adozona.hu
BH 1994.7.401
BH 1994.7.401
A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény egyértelműen határozta meg azokat a Munka Törvénykönyvében szereplő rendelkezéseket, amelyek a közalkalmazotti jogviszony tekintetében nem alkalmazhatók. Ehhez képest a munkaviszony megszüntetésével összefüggő nyilatkozatot (intézkedést) vagy megállapodást a nyilatkozat megtételekor, illetve a megállapodás megkötésekor hatályos jog alapján kell elbírálni [1992. évi XXXIII. tv. 86. §, 1992. évi XXII. tv. 205. § (2) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az I. rendű felperes és az alperes 1992. március 3-án az 1992. augusztus 1-jétől 1993. július 31-ig tartó határozott időre, színművész munkakörre kötött munkaszerződést. 1993. február 1 1-én az alperes írásban arról értesítette az I. rendű felperest, hogy a munkaszerződése 1993. július 31-én lejár, és a továbbiakban nem kíván vele új munkaszerződést kötni.
Az I. rendű felperes az alperes intézkedése miatt egyeztetést kezdeményezett, majd ennek eredménytelenségét követően keresetlevelet nyújt...
Az I. rendű felperes az alperes intézkedése miatt egyeztetést kezdeményezett, majd ennek eredménytelenségét követően keresetlevelet nyújtott be a munkaügyi bírósághoz. Arra hivatkozott, hogy a költségvetési szervként működő színházakban foglalkoztatott színművészekre az 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) rendelkezései az irányadóak. A Kjt. 21. §-ának (1) bekezdése alapján annak megállapítását kérte, hogy a munkaviszonya 1992. július 1-jével határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonnyá alakult át. A munkaügyi bíróság ítéletével a keresetet elutasította. Döntése indokolásának lényege szerint a felek között a jogviszony keletkezésekor hatályos jogszabály, az 1967. évi II. törvény és az 5/1965. (VII. 16.) MM rendelet lehetővé tette, illetve előírta a munkaviszony határozott időre történő létrehozását. Az 1992. július 1-jén hatályba lépett Kjt. előírta, hogy a hatálya alá tartozó jogviszonyok közalkalmazotti jogviszonnyá alakulnak át, azt azonban nem írta elő, hogy az utóbbi jogviszonyok egyúttal határozatlan időtartamúvá alakulnak át.
Az ítélet ellen az I. és a II. rendű felperes fellebbezett, és a keresetnek helytadó döntés meghozatalát kérte.
A megyei bíróság jogerős ítéletével helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét.
Megállapította, hogy a felek határozott időre szóló munkaszerződése a szerződéskötés időpontjában megfelelt az akkor hatályos, az első fokú ítéletben említett jogszabályoknak.
A felpereseknek az Kjt. 87. §-ának (1) bekezdése folytán közalkalmazotti jogviszonnyá átalakult jogviszonya a jogviszonyok tartalmát is érintő változást eredményezett. Ez a változás azonban a jogviszonynak csak azokat a tartalmi elemeit érintette, amelyekről a törvény kifejezetten rendelkezett. Ezért a törvény rendelkezésének hiányában a felperesek jogviszonya nem alakult át határozatlan időtartamúvá.
A jogerős ítélet ellen az I. rendű felperes a törvényes határidőben felülvizsgálati kérelmet nyújtott be.
