BH+ 2007.9.417

Ha a munkáltató a választott szakszervezeti tisztségviselő közszolgálati jogviszonyát a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése hiányában szüntette meg felmentéssel, a szakszervezet emiatt kifogással élhet, és annak eredménytelensége esetén a munkaügyi bírósághoz fordulhat. A szakszervezeti tisztségviselő választásának szabályszerűségét a munkáltató a munkaügyi perben (eljárásban) nem vitathatja [Mt. 23. § (3) bekezdés].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A kérelmező szakszervezet az Mt. 23. § (1) bekezdése alapján kifogást nyújtott be a kérelmezett munkáltatónál L. Sz. köztisztviselő felmentésével kapcsolatban. A kifogás szerint a szakszervezet elnöke a kérelmezettet írásban tájékoztatta arról, hogy nevezett a szakszervezet választott tisztségviselője, és ezért az Mt. 28. § (1) bekezdése alapján a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a felmentéséhez. A kérelmezett részéről a kifogás benyújtásáig a szakszerveze...

BH+ 2007.9.417 Ha a munkáltató a választott szakszervezeti tisztségviselő közszolgálati jogviszonyát a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése hiányában szüntette meg felmentéssel, a szakszervezet emiatt kifogással élhet, és annak eredménytelensége esetén a munkaügyi bírósághoz fordulhat. A szakszervezeti tisztségviselő választásának szabályszerűségét a munkáltató a munkaügyi perben (eljárásban) nem vitathatja [Mt. 23. § (3) bekezdés].
A kérelmező szakszervezet az Mt. 23. § (1) bekezdése alapján kifogást nyújtott be a kérelmezett munkáltatónál L. Sz. köztisztviselő felmentésével kapcsolatban. A kifogás szerint a szakszervezet elnöke a kérelmezettet írásban tájékoztatta arról, hogy nevezett a szakszervezet választott tisztségviselője, és ezért az Mt. 28. § (1) bekezdése alapján a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a felmentéséhez. A kérelmezett részéről a kifogás benyújtásáig a szakszervezet vezetőségéhez megkeresés nem érkezett.
A kérelmezett a kifogással nem értett egyet, és a felek közötti egyeztetés sem vezetett eredményre.
Ezt követően a kérelmező munkaügyi bírósághoz benyújtott kérelmében a munkáltatói jog gyakorlójának az Mt. 28. § (1) bekezdésébe ütköző jogellenes intézkedése megsemmisítését, L. Sz. szakszervezeti választott tisztségviselő felmentésének hatályon kívül helyezését kérte.
A kérelmezett a kérelem elutasítását kérte azzal az indokolással, hogy a kérelmező L. Sz. szakszervezeti tisztségviselővé való választását kérése ellenére nem bizonyította, ezért az intézkedése nem jogellenes.
A munkaügyi bíróság a végzésében megállapította, hogy L. Sz. felmentése érvénytelen (jogellenes).
A bíróság tényként állapította meg, hogy a szakszervezet elnöke 2005. július 20-án írásban bejelentette a kérelmezettnek, hogy L. Sz. szakszervezeti tisztségviselő. A kérelmezett a bejelentés tényét nem vitatta, ennek ellenére L. Sz. felmentéséhez a szakszervezet előzetes egyetértését nem szerezte be, az Mt. 28. § (1) bekezdésében foglaltakat megsértette.
A kérelmezett fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság végzésében az elsőfokú bíróság végzését megváltoztatta, és a szakszervezeti kifogást elutasította.
A másodfokú bíróság a határozatának indokolásában rámutatott, hogy tévesen állapította meg a munkáltatói felmentés érvénytelenségét a munkaügyi bíróság, hiszen a jogában sértett fél a kifogás elbírálásában félként nem vehet részt, ezért a rá vonatkozó munkáltatói intézkedés hatályon kívül helyezésének nincs helye a nemperes eljárásban. A másodfokú bíróság a tényállás alapján úgy ítélte meg, hogy kétség esetén a szakszervezetnek kell bizonyítania az érintett személynek a belső szabályok szerinti megválasztását, mert az együttműködési kötelezettség körében a tájékoztatási kötelezettség a szakszervezetet is terheli. Mivel a bizonyítás kötelezettségének a kérelmező nem vitásan nem tett eleget, ebből következően a saját felróható magatartására nem hivatkozhat.
