a) a Magyar Állam, költségvetési szerv,
b) az egyházi jogi személy."
Hatályát veszti a Díjtv.
a) 28. &..." />

T/6074. számú törvényjavaslat indokolással - egyes ingatlan-nyilvántartási, földmérési és térképészeti tárgyú törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2023. évi CXVI. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról, valamint a hiteles tulajdonilapmásolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény (a továbbiakban: Díjtv.) 30. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Teljes személyes díjmentességben részesül elektronikus dokumentumként szolgáltatott hiteles tulajdonilap-másolat lekérdezése esetén:
a) a Magyar Állam, költségvetési szerv,
b) az egyházi jogi személy."
Hatályát veszti a Díjtv.
a) 28. &...

T/6074. számú törvényjavaslat indokolással - egyes ingatlan-nyilvántartási, földmérési és térképészeti tárgyú törvények módosításáról
2023. évi CXVI. törvény egyes ingatlan-nyilvántartási, földmérési és térképészeti tárgyú törvények módosításáról
1. Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény módosítása
1. §
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról, valamint a hiteles tulajdonilapmásolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény (a továbbiakban: Díjtv.) 30. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Teljes személyes díjmentességben részesül elektronikus dokumentumként szolgáltatott hiteles tulajdonilap-másolat lekérdezése esetén:
a) a Magyar Állam, költségvetési szerv,
b) az egyházi jogi személy."
2. §
Hatályát veszti a Díjtv.
a) 28. §-a,
b) 29. § (2) bekezdése,
c) 32/A. § (1)-(4) és (6)-(9) bekezdése,
d) 32/D-32/G. §-a.
2. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény módosítása
3. §
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (a továbbiakban: 1997. évi CXLI. törvény) 70. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az (1) bekezdés szerinti rendelkezés nem vonatkozik arra az esetre, ha az adatszolgáltatást vagy lekérdezést a tulajdonos valamennyi ingatlanáról]
"c) a jegyző a hagyatéki leltár elkészítéséhez vagy a közjegyző a hagyatéki eljárás lefolytatásához, illetve az örökhagyó tulajdonában álló magyarországi ingatlan adatainak a külföldi hagyatéki eljárás céljára történő tanúsításához,"
(igényli.)
4. §
Az 1997. évi CXLI. törvény 90. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg az ingatlan-nyilvántartási eljárás igazgatási szolgáltatási díjára, az ingatlan-nyilvántartási adatok szolgáltatására, az ingatlan-nyilvántartási adatok szolgáltatásának igazgatási szolgáltatási díja mértékére, kezelésére, megfizetésének módjára, valamint az ingatlannyilvántartási adatbázishoz adatátviteli vonalon való csatlakozásra és a számítógépes hálózaton keresztül történő adatszolgáltatásra vonatkozó részletes szabályokat."
3. A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény módosítása
5. §
(1) A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Fttv.) 5. §-a a következő (5a) és (5b) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) Az ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból kizárólag hitelesített másolat szolgáltatható.
(5b) Az ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból elektronikus és papíralapú térképmásolatot az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott tartalommal kell kiadni."
(2) Az Fttv. 5. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az elektronikus térképmásolatot a földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv
a) kormányrendeletben meghatározott szervezeteknek a nemzeti távközlési hálózaton keresztül, a földmérési és térinformatikai államigazgatási szervvel megkötött adatszolgáltatási szerződés alapján,
b) az a) pont alá nem tartozó szervezeteknek tevékenységük ellátása céljából, a földmérési és térinformatikai államigazgatási szervvel megkötött adatszolgáltatási szerződés alapján, az adatlekérdezést végzők megfelelő azonosítása mellett,
c) természetes személyeknek az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben meghatározott elektronikus azonosítási szolgáltatás segítségével a személyre szabott ügyintézési felületen keresztül
biztosítja."
