BH+ 2006.12.570

A biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért a munkáltató felelős. Ha az egyéni védőeszköz használatának megkövetelésére, ellenőrzésére, valamint a leesés elleni védelem biztosítására vonatkozó kötelezettségét a munkáltató nem teljesítette, nem mentheti ki magát a munkavállaló, illetve másik vállalkozó mulasztására hivatkozva [1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) 2. § (2) bekezdés, 28. § (1) bekezdés, 42. § b) pont, 84. § (1) bekezdés f) és g) pont].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség megyei felügyelőségének felügyelője 2005. március 24-én munkabiztonsági ellenőrzést tartott, a felperes egyik társasházépítés kivitelezési munkaterületén, ahol a felperes munkavállalója, G. J. kőműves dolgozott. A felügyelő megállapította, hogy nevezett anyagmozgatás és építési területen való közlekedés közben nem viselt fejvédő sisakot, amely a helyszínen lévő konténerben volt. Emiatt a munkavállalót a foglalkoztatástól a helyszínen azo...

BH+ 2006.12.570 A biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért a munkáltató felelős. Ha az egyéni védőeszköz használatának megkövetelésére, ellenőrzésére, valamint a leesés elleni védelem biztosítására vonatkozó kötelezettségét a munkáltató nem teljesítette, nem mentheti ki magát a munkavállaló, illetve másik vállalkozó mulasztására hivatkozva [1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) 2. § (2) bekezdés, 28. § (1) bekezdés, 42. § b) pont, 84. § (1) bekezdés f) és g) pont].
Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség megyei felügyelőségének felügyelője 2005. március 24-én munkabiztonsági ellenőrzést tartott, a felperes egyik társasházépítés kivitelezési munkaterületén, ahol a felperes munkavállalója, G. J. kőműves dolgozott. A felügyelő megállapította, hogy nevezett anyagmozgatás és építési területen való közlekedés közben nem viselt fejvédő sisakot, amely a helyszínen lévő konténerben volt. Emiatt a munkavállalót a foglalkoztatástól a helyszínen azonnali hatállyal eltiltotta, erről írásbeli határozatot hozott. Ugyanezen alkalommal megállapította azt is, hogy a munkavállaló - aki az épület egyik emeletén végzett munkát - a munkavégzés helyszínének megközelítése érdekében a kiépített, de korláttal el nem látott lépcsőt használta. Tekintettel arra, hogy a lépcsők és a pihenők a leesés elleni védelemmel nem voltak ellátva, azok további használatát az ugyanezen alkalommal hozott elsőfokú közigazgatási határozat megtiltotta.
A felperes által benyújtott fellebbezések alapján eljárt Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség határozataival az elsőfokú határozatokat helybenhagyta.
A felperes keresetében a jogerős közigazgatási határozatoknak - az elsőfokú határozatra is kiterjedő - hatályon kívül helyezését kérte arra hivatkozva, hogy az alperes tévesen alkalmazta az Mvt. 42. § (b) pontját, 54. § (7) bekezdés b) pontját, valamint 63. § (2) bekezdését.
A munkaügyi bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította és felperest perköltség, illetve eljárási illeték megfizetésére kötelezte.
A bizonyítási eljárás adatai alapján megállapította, hogy a felperesi munkavállaló rendelkezett ugyan védősisakkal, azonban azt az ellenőrzés időpontjában nem viselte, arra hivatkozva, hogy zárt helyen végezte a zsaluanyag kijelölést, amely felett fix födém volt. A munkavállaló feladatát képezte a megjelölt anyagok felsőbb szintre vitele, és az anyagmozgatás során a korláttal el nem látott lépcsőházat kellett használnia.
Az ügyvezető tanúvallomására hivatkozva a bíróság megállapította, hogy felperes elmulasztotta az egyéni védőeszköz használatára vonatkozó munkavédelmi előírások betartásának ellenőrzését. Nem fogadta el felperesnek azt a védekezését, hogy a védőkorlát kiépítése nem a felperesi cég feladata volt, mert saját munkavállalója vonatkozásában a munkavédelmi előírás közvetlenül a munkáltatót kötelezi.
Erre tekintettel a jogerős ítélet a felperes keresetét az Mvt. 42. § b) pontjában, illetve 28. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettségeinek elmulasztása miatt elutasította.
A felperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a kereseti kérelmének helyt adó határozat hozatalát kért. Az Mvt. 42. § b)pontja megsértését arra hivatkozva vitatta, hogy a munkavállalóját védősisakkal ellátta, annak használatáról ki lett oktatta, és az ügyvezető vallotta, hogy a munkavédelmi eszközöket szokták ellenőrizni. Adott esetben az egyedül munkát végző munkavállaló volt az, aki az Mvt. 60. § (1) bekezdése szerinti szabályokat megsértette, az egyéni védőeszközt a rendeltetésének megfelelően nem használta. A munkavállaló felelősségére tekintettel a munkáltató cég felelőssége nem állapítható meg. Sérelmezte, hogy a bíróság egy későbbi anyagmozgatást, egy feltételezésen alapuló tevékenységet vett figyelembe, feltételezve, hogy a korláttal el nem látott lépcsőházon keresztül került volna sor az anyagmozgatásra. Fenntartotta azt az álláspontját, hogy a lépcsőkorlát kiépítése nem a felperes feladata volt.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályában való fenntartására irányult.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A felülvizsgálati kérelem az egyéni védőeszköz (védősisak) használatának kötelezettségét - amelyet a támadott közigazgatási határozat a 4/2002. (II. 20.) SzCsM-EüM együttes rendelet 4. számú melléklet I. fejezet 19.1. pontja alapján helyesen állapított meg - nem vitatta.
Az érintett munkavállaló a perben úgy nyilatkozott, hogy álláspontja szerint nem volt szükség a védősisak használatára. Az ügyvezető pedig tanúvallomásában azt állította, hogy mivel a munkavállaló nem tényleges termelő munkát végzett, ellenőrzése sem volt szükséges, az adott esetben az ellenőrzés "lehetséges, hogy nem történt meg", továbbá nem a védőeszköz használatának ellenőrzését, hanem a munkavédelmi eszközök ellenőrzését állította.
Ezek az adatok alátámasztják azt az ítéleti megállapítást, hogy felperes az egyéni védőeszköz használata megkövetelésére [Mvt. 42. § b) pont], illetve a rendszeres ellenőrzésre [Mvt. 54. § (7) bekezdés b) pont] vonatkozó kötelezettsége teljesítését elmulasztotta. Ennek megítélését nem érinti, hogy a munkavállalót is mulasztás terheli [Mvt. 2. § (2) bekezdés].
A veszélyforrások ellen védelmet nyújtó egyéni védőeszköz hiányát a törvény súlyos veszélyeztetésnek minősíti [Mvt. 63. § (2) bekezdés]. Ennélfogva a támadott közigazgatási határozat az Mvt. 84. § (1) bekezdés f) pontja alapján a munkavállalót a munkavégzéstől jogszabálysértés nélkül tiltotta el.
2.Az Mvt. 28. § (1) bekezdése szerint az olyan munkahelyen, ahol leesési veszély van, elkerítéssel, vagy más alkalmas módon gondoskodni kell a védelemről.
A felperes érintett munkavállalójának a munkavégzési helye - a minimális munkavédelmi követelmények szempontjából - építési munkahelynek minősült [4/2002. (II. 20.) SzCsM-EüM együttes rendelet 2. § (1) bekezdés 1. pontja], ahol a leesés elleni védelmet a munkavállaló számára biztosítani kellett.
Az érintett munkavállaló feladata a zsaluanyag jelölése, "stócokba rakása", majd az anyag felsőbb szintre szállítása volt, ahol a zsaluanyagot a zsaluzáshoz felhasználták. Az anyagmozgatás a védőkorlát nélküli lépcsőházban történt.
Az előbbiek alapján megalapozott az a megállapítás, hogy a munkavégzés helyén a leesés elleni védelem nem volt biztosítva. E tekintetben a felülvizsgálati kérelem csupán feltételezésre tévesen hivatkozott.
A leesés elleni védelem hiányában a testi épséget fenyegető veszély fennállt, ennek alapján pedig a lépcső használatának felfüggesztését az Mvt. 84. § (1) bekezdés g) pontja alapján a határozat jogosult volt elrendelni.
A határozat jogszerűségét az a felülvizsgálati érvelés nem érinti, hogy a védőkorlát állítását ki mulasztotta el. A biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért ugyanis a munkáltató felelős [Mvt. 2. § (2) bekezdés].
A kifejtettekre tekintettel a jogerős ítélet jogszabálysértés hányában a közigazgatási határozatok hatályon kívül helyezésére irányuló keresetet a Pp. 339. § alapján helyesen utasította el. A Legfelsőbb Bíróság ezért a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf.Bír. Mfv.II.10.278/2006. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.