BH 2008.9.251

A tartalékállományba helyezést követően a munkáltatót nem terheli kötelezettség a megüresedett álláshely felajánlására, ezért - figyelemmel arra is, hogy az üres álláshely keletkezéséről tudott - a köztisztviselő erre jogot nem alapíthat [Ktv. 17. §].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes módosított keresetében annak megállapítását kérte, hogy köztisztviselői jogviszonyának megszüntetése során az alperes jogellenesen járt el, ezért annak jogkövetkezményei alkalmazását igényelte, eredeti munkakörébe történő visszahelyezésének mellőzésével.
A munkaügyi bíróság ítéletével megállapította, hogy az alperes jogellenesen szüntette meg a felperes közszolgálati jogviszonyát, ezért az az ítélet jogerőre emelkedésének napján szűnik meg. Kötelezte az alperest 3 793 294 forint é...

BH 2008.9.251 A tartalékállományba helyezést követően a munkáltatót nem terheli kötelezettség a megüresedett álláshely felajánlására, ezért - figyelemmel arra is, hogy az üres álláshely keletkezéséről tudott - a köztisztviselő erre jogot nem alapíthat [Ktv. 17. §].
A felperes módosított keresetében annak megállapítását kérte, hogy köztisztviselői jogviszonyának megszüntetése során az alperes jogellenesen járt el, ezért annak jogkövetkezményei alkalmazását igényelte, eredeti munkakörébe történő visszahelyezésének mellőzésével.
A munkaügyi bíróság ítéletével megállapította, hogy az alperes jogellenesen szüntette meg a felperes közszolgálati jogviszonyát, ezért az az ítélet jogerőre emelkedésének napján szűnik meg. Kötelezte az alperest 3 793 294 forint és ebből 1 171 438 forint utáni kamat megfizetésére, egyebekben a keresetet elutasította.
A munkaügyi bíróság által megállapított tényállás szerint a felperes 1988. április 28-ától állt az alperes, illetve jogelődje alkalmazásában, főiskolai végzettségű köztisztviselőként.
M. Város Önkormányzat Képviselő-testülete Ök. rendeletével a polgármesteri hivatal városfejlesztési és üzemeltetési irodájánál az építéshatósági munkaterületen 2005. július 1-jei hatállyal egy fős ügyintézői létszámcsökkentésről határozott. Ennek alapján a munkáltató 2005. június 28-án a felperes felmentéséről döntött, a közlés időpontjában az alperesnél felajánlható munkakör nem volt. A felperest 2005. október 1-jétől 2006. január 1-jéig, felmentési ideje lejártáig az alperes mentesítette a munkavégzési kötelezettség alól, a felperes pedig hozzájárult a tartalékállományba helyezéséhez. Az alperes városfejlesztési és üzemeltetési irodájának építéshatósági csoportjánál a felpereshez hasonlóan foglalkoztatott D. E. köztisztviselő a jogviszonyának közös megegyezéses megszüntetését kezdeményezte, amely 2005. szeptember 25-én létrejött, és a jogviszonyt megszüntették.
Az alperes a felperest nem tájékoztatta a megüresedett álláshelyről, a szabad státust a BM közszolgálati nyilvántartásának nem jelentette be, a munkakör betöltése érdekében két napilapban is hirdetést tett közzé. A kiírt pályázatról a felperes tudomást szerzett, azonban arra nem jelentkezett.
A munkaügyi bíróság - utalva a Ktv. 17. §-ára, 20/A. §-ára, valamint a 150/1998. (IX. 18.) Korm. rendelet előírásaira - álláspontja szerint a közszolgálati nyilvántartáson keresztül történő munkahelykeresés akkor van napirenden, ha a munkáltató szervezetén belül nincs felajánlható munkakör. Ezen munkahelykeresés azonban a tartalékállomány idején nemcsak a központi közszolgálati nyilvántartást terheli, hanem a munkáltatót is. Az alperes a megüresedett álláshelyet a felperesnek nem ajánlotta fel, a BM Központi Közszolgálati Nyilvántartónak pedig nem jelentette be, ezáltal munkáltatói kötelezettségét megszegte.
