BH+ 2005.6.285

Közhasznú munkavégzés támogatása címén a törvényben meghatározott támogatás nyújtható annak a munkáltatónak, amely az oktatási intézmény takarítását végzi [1991. évi IV. törvény (továbbiakban: Flt.) 16. § (1) bekezdés a) pont].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes közhasznú társaság keresetében a közhasznú munkavégzés támogatása iránti kérelmét elutasító közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát kérte jogszabálysértésre [1991. évi IV. törvény (Flt.) 16/A. § (1) bekezdés a) pont] hivatkozással.
A munkaügyi bíróság ítéletével a támadott határozatot hatályon kívül helyezte és az alperest új eljárás lefolytatására kötelezte. A megállapított tényállás szerint a települési önkormányzat feladatkörébe utalt közhasznú tevékenység ellátására ...

BH+ 2005.6.285 Közhasznú munkavégzés támogatása címén a törvényben meghatározott támogatás nyújtható annak a munkáltatónak, amely az oktatási intézmény takarítását végzi [1991. évi IV. törvény (továbbiakban: Flt.) 16. § (1) bekezdés a) pont].
A felperes közhasznú társaság keresetében a közhasznú munkavégzés támogatása iránti kérelmét elutasító közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát kérte jogszabálysértésre [1991. évi IV. törvény (Flt.) 16/A. § (1) bekezdés a) pont] hivatkozással.
A munkaügyi bíróság ítéletével a támadott határozatot hatályon kívül helyezte és az alperest új eljárás lefolytatására kötelezte. A megállapított tényállás szerint a települési önkormányzat feladatkörébe utalt közhasznú tevékenység ellátására alapított felperes fő tevékenysége az oktatási intézményekben a takarítási munka ellátása, támogatási kérelme is e körbe tartozó közhasznú foglalkoztatásra vonatkozott. Az alperes másodfokú határozata a kérelmet elutasító elsőfokú határozatot - amely szerint a foglalkoztatás nem felel meg a törvényi feltételeknek, mert az adott tevékenység nem a lakosságot érintő közfeladat, illetve közhasznú feladat - helybenhagyta. A bíróság az Flt. 16/A. § (1) bekezdés a) pontja, 58. § (5) bekezdés f) pontja, valamint a Ptk. 74/G. §, illetve az 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) 8. § (4) bekezdése alapján megállapította, hogy mivel az oktatási intézmények működésének biztosítása az önkormányzat kötelező feladata, az intézmény takarítását is közfeladatnak kell tekinteni. Kifejtette, hogy a foglalkoztatás egyébként az önkormányzat önként felvállalt tevékenységeként is megfelel a törvényi feltételnek. Ezért a kérelem elutasítását jogszabálysértőnek tartotta.
Az alperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet megváltoztatását, lényegében a felperes keresetét elutasító határozat hozatalát, vagy az ítélet hatályon kívül helyezése mellett új eljárás elrendelését kérte.
A vonatkozó jogszabályok értelmezése alapján fenntartotta azt az álláspontját, hogy csak az oktatói, nevelési tevékenység minősülő közfeladatnak, az Flt. alapján csak az ehhez közvetlenül kapcsolódó foglalkoztatás támogatható, mivel e támogatási forma "a közfeladat/közhasznú tevékenység ellátását privilegizálja".
A felülvizsgálati kérelem előzetes vizsgálata [Pp. 273. § (1) bekezdés] alapján a következők állapíthatók meg.
Az Flt. 16/A. § (1) bekezdés a) pontja alapján közhasznú munkavégzés támogatása címén a törvényben meghatározott támogatás nyújtható a lakosságot, vagy a települést érintő közfeladat, vagy az önkormányzat által önként vállalt, a lakosságot, illetőleg a települést érintő feladat ellátása, vagy közhasznú tevékenység folytatása érdekében.
Az óvodáról, alapfokú nevelésről, oktatásról való gondoskodás a települési önkormányzat feladata [Ötv. 8. § (1) és (4) bekezdés], amely az Flt. 58. § (5) bekezdés f) pontja, illetve a Ptk. 74/G. § (2) bekezdése alapján közfeladatnak minősül.
Az előbbi szabályok egybevetésével, helyes következtetéssel állapította meg a jogerős ítélet, hogy az oktatásról való gondoskodás körébe tartozik az oktatási intézmény fenntartásával, működtetésével összefüggésben az intézmény takarítása is, ezért a közhasznú munkavégzés támogatásának vitatott - Flt. 15/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti - feltétele fennállt. A felülvizsgálati kérelem ettől eltérő - csak az oktató, nevelő munkát figyelembe vevő - álláspontja téves.
Egyébként a kérelem jogalapja adott esetben a közhasznú tevékenységre tekintettel [1997. évi CLVI. törvény 26. § c) pont] sem vitatható.
Mindezekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a Pp. 273. § (1) bekezdése alapján - az ügy érdemére kiható jogszabálysértés hiányában [Pp. 270. § (2) bekezdés] - a felülvizsgálati kérelmet elutasította. (Legf.Bír. Mfv.E.10.772/2004. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.