BH+ 2006.9.421

I. A költségvetési intézmény megszüntetése esetén a közalkalmazott jogviszonya nem szüntethető meg a munkáltató jogutód nélküli megszűnésére hivatkozva, ha a költségvetési intézmény egyik tevékenységét végző alkalmazottakat és munkahelyüket másik munkáltató átvette és tovább működteti [Kjt. 38. § (1) bekezdés, Mt. 85/A. § (1) bekezdés b) pont]. II. A polgármesteri hivatal nem közszolgálati jogviszony keretében foglalkoztathatja a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozó szociális étkeztetés ellátása érdekéb

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes az I. r. alperes polgármesteri hivatallal szemben előterjesztett keresetében a közalkalmazotti jogviszonya megszüntetése jogellenességének megállapítását és jogviszonya helyreállításának mellőzésével a jogellenesség anyagi jogkövetkezményeinek alkalmazását kérte. Az eljárás során felperes a II. r. alperes önkormányzatot is perbe vonta.
A munkaügyi bíróság ítéletével az I. r. alperest hat havi átlagkereset, elmaradt munkabér és ennek kamata, felmentési időre járó átlagkereset, 13. ...

BH+ 2006.9.421 I. A költségvetési intézmény megszüntetése esetén a közalkalmazott jogviszonya nem szüntethető meg a munkáltató jogutód nélküli megszűnésére hivatkozva, ha a költségvetési intézmény egyik tevékenységét végző alkalmazottakat és munkahelyüket másik munkáltató átvette és tovább működteti [Kjt. 38. § (1) bekezdés, Mt. 85/A. § (1) bekezdés b) pont].
II. A polgármesteri hivatal nem közszolgálati jogviszony keretében foglalkoztathatja a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozó szociális étkeztetés ellátása érdekében alkalmazott személyeket [Ktv. 2. §].
A felperes az I. r. alperes polgármesteri hivatallal szemben előterjesztett keresetében a közalkalmazotti jogviszonya megszüntetése jogellenességének megállapítását és jogviszonya helyreállításának mellőzésével a jogellenesség anyagi jogkövetkezményeinek alkalmazását kérte. Az eljárás során felperes a II. r. alperes önkormányzatot is perbe vonta.
A munkaügyi bíróság ítéletével az I. r. alperest hat havi átlagkereset, elmaradt munkabér és ennek kamata, felmentési időre járó átlagkereset, 13. havi illetmény, valamint perköltség megfizetésére kötelezte. A keresetet II. r. alperessel szemben elutasította.
Az ítéletben megállapított tényállás szerint a felperes 1980. szeptember 1-jétől volt az Idősek Klubjában vezető-gondozónő, intézményvezetőként élelmezésvezetői feladatokat is ellátott. N. Község Önkormányzatának Képviselő-testülete határozatával az N. Idősek Klubja szociális intézményét 2003. december 31-ével jogutód nélkül megszüntette. Az I. r. alperes a 2003. december 10-én kelt intézkedésében rögzítette, hogy felperes közalkalmazotti jogviszonya a munkáltató jogutód nélküli megszűnése miatt 2003. december 31-ével megszűnt a Kjt. 25. § (1) bekezdés c) pontja alapján.
A bíróság a per adatai alapján arra következtetett, hogy a felperes munkáltatója az I. r. alperes volt, így az Idősek Klubjának megszűnése nem jelentette felperes munkáltatójának megszűnését, ezért a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése jogellenesen történt, és ennek jogkövetkezményeit a Kjt. 34. §-a szerint alkalmazta.
Az I. r. alperes fellebbezése folytán eljárt megyei bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét részben megváltoztatta, a szankciós átlagkereset összegét leszállította, egyebekben az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
A másodfokú bíróság a tényállást kiegészítve részletezte a felperes munkakörében ellátott feladatokat és megállapította, hogy az Idősek Klubjának keretei közt látta el az önkormányzat a kötelező alapfeladatát, a nappali étkeztetést is, amelynek ellátása az Idősek Klubjának megszüntetése után is két szakácsnő és konyhalány továbbfoglalkoztatásával történik. Megállapította továbbá, hogy a felperes munkáltatója az Idősek Klubja volt, és a munkáltatói jogkör gyakorlójaként járt el az I. r. alperes. A megyei bíróság abból kiindulva, hogy az Idősek Klubjában alkalmazott szakácsnők és a konyhalány ugyanazon a helyen, ugyanazt a tevékenységet továbbra is végzi, a jogviszonyt megszüntető intézkedés indokának valótlanságára következtetett, mivel az Idősek Klubja nem szűnt meg jogutód nélkül. Az I. r. alperesnek, mint a jogellenes intézkedést hozó szervnek a marasztalását helytállónak találta.
Az I. r. alperes felülvizsgálati kérelemmel élt, amelyben a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a felperes keresetét elutasító határozat hozatalát kérte a Kjt. 25/A. § (1) bekezdésébe, 25. § (1) bekezdés c) pontjába, a Ktv. 1. § (1) bekezdésébe, valamint az Áht. 90. § (3) bekezdésébe, Pp. 206. § (1) bekezdésébe ütköző jogszabálysértés miatt. A felperes munkáltatójának jogutód nélküli megszűnésére, az alapító helytállási kötelezettségére hivatkozva támadta a marasztalását, amelyet a Ktv. 1. § (1) bekezdésébe ütközőnek is tartott. Vitatta a jogutódlás tényének megállapítását a konyhai alkalmazottak továbbfoglalkoztatása alapján, az önkormányzati határozat figyelmen kívül hagyása miatt.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Kjt. 38. § (1) bekezdése alapján a közalkalmazotti jogviszony tekintetében is irányadó Mt. 85/A. § (1) bekezdésének b) pontja szerint a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlásnak minősül a munkáltató valamely egységének, munkahelyének további működtetés céljából való átvétele.
Az adott esetben az Idősek Klubja által ellátott szociális étkeztetés, mint az önkormányzat kötelező alapfeladata ellátása érdekében ugyanazon konyhai alkalmazottakkal a konyhai munkahely továbbra is működik. E tény a jogutódlás megállapítását megalapozta.
A peres iratokhoz becsatolt, így különösen a konyhai tevékenység ellátásával foglalkoztatott alkalmazottakra vonatkozó munkáltatói intézkedést tartalmazó iratok alapján - mivel azok munkáltatóként az I. r. alperest jelölik meg - arra lehet következtetni, hogy az I. r. alperes működteti tovább az adott munkahelyet, tehát jogutód munkáltató. Marasztalása ezen jogszerűen alapul.
A felülvizsgálati kérelem a jogutódlást a Ktv. 1. §-ára hivatkozva tévesen vitatta, nem vette figyelembe, hogy a Ktv. 2. §-a értelmében a polgármesteri hivatal - nem közszolgálati jogviszony keretében - foglalkoztathatja a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására alkalmazottakat.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet - az indokolás fentiek szerinti kiegészítésével - a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Mfv.II.10.671/2005. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.