EH 2005.1341

A csoportos létszámcsökkentés szempontjából a munkaviszonynak/közalkalmazotti jogviszonynak a határozott idő lejártával való megszűnése nem vehető figyelembe [Mt. 94/C. § (3)-(4) bek., 94/D. § (2) bek.; Kjt. 38/A. § (1)-(2) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes a keresetében a közalkalmazotti jogviszonya jogellenes megszüntetésének megállapítását és a jogellenesség jogkövetkezményének alkalmazását kérte.
A munkaügyi bíróság felperes keresetét elutasította és a megyei bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
A felperes felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő, amelyben a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a keresetének helyt adó határozat hozatalát, másodlagosan új eljárás elrendelését kérte az Mt. 90. § (2) és (4) be...

EH 2005.1341 A csoportos létszámcsökkentés szempontjából a munkaviszonynak/közalkalmazotti jogviszonynak a határozott idő lejártával való megszűnése nem vehető figyelembe [Mt. 94/C. § (3)-(4) bek., 94/D. § (2) bek.; Kjt. 38/A. § (1)-(2) bek.].
A felperes a keresetében a közalkalmazotti jogviszonya jogellenes megszüntetésének megállapítását és a jogellenesség jogkövetkezményének alkalmazását kérte.
A munkaügyi bíróság felperes keresetét elutasította és a megyei bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
A felperes felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő, amelyben a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a keresetének helyt adó határozat hozatalát, másodlagosan új eljárás elrendelését kérte az Mt. 90. § (2) és (4) bekezdésébe,
94/A-F. §-ába ütköző törvénysértésre, valamint arra hivatkozva, hogy a "felmondás indoka nem valós és nem okszerű".
A felülvizsgálati kérelem előzetes vizsgálata alapján a következők állapíthatók meg.
Az irányadó tényállás szerint az alperesnél Sz. Megyei Jogú Város Közgyűlése az 531/2003. (VI. 20.) számú határozatával 32 fős létszámcsökkentést rendelt el. Az erre az indokra alapított felmentést az alperes 2003. június 26-án kívánta átadni felperesnek, de arra azért nem került sor, mert felperes közölte, hogy a déli óráktól táppénzes állományban van. Ezt követően felperes 2004. október 3-áig keresőképtelen volt, és az alperes 2004. október 4-én adta át részére a felmentő intézkedést. A létszámcsökkentést az alperes úgy hajtotta végre, hogy 10 fő - köztük a felperes - közalkalmazotti jogviszonyát szüntette meg felmentéssel, további 22 fő jogviszonya a határozott idő lejártával szűnt meg.
A felülvizsgálati kérelemben nem vitatott előbbi tények alapján megalapozott az az ítéleti következetés, hogy a felmentés nem ütközött felmentési tilalomba [a Kjt. 38. § (1) bekezdése értelmében a közalkalmazotti jogviszony tekintetében is alkalmazandó Mt. 90. § (1) bekezdés a) pont], mert a közlés időpontjában a felperes már keresőképes volt [Mt. 90. § (4) bekezdés]. A felülvizsgálati kérelem azt tévesen sérelmezte, hogy a táppénzes állomány megszűnését követően azonnal közölték a felmentést, hiszen a hatályos szabályok szerint a felmentési tilalom a keresőképessé válással megszűnik.
A felmentés indoka a valóságnak megfelelt és okszerű volt, mivel a létszámcsökkentést elrendelő felsőbb döntés keretei között került sor a felperes jogviszonya megszüntetésére, a létszámcsökkentés végrehajtása során felmentett 10 személy egyike volt. Ezt nem érinti az a körülmény, hogy a már 2003. június 26-án meghozott munkáltatói intézkedés - a felperes oldalán felmerült akadály (betegség miatti keresőképtelenség) folytán - csak több mint egy év elteltével volt közölhető.
A peres iratok tanúsága szerint az alperes létszáma a perbeli időben 252 fő volt, így a Kjt. 38/A. § (1) bekezdés c) pontja alapján a közalkalmazottak tíz százaléka jogviszonyának megszüntetése esetén minősült volna csoportos létszámcsökkentés keretébe tartozónak felperes felmentése. Az Mt. 94/C. § (3)-(4) bekezdése illetve 94/D. § (2) bekezdése értelmében a határozott idő lejártával megszűnő jogviszonyok az előbbi tíz százaléknál nem vehetők figyelembe. A csoportos létszámcsökkentés szempontjából ugyanis a munkaviszonyt megszüntető jognyilatkozatnak a munkáltató működésével összefüggő okra alapított rendes felmondást, illetve az Mt. 88. § (2) bekezdése szerinti munkáltatói intézkedést, megállapodásnak pedig a közös megegyezést [Mt. 87. § (1) bek. a) pont] kell tekinteni. A közalkalmazotti jogviszony szempontjából rendes felmondáson felmentést, az Mt. 88. § (2) bekezdése szerinti intézkedésen pedig a Kjt. 27. § (2) bekezdésében szabályozott azonnali hatályú megszüntetést kell érteni [Kjt. 38/A. § (2) bekezdés].
Ily módon adott esetben a 10 felmentés nem minősül csoportos létszámcsökkentésnek.
Mindezekre tekintettel a felülvizsgálat törvényi feltétele - az ügy érdemére kiható jogszabálysértés [Pp. 270. § (2) bekezdés] - hiányában a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 273. § (1) bekezdése alapján elutasította.
(Legf. Bír. Mfv. E. 10.614/2005. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.