47/1998. (XI. 13.) AB határozat

Budapest Főváros XI. Kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete által a köztisztviselői törvény végrehajtásáról alkotott 4/1995. (I. 31.) ÖK számú rendelet törvényellenességének vizsgálatára benyújtott indítvány tárgyában

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendelet törvényellenességének vizsgálata iránt benyújtott indítvány alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Budapest Főváros XI. Kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete által a köztisztviselői törvény végrehajtásáról alkotott 4/1995. (I. 31.) ÖK számú rendelet 10. §-ának (2) bekezdése és 12. §-ának (3) bekezdése törvénysértő, ezért azt megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
A...

47/1998. (XI. 13.) AB határozat
Budapest Főváros XI. Kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete által a köztisztviselői törvény végrehajtásáról alkotott 4/1995. (I. 31.) ÖK számú rendelet törvényellenességének vizsgálatára benyújtott indítvány tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendelet törvényellenességének vizsgálata iránt benyújtott indítvány alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Budapest Főváros XI. Kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete által a köztisztviselői törvény végrehajtásáról alkotott 4/1995. (I. 31.) ÖK számú rendelet 10. §-ának (2) bekezdése és 12. §-ának (3) bekezdése törvénysértő, ezért azt megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
I.
A megyei közigazgatási hivatal vezetője - miután a közgyűlés a törvényességi felhívásában foglaltakkal nem értett egyet - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 99. § (2) bekezdés a) pontja alapján indítvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, amelyben a Budapest Főváros XI. Kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete által a köztisztviselői törvény végrehajtásáról alkotott 4/1995. (I. 31.) ÖK számú rendelet (a továbbiakban: Ör.) 10. § (2) bekezdése és 12. § (3) bekezdése törvényellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
Az Ör. vitatott rendelkezései a jegyzőt hatalmazzák fel a ruházati hozzájárulás és az utazási költségtérítés részletes szabályainak megállapítására.
A 10. § (2) bekezdése kimondja, hogy "a ruházati hozzájárulás részletes szabályait - a költségvetési rendeletben meghatározott keretek között - jegyzői intézkedés tartalmazza."
A 12. § (3) bekezdés pedig úgy rendelkezik, hogy "az utazási költségtérítésben részesülők körét, mértékét, feltételeit jegyzői intézkedés szabályozza".
Indítványozó álláspontja szerint az Ör.-nek ezek a rendelkezései sértik a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 4. §-ában, valamint az Ötv. 10. § (1) bekezdésének a) pontjában foglalt rendelkezéseket. A Ktv. 4. §-a rendeletalkotásra szóló felhatalmazást tartalmaz, s ezt a jogkörét a képviselő-testület az Ötv. 10. § a) pontja alapján nem ruházhatja át.
II.
Az indítvány megalapozott.
A Ktv. 4. §-a a következőképpen rendelkezik: "Az önkormányzati képviselő-testület rendeletben a képviselő-testület hivatalának a köztisztviselője számára az e törvényben foglaltakhoz képest kedvezőbb szabályokat állapíthat meg a munkavégzésre, a munka- és pihenőidőre és egyéb juttatásokra."
E felhatalmazás arra jogosítja fel az önkormányzat képviselő-testületét, hogy rendeletében a munkavégzés, a munka- és pihenőidő, valamint az egyéb juttatások körében a Ktv. szabályainál kedvezőbb szabályokat határozzon meg, ami magában foglalja a felhatalmazást arra is, hogy az önkormányzat rendeletében a Ktv.-ben nem szabályozott juttatásokat állapítson meg a polgármesteri hivatal köztisztviselői számára. A Ktv. sem a ruházati hozzájárulásnak, sem az utazási költségtérítésnek az Ör.-ben szabályozott formáját nem szabályozza. A képviselő-testület tehát a Ktv. 4. §-a alapján ilyen juttatásokat megállapíthatott rendeletében.
A képviselő-testület azonban ezeket a juttatásokat úgy szabályozta, hogy a juttatásra való jogosultság feltételeit, mértékét, eljárási rendjét nem határozta meg, ezen szabályok megalkotására a jegyzőt hatalmazta fel.
A Ktv. idézett 4. §-a az önkormányzati rendeletalkotás körébe utalja az egyéb juttatásokra vonatkozó a Ktv.-ben foglaltaknál kedvezőbb szabályok megállapítását. Ez azt jelenti, hogy a Ktv. 4. §-ában meghatározott szabályozási tárgykörökben minden olyan szabályozást igénylő kérdést, ami a Ktv. szabályaitól eltér, vagy azokat kiegészíti rendeletben kell szabályozni.
A XI. kerületi önkormányzat képviselő-testülete az Ör. vitatott szabályaiban ezt a törvényben szabályozott rendeletalkotási jogkörét ruházta át az önkormányzat jegyzőjére. A képviselő-testület szabályozási jogköre átruházására nem jogosult. Az Ötv. 10. § (1) bekezdés a) pontja a rendeletalkotási hatáskör átruházását kifejezetten megtiltja azzal, hogy a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörei között sorolja fel a rendeletalkotást.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. 10. §-ának (2) bekezdése és 12. §-ának (3) bekezdése sérti a Ktv. 4. §-ában és az Ötv. 10. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezéseket, ezért az Alkotmánybíróság megsemmisítette azokat.
Dr. Erdei Árpád s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Holló András s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
Alkotmánybírósági ügyszám: 1109/H/1997-4.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.