adozona.hu
BH 2010.11.306
BH 2010.11.306
A köztisztviselő és a munkáltató között létrejött kinevezés módosításáról szóló megállapodás megtámadására is az Mt. 7. §-ában foglaltak irányadók.
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes első kereseti kérelmében az alperes köztisztviselői jogviszonyát megszüntető intézkedése jogellenességének, majd a felek között létrejött, a különleges foglalkoztatási állományba való visszavétellel és a kinevezési okirat közös megegyezéssel történt módosításával kapcsolatos megállapodás érvénytelenségének, semmisségének megállapítását kérte.
A munkaügyi bíróság ítéletével kötelezte az alperest, hogy felperes részére költségtérítés címén nettó 57 541 forintot és kamatait fizessen ...
A munkaügyi bíróság ítéletével kötelezte az alperest, hogy felperes részére költségtérítés címén nettó 57 541 forintot és kamatait fizessen meg, a felperes ezt meghaladó egyéb kereseti kérelmeit elutasította.
Az elsőfokú bíróság által megállapított tényállás szerint a felperes 1996. február 27-étől állt köztisztviselői jogviszonyban az alperessel, 2003. szeptember 1-jétől vezető főtanácsosként. A felperes jogviszonyát az alperes a 2004. november 30-án kelt felmentéssel a Ktv. 17. § (1) bekezdés a) pontjára hivatkozva 2005. június 1. napjára megszüntette. A felperes részére az alperes 2005. január 20-án felajánlotta a prémiumévek-programban való részvételt, amely ajánlatot 2005. május 10-én alperes azzal vont vissza, hogy a jogszabály szerint az arra való jogosultsági feltételekkel a felperes nem rendelkezik, azonban az alperes egyúttal felajánlotta a felperesnek a különleges foglalkoztatási állományban való részvétel lehetőségét azzal, hogy 2005. május 17-éig ennek elfogadásáról nyilatkozzon. A felperes ezt az ajánlatot a 2005. május 12-én kelt levelében elfogadta, ezért a felek közös megegyezéssel módosították a felperes korábbi kinevezési okiratát azzal, hogy egyúttal megállapodtak abban, miszerint a 2004. december 1-jétől kezdődő felmentési intézkedést a munkáltató visszavonja, és felperes köztisztviselői jogviszonyát folyamatosnak tekinti. Ezzel felperes köztisztviselői kinevezése 2005. május 30. napjával a különleges foglalkoztatási állományban való részvételre tekintettel határozott idejű kinevezésre módosult, és ez egyúttal azt jelentette, hogy a jogviszonya 2006. május 30-ával megszűnik.
Az elsőfokú bíróság álláspontja szerint felperesnek a kinevezési okirat közös megegyezéses módosítását támadó nyilatkozata nem vezetett eredményre, mert arra akkor lett volna lehetősége, amennyiben a megállapodás aláírásakor a fél olyan tévedésben volt, amelyet a másik fél okozott, vagy őt a megállapodás megkötésére a másik fél kényszerrel vagy jogellenes fenyegetéssel vette rá. Ezen túl a megtámadás határidejét sem tartotta be a felperes, miután a megtámadási idő 30 nap, a kényszer, fenyegetés, illetve a tévedés megszűnésétől felismerésétől, és hat hónapon túl ezt a jogot gyakorolni nem lehet. A bíróság megalapozatlannak találta azt az érvelést, mely szerint a kinevezési okirat módosítása jogszabályba ütköző semmis lenne, mert jogszabály előírása szerint a megállapodás megkötésére a korábbi felmentési idő lejártáig mód volt, mely határidő jelen esetben betartásra került.
Az elsőfokú bíróság ítéletében - tájékoztatási jelleggel - kifejtette álláspontját, mely szerint amennyiben a bíróságnak a felmentési intézkedést vizsgálnia kellett volna, az is jogszerűnek bizonyult volna.
A bíróság megállapította, hogy a jogszabály közös megegyezéses módosítással történő helyreállításáig eltelt időre a felperesnek járó bérlet és étkezési utalvány körében az igény megalapozott, ezért annak ellenértéke megfizetésére kötelezte az alperest.
A felperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletének nem fellebbezett részét nem érintette, fellebbezett rendelkezését helybenhagyta.
A másodfokú bíróság ítéletének indokolása szerint a per eldöntése szempontjából alapvető jelentősége volt annak, hogy a felperes a kinevezés módosítást tartalmazó okiratot aláírta, a közös megegyezéses megállapodást elfogadta. Ezen megállapodást az Mt. 7. § (3) bekezdése szerinti határidőn belül nem támadta, csak 2006. február 28-án kelt keresetmódosításában, és kiegészítésében azzal, hogy az érvénytelen. A pszichés kényszer, amit a felperes álláspontja szerint alperes okozott, nem bizonyított.
A semmisség körében elfogadhatatlan a felperes álláspontja, a 2004. évi CXXII. törvény 7. § (3) bekezdésében előírt határidő túllépés jogi következményeit tekintve a bíróság nem állapított meg olyan szankciót, amelynek következményeként a semmisséget meg lehetett volna állapítani, a törvény a határidő elmulasztásához joghatást nem fűz. A megállapodás - annak tartalmát vizsgálva - a felek szabad akaratát tükrözi, melynek felperesre nézve hátrányos, de ugyanakkor előnyös feltételei is voltak.
A felek között létrejött megállapodás megszüntette az alperes intézkedését, ugyanis a megállapodás tartalma szerint a felperes hozzájárult ahhoz, hogy a 2004. december 1-jétől kezdődő felmentést az alperes visszavonja. Ezáltal a felperes jogviszonya folyamatossá vált, ezen okoknál fogva a másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletének indokolásából mellőzte a felmentés jogellenességével kapcsolatos megállapításokat.
A felperes felülvizsgálati kérelme új határozat hozatalára, elsődlegesen eredeti munkakörébe történő visszahelyezésére, és az ehhez kapcsolódó elmaradt illetmények megfizetésére, másodlagosan átalánykártérítés megfizetésére irányult. Ennek hiányában kérte a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és az első-, vagy a másodfokú bíróság új eljárás lefolytatására történő kötelezését, valamint az alperes perköltségben való marasztalását. Álláspontja szerint a kinevezési okirat közös megegyezéssel történő módosításáról szóló megállapodás semmis, mert a 2004. évi CXXII. tv. 7. § (3) bekezdése alapján a törvény hatálybalépésétől számított tizennégy napon belül a program igénybevételének lehetőségét a munkáltatónak fel kellett ajánlania, ezzel szemben az alperes az ő részére 2005 májusában ajánlotta fel a lehetőséget, mely időpontban erre az alperesnek már nem volt joga. A prémiumévek-programban való részvételre vonatkozó ajánlatát az alperes azért vonta vissza, mert a felperes húsz nap híján nem rendelkezett az életkorra vonatkozó jogosultsági feltétellel.
A felperes előadta, hogy az elsőfokú bíróság eljárása jogszabálysértő, mert az Mt. 8. §-a szerint a semmisséget hivatalból kell megállapítani, jelen esetben azt, hogy a megállapodás a prémium-évek programról szóló törvény 7. § (3) bekezdése rendelkezésébe ütközik.
A felperes érvelése szerint alperes magatartása a rendeltetésszerű joggyakorlás elvébe ütköző, mert a felperes életkorát és a törvény rendelkezéseit egyaránt ismerve elzárta őt annak lehetőségétől, hogy a programban való részvétellel az előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges 38 év szolgálati időt megszerezze.
Felperes előadása szerint a prémium-évek programot azért fogadta el, mert azt hitte, hogy alperes méltányosságból ajánlotta azt a részére. Miután az visszavonásra került, a különleges állományba történő áthelyezés felajánlásakor felperes az alperes által előidézett pszichés kényszerhelyzetben volt, melynek tényét a másodfokú bíróság nem értékelte.