Az alperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletének fellebbezett részét megváltoztatta, a keresetet teljes egészében elutasította, és a felperest perköltség fizetésére kötelezte.
A másodfokú bíróság álláspontja szerint az alperes a felperes közszolgálati jogviszonyát a képviselő-testület döntése alapján szüntette meg a Ktv. 17. § (1) bekezdés a) pontja szerint. Kellően bizonyította, hogy a felmentés kiadása előtt a felperes számára felajánlható munkakörrel nem rendelkezett, az "üresedés" akkor következett be, amikor a felperes már csak a "második gondoskodási körben", vagyis a központi adatbázison alapuló elhelyezésben bízhatott. A tartalékállományban lévő köztisztviselőt egyetlen hivatal sem köteles "visszavenni".
A felperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a munkaügyi bíróság ítéletének helybenhagyását kérte. Álláspontja szerint az alperes a megszüntetett állást olyan időben hirdette, amikor a felperes még munkát végzett, vagyis 2005. október 1-je előtt. A Megyei Hírlapban megjelentetett állást a felperes betölthette volna, és azt el is vállalta volna. A felmentés indoka nem volt valós, így a jogerős ítéletnek a Ktv. 20/A. §-ára, valamint a Ktv. 17. §-ára való hivatkozása jogszabálysértő.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását, és a felperes perköltség fizetésre kötelezését kérte.
A felülvizsgálati kérelem nem megalapozott.
Az irányadó jogerős ítéleti tényállás szerint M. Város Önkormányzat Képviselő-testülete Ök. rendeletével létszámleépítésről döntött, amely alapján a felperes jogviszonyát szüntették meg a Ktv. 17. § (1) bekezdés a) pontja alapján. Helytállóan állapította meg a jogerős ítélet, hogy a munkáltatónak a felmentés közlésének időpontjában kellett vizsgálnia, hogy rendelkezik-e felajánlható munkakörrel. A bizonyítási eljárás lefolytatása során az alperes kellően igazolta (Pp. 164. §), hogy ekkor nem volt olyan munkakör, amely a felperes képzettségének és besorolásának megfelelt volna [perbeli időben hatályos Ktv. 17. § (4) bekezdés]. A Ktv. 20/A. § (1) bekezdése értelmében, ha közigazgatási szervnél alkalmazott köztisztviselőt közszolgálati jogviszonyából a 17. § (1) bekezdésének a)-c) pont, illetve (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott ok miatt mentik fel abból a célból, hogy számára másik közigazgatási szervnél képzettségének, besorolásának megfelelő köztisztviselői állást ajánljanak fel, legfeljebb a felmentési idő tartamára, beleegyezésével tartalékállományba kell helyezni, feltéve, hogy a 17. § (4) bekezdés szerinti munkakör felajánlás nem vezet eredményre.
Helytállóan fejtette ki a jogerős ítélet, hogy a tartalékállományba helyezést követően a munkáltatónak csupán lehetősége és nem kötelezettsége volt a felperes ismételt foglalkoztatása, a megüresedett álláshely felajánlásának hiánya jogszabálysértés megállapítására nem adott módot.
A felperes maga sem vitatta, hogy a Megyei Hírlapban megjelentetett álláshirdetésről tudomása volt, az a végzettségének megfelelt, azonban hivatkozása szerint a munkáltató azt nem ajánlotta fel részére. A köztisztviselőnek lehetősége lett volna a meghirdetett álláshelyre jelentkezni, azt azonban elmulasztotta, tartalékállományára figyelemmel pedig a munkakör betöltése érdekében az alperest a felperes irányában kötelezettség nem terhelte. Mindebből következően a jogerős ítélet helytállóan állapította meg, hogy az alperes intézkedése nem jogellenes.
A fentiekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a másodfokú bíróság ítéletét a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Mfv. I. 10.258/2007.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.