztetés nem jogszabálysértő. Ugyanakkor kiemelte, miszerint az alperes maga sem vitatta a munkaügyi bíróság által megállapított tényállást, mely szerint az 50 év alatti kistérségi gépkocsivezető munkavállalók az alperes működési területéhez tartozó három megyében 70 700 forinttól 89 600 forintig terjedő havi eltérő mértékű bérezésben részesülnek.
A másodfokú bíróság szerint, mivel az alperes nem adta konkrét indokát annak, hogy a különböző megyékben ugyanazon munkakörben foglalkoztatott, 50. életévét el nem érő munkavállalók között miért tett különbséget az egyenlő bánásmód követelményének megsértésére levont jogi következtetés, és ezért a munkaügyi bíróság érdemi döntése helytálló.
A jogerős ítélet ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, melyben annak hatályon kívül helyezését és a felperes keresetének elutasítását kérte.
Érvelése szerint a korábban megyei szinten szervezett intézetei jogszabályi rendelkezés folytán megszűntek, és feladataikat jogutódlással a regionális szinten szervezett regionális intézetek vették át. A munkavállalók munkaszerződését a strukturális átszervezés nem érintette, mindössze a munkáltatói jogkör gyakorlójának személye változott. Így az önálló jogi személyiséggel nem rendelkező kistérségi intézetek tekintetében a munkáltatói jogkör gyakorlója a kistérségi intézet vezetője lett, melynek jogkörébe tartozik a munkabér megállapítása. Alperes szerint azért nem vethetők össze a különböző kistérségi intézeteknél alkalmazottak bére, mert különbözik a munkáltatói jogkör gyakorló személye, melynek nem mond ellen, hogy a jogszabály önálló jogi személyiséggel kizárólag a regionális intézetet ruházta fel, így csupán a regionális intézetek perelhetők.
Az alperes arra is hivatkozott, miszerint a volt megyei intézetek megszűnése időpontjában az egyes megyékhez tartozó, volt városi intézeteknél munkát végző gépkocsivezetők tekintetében nem vitatottan eltérő mértékű volt a bérezés. J. megyében magasabbak voltak a bérek, mint H., avagy Sz. megyében. A perben ugyanakkor igazolt, hogy a régió területén valamennyi kistérségi intézetnél dolgozó gépkocsivezető azonos százalékos mértékű béremelésben részesült, így akkor sem sérült az egyenlő bánásmód követelménye, ha a havi személyi alapbérek mértéke azonos munkakörben eltérő volt. Az önálló munkáltatói jogkört gyakorló kistérségi tiszti főorvosokra ugyanis a jogszabály nem hárított olyan kötelezettséget, hogy mindaddig nem emelhetik a munkavállalók munkabérét, amíg a régióban nem kapnak azonos munkabért az azonos munkakört betöltők.
A felperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (2) bekezdése értelmében kizárólag a felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálta.
A felperes felülvizsgálati kérelme (csatlakozó felülvizsgálati kérelme) hiányában a felülvizsgálati eljárásnak már nem képezte tárgyát, miszerint az alperes indokoltan tett-e különbséget a regionális és kistérségi, illetve 50 év alatti és 50 év feletti gépkocsivezetők bérezése tekintetében.
Az alperesnél foglalkoztatott kistérségi gépkocsivezetők tekintetében ugyanakkor vitathatatlan, hogy ugyanazon munkát végzik, tehát összehasonlítható helyzetben vannak. A perbeli időszakban irányadó személyi alapbérük alapján mégis az állapítható meg, miszerint nemcsak a másodfokú bíróság által figyelembe vett sz.-i kistérségi gépkocsivezető havi személyi alapbére volt magasabb, mint a felperesé, hanem az alperesi kimutatás szerint valamennyié. Ez a különbségtétel pedig semmiképpen sem indokolható azonos munkáltatónál azzal, hogy a munkáltatói jogkör gyakorló személye eltért, illetve azzal, hogy a bérezésbeli különbség már a megyei intézetek összevonását megelőzően kialakult.
Az Mt. 142/A. § (1) bekezdése szerint az egyenlő értékűként elismert munka díjazásának meghatározása során az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani. Előbbiekre figyelemmel a jogerős ítélet jogszabálysértés nélkül állapította meg, miszerint az alperes a kistérségi gépkocsivezető munkakörben foglalkoztatott munkavállalók között indokolatlan különbséget tett. Ezzel megsértette az Mt. 5. § (1) bekezdésében, valamint az egyenlő bánásmódról és esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvényben (továbbiakban: Esélytv.) előírtakat. Az Esélytv. 21. § f) pontja értelmében az egyenlő bánásmód követelményének sérelmét jelenti különösen, ha a munkáltató a munkavállalóval szemben közvetlen hátrányos megkülönböztetést alkalmaz a foglalkoztatási jogviszony, vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony alapján járó juttatások, így különösen az Mt. 142/A. § (3) bekezdésében meghatározott munkabér megállapításában és biztosításában.
A Munka Törvénykönyve rendelkezéseiből pedig aggálytalanul az következik, hogy ugyanazon munkáltatóval munkaviszonyban álló munkavállalók vannak összehasonlítható helyzetben, függetlenül attól, hogy a munkáltató egyazon, vagy különböző telephelyén van a munkavégzési helyük. Következésképpen a perbeli esetben nem lehet releváns körülmény, hogy a felperes a Ny.-i Kistérségi Intézetnél végzi a munkáját. Így az Mt. 5. § (2) bekezdése értelmében nem jogszabálysértő az egyenlő bánásmód követelménye megsértéseként az alperest személyi alapbér különbözet megfizetésére kötelező érdemi döntést helybenhagyó jogerős ítélet.
Mindezekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf.Bír. Mfv.II.10.671/2010.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!

Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!

start
max
prémium kredit
Adózóna
365 napos előfizetés
Különszámok A különszámok
digitálisan is elérhetők!
A különszámok
digitálisan is elérhetők!
HVG Adó 2025
HVG TB 2025
HVG Munkajog 2025
Éves garantált kreditpontok
(minimum 16+16+2)

Éves garantált kreditpontok (minimum 16+16+2)

    Az Adózóna Prémium Kredit vagy Extra csomagok megrendelésével egy tetszőleges személy garantált minimum 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult a System Media Kft-nél. 2025-ös elszámolási évre szóló kreditpontok.

X
Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

    Az Adózóna Max, Prémium-Kredit és Extra csomagok tartalmazzák az Adózóna által szervezett valamennyi webináriumot, amely az előfizetés időszakában kerül meghirdetésre.

    Ízelítőként 2024 rendezvényei:

    • IFRS-változások: új standardok és módosítások
    • Adóellenőrzésről érthetően
    • Mesterségesintelligencia-szabályozás az EU-ban (AI Act)
    • eÁfa 2024: a digitális adózás új korszaka
    • Foglalkoztatás 2024-ben: munkajogi, munkavédelmi változások

    2023 rendezvényei:

    • Nemzetközi adózás és munkajog – fókuszban a külföldi kiküldetések
    • EPR-kötelezettség: új előírások gyártókra, forgalmazókra és logisztikai szolgáltatókra
    • Visszaélés-bejelentési szabályok és gyakorlati teendők
    • EPR-kötelezettség: közeledik az első bevallás
    • Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők
X
Ár (nettó + 27% Áfa)
* Az előfizetés éves díja egyösszegben fizetendő!
3 500 Ft + áfa / hó*
éves díj 41 990 Ft + áfa* (bruttó: 53 327 Ft)
4 333 Ft + áfa / hó*
éves díj 51 990 Ft + áfa* (bruttó: 66 027 Ft)
5 583 Ft + áfa / hó*
éves díj 66 990 Ft + áfa* (bruttó: 85 077 Ft)
Megrendelem Részletek

A START előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A MAX előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A PRÉMIUM KREDIT előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 2025-ös HVG Munkajog-különszám
  • » Garantált 16+16+2 kreditpont a 2025-ös kreditpontszerzési évre
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
14 napig ingyen Kipróbálom Kipróbálom
Kipróbálom
Ha most rendel, garantáltan öné az Ingatlanügyletek a gyakorlatban kiadvány és a HVG Munkajog 2025 konferenciára szóló 40%-os kedvezménykupon!
Az ajánlat a 2025. április 1-je és 29-e között megrendelt és 2025. május 8-áig befizetett előfizetésekre vonatkozik.Részletek »

Kreditpont: Ha ön az Adózóna Prémium Kredit csomagra fizet elő, akkor egy tetszőleges személy további 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult. Részletek »
Ezeken a helyeken várhatók NAV-razziák a héten
Ezeken a helyeken várhatók NAV-razziák a héten

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapjának közlése szerint 2025 14. hetében az alábbi helyeken lesznek adóhatósági helyszíni ellenőrzések. A közzétett információ nem zárja ki,...

Nyugdíjszámítás 2025: kihirdették az új valorizációs szorzókat
Nyugdíjszámítás 2025: kihirdették az új valorizációs szorzókat

Megjelent a Magyar Közlöny 35. számában a 2025-ben nyugdíjba vonulók ellátásának megállapításához szükséges valorizációs szorzókat tartalmazó 59/2025. kormányrendelet a ...

A romániai nyugdíjasokra is vonatkoznak a hazai adó- és járulékkedvezmények?
A romániai nyugdíjasokra is vonatkoznak a hazai adó- és járulékkedvezmények?

A romániai nyugdíjasokra is vonatkoznak a hazai adó- és járulékkedvezmények?

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább