adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a munkaügyet érintő rendelkezésekről szóló 2024. évi LVII. törvényhez - Indokolások Tára 2024/91.
Végső előterjesztői indokolás a munkaügyet érintő rendelkezésekről szóló 2024. évi LVII. törvényhez - Indokolások Tára 2024/91.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2024. évi LVII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvényjavaslat munkáshitelről szóló rendelkezésének célja olyan állami kezessé...
A törvényjavaslat munkáshitelről szóló rendelkezésének célja olyan állami kezességgel biztosított, kamattámogatott hitelkonstrukció bevezetése, amely segítséget nyújt a fiatal pályakezdő munkavállalók élet- és pályakezdéséhez.
A törvényjavaslatban szereplő, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvényt (a továbbiakban: Mvt.) érintő módosítások hozzájárulnak a munkabiztonság és a munkaegészségügy színvonalának javításához, elősegítve ezzel az átláthatóságot és az együttműködést a munkahelyi szereplők között.
A törvényjavaslatnak a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) módosítására irányuló rendelkezéseinek célja a munkajogi valamint egyes kapcsolódó szakterületeken szükségessé vált törvényi szintű módosítások átvezetése a hatályos szabályozásban.
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) módosításának célja az Mt. apasági szabadságra vonatkozó rendelkezésének módosításával összhangban a Kjt. azonos tartalmú előírásának módosítása is, mely által a közalkalmazottak esetében is irányadó lesz, hogy az apasági szabadság igénybevételére nyitva álló időtartam 2 hónapról 4 hónapra bővül.
Az Mvt.-t érintő új előírások elősegítik, hogy a munkáltatók naprakészen és átláthatóan kezeljék a munkabiztonsági és munkaegészségügyi dokumentációkat. A dokumentumok naprakész kezelése illetve azok elektronikus tárolása lehetővé teszi, hogy a munkavállalók és képviselőik is könnyebben hozzáférjenek a munkavédelmi információkhoz.
A munkabalesetek és a munkáltató fogalmának pontosabb meghatározása segíti a jogalkalmazást és megteremti a jogszabályok közötti koherenciát.
A munkavédelmi bírságok részletfizetési lehetőségének biztosítása csökkenti a pénzügyi terheket, így a vállalatok könnyebben végre tudják hajtani a hatósági döntéseket. A részletfizetés lehetősége kedvezőbb feltételeket teremt azon munkáltatók számára, akiknek a bírság egyösszegű megfizetése túlzott terhet jelentene. Ezáltal a kisebb vagy nehéz anyagi helyzetben lévő cégek is teljesíteni tudják a jogi kötelezettségeiket anélkül, hogy az súlyosan veszélyeztetné működésüket vagy likviditásukat, ezáltal a részletfizetés biztosítása növelheti a bírságok befizetésének arányát.
Kiterjesztésre kerül azon munkabiztonsági szaktevékenységek köre, melyet szakirányú munkabiztonsági szakértő is elláthat. A munkavédelmi üzembe helyezés és időszakos felülvizsgálat személyi feltételei kiegészülnek a szakirányú munkabiztonsági szakértőkkel, ezáltal bővül a munkáltatóknak a szakember kiválasztási lehetősége.
Az Mt. módosításának célja egyfelől a választáson való részvétel érdekében azon munkavállalók mentesítése - legfeljebb 2 óra időtartamra, távolléti díj megfizetése mellett - a munkavégzési kötelezettség alól, akik a választás napján munkaidő-beosztásuk miatt a szavazásban akadályoztatva lennének.
A módosítás továbbá európai uniós jogi jogharmonizációs kötelezettséget teljesít a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól szóló 2003/88/EK irányelvnek megfelelően, valamint a munkaszüneti napra elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén a munkavállalót megillető bérpótlék mértékét illető technikai módosításra irányulnak.
A fentieken túl a módosítás 2 hónapról 4 hónapra bővíti az apasági szabadság igénybevehetőségének jogvesztő határidejét egyes speciális esetekre tekintettel, mint például a koraszülöttek, az egyéb okból kórházi kezelést igénylő patológiás újszülöttek, valamint az apaság bírói úton történő elismerése. Ezzel az apasági szabadságot több édesapa tudná igénybe venni, ezáltal nagyobb körben érhetné el a célját, az apa és a gyermek kötődésének elősegítése, valamint az apa gyermek gondozásában történő aktív részvétele által.
Továbbá kimondásra kerül, hogy kizárólag akkor kell csak a felmondási idő és a végkielégítésre való jogosultság megállapításánál figyelembe venni a korábbi köztulajdonban álló munkáltatónál munkaviszonyban töltött időt, ha a munkavállaló a munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetésével összefüggésben kizárólag olyan munkabérben vagy egyéb juttatásban részesült, amely jogszabály alapján megilleti.
A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Vetv.) módosítása az egy szavazókörös település helyi választási bizottságának tagjai részére is biztosítja a szavazatszámláló bizottságok tagjait megillető kedvezményt, hiszen e településeken szavazatszámláló bizottság nem működik, annak valamennyi feladatát a helyi választási bizottság látja el. E bizottságok tagjai mind a szavazás napján, mind az azt követő napon (vasárnap és hétfőn) mentesülnek a munkavégzési kötelezettség alól.
Azon a szavazatszámláló bizottságok tagjai, amelyek az országgyűlési képviselők választásán az átjelentkezéssel és a külképviseleten leadott szavazatokat a szavazást követő 6. napon számlálják meg, e napon is mentesülnek a munkavégzési kötelezettségük alól.