Álláspontja szerint a Kjt. 21. §-ának helytálló értelmezése szerint az I. rendű felperesnek a jogviszonya csak akkor maradhatott volna határozott idejű, ha erre a jogszabály kifejezett rendelkezést tartalmazott volna. Ennek hiányában, mivel a Kjt. a 21. §-ának (1) bekezdésétől való eltérést csak kivételes esetben engedi meg, a munkaviszonya határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonnyá alakult át. Arra is hivatkozott, hogy a Kjt.-nek az előmeneteli rendszere, a kinevezésről szóló rendelkezések is azt a törvényalkotói szándékot juttatják kifejezésre, hogy az átalakulás határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonyt hoz létre. A korábbi munkaviszonynak mérlegelés nélkül kell idomulnia a Kjt. rendelkezéseihez, ebből az következik, hogy az említett átalakuláskor nem volt lehetőség a felek akaratának figyelembevételére. A kifejtettek alapján kérte az I. rendű felperes az eljárt bíróságok ítéleteinek megváltoztatását és a keresetének helyt adó döntés meghozatalát. Az alperes írásbeli ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban való fenntartására irányult.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) 1. §-a értelmében - törvény eltérő rendelkezésének hiányában - az állami és a helyi önkormányzati költségvetési szerveknél (a továbbiakban: munkáltató) foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyára terjed ki. A Kjt. 2. §-ának (3) bekezdése értelmében a közalkalmazotti jogviszonyra a Munka Törvénykönyve szabályait az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. A Kjt. 87. §-ának (1) bekezdése értelmében a Kjt. hatálybalépésével a hatálya alá tartozó munkáltatónál foglalkoztatottak munkaviszonya közalkalmazotti jogviszonnyá alakul át.
A Kjt. 86. §-a egyértelműen határozta meg azokat a Munka Törvénykönyve ötödik részében szereplő rendelkezéseket, amelyek a közalkalmazotti jogviszony tekintetében nem alkalmazhatók. E körben nem szerepel az Mt. 205. §-a, ezért az adott ügyben alkalmazni kell az Mt. 205. §-ának (2) bekezdését, amelynek értelmében "A munkaviszony megszüntetésével összefüggő nyilatkozatot (intézkedést) vagy megállapodást a nyilatkozat megtételekor, illetve a megállapodás megkötésekor hatályos jog alapján kell elbírálni."
A felek az I. rendű felperes munkaszerződésében akként rendelkeztek, hogy az határozott ideig, egy évig tart. E megállapodásukat az annak megkötésekor hatályos jogszabály, az 1967. évi II. törvény 23. §-ának (1) bekezdése alapján kötötték meg. Az 1992. évi XXII. törvény 205. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó szerződéses rendelkezést a megállapodás megkötésekor hatályos jog, tehát az 1967. évi II. törvény 28. §-a alapján kell elbírálni. Eszerint "A határozott időre létesített munkaviszony megszűnik annak az időnek az elteltével, amelyre létesítették". Emiatt az I. rendű felperes munkaviszonya a határozott idő lejártával, 1993. július 31-én, az alkalmazandó jogszabályok alapján, azoknak megfelelően szűnt meg. Mindezek alapján helytállóan hagyta helyben a megyei bíróság a munkaügyi bíróság érdemben helytálló ítéletét.
Az a tény, hogy az I. rendű felperes munkaviszonya közalkalmazotti jogviszonnyá alakult át, a már idézett rendelkezések folytán nem alakította át a jogviszony tartamát. A Kjt. kifejezett rendelkezésének hiányában tehát a határozott idejű munkaviszony ugyanolyan tartamú közalkalmazotti jogviszonnyá alakult.
Ezen nem változtat az, hogy a Kjt. 21. §-ának (1) bekezdése értelmében a közalkalmazotti jogviszony határozatlan időre történt kinevezéssel és annak elfogadásával jön létre. Az I. rendű felperes közalkalmazotti jogviszonya ugyanis nem e jogszabály alapján, hanem a Kjt. 87. §-ának (1) bekezdése folytán a munkaviszonyának a közalkalmazotti jogviszonnyá történt átalakulásával jött létre. A kifejtettek alapján a felülvizsgálati kérelemnek az előmeneteli rendszerre, a kinevezésre, továbbá a feleknek az átalakulásakor fennállott szerződési akaratára történt utalása tehát téves. Mindezekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275/A. §-ának (1) bekezdése alapján, részben kiegészített indokolással a megyei bíróság ítéletének az I. rendű felperesre vonatkozó részét hatályában fenntartotta, a jogerős ítélet egyéb részét nem érintette.
Az alperes a perköltségigényéről lemondott, ezért a Legfelsőbb Bíróságnak erről a Pp. 78. §-ának (2) bekezdése alapján nem kellett rendelkeznie.
(Legf. Bír. Mfv. I. 10 429/1993. sz.)