(3) Az Fttv. 5. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: "(8) Állami alapadatot
a) helyi térképtárban vagy adattárban tárolt állami alapadatok esetében a térképtárat vagy adattárat fenntartó ingatlanügyi hatóság,
b) ingatlan-nyilvántartási, valamint egyéb célú földmérési és térképészeti tevékenység végzéséhez szükséges állami alapadatok tekintetében az ingatlanügyi hatóságként eljáró területileg illetékes kormányhivatal,
c) az a) és b) pont alá nem tartozó állami alapadatok esetében az ingatlanügyi hatóságként eljáró földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv,
d) a honvédelemért felelős miniszter felelősségi körébe tartozó földmérési és térképészeti tevékenység végzése során előállított állami alapadatok esetében a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szerv
szolgáltat."
6. §
(1) Az Fttv. 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az ingatlanügyi hatóság, valamint a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szerv a vállalkozási tevékenységnek nem minősülő, e törvény hatálya alá tartozó állami alapfeladataik és alapmunkáik, valamint a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény 3. § 14. pont szerinti honvédelmi szervezetek (a továbbiakban: honvédelmi szervezet), és a honvédelemért felelős miniszter által az állam nevében alapított, honvédelmi szervezetnek nem minősülő többcélú szakképző intézmény honvédelmi, továbbá hatósági, szakhatósági és államigazgatási feladatainak ellátásához az állami alapadatok adatbázisaiból, valamint az ország legújabb évjárat szerinti domborzat- és felületmodell adatbázisából egymásnak díj-, költség- és térítésmentesen szolgáltatnak adatot."
(2) Az Fttv. 6. §-a a következő (1b) és (1c) bekezdéssel egészül ki:
"(1b) A földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv a 3. § (1) bekezdés f) pontja szerinti adatbázisok esetén az állami átvételi eljárás megindításáról, az eljárás megindítását követő 15 napon belül tájékoztatja a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szervet.
(1c) A honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szerv a 3. § (1) bekezdés e)-g) pontja szerinti adatbázisok esetén az állami átvételi eljárás megindításáról, az eljárás megindítását követő 15 napon belül tájékoztatja a földmérési és térinformatikai államigazgatási szervet."
(3) Az Fttv. 6. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Az e §-ban foglalt díjmentes adathozzáféréseket a földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv az adatok átadásával köteles biztosítani. A folyamatos hálózati kapcsolatot igénylő hozzáférések esetén - egyedi megállapodás alapján - a földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv jogosult az üzemeltetési költségeinek megtérítését kérni az adatszolgáltatást igénybe vevőtől."
(4) Az Fttv. 6. § (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4a) A vizsgálat és záradékolási eljárást soron kívül kell lefolytatni, ha arról törvény rendelkezik. Törvényi rendelkezés hiányában az ingatlanügyi hatóság az ügyfél kérelmére, indokolt esetben a beadvány soron kívüli elintézését engedélyezheti. Az eljárás soron kívüli ügyintézési határideje az eljárás ügyintézési határidejének fele."
(5) Az Fttv. 6. § (14) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(14) A honvédelmi szervezet és a honvédelemért felelős miniszter által az állam nevében alapított, honvédelmi szervezetnek nem minősülő többcélú szakképző intézmény
a) a honvédelmi feladatai ellátásához a 3. § (1) bekezdés e)-g) pontjában meghatározott állami alapadatok adatbázisaiból
b) a hatósági, szakhatósági és államigazgatási feladatai ellátásához
ba) a 3. § (1) bekezdés a), b), d)-g) és i) pontjában meghatározott állami alapadatok, valamint
bb) az ország legújabb évjárat szerinti domborzat- és felületmodell adatbázisából
a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szervtől - a 32. § (3) bekezdése szerinti továbbfelhasználási engedély nélkül - díjmentesen igényelhet adatot."