A nemzetiségi választáson leadott szavazatokat a helyi választási bizottságok, valamint a területi választási bizottságok a szavazást követő 3 napon belül számolják meg. A c) pontban foglalt rendelkezés e számlálásokra is kiterjeszti a kedvezményt, csakúgy, mint a szavazatok esetleges újraszámlálására.
Az egyes felsőoktatással, szakképzéssel és felnőttképzéssel összefüggő törvények módosításáról szóló 2022. évi LIX. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő hatálybalépésére irányuló módosítás célja, hogy az NFA foglalkoztatási alaprész a jelenleg hatályos szabályozásnak megfelelően továbbra is kizárólag a foglalkoztatáspolitikai célok megvalósításához nyújtson fedezetet.
A módosítás célja továbbá a dokumentumok utólagos, visszamenőleges elkészítési vagy módosítási lehetőségének csökkentése az egzakt jogérvényesítés és felelősség elhatárolhatósága érdekében. A munkáltatóknak ezért is fontos érdeke, hogy a naprakész dokumentumok rendelkezésére álljanak. Különösen fontos ez pl. a kockázatértékelés esetén, amelyben nem csak a veszélyek azonosítása, érintettek köre szerepel, hanem a változások figyelembe vételével szükséges intézkedéseket is tartalmazza, melynek megismerése a munkáltató és a munkavállalók számára is nélkülözhetetlen.
Az, hogy a dokumentumokat a munkáltató milyen formában kapja meg a szolgáltatótól, azt saját maguk szerződésben határozhatják meg. A szabályozás biztosítja annak lehetőségét, hogy a dokumentumok tárolása a munkáltató döntése szerint papír alapon, elektronikusan vagy mindkét módon történjen (pl. távoli telephely esetén a papír alapú dokumentumok a székhelyen találhatóak, míg elektronikus úton a telephelyen is elérhetőek).
A fentiek miatt szükséges az Mvt.-ben - összhangban az Ebtv. folyamatban lévő módosításával - a "munkabaleset" fogalmának módosítása. Ezen kívül a könnyebb érthetőség és átláthatóság érdekében a hivatkozott 3. pont szétbontásra, egyértelműsítésre került.
A (3) bekezdéshez: A szakképzési rendszer átalakulása miatt a "munkáltató" fogalmának módosítása is szükségesség vált, annak érdekében, hogy a jogszabályok egymással összhangban legyenek. Ez a pont is átalakításra került az értelmezés könnyítése érdekében.
Az egyéni védőeszköz forgalmazására a 425/2016 EU rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni, ezért nem indokolt, hogy a "forgalmazás" szerepeljen az Mvt.-ben. [b) pont]
A munkabiztonsági szakértők az Mvt. alapján eddig csak a veszélyes technológia előzetes és időszakos biztonsági felülvizsgálatát végezhették el. Indokolt lehetővé tenni, hogy a veszélyes munkaeszközök munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálatát, illetve időszakos biztonsági felülvizsgálatát is elvégezhessék, tekintettel arra, hogy a képzettségük magasabb szintje alapján ezt a tevékenységet el tudják látni. [c) és d) pont]
Az Mvt. hatályos rendelkezése szerint a más munkáltatók felé nem áll fenn a tájékoztatási kötelezettség, holott ez a tájékoztatás részükre is lényeges. [e) pont]
Az Mt. 55. § (1) bekezdésének módosításával összefüggésben szükséges jogtechnikailag pontosítani az Mt. 115. § (2) bekezdés f) pontjában a munkában töltött idő esetköreit.
Az apasági szabadság igénybevételére vonatkozó időtartam - figyelemmel annak jogvesztő jellegére - kibővül négy hónapra, mivel egyes esetekben a két hónapos időtartam nem volt elegendő.
A módosítás kodifikációs-technikai szempontból pontosítja az Mt. 135. § (7) bekezdését, amellyel egyértelművé teszi, hogy kollektív szerződés rendelkezése alapján a 97. § (4) bekezdés szerint közölt munkaidő-beosztás a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legkésőbb negyvennyolc órával módosítható.
Az egyértelmű jogalkalmazás elősegítése érdekében a rendelkezés - az eddigi jogértelmezéssel összhangban -utaló szabály helyett konkrétan meghatározza munkaszüneti napra elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén a munkavállalót megillető bérpótlék mértékét, amely 100 százalék.
Az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, az országos és helyi népszavazás, valamint az európai parlamenti képviselők választásának napján azok a munkavállalók, akik számára nyolc órát meghaladó időtartamú munkavégzési kötelezettség merül fel, távolléti díj megfizetése mellett mentesülnek legfeljebb két óra időtartamra a munkavégzési kötelezettség alól.
Azon a szavazatszámláló bizottságok tagjai, amelyek az országgyűlési képviselők választásán az átjelentkezéssel és a külképviseleten leadott szavazatokat a szavazást követő 6. napon számlálják meg, e napon is mentesülnek a munkavégzési kötelezettségük alól.
A nemzetiségi választáson leadott szavazatokat a helyi választási bizottságok, valamint a területi választási bizottságok a szavazást követő 3 napon belül számolják meg. A c) pontban foglalt rendelkezés e számlálásokra is kiterjeszti a kedvezményt, csakúgy, mint a szavazatok esetleges újraszámlálására.