EH 2008.1799

A csoportos létszámcsökkentés szempontjából irányadó időszakban nemcsak az átszervezéssel, hanem a nyugdíjjogosultsággal érintett munkavállalókat (közalkalmazottakat) is figyelembe kell venni [Mt. 94/C. §; Kjt. 38/A. §; 98/59. EK irányelv].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes a keresetében az alperes létszámcsökkentéssel indokolt felmentése jogellenességének megállapítását, és a jogellenesség jogkövetkezményei alkalmazását kérte.
A munkaügyi bíróság ítéletével megállapította, hogy az alperes 2005. július 27-én kelt, a felperes közalkalmazotti jogviszonyát megszüntető felmentése jogellenes, és a jogviszony az ítélet jogerőre emelkedése napján szűnik meg. Kötelezte az alperest 397 360 forint - négyhavi átlagkereset - megfizetésére. A kereset ezt meghalad...

EH 2008.1799 A csoportos létszámcsökkentés szempontjából irányadó időszakban nemcsak az átszervezéssel, hanem a nyugdíjjogosultsággal érintett munkavállalókat (közalkalmazottakat) is figyelembe kell venni [Mt. 94/C. §; Kjt. 38/A. §; 98/59. EK irányelv].
A felperes a keresetében az alperes létszámcsökkentéssel indokolt felmentése jogellenességének megállapítását, és a jogellenesség jogkövetkezményei alkalmazását kérte.
A munkaügyi bíróság ítéletével megállapította, hogy az alperes 2005. július 27-én kelt, a felperes közalkalmazotti jogviszonyát megszüntető felmentése jogellenes, és a jogviszony az ítélet jogerőre emelkedése napján szűnik meg. Kötelezte az alperest 397 360 forint - négyhavi átlagkereset - megfizetésére. A kereset ezt meghaladó részét elutasította.
A tényállás szerint a felperes az alperesnél klinikai könyvtári adminisztrátor munkakörben dolgozott az 1993. szeptember 1-jétől fennállt közalkalmazotti jogviszonyában. Miután az alperes költségvetési bevételei a törvény által előírt kötelező illetményemelést nem fedezték, az alperes szenátusa a szervezeti egységek korszerűsítésével és az egyetemi feladatok ésszerűsítésével összefüggésben létszámcsökkentést határozott el.
A szervezeti egység vezetőjének javaslata alapján az alperes gazdasági és műszaki főigazgatóságának vezetője munkáltatói jogkör gyakorlóként a felperes közalkalmazotti jogviszonyát létszámcsökkentésre és átszervezésre hivatkozással a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontja alapján felmentéssel megszüntette.
A felperes a keresetét - egyebek között - a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok megsértésére alapozta.
A munkaügyi bíróság hivatalos tudomása szerint az alperes 2005. második félévet megelőző féléves átlagos statisztikai létszáma a 300 főt meghaladta. A Kjt. 38/A. §-a alapján vizsgálta, hogy az alperesnél csoportos létszámcsök-
kentés valósult-e meg, és ehhez képest betartotta-e az Mt. 94/A-G. §-aiban előírt jogszabályi feltételeket. Megállapította, hogy az Mt. 94/C. § (3) bekezdése által meghatározott időszakon belül az alperes 29 fő jogviszonyát szüntette meg a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontján alapuló felmentéssel, ugyanakkor további 44 fő jogviszonya szűnt meg közös megegyezéssel. Ennek alapján bizonyítottnak találta a csoportos létszámcsökkentést, és mivel az alperes ennek szabályait nem tartotta be, jogellenesnek minősítette a perbeli felmentést.
A közös megegyezéssel történt közalkalmazotti jogviszony megszüntetésnek a figyelembe vehető létszámba beszámítása alapjául a munkaügyi bíróság a Kjt. 38/A. § (2) bekezdésére hivatkozott.
Az alperes fellebbezése alapján eljárt másodfokú bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét - fellebbezett részében - megváltoztatta, és a keresetet teljes egészében elutasította.
A másodfokú bíróság kiegészítette és pontosította a tényállást, amely szerint az alperes 2005. július 1-jétől augusztus 31-éig 27 fő közalkalmazotti jogviszonyát szüntette meg a költségvetési támogatás csökkenésére hivatkozással, míg további 16 fő jogviszonyának megszüntetésére nyugdíjasnak minősülés felmentési indokkal, egy esetben korengedményes nyugdíjazással, 44 fő esetében közös megegyezésre vonatkozó megállapodással került sor. E tényállás alapján a másodfokú bíróság a kereset alaptalanságára következtetett, mivel jogi álláspontja szerint a csoportos létszámcsökkentés szabályait kizárólag a munkáltató működésével összefüggő okból történt megszüntetésekre lehet alkalmazni a Kjt. 38/A. § (1) bekezdés, és az Mt. 94/A. § (1) bekezdés értelmében. Ilyennek az Mt. 94/C. § (4) bekezdés a) pontja szerinti felmondást, illetve a Kjt. 38/A. § (2) bekezdése szerinti felmentést minősítette. Álláspontja szerint nem tartozik a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó jogszabályok hatálya alá a munkavállaló, illetve a közalkalmazott által kezdeményezett közös megegyezéses megszüntetés, figyelemmel a 98/59. EK irányelv I. 1. cikk a) pontjára, valamint az adott szabályok tekintetében az Mt.