(6) Az Fttv. 6. § (21) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(21) A honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szerv a honvédelemért felelős miniszter felelősségi körébe tartozó, a (14) bekezdésben meghatározott adatbázisokból, valamint az (1) és (1a) bekezdés alapján átadott állami alapadatok adatbázisaiból a honvédelmi szervezet és a honvédelemért felelős miniszter által az állam nevében alapított, honvédelmi szervezetnek nem minősülő többcélú szakképző intézmény részére, honvédelmi, továbbá hatósági, szakhatósági és államigazgatási feladatai végrehajtásához, ha azok digitálisan rendelkezésre állnak és a technikai feltételek adottak, hálózaton keresztül, díjmentesen szolgáltat adatot."
7. §
Az Fttv. a következő 5/A. alcímmel egészül ki:
"5/A. Földmérési és térképészeti adatok felhasználása
6/A. §
(1) Állami alapadatok felhasználásával előállított és működtetett nyilvántartási és térinformatikai rendszerek készítéséhez, az állami alapadatok publikálásához vagy bármilyen formában történő nyilvános megjelenítéséhez, átadásához a 32. § (3) bekezdés szerinti továbbfelhasználási engedély szükséges.
(2) Állami alapadatok felhasználásával előállított és működtetett nyilvántartási és térinformatikai rendszerek tulajdonosai a nyilvántartási és térinformatikai rendszerek állami alapadat tartalmáért az e törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott adatfelhasználási díjat kötelesek fizetni.
6/B. §
(1) A (2) bekezdésben foglaltak kivételével a megjelenítés formájától függetlenül az állami alapadatok 6/A. § (1) bekezdésében meghatározott publikációjában vagy más formában történő megjelenítésében fel kell tüntetni a továbbfelhasználási engedély számát, továbbá a "Készült az állami alapadatok felhasználásával." és a "Hatósági eljárásban nem használható." szövegeket.
(2) A 3. § (1) bekezdés szerinti adatbázisok publikációja vagy más formában történő megjelenítése esetén a megjelenített példányon a térképészetért felelős miniszter tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó adatok tekintetében "Az adatforrás az ingatlanügyi hatóság archívuma." és a "Hatósági eljárásban nem használható." szövegeket, a honvédelemért felelős miniszter tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó adatok tekintetében "Az adatforrás a honvédelem térképészeti támogatásáért felelő szerv archívuma." és a "Hatósági eljárásban nem használható." szövegeket kell feltüntetni.
6/C. §
(1) Állami alapadat jogosulatlan felhasználásának minősül, ha bármely természetes személy vagy jogi személy
a) nem fizette meg a 6/A. § (2) bekezdés szerinti adatfelhasználási díjat,
b) nem fizette meg a 32. § (3) bekezdés szerinti továbbértékesítési díjat,
c) az állami alapadatokat nem az adatszolgáltatás iránti kérelemben, az adatszolgáltatási vagy továbbértékesítési szerződésben, a továbbfelhasználási engedélyben rögzített módon használja és kezeli,
d) az állami alapadatokat - erre feljogosító jogszabály, továbbfelhasználási engedély vagy továbbértékesítési szerződés hiányában - harmadik fél rendelkezésére bocsátja,
e) az állami alapadatokat nem az adatszolgáltatásra jogosult szervtől szerezte be,
f) állami alapadatokat tartalmazó térképi adatbázis adatait az engedélyezett adatfelhasználási időt túllépve használja.
(2) A földmérési és térképészeti állami alapadat-adatbázisok jogosulatlan adatfelhasználásáért az adatot felhasználó az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott mértékű bírságot köteles fizetni.
(3) A (2) bekezdés szerinti közigazgatási szabályszegés esetén figyelmeztetés szankció alkalmazásának nincs helye."
8. §
Az Fttv. 13. §-a a következő (1b) bekezdéssel egészül ki:
"(1b) Az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis tartalmazza mindazt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezhető, természetben, vagy területi mértékben meghatározott jogot és tényt, melynek az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban történő átvezetését 2024. március 25-től kezdeményezik."
