BH+ 2001.3.143

A munkaügyi bírság összegének mérlegelésen alapuló meghatározása (1996. évi LXXV. tv. 7. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Megyei Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség munkaügyi ellenőrzést tartott a felperes építkezési munkaterületén, melynek során több jogszabályi rendelkezés megsértését tapasztalta, ezért határozatával a felperest a feltárt szabálytalanságok megszüntetésére kötelezte. A határozat fellebbezés hiányában első fokon jogerőre emelkedett. Ezt követően a Megyei Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség a felperest 3.000.000,- Ft munkaügyi bírsággal sújtotta. Az indokolás szerint az ellenőrzés m...

BH+ 2001.3.143 A munkaügyi bírság összegének mérlegelésen alapuló meghatározása (1996. évi LXXV. tv. 7. §)
A Megyei Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség munkaügyi ellenőrzést tartott a felperes építkezési munkaterületén, melynek során több jogszabályi rendelkezés megsértését tapasztalta, ezért határozatával a felperest a feltárt szabálytalanságok megszüntetésére kötelezte. A határozat fellebbezés hiányában első fokon jogerőre emelkedett. Ezt követően a Megyei Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség a felperest 3.000.000,- Ft munkaügyi bírsággal sújtotta. Az indokolás szerint az ellenőrzés megállapította, hogy 12 dolgozó munkaszerződése aláírás hiányában érvénytelen volt, a munkaszerződésekben a munkavégzés helyét nem jelölték meg, 14 fő esetében a ledolgozott napok alapján a túlmunkáért járó rendes munkabér és 50%-os bérpótlék nem került kifizetésre és szabadidőt sem biztosított helyette, valamint 5 munkavállaló által teljesített túlmunka felső határa 4 egymást követő nap a 8 órát meghaladta. A felperes 8 munkavállaló esetén a hetenként kötelező 2 pihenőnapot sem biztosította. Bírságnövelő tényezőként értékelte: a feltárt szabálytalanságok jelentős létszámú munkavállalót és több jogszabályt sértett, illetőleg, hogy az állapot hosszabb ideje állt fenn.
A felperes fellebbezés folytán az alperes határozatával az elsőfokú határozatot megváltoztatta és 1.500.000,- Ft-ban határozta meg a bírság összegét. Kifejtette, hogy az ellenőrzés során a feltárt hiányosságokat egyetlen kivétellel a felperes nem vitatta. A kiszabott bírság összegét a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (továbbiakban: Tv.) 7. § (3) bekezdés b) pontja alapján azért mérsékelte, mert a feltárt szabálytalanságok száma nem indokolja a maximális büntetés kiszabását, illetve, hogy a munkáltató időközben a munkaszerződéseket megkötötte és ezzel a hiányosságokat részben kiküszöbölte.
Az elsőfokú bíróság ítéletével az alperes határozatát hatályon kívül helyezte, és az alperest új határozat hozatalára utasította azzal, hogy határozatának indokolása elfogadható módon nem ad magyarázatot a bírság összegének meghatározására, a mérlegelés szempontjait részletesen nem tartalmazza.
Az alperes fellebbezése folytán a másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét megváltoztatta, és a keresetet elutasította. Álláspontja szerint az alperes a Tv. 7. § (4) bekezdésében meghatározott mérlegelési szempontok szerint határozta meg a munkaügyi bírság összegét. Az itt felsorolt feltételek nem konjuktív együttes feltételek, hanem külön-külön kell vizsgálni azok meglétét. Az alperes határozatában felsorolta, hogy a felperes mely jogszabályokat sértett meg és azt is kifejtette, hogy a bírságot miért szállította le a korábban meghatározott bírság 50%-ára. Ennek alapján kellő indokát adta a kiszabott munkaügyi bírság mérséklésének is.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, melyben annak hatályon kívül helyezését és az elsőfokú bíróság ítéletének helybenhagyását indítványozta. Felülvizsgálati kérelmében több pontban vitatta az alap munkaügyi ellenőrzés megállapításait. Emellett álláspontja szerint a jogerős ítélet megsértette a Tv. 7. §-ának (4) bekezdését, amely a mérlegelés szempontjait határozza meg. Hivatkozott arra, hogy a mérleges körében fokozott súllyal kell figyelembe venni a jogellenes állapot időtartamát, az okozott hátrány nagyságát és az érintett munkavállalók számát. Erre figyelemmel nem indokolt az alperes határozatában megállapított összeg sem.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős határozat hatályában történő fenntartását indítványozta, annak helyes indokai alapján.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság elsőként rámutat arra, hogy a felülvizsgálati kérelemben az alap munkaügyi ellenőrzéssel kapcsolatban tett felperesi észrevételeket érdemben nem lehetett vizsgálni. Az alap munkaügyi ellenőrzés eredményeként hozott elsőfokú közigazgatási határozatot a felperes fellebbezéssel nem támadta, az első fokon jogerőre emelkedett. Jelen közigazgatási perben annak a határozatnak a jogszerűségét a felperes érdemben már nem vitathatja.
A jogerős ítélet helyesen hivatkozott arra, hogy a Tv. 7. § (3) bekezdése határozza meg a munkaügyi bírság minimális és maximális mértékét, míg a (4) bekezdés tartalmazza, hogy az összeg megállapításánál milyen körülményeket kell figyelembe venni.
Egységes a bírói gyakorlat abban a tekintetben, hogy a mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozat is jogszabálysértő lehet. A mérlegelési jogkörben a bíróságnak azt kell vizsgálni, hogy a hatóság a tényállást kellően feltárta-e, a vonatkozó eljárási szabályokat betartotta-e és a határozatának indokolásából a mérlegelés jogszerűsége, a mérlegelés szempontjai megállapíthatóak-e.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a jogerős ítélet helyesen értelmezte és értékelte e körben az alperesi határozatot. A határozat felsorolta a felperes által elkövetett jogszabálysértéseket, a határozatban megállapítható a jogellenes állapot időtartama és a munkavállalók száma is. Annak is indokát adta a határozat, hogy miért mérsékelte az elsőfokú közigazgatási szerv által kiszabott munkaügyi bírságot. Az alperesi határozat tehát eleget tett a mérlegelési jogkörben hozott közigazgatási határozat kötelező eljárási és tartalmi feltételeinek, ezért azt nem lehet jogszerűtlennek tekinteni.
A fentiek alapján a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275/A. § (1) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legfelsőbb Bíróság Kfv.IV.27.998/1998. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!

Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!

start
max
prémium kredit
Adózóna
365 napos előfizetés
Különszámok A különszámok
digitálisan is elérhetők!
A különszámok
digitálisan is elérhetők!
HVG Adó 2025
HVG TB 2025
HVG Munkajog 2025
Éves garantált kreditpontok
(minimum 16+16+2)

Éves garantált kreditpontok (minimum 16+16+2)

    Az Adózóna Prémium Kredit vagy Extra csomagok megrendelésével egy tetszőleges személy garantált minimum 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult a System Media Kft-nél. 2025-ös elszámolási évre szóló kreditpontok.

X
Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

    Az Adózóna Max, Prémium-Kredit és Extra csomagok tartalmazzák az Adózóna által szervezett valamennyi webináriumot, amely az előfizetés időszakában kerül meghirdetésre.

    Ízelítőként 2024 rendezvényei:

    • IFRS-változások: új standardok és módosítások
    • Adóellenőrzésről érthetően
    • Mesterségesintelligencia-szabályozás az EU-ban (AI Act)
    • eÁfa 2024: a digitális adózás új korszaka
    • Foglalkoztatás 2024-ben: munkajogi, munkavédelmi változások

    2023 rendezvényei:

    • Nemzetközi adózás és munkajog – fókuszban a külföldi kiküldetések
    • EPR-kötelezettség: új előírások gyártókra, forgalmazókra és logisztikai szolgáltatókra
    • Visszaélés-bejelentési szabályok és gyakorlati teendők
    • EPR-kötelezettség: közeledik az első bevallás
    • Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők
X
Hozzáférés az Útmutató cégvezetőknek kiadvány tartalmaihoz. Részletek >>

Hozzáférés az Útmutató cégvezetőknek kiadvány tartalmaihoz

Az Adózóna előfizetői ingyenesen jutnak hozzá az Útmutató cégvezetőknek című kiadvány tartalmaihoz. A hozzáférést befizetés után automatikusan aktiváljuk, az eddig megjelent cikkek a https://hvg.hu/360/Utmutato-cegvezetoknek oldalon érhetők el.

X
Ár (nettó + 27% Áfa)
* Az előfizetés éves díja egyösszegben fizetendő!
3 500 Ft + áfa / hó*
éves díj 41 990 Ft + áfa* (bruttó: 53 327 Ft)
4 333 Ft + áfa / hó*
éves díj 51 990 Ft + áfa* (bruttó: 66 027 Ft)
5 583 Ft + áfa / hó*
éves díj 66 990 Ft + áfa* (bruttó: 85 077 Ft)
Megrendelem Részletek

A START előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » Hozzáférés az Útmutató cégvezetőknek kiadvány tartalmaihoz.
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A MAX előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » Hozzáférés az Útmutató cégvezetőknek kiadvány tartalmaihoz.
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A PRÉMIUM KREDIT előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 2025-ös HVG Munkajog-különszám
  • » Garantált 16+16+2 kreditpont a 2025-ös kreditpontszerzési évre
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » Hozzáférés az Útmutató cégvezetőknek kiadvány tartalmaihoz.
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
14 napig ingyen Kipróbálom Kipróbálom
Kipróbálom
Ha most rendel, akciónkban az első 150 előfizető részére értékes kiadványcsomagot küldünk: Tippek könyvviteli zárlathoz, Kisokos általányadózóknak, Útmutató többes jogviszonyhoz. Az ajánlat a 2025. május 30-a és június 30-a között megrendelt, és 2025 július 8-áig befizetett megrendelésekre vonatkozik.

Kreditpont: Ha ön az Adózóna Prémium Kredit csomagra fizet elő, akkor egy tetszőleges személy további 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult. Részletek »

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább