T/11148. számú törvényjavaslat indokolással - az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] Az állam által biztosított foglalkoztatási forma egyike az egyszerűsített foglalkoztatás, amelynek fő célja a munkaerőpiac szereplőinek támogatása; a munkavállalókat azáltal, hogy a regisztrált álláskeresők számára is jogszerű munkalehetőséget teremt, a munkáltatók számára könnyített közteherfizetést biztosít.
[2] A mezőgazdasági ágazat működőképessége fenntartása céljából az egyszerűsített foglalkoztatáson belül a mezőgazdasági idénymunka esetében szükséges annak biztosítása, hogy az ál...

T/11148. számú törvényjavaslat indokolással - az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény módosításáról
2025. évi ... törvény az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény módosításáról
[1] Az állam által biztosított foglalkoztatási forma egyike az egyszerűsített foglalkoztatás, amelynek fő célja a munkaerőpiac szereplőinek támogatása; a munkavállalókat azáltal, hogy a regisztrált álláskeresők számára is jogszerű munkalehetőséget teremt, a munkáltatók számára könnyített közteherfizetést biztosít.
[2] A mezőgazdasági ágazat működőképessége fenntartása céljából az egyszerűsített foglalkoztatáson belül a mezőgazdasági idénymunka esetében szükséges annak biztosítása, hogy az általános szabályoktól eltérően több napot dolgozhassanak a munkavállalók ebben a foglalkoztatási formában.
[3] A jogalkotó célja, hogy e törvénnyel hozzájáruljon a mezőgazdasági ágazatban az idénymunka kimagasló munkaerőigényének biztosításához, valamint - minden nemzetgazdasági ágazatot érintően - rugalmasabbá tegye az alkalmi munka alkalmazhatóságát.
[4] Mindezekre tekintettel az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
1. §
Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Efo. tv.) 1. §-a a következő (4b) bekezdéssel egészül ki:
"(4b) A (4) bekezdéstől eltérően, ha a munkavállaló mezőgazdasági idénymunkára létesít több alkalommal munkaviszonyt, akkor ezen munkaviszonyok együttes időtartama a naptári évben a százhúsz napot legfeljebb további kilencven nappal meghaladhatja."
2. §
Az Efo. tv. 2. § 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"3. alkalmi munka: a munkáltató és a munkavállaló között
a) összesen legfeljebb öt egymást követő naptári napig, és
b) egy naptári hónapon belül összesen legfeljebb tizenöt naptári napig
létesített, határozott időre szóló munkaviszony,"
3. §
Az Efo. tv. 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A személyi jövedelemadó-, szociális hozzájárulási adó- és járulékfizetési kötelezettségekre az egyszerűsített foglalkoztatás esetén
a) a mezőgazdasági idénymunka,
b) a turisztikai idénymunka, valamint
c) az alkalmi munka
eseteiben az Szja tv., a Szocho tv. és a Tbj. rendelkezéseit a 8-9. §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."
4. §
Az Efo. tv. 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Egyszerűsített foglalkoztatásban foglalkoztatott munkavállaló esetében a munkáltató által fizetendő közteher mértéke a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként
a) a 7. § (2) bekezdés a) pontja szerinti mezőgazdasági idénymunka esetén - a b) pontban meghatározott kivétellel - a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 0,75 százaléka,
b) a 7. § (2) bekezdés a) pontja szerinti mezőgazdasági idénymunkának az 1. § (4b) bekezdése szerinti százhúsz napon túli további kilencven napjára a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 1,125 százaléka,
c) a 7. § (2) bekezdés b) pontja szerinti turisztikai idénymunka esetén a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 0,75 százaléka,
d) a 7. § (2) bekezdés c) pontja szerinti alkalmi munka esetén a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 1,5 százaléka,
e) a filmipari statiszta alkalmi munkára irányuló egyszerűsített foglalkoztatása esetén a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 3 százaléka,
azzal, hogy a mértéket száz forintra kerekítve kell meghatározni."
5. §
Az Efo. tv. 10. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: "(2) A nyugellátás számítási alapja
a) a 8. § (2) bekezdés a) pontja szerinti közteher fizetése esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 2,1 százaléka,
b) a 8. § (2) bekezdés b) pontja szerinti közteher fizetése esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 3,15 százaléka,
c) a 8. § (2) bekezdés c) pontja szerinti közteher fizetése esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 2,1 százaléka,
d) a 8. § (2) bekezdés d) pontja szerinti közteher fizetése esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 4,2 százaléka,
e) a 8. § (2) bekezdés e) pontja szerinti közteher fizetése esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 8,4 százaléka,
azzal, hogy az ellátási alapot száz forintra kerekítve kell meghatározni."