</a>-t módosító 2001. évi XVI. törvényhez fűzött indokolásra is. Az előbbiek miatt a Kjt. 30. § (1) bekezdés e) pontján ala­puló nyugdíjasnak minősüléssel indokolt felmentéseket is kizárta a figyelembe vehető létszámból. Hangsúlyozta, hogy az így indokolt felmentések nem hozhatók összefüggésbe a költségvetési támogatások csökkenése miatti átszervezés szükségességével.
A másodfokú bíróság vizsgálta a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontjára alapozott felmentési indok valós voltát is. Megállapította, hogy az indokolás megfelelt a valóságra vonatkozó törvényi feltételnek, mert az alperes a megnövekedett illetményekre nem kapott további keretet a költségvetéstől. A felmentési korlátozással kapcsolatos fellebbezési kérelmet a Pp. 247. §-ába ütközés miatt tartotta alaptalannak.
A felperes a felülvizsgálati kérelmében a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó jogszabályok megsértése miatt kérte a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését, és a felmentése jogellenességét megállapító, az alperest a fellebbezési ellenkérelmében felemelt keresete szerint elmaradt illetményben is marasztaló határozat hozatalát. Álláspontja szerint a másodfokú bíróság jogsértően vizsgálta a közös megegyezéssel történt megszüntetéseknél, hogy azt a munkáltató, vagy a közalkalmazott kezdeményezte-e, mivel a jogszabályok nem tesznek lehetővé ilyen megkülönböztetést. Sérelmezte, és jogellenesnek tartotta a nyugdíjasnak minősülő közalkalmazottak felmentése beszámításának mellőzését is, mivel az Mt.</a> 2001. évi módosítása a korábbi szabályokkal ellentétben már nem rendelkezett a nyugdíjas munkavállalóknak a csoportos létszámcsökkentésnél való figyelmen kívül hagyásáról, továbbá az európai uniós joggyakorlat sem tesz különbséget ebből a szempontból a csoportos létszámcsökkentésbe beszámítandókat illetően. A Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontjába ütközőnek tartotta a felmentési indok valós voltára vonatkozó jogerős ítéleti megállapítást, mivel a jogszabály konkrét megfogalmazása költségvetési támogatás tényleges csökkentésére, és nem pedig a "szűkösnek bizonyult" költségvetésre vonatkozik. Álláspontja szerint - amelynek alátámasztására csatolta az alperes szervezeti és működési szabályzatát - a felmentés indokolása okszerűtlen is volt, mivel az OEP által finanszírozott státuszban foglalkoztatták, így a költségvetési támogatás esetleges csökkenése a munkakörét nem érintette.
Az alperes a felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte.
A felülvizsgálati kérelem az alábbiak szerint alapos.
Az irányadó jogerős ítéleti tényállás szerint az alperes létszámcsökkentéssel és átszervezéssel indokolta a könyvtári adminisztrátor munkakörben dolgozó felperes közalkalmazotti jogviszonyának megszüntetését. Az alperes vezető testülete (a szenátus) döntése szerint ezt az tette szükségessé, hogy a törvény szerint végrehajtandó kötelező illetményemelést intézményi szinten nem követte a költségvetési támogatás növelése.
A Kjt. 30. § (1) bekezdés adott időszakban hatályos b) pontja értelmében a munkáltató jogosult a közalkalmazotti jogviszony felmentéssel történő megszüntetésére, ha az Országgyűlés, a Kormány, a költségvetési fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetője, a központi költségvetési szerv vezetője, vagy az önkormányzati képviselő-testület munkáltatót érintő döntése - különösen a feladatok változásából adódó átszervezés, vagy a költségvetési támogatás csökkentése - következtében a közalkalmazott további foglalkoztatására nincs lehetőség.
A perbeli felmentési indok valós és okszerű voltát a másodfokú bíróság az adott tényállás alapján helyesen értelmezte, mivel a költségvetési támogatás csökkentésével esik egy tekintet alá, ha a törvény által elrendelt kötelező illetményemelés fedezetét a költségvetés nem biztosítja, és ezáltal arányait tekintve a költségvetési támogatás csökkenése következik be.