A felperes a felülvizsgálati kérelmében hivatkozott arra, hogy az elsőfokú bíróság a felmentés jogellenességéről előadott érvelését teljes mértékben figyelmen kívül hagyta.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmet nem terjesztett elő.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A felperes felülvizsgálati kérelmében hivatkozottak jogszabálysértés megállapítására nem alkalmasak [Pp. 206. § (1) bekezdés, 221. § (1) bekezdés, BH 2001/197., BH 2002/29.]. Az adott esetben a jogerős ítélet alapjául szolgáló ítéleti tényállás tekintetében jogszabálysértést megalapozó következtetés nem állapítható meg, ezért az a felülvizsgálati eljárásban is irányadó.
Az eljáró bíróságok helytállóan állapították meg, hogy a 2004. november 30-án kelt felmentést a munkáltató a kinevezési okirat közös megegyezéssel történő módosításával visszavonta, így annak jogszerűségét - miután közös megegyezéssel visszavonásra került - a bíróságok nem vizsgálhatták, ezért a felperesnek az erről előadott felülvizsgálati érvelése nem értékelhető.
A felperes a kinevezési okirat közös megegyezéssel történő módosításáról létrejött megállapodás semmisségére alaptalanul hivatkozott. A prémium-évek programról és a különleges foglalkoztatási állományról szóló 2004. évi CXXII. tv. 7. § (3) bekezdése szerint a munkáltató a törvény hatálybalépésének napján felmentési idejét töltő, a jogszabályban megjelölt feltételeknek megfelelő köztisztviselő számára a felmentési idő lejártáig, de legkésőbb a törvény hatálybalépésétől számított tizennégy napon belül volt köteles felajánlani a prémium-évek programban való részvételt, illetve a különleges foglalkoztatási állomány igénybevételének lehetőségét. Adott esetben a felperes felmentési ideje 2005. június 1. napjáig tartott, a kinevezési okirat módosítására ezen időpont előtt, 2005 májusában került sor. A másodfokú bíróság helytállóan hivatkozott arra, hogy az előírt határidő elmulasztásához a törvény joghatást nem rendelt, így a megállapodás semmisségét - hivatkozva arra, hogy az törvénybe ütköző volna - nem lehetett megállapítani.
A megállapodás megtámadásának határideje harminc nap, és ezt a felperes elmulasztotta. Az Mt. 7. § (1) bekezdése szerint a megállapodás megtámadható, ha a fél annak megkötésekor lényeges tényben vagy körülményben tévedett, feltéve, ha tévedését a másik fél okozta vagy azt felismerhette, illetőleg ha mindkét fél ugyanabban a téves feltevésben volt. Megtámadható a nyilatkozat akkor is, ha annak megtételére a felet jogellenes fenyegetéssel vették rá. Az Mt. 7. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a megtámadás határideje harminc nap, amely a tévedés vagy a megtévesztés felismerésétől, illetve jogellenes fenyegetés esetén a kényszerhelyzet megszűnésétől kezdődik. A megtámadási határidőre az elévülés szabályai megfelelően irányadók azzal, hogy hat hónap elteltével a megtámadás joga nem gyakorolható.
A felperes a 2005 májusában kelt megállapodást a 2006. február 28-án kelt keresetmódosításával, valamint a 2006. március 9-én kelt nyilatkozatával támadta meg, mely időpontban a tévedés vagy megtévesztés felismerésétől, illetve a jogellenes fenyegetés esetén a kényszerhelyzet megszűnésétől számított harminc nap, de még a hivatkozott hat hónap is eltelt.
A felperes alaptalanul sérelmezte, hogy a jogerős ítélet a felperes által az alperesnek tulajdonított pszichés kényszerhelyzetet az eljárás során nem vizsgálta. Az adott esetben a peres felek között közös megegyezéssel létrejött megállapodásnak vannak olyan feltételei, melyek a felperesre nézve kedvezőbb helyzetet teremtettek - a közalkalmazotti jogviszony 2006. május 30. napjáig történő fenntartása -, így a megállapodás aláírása a felperes érdekét is szolgálta.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Mfv. I. 10.479/2008.)