6. §
Az Efo. tv. a következő 22. §-sal egészül ki:
"E törvénynek a ......szóló 2025. évi...... törvénnyel megállapított 1. § (4b) bekezdését, 2. § 3. pontját, 8. § (2) bekezdését és 10. § (2) bekezdését a 2026. január 1-jét követően keletkezett, e törvény szerinti foglalkoztatási jogviszonyok esetében kell alkalmazni."
7. §
Az Efo. tv. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
8. §
Ez a törvény 2026. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 2025. évi ... törvényhez
Egyszerűsített munkaszerződés
Általános indokolás
Az egyszerűsített foglalkoztatás szigorított szabályozása szerint a munkavállaló által egy évben ilyen formában ledolgozható munkanapok száma legfeljebb százhúsz nap lehet, de ez a megoldás a mezőgazdasági idénymunkánál aránytalan nehézséget okoz. Ezért szükségessé vált az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Efo. tv.) felülvizsgálata annak érdekében, hogy a mezőgazdasági szektor működőképessége az irányadó jogszabályi környezetben akadálymentes maradhasson. A módosítás alapján lehetőség van mezőgazdasági idénymunka esetén az évi százhúsz napon túl még kilencven napig foglalkoztatni a munkavállalót, magasabb közteher fizetése mellett. A módosítás érinti az alkalmi munka szabályozását is, azzal, hogy az azonos felek közti foglalkoztatás esetében kikerül a törvényből a kilencven napos éves megkötés.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Részletes indokolás
1. §
A mezőgazdasági idénymunka esetén a tárgyévre - munkavállalónként - irányadó 120 nap további 90 nappal meghosszabbítható, azzal, hogy a további 90 napra vonatkozóan magasabb a közteher mértéke, mint a 120 napra volt. A mezőgazdasági ágazatban azért szükséges az Efo. tv. szerinti idénymunkában teljesíthető napok számának növelése, mert a tavaszi-nyári időszak idényjellegű munkái után az őszi betakarítás vagy egyéb, ehhez az időszakhoz kötődő mezőgazdasági munka már nem lenne megoldható mezőgazdasági idénymunkás foglalkoztatásával.
2. §
A munkavállaló alkalmi munka esetén is 120 napot teljesíthet a tárgyévben azzal, hogy a módosítás alapján kikerül az Efo. tv-ből az azonos felek közti éves 90 napos megkötés. Ezzel az egyszerűsített foglalkoztatásban - alapesetben - egy tárgyévben minden formában összesen 120 nap munkavállalási lehetőség jut egy munkavállalónak, amit akár egy munkáltatónál is teljesíthet alkalmi munka esetén is.
3-5. §
A mezőgazdasági idénymunkára vonatkozó módosítása miatt szükséges külön - külön pontban rendezni a személyi jövedelemadó-, szociális hozzájárulási adó- és járulékfizetési kötelezettségekre vonatkozó szabályozás kapcsán a mezőgazdasági és turisztikai idénymunkát.
A közteherfizetés mértékére és a nyugellátás számításának alapjára vonatkozó rendelkezések módosítását is a mezőgazdasági idénymunka esetén alkalmazható további 90 nap új szabálya indokolta. Mezőgazdasági idénymunka esetén a további 90 napra számított közteher összege magasabb, mint a 90 napot megelőző 120 napra számított közteher. A magasabb összegű közteher a további 90 nap kezdő napja szerinti tárgyhónap első napján érvényes minimálbér törvényben meghatározott százaléka. A nyugellátás számításának alapja az előzőekhez igazodik.
6. §
Ezzel a rendelkezéssel a módosítás egyértelművé teszi, hogy az egyszerűsített foglalkoztatás mezőgazdasági idénymunkára, valamint az alkalmi munkára és a kapcsolódó közteherfizetésre, illetve nyugdíjszámítására vonatkozó szabályait a 2026. január 1-jét követően keletkezett, Efo. tv. szerinti foglalkoztatási jogviszonyok esetében kell alkalmazni.
7. §
A törvény melléklete, az egyszerűsített munkaszerződés - adminisztráció-csökkentő célú -módosítása alapján lehetővé válik, hogy a munkáltató rögzítse a munkaidő kezdő és befejező időpontját, ezzel a munkabér, esetleges bérpótlékok pontos elszámolása érdekében már nem kell külön nyilvántartást vezetni.
8. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.