A felülvizsgálati kérelem helytállóan hivatkozott arra, hogy a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó magyar munkajogi szabályok alkalmazásánál figyelemmel kell lenni a 98/59 EK irányelvre.
A másodfokú bíróság helytállóan mutatott rá, hogy a csoportos létszámcsökkentés megvalósulása szempontjából azok a közalkalmazotti jogviszony megszüntetések vehetők figyelembe - egyéb feltételek mellett -, amelyekre a munkáltató működésével összefüggő ok miatt kerül sor [Kjt. 38/A. § (1) bekezdés]. Ezt a feltételt a hivatkozott EK irányelv alapján a jogszabály szövege is tartalmazza, de a jogintézmény tartalmából, rendeltetéséből is az következik, hogy csoportos létszámcsökkentésnél a létszám csökkentése munkáltatói elhatározáson alapul, és annak időszakában az egyes munkáltatói megszüntető jognyilatkozatok is általában ezzel függenek össze. Ebből következően a csoportos létszámcsökkentés megvalósulása szempontjából nemcsak a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontján alapuló létszámcsökkentéssel indokolt felmentéseket, hanem - a közalkalmazottnak felróható, vagy egészségügyi alkalmatlansági okból történt felmentést kivéve - minden olyan felmentést és közös megegyezéses megszüntetésre vonatkozó megállapodást - figyelembe kell venni, ahol a munkáltató működésével összefüggés okszerűen megállapítható.
Az adott esetben a 300 főt meghaladó létszámmal működő alperes a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontján alapuló 27 fő felmentése mellett és azzal egyidejűleg nem vitatottan további 16 közalkalmazott jogviszonyát szüntette meg saját elhatározásból a Kjt. 30. § (1) bekezdés perbeli időben hatályos e) pont szerinti "nyugdíjasnak minősülés" indokával, mivel ennyi közalkalmazott megfelelt a felmentés sajátos - a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontjához képest jelentősen könnyített - feltételeinek.
Ha a munkáltató a létszámleépítés során nem a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontján (létszámcsökkentés), hanem a 30. § (1) bekezdés e) pontján alapuló "nyugdíjasnak minősülés" felmentési indokkal szünteti meg a közalkalmazotti jogviszonyt, a csoportos létszámcsökkentés szempontjából a felmentés a munkáltató működésével összefüggőnek minősül [Kjt. 38/A. § (1) bekezdés, Mt. 94/C. § (3)-(4) bekezdés]. A nyugdíjasnak minősülőkre vonatkozó létszámcsökkentésről a szenátus is döntött.
Az alperes eszerint az irányadó időszakban [Mt. 94/C. § (2)-(3) bekezdések] a Kjt. 38/A. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározottak figyelembevételével 30 főt meghaladó létszámú közalkalmazott jogviszonyát szüntette meg a létszámcsökkentés keretében, ezért a felperes tekintetében a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó kötelező törvényi szabályok alkalmazásával kellett volna eljárnia (Mt. 94/D-E. §-ai). Az alperes nem vitásan nem eszerint járt el, ezért a közalkalmazottak tekintetében is irányadó Mt. 94/F. § (1) bekezdése értelmében a felperessel közölt felmentés jogellenes. Erre tekintettel a közös megegyezésre vonatkozó megállapodásokkal kapcsolatos felülvizsgálati érvelés vizsgálata okafogyottá vált.
Mindezekből megállapíthatóan a perbeli felmentés jogellenességét illetően a munkaügyi bíróság érdemi döntése helytálló volt. A felmentés önmagában amiatt jogellenesnek minősült, hogy az alperes megszegte a Kjt. 38/A. §-ának és az Mt. 94/A-E. §-ainak a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályait.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság részítéletével a jogerős ítéletet a munkaügyi bíróság nem fellebbezett (a négyhavi kötbér-átalányt meghaladóan elutasító) rendelkezését nem érintő részét nem érintette. Ezt meghaladóan hatályon kívül helyezte, az elsőfokú ítéletnek a 2005. július 27-én kelt felmentés jogellenességét megállapító és az alperest négyhavi átlagkeresetben, valamint elsőfokú perköltségben marasz­taló rendelkezését helybenhagyta [Pp. 275. § (3) bekezdések]. Megállapította, hogy a felperes közalkalmazotti jogviszonya az alperesnél 2006. november 23-án szűnt meg [Pp. 275. § (2) bekezdés; a felperes felülvizsgálati kérelmében ezen időponttal kérte a jogviszony megszűnése megállapítását]. Az elmaradt illetményre vonatkozó - felemelt - kereseti kérelem elbírálása körében a másodfokú bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította [Pp. 275. § (4) bekezdés].
(Legf. Bír. Mfv. I. 10.357/2007.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!

Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!

start
max
prémium kredit
Adózóna
365 napos előfizetés
Különszámok A különszámok
digitálisan is elérhetők!
A különszámok
digitálisan is elérhetők!
HVG Adó 2025
HVG TB 2025
HVG Munkajog 2025
Éves garantált kreditpontok
(minimum 16+16+2)

Éves garantált kreditpontok (minimum 16+16+2)

    Az Adózóna Prémium Kredit vagy Extra csomagok megrendelésével egy tetszőleges személy garantált minimum 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult a System Media Kft-nél. 2025-ös elszámolási évre szóló kreditpontok.

X
Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

    Az Adózóna Max, Prémium-Kredit és Extra csomagok tartalmazzák az Adózóna által szervezett valamennyi webináriumot, amely az előfizetés időszakában kerül meghirdetésre.

    Ízelítőként 2024 rendezvényei:

    • IFRS-változások: új standardok és módosítások
    • Adóellenőrzésről érthetően
    • Mesterségesintelligencia-szabályozás az EU-ban (AI Act)
    • eÁfa 2024: a digitális adózás új korszaka
    • Foglalkoztatás 2024-ben: munkajogi, munkavédelmi változások

    2023 rendezvényei:

    • Nemzetközi adózás és munkajog – fókuszban a külföldi kiküldetések
    • EPR-kötelezettség: új előírások gyártókra, forgalmazókra és logisztikai szolgáltatókra
    • Visszaélés-bejelentési szabályok és gyakorlati teendők
    • EPR-kötelezettség: közeledik az első bevallás
    • Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők
X
Ár (nettó + 27% Áfa)
* Az előfizetés éves díja egyösszegben fizetendő!
3 500 Ft + áfa / hó*
éves díj 41 990 Ft + áfa* (bruttó: 53 327 Ft)
4 333 Ft + áfa / hó*
éves díj 51 990 Ft + áfa* (bruttó: 66 027 Ft)
5 583 Ft + áfa / hó*
éves díj 66 990 Ft + áfa* (bruttó: 85 077 Ft)
Megrendelem Részletek

A START előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A MAX előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A PRÉMIUM KREDIT előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 2025-ös HVG Munkajog-különszám
  • » Garantált 16+16+2 kreditpont a 2025-ös kreditpontszerzési évre
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
14 napig ingyen Kipróbálom Kipróbálom
Kipróbálom
Ha most rendel, garantáltan öné az Ingatlanügyletek a gyakorlatban kiadvány és a HVG Munkajog 2025 konferenciára szóló 40%-os kedvezménykupon!
Az ajánlat a 2025. április 1-je és 29-e között megrendelt és 2025. május 8-áig befizetett előfizetésekre vonatkozik.Részletek »

Kreditpont: Ha ön az Adózóna Prémium Kredit csomagra fizet elő, akkor egy tetszőleges személy további 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult. Részletek »
Ezeken a helyeken várhatók NAV-razziák a héten
Ezeken a helyeken várhatók NAV-razziák a héten

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapjának közlése szerint 2025 15. hetében az alábbi helyeken lesznek adóhatósági helyszíni ellenőrzések. A közzétett információ nem zárja ki,...

Lehetséges-e a nyugdíjazást követően további szolgálati időt szerezni?
Lehetséges-e a nyugdíjazást követően további szolgálati időt szerezni?

Öregségi nyugdíjasnak van-e lehetősége arra, hogy további szolgálati időt, magasabb ellátást szerezzen, illetve a korhatár előtti ellátásban szolgálati járandóságban részesülő meg...

Özvegyi nyugdíj
Özvegyi nyugdíj

Özvegyi nyugdíj

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább