BH 2000.3.128

I. Telephelynek minősül az a hely, ahol a munkáltató bizonyos tartóssággal tevékenységet folytat, és munkavállalókat (közalkalmazottakat) foglalkoztat. E telephely - jogvita esetén - megalapozza a munkaügyi bíróság illetékességét, függetlenül attól, hogy azt ilyenként nyilvántartják-e [Pp. 351. § (1) bek., MK 157. sz. I. pont]. II. Felmentés esetén a munkavégzés alól történő mentesítés időtartamára a közalkalmazotti jogviszonyban is átlagkereset jár [Kjt. 38. §, Mt. 93. § (3) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperesnek az alperes jogelődjénél fennállt közalkalmazotti jogviszonyát a munkáltató az 1996. november 25-én kelt felmentéssel megszüntette. A felperes a felmentési időre járó átlagkereset és végkielégítés összegszerűsége miatt kezdeményezett munkaügyi jogvitát. Kereseti kérelme az előbbi járandóságok különbözetének megfizetésére irányult.
A munkaügyi bíróság ítéletével az alperest 676.506 forint és kamatai, valamint perköltség megfizetésére kötelezte.
Az ítélet tényállása szerint a fel...

BH 2000.3.128 I. Telephelynek minősül az a hely, ahol a munkáltató bizonyos tartóssággal tevékenységet folytat, és munkavállalókat (közalkalmazottakat) foglalkoztat. E telephely - jogvita esetén - megalapozza a munkaügyi bíróság illetékességét, függetlenül attól, hogy azt ilyenként nyilvántartják-e [Pp. 351. § (1) bek., MK 157. sz. I. pont].
II. Felmentés esetén a munkavégzés alól történő mentesítés időtartamára a közalkalmazotti jogviszonyban is átlagkereset jár [Kjt. 38. §, Mt. 93. § (3) bek.].
A felperesnek az alperes jogelődjénél fennállt közalkalmazotti jogviszonyát a munkáltató az 1996. november 25-én kelt felmentéssel megszüntette. A felperes a felmentési időre járó átlagkereset és végkielégítés összegszerűsége miatt kezdeményezett munkaügyi jogvitát. Kereseti kérelme az előbbi járandóságok különbözetének megfizetésére irányult.
A munkaügyi bíróság ítéletével az alperest 676.506 forint és kamatai, valamint perköltség megfizetésére kötelezte.
Az ítélet tényállása szerint a felperes 1995. január 1-jétől kirendelés alapján a K. és L. Kft.-nél végzett munkát. A kirendelés időpontjában az illetménye 26.000 forint volt, 1995. május 1-jétől 41.000 forint, 1996. április 1-jétől pedig 59.000 "személyi alapbér" illette meg. A munkáltató a felperes felmentési járandóságait a besorolás szerinti havi 29.900 forint illetmény alapulvételével állapította és fizette meg. A munkaügyi bíróság az Mt. 152. §-ának (4) bekezdése szerint az utolsó négy naptári negyedévben kifizetett munkabér figyelembevételével számított átlagkereset alapján a felperes követelését alaposnak találta. Az alperes illetékességi kifogásával kapcsolatban a munkaügyi bíróság megállapította, hogy a Pp. 351. §-ának (1) bekezdése, valamint az MK 157. számú állásfoglalás értelmében a felperes munkaszerződés szerinti munkavégzési helye alapján a perben az eljárásra illetékessége fennállt.
Az alperes fellebbezése folytán eljárt megyei bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét - helytálló indokai alapján - helybenhagyta azzal a kiegészítéssel, hogy a marasztalást meghaladóan a felperes keresetét elutasította.
Az alperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és elsődlegesen a per iratainak az illetékes bírósághoz való áttételét, valamint az új eljárás elrendelését, másodlagosan a felperes keresetének elutasítását kérte. Az eljárási jogszabálysértés tekintetében fenntartotta azt az álláspontját, hogy a székhelye szerinti munkaügyi bíróság lett volna illetékes az eljárásra telephely hiányában. Továbbá arra hivatkozott, hogy a kirendelés alatti béremelés a munkáltatóra nem terjed ki, mert arra nem a hozzájárulásával került sor. Álláspontja szerint az Mt. 83. §-ába ütközik a bíróság döntése. Azzal érvelt, hogy a társadalombiztosítási szabályok szerint az alperesnél szünetelt a felperes biztosítotti jogviszonya. Vitatta, hogy a felmentési idő felét meghaladó munkavégzés alóli felmentés időtartamára is átlagkereset jár [Kjt. 38. §, Mt. 93. § (3) bekezdés], ehelyett az Mt. 151. §-a (2) bekezdésének g) pontja szerint távolléti díj fizetését tartotta jogszerűnek. Az átlagkereset számításánál kizárólag az alperes jogelődjénél irányadó keresetet lehet csak figyelembe venni állítása szerint. Jogszabálysértést panaszolt amiatt is, hogy a másodfokú bíróság figyelmen kívül hagyta az alperes időközbeni teljesítését az elsőfokú ítélet alapján.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A per adatai szerint a felperes közalkalmazotti jogviszonya keretében a K. Á. Üdülőben végezte a munkáját a munkavégzés alóli felmentéséig, 1997. január 31-ig, tehát az alperes részéről 1997. január 1-jével bekövetkezett jogutódlást követően is. Ennélfogva a felülvizsgálati kérelem az eljárt munkaügyi bíróság illetékességét megalapozó telephely [Pp. 351. § (1) bekezdés] hiányára tévesen hivatkozott. A Legfelsőbb Bíróság MK 157. számú állásfoglalása értelmében ugyanis a felperes előbbi munkavégzési helye telephelynek minősül, hiszen az olyan munkavégzési egység, ahol bizonyos tartóssággal a munkáltató tevékenységet folytat, függetlenül attól, hogy azt telephelyként nyilvántartják-e (MK 157. számú állásfoglalás I. pont indokolásának utolsó bekezdése).
A felülvizsgálati eljárásban is irányadó perbeli tényállás szerint [Pp. 275. § (1) bekezdés] a felperes közalkalmazotti munkáltatója, az alperes jogelődje - a Kjt. 54. §-a értelmében alkalmazandó Mt. 106. §-a alapján történt kirendelés során - a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése kivételével a munkáltatói jogok gyakorlását, tehát a munkabér-megállapítás jogát is a felperest ténylegesen foglalkoztató munkáltatónak átengedte. Ebből következően a felülvizsgálati kérelem az alperes hozzájárulásának hiányát és a kirendelés idején történt béremelés figyelembevételét az átlagkereset számításánál tévesen panaszolta. A közalkalmazotti munkáltató előbbi rendelkezése - a munkáltató jog átengedése - folytán a költségvetési szerv kötelezettségvállalásával kapcsolatos felülvizsgálati érvelés sem megalapozott. Továbbá a társadalombiztosítási szabályokra, az alperesnél az illetmény kifizetése hiányára való hivatkozás sem érinti az átlagkereset-számításra vonatkozó ítéleti álláspont helytálló voltát; a felperes ugyanis az átlagkereset-számítás alapjául szolgáló időben, a kirendelés ideje alatt is a fennálló közalkalmazotti jogviszonya alapján részesült a figyelembe vett munkabérben [Mt. 152. § (1) és (4) bekezdés].
A felmentés esetén a munkavégzés alóli mentesítés időtartamára a Kjt. 38. §-a alapján a közalkalmazotti jogviszony tekintetében is alkalmazandó Mt. 93. §-ának (3) bekezdése szerint átlagkereset jár. A felülvizsgálati kérelemnek ezzel ellentétes okfejtése - amely szerint a felmentési idő fele részét meghaladó mentesítés idejére távolléti díj jár - a jogszabály téves értelmezésén alapul, ennél fogva a törvénysértésre levont következtetése is téves.
A felperes kereseti kérelmének a munkaügyi bíróság - a kifejtettek szerint - megalapozottan adott helyt, így a kereseti kérelem teljes elutasítására irányuló fellebbezéssel szemben a másodfokú bíróság a jogerős ítéletével a jogszabálynak megfelelő elsőfokú döntést a Pp. 253. §-ának (2) bekezdése alapján jogszabálysértés nélkül hagyta helyben. Az alperes az ítéleti marasztalásnak megfelelő, időközbeni teljesítésére hivatkozva törvénysértést alaptalanul panaszolt.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275/A. §-ának (1) bekezdése alapján a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.
A felperes felülvizsgálati eljárási költségét az alperes a Pp. 78. §-ának (1) bekezdése alapján köteles megfizetni. Az alperes személyes illetékmentessége folytán a felülvizsgálati eljárás illetékét az állam viseli [6/1986. (VI. 26.) IM rendelet 14. §].
(Legf. Bír. Mfv.I.10.571/1998. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.