BH+ 2002.5.256

Nem tekinthető jogellenes fenyegetésnek, de tévedésbe ejtésnek sem, ha a munkáltató a munkavállaló által elkövetett kötelezettségszegés, vagy egyéb magatartás miatt jogszerű eljárás megindítását helyezi kilátásba [1996. évi XLIII. tv. 8. § (1) bek. a)-c) pontjai, 54. § (1) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 1987. április 1-je óta hivatásos állományú tagja az alperesnek rendőr-zászlós rendfokozatban, körzeti megbízott beosztásban. A felperes 1999. július 15-én a délelőtti órákban a városi bíróságon teljesített szolgálatot. A büntetőügyben ítélkező bíró két személy előzetes letartóztatását rendelte el, és utasította a felperest, valamint a járőr társát, hogy a letartóztatottakat szállítsák a városi rendőrkapitányság fogdájába. A szállító autó felé vezetés közben az egyik megbilincselt s...

BH+ 2002.5.256 Nem tekinthető jogellenes fenyegetésnek, de tévedésbe ejtésnek sem, ha a munkáltató a munkavállaló által elkövetett kötelezettségszegés, vagy egyéb magatartás miatt jogszerű eljárás megindítását helyezi kilátásba [1996. évi XLIII. tv. 8. § (1) bek. a)-c) pontjai, 54. § (1) bek.].
A felperes 1987. április 1-je óta hivatásos állományú tagja az alperesnek rendőr-zászlós rendfokozatban, körzeti megbízott beosztásban. A felperes 1999. július 15-én a délelőtti órákban a városi bíróságon teljesített szolgálatot. A büntetőügyben ítélkező bíró két személy előzetes letartóztatását rendelte el, és utasította a felperest, valamint a járőr társát, hogy a letartóztatottakat szállítsák a városi rendőrkapitányság fogdájába. A szállító autó felé vezetés közben az egyik megbilincselt személy szökést kísérelt meg, akire a felperes üldözés közben előzetes felszólítás után két "vétlen", majd egy célzott lövést adott le, mely utóbbi célt tévesztett és egy kiskorúnak nyolc napon túl gyógyuló sérülést okozott.
A rendkívüli esemény kivizsgálása érdekében megindult az eljárás, helyszíni szemlét tartottak, illetve a felperesnek a kapitányság vezetője részére jelentést kellett írnia. Ezt követően a kapitányság vezetőjénél több tiszt jelenlétében az események megbeszélésére került sor, amelynek során a kapitányság vezetője neheztelt a felperesre és felmerült a helyzet megoldásaként a szolgálati jogviszony közös megegyezéssel való megszüntetése. A felperes a beszélgetést követően szolgálati jegyet kért, amelyben a szolgálati jogviszonyának közös megegyezéssel való megszüntetését kérte. Az alperes a kérelem alapján a délutáni órákban további megbeszélést tartott, ahol a felperes a nyilatkozatát fenntartotta és a kapitányság vezetője az 1999. július 15-én kelt parancsában a szolgálati jogviszony közös megegyezéssel történő megszüntetéséhez hozzájárult.
A felperes július 18-án bejelentette, hogy a saját jognyilatkozatát megtámadja, mert azt egyrészt az események hatására rendkívüli lelkiállapotban, másrészt a kialakult helyzet megoldásaként a felettesei instrukciói alapján tette. Az alperes az 1999. augusztus 25-én kelt határozatával elutasította a panaszt és a szolgálati jogviszony közös megegyezéssel való megszüntetését tartalmazó parancsot helybenhagyta.
A felperes a keresetében a jognyilatkozata érvénytelenségének megállapítását és a szolgálati viszony helyreállítását kérte. A korábban előadottakon túlmenően arra hivatkozott, hogy a nyilatkozata megtételekor a fegyverhasználat minősítését illetően tévedésben volt, amelyet az alperes idézett elő, és ezen túlmenően a szolgálati jegyet csupán aláírta, azt azonban nem ő fogalmazta.
A munkaügyi bíróság az ítéletével elutasította a keresetet és a felperest perköltség megfizetésére kötelezte. A széles körben lefolytatott bizonyítás eredményeként megállapította, hogy a felperest a jognyilatkozatának megtételekor az alperes nem tévesztette meg, olyan tévedés, amelyet az alperes idézett elő, vagy fenyegetés nem állt fenn, ezért a jognyilatkozat érvényes. Szakértők bevonásával tényként állapította meg, hogy bár a felperes a rendkívüli esemény miatt feltehetően stresszes állapotban volt, az azonban őt a szándékának megfelelő akaratnyilvánításban nem akadályozta.
A felperes fellebbezése folytán eljárt megyei bíróság az ítéletével helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét. Az indokolás szerint az elsőfokú bíróság a rendelkezésre álló bizonyítékok megfelelő mérlegelésével állapította meg a tényállást és abból a jogszabályoknak mindenben megfelelő következtetést vont le. A fellebbezés kapcsán a másodfokú bíróság rámutatott arra, hogy a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 54. §-a értelmében a szolgálati jogviszonyt a felek közös megegyezéssel írásban bármikor megszüntethetik. E törvényi követelményeknek a felperes által kezdeményezett és az alperes által írásban külön is elfogadott szolgálati jogviszony megszüntetés mindenben megfelelt. Az elbírálás szempontjából közömbös, hogy a közös megegyezéssel való megszüntetést melyik fél kezdeményezte. A jognyilatkozat érvénytelenségének megállapításához szükséges törvényi tényállást a felperes a perben nem bizonyította. Önmagában a felperesnek a rendkívüli esemény miatti állapota a jognyilatkozatának érvénytelenségét nem eredményezi, és nem nyert bizonyítást az sem, hogy a jognyilatkozatot nem ő fogalmazta, csak aláírta.
A jogerős ítélet ellen előterjesztett felülvizsgálati kérelmében a felperes annak hatályon kívül helyezését, a szolgálati viszonyának helyreállítását és az alperesnek a perköltségekben való marasztalását kérte, mert az ítélet sérti a Hszt. 8. §-a (1) bekezdésének a), b), c) pontjaiban és a Pp. 206. §-ában foglaltakat. Állította, hogy a szolgálati jegyet Dr. D. J. őrnagy készítette, ezért e tekintetben a jogerős ítélet iratellenes. A kapitányságvezető a meghallgatáson azt éreztette vele, hogy a rendőri szolgálatra alkalmatlan, mert a megszökött letartóztatottat nem tudta utolérni és a fegyvert jogosulatlanul használta. Az alperes azzal tévesztette meg, hogy a szolgálati jogviszony közös megegyezéssel való megszüntetését a kialakult helyzet egyetlen megoldásaként tüntette fel.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
Az eljárt bíróságok a jogvita eldöntésénél helytállóan hivatkoztak a Hszt. 8. §-a (1) bekezdésének a)-c) pontjában foglaltakra, ami szerint a szolgálati viszonnyal kapcsolatos jognyilatkozat akkor támadható meg, ha a fél a jognyilatkozat megtételekor lényeges tényben vagy körülményben tévedett, feltéve, hogy tévedését a másik fél okozta vagy azt felismerhette, illetőleg mindkét fél lényeges tény vagy körülmény tekintetében téves feltevésben volt, vagy a nyilatkozat megtételére a felet jogellenes fenyegetéssel vették rá.
A Legfelsőbb Bíróság a tényállás megállapítása tekintetében a felperes felülvizsgálati kérelme alapján iratellenességet nem állapított meg. Dr. B. I. M. kapitányságvezető tanúvallomásával kapcsolatban a felperes személyesen a következőket adta elő; "A kapitányságvezető úr szobájában lezajlott beszélgetésnek az volt a tartalma szerinte, hogy csak az a helyes megoldás, ha én elmegyek. Mindenkinek az lenne a jó, ha én elmennék. A tanú a beszélgetés során egyetlen alkalommal sem utalt arra, hogy nekem el kellene mennem a kapitányságról. De én úgy éreztem, hogy úgy gondolja mindenki, ez lenne a helyes megoldás". A beszélgetés tartalmának szubjektív megítélése a felperes részéről az alperes megtévesztő magatartásának megállapítására nem alkalmas. Annak pedig, hogy a jogviszony közös megegyezéssel való megszüntetését ki kezdeményezte - ahogyan erre a másodfokú bíróság helytállóan rámutatott - az érdemi elbírálás szempontjából nincs jelentősége.
A felperes állításával szemben a perben két tanú egybehangzóan azt vallotta, hogy a szolgálati jegy indokolási részét a felperes fogalmazta meg, következésképpen e tekintetben vele szemben kényszer alkalmazását megállapítani nem lehetett. A Legfelsőbb Bíróság több eseti döntésében rámutatott arra, hogy nem tekinthető jogellenes fenyegetésnek, de tévedésbe ejtésnek sem, ha a munkáltató a munkavállaló által elkövetett kötelezettségszegés, vagy egyéb magatartás miatt jogszerű eljárás megindítását helyezi kilátásba. Ebből a szempontból tehát közömbös, hogy a fegyverhasználat tekintetében a kapitányságvezető kilátásba helyezett-e büntető- vagy fegyelmi eljárást, a kapitányságvezető részéről azonban a fegyverhasználat jogszerű vagy jogellenes minősítése a perben nem is nyert bizonyítást.
A kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a jogerős ítélet nem sért jogszabályt, ezért azt a Pp. 275/A. §-ának (1) bekezdésében foglaltak alapján hatályában fenntartotta és a felperest az alperes felülvizsgálati költségének megfizetésére kötelezte. (Legf. Bír. Mfv. II. 10.560/2000. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.