A jogerős végzés ellen a kérelmező felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő, amelyben a végzés megváltoztatását és a kérelmének helyt adó határozat hozatalát kérte. Fenntartotta és részletesen kifejtette azt a perben is elfoglalt álláspontját, miszerint a munkáltató a tisztségviselő megválasztásának jogszerűségét nem vitathatja, és ezzel kapcsolatban a munkaügyi bíróság sem vehetett volna fel bizonyítást. Amennyiben a kérelmezettnek aggályai voltak, a bírósági nyilvántartásból meg kellett volna tudakolni a szakszervezet címét és a képviselő nevét, és nem pedig az elnököt különböző bizonyítási cselekményre köteleznie.
A kérelmezett a felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős végzés hatályában való fenntartását kérte. Kifejtette, hogy a kifogás csak a szakszervezet érdekei megsértésének megállapítására irányulhatott volna, nem pedig a köztisztviselőt érintő munkáltatói intézkedés hatályon kívül helyezésére.
A felülvizsgálati kérelem alapos.
1.A Ktv. 71. § (2) bekezdés a) pontja szerint a közszolgálati jogviszonyban is alkalmazni rendelt Mt. 23. §-ának (1) bekezdése alapján a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet jogosult a munkavállalókat, illetve ezek érdekképviseleti szerveit közvetlenül érintő jogellenes munkáltatói intézkedés (mulasztás) ellen kifogást benyújtani.
A (3) bekezdés szerint nincs helye kifogásnak, ha az intézkedéssel szemben a munkavállaló jogvitát kezdeményezhet. Ettől eltérően, ha a munkáltató a szakszervezeti tisztségviselő munkaviszonyát a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése hiányában szüntette meg rendes felmondással, a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet jogosult kifogás benyújtására.
Mivel a kérelmező szerint L. Sz.-ot, mint a szakszervezet választott tisztségviselőjét munkajogi védelem illette meg, és ezt a kérelmezett az erről való tudomásszerzés ellenére nem vette figyelembe, a kérelmező az idézett eltérő szabály alapján jogosult volt a kifogás benyújtására. A kifogásolt munkáltatói intézkedés végrehajtását fel kellett függeszteni [Mt. 23. § (5) bekezdés].
A másodfokú bíróság a törvény téves értelmezésével fejtette ki, hogy a köztisztviselő közszolgálati jogviszonyát megszüntető felmentés jogellenességének megállapítására irányuló kérelem a nemperes eljárásban nem terjeszthető elő. A bíróság ugyanis - ha a kifogás alaposnak bizonyul - a kifogásolt munkáltatói intézkedés (jelen esetben a felmentés) jogsértő voltát, jogellenességét állapítja meg. E nélkül a kifogás felfüggesztő hatályának a jogerős elbírálást követő megszűnésével a felmentés végrehajthatóvá válna, holott a kifogás e kivételes megengedésének indoka elsősorban az ilyen jogsérelmet megelőző joghatás biztosítása volt.
Ugyanakkor a kifogás benyújtása nem korlátozza az érintett köztisztviselőnek a munkajogi védelem megsértése miatt a keresetindítási jogát a felmentés jogellenességének jogkövetkezményei iránt.
2.Az Mt. 3. § (2) bekezdése alapján a szakszervezetet is terhelő tájékoztatási kötelezettségnek a kérelmező az iratok tanúsága szerint eleget tett, amikor a 2005. július 19-én a szakszervezet vezetősége és a bizalmiak üléséről felvett jegyzőkönyvet a jelenléti ívvel együtt a kérelmezettnek megküldte. A jegyzőkönyv ugyanis tartalmazza, hogy L. Sz.-ot az érintett szakszervezeti csoport 2005. június 9-i ülésén megválasztotta képviselőjének, bizalminak, és mint új bizalmit az elnök a vezetőségnek bemutatta. A választás szabályszerűségét - minthogy az a szakszervezeti tevékenység körébe tartozik - a munkáltató a munkaügyi perben (eljárásban) nem vitathatja, ezért a választási jegyzőkönyv bemutatásától nem teheti függővé a tájékoztatás figyelembevételét. A jogerős végzés indokolásában ezért téves a szakszervezeti tisztségviselő szabályszerű megválasztásának bizonyítására, és kérelmező ezzel kapcsolatos felróható magatartására vonatkozó megállapítás. (Legf.Bír. Mfv.II.10.850/2006.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.