9. §
Az Fttv. 19. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) Minden, az adatállománnyal rendelkezni jogosult köteles átadni - a megrendelőnek történő átadását követő tizenöt napon belül - a földmérési és térinformatikai államigazgatási szervnek a részben vagy egészében közpénzből előállított, az állami távérzékelési adatbázis adattartalmát érintő adatnak egy, az eredetivel megegyező példányát, a honvédelmi célokra készült távérzékelési adatok kivételével. A földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv köteles a NAVÜ-t és a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szervet az adatállomány kézhezvételét követő 15 napon belül a kézhezvételről értesíteni. A NAVÜ és a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szerv jogosult az adatállomány átadását kérni a tájékoztatástól számított 30 napon belül."
10. §
(1) Az Fttv. 38. § (1) bekezdése a következő l) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a kormány, hogy rendeletben)
"l) szabályozza a földmérési és térképészeti tevékenységgel kapcsolatos hatósági eljárások szabályait, valamint az ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból történő adatszolgáltatás szabályait."
(2) Az Fttv. 38. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(5) Felhatalmazást kap a honvédelemért felelős miniszter, hogy
a) az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben, az e törvény alapján a felelősségi körébe tartozó igazgatási szolgáltatási díjköteles adatszolgáltatásokért, eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékét, megfizetésének szabályait, valamint felhasználásának módját,
b) a 6. § (21) bekezdése alapján a honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szerv által a honvédelmi szervezet és a honvédelemért felelős miniszter által az állam nevében alapított, honvédelmi szervezetnek nem minősülő többcélú szakképző intézmény részére hálózaton keresztül történő adatszolgáltatás rendjét
rendeletben állapítsa meg.
(6) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben, rendeletben szabályozza az e törvény alapján a felelősségi körébe tartozó igazgatási szolgáltatási díjköteles adatszolgáltatásokért, eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékét, megfizetésének szabályait, valamint felhasználásának módját."
11. §
Az Fttv.
a) 4. § (4) bekezdésében az "Az" szövegrész helyébe az "A 3. § (1) bekezdés b)-d) és i) pontjaiban meghatározott adatbázisok esetében, az" szöveg, a "hatóság" szövegrész helyébe a "hatóságként eljáró kormányhivatal" szöveg,
b) 5. § (6c) bekezdésében a "kiadást megelőző napig" szövegrész helyébe a "kiadás időpontjában" szöveg,
c) 6. § (3) bekezdés c) pontjában a "minősítési" szövegrész helyébe a "minősítés kiadása iránti" szöveg,
d) 14. § (1) bekezdésében az "adatbázisokat kezelő szervek" szövegrész helyébe az "ingatlanügyi hatóságok" szöveg,
e) 28. § (8) bekezdés b) és g) pontjában az "a minősítés" szövegrész helyébe az "az ingatlanrendező földmérő minősítés" szöveg,
f) 28. § (8a) bekezdésében a "saját" szövegrész helyébe az "a földügyi szakigazgatás hivatalos" szöveg
lép.
12. §
Hatályát veszti az Fttv.
a) 1. § 10. pontja,
b) 5. § (6a) bekezdésében az "Az ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból elektronikus és papír alapú térképmásolatot a miniszter által rendeletben meghatározott tartalommal kell kiadni." szövegrész,
c) 5. § (6d) bekezdése,
d) 6. § (3) bekezdés e) pontja,
e) 6. § (4) bekezdése,
f) 6. § (5) és (9) bekezdése,
g) 6. § (8), (8a) és (10) bekezdésében a "- hitelesítés nélkül -" szövegrész,
h) 28. § (8c) és (11) bekezdése,
i) 28. § (12) bekezdésében az "és (11)" szövegrész.
13. §
Nem lép hatályba az Fttv.
a) 11. § (1) bekezdés m)-o) pontja,
b) 13. § (2) bekezdése, valamint
c) 15. § (1) bekezdése.
4. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény módosítása
14. §
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (a továbbiakban: Inytv.) 48. §-a a következő szöveggel lép hatályba:
"48. §
(1) Az ingatlanra vonatkozó jogok, tények bejegyzése iránti eljárást az ingatlanügyi hatóság felfüggeszti,
a) ha a kérelem, bírósági elrendelés vagy hatósági felhívás beérkezését megelőzően tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jogot jegyeztek be a tulajdoni lapra, a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem elbírálásáig, de legfeljebb a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog bejegyzése iránti kérelem ingatlanügyi hatósági benyújtásától számított hat hónapos határidő elteltéig,
b) a felmérési, térképezési vagy területszámítási hiba kijavítására irányuló eljárás megindítása tényének bejegyzésétől a kijavítás tárgyában hozott döntésben foglaltak ingatlan-nyilvántartási bejegyzéséig.
(2) Az ingatlanügyi hatóság a közös tulajdonban álló ingatlanok esetében felfüggeszti a tulajdonostársak egy részével kötött kisajátítást pótló adásvételi vagy csereszerződés alapján történő tulajdonjog bejegyzésére irányuló eljárást, míg az ingatlan valamennyi tulajdonostársának vonatkozásában kisajátítást pótló adásvételi vagy csereszerződés, a kisajátításról szóló végleges határozat vagy a kisajátítási eljárás más módon történő végleges lezárásáról szóló döntés benyújtásra nem kerül. E törvény alkalmazásában kisajátítást pótló adásvételi vagy csereszerződésnek az a szerződés minősül, amelyhez mellékletként benyújtásra került a szerződő felek által aláírt - a kisajátításról szóló jogszabályok szerinti - kisajátítási terv is.
(3) Az ingatlanügyi hatóság az ingatlanra vonatkozó jogok, tények bejegyzése iránti eljárást -legfeljebb hat hónapra - akkor is felfüggeszti,
a) ha a bejegyzés alapjául szolgáló okirat valódiságát, jogszerűségét az aláíró felek, illetve a hitelesítő vagy ellenjegyző személyek valamelyike vitatja,
b) ha a bejegyezni kért jog, tény jogosultjának személye tekintetében a felek között jogvita alakul ki,
c) ha a kérelem érdemi elbírálása a gyámhatóság hatáskörébe tartozó kérdés előzetes elbírálásától függ, vagy
d) ha a kérelem érdemi elbírálása külföldi jogi vagy természetes személy mező- és erdőgazdasági hasznosítású földnek nem minősülő ingatlanszerzésének előzetes engedélyezésétől függ.
(4) A (3) bekezdés a) és b) pontja szerinti esetben, ha az eljárás felfüggesztése iránti kérelmet benyújtó ügyfél a hiánypótlási felhívásban meghatározott határidő alatt a bejegyzés alapjául szolgáló okirat érvénytelensége vagy hatálytalansága iránti per megindítását nem igazolja, az ingatlanügyi hatóság az eljárást az általános szabályok szerint folytatja le.
(5) A (3) bekezdés c) és d) pontja szerinti esetben az ingatlanügyi hatóság az eljárást megszünteti, ha a szükséges előzetes eljárás megindítását hiánypótlási felhívás ellenére nem igazolják.
(6) A bejegyzés alapjául szolgáló okiratban félként szereplő érdekelteknek az eljárás folytatása iránti együttes kérelmét közokiratban, illetve ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos által ellenjegyzett magánokiratban kell benyújtania."
15. §
Az Inytv. 68. §-a és 69. §-a a következő szöveggel lép hatályba:
"68. §
(1) A bíróság hivatalból, a keresetlevél alperesnek történő kézbesítésével egyidejűleg, előzetesen végrehajtható végzéssel elrendeli
a) a törlési és kiigazítási,
b) az ingatlan tulajdonjoga iránti,
c) az ingatlanon fennálló közös tulajdon megszüntetése iránti,
d) az ingatlanra vonatkozó házassági vagyonjogi,
e) a jelzálogjoggal biztosított követelés vagy az önálló zálogjog - ideértve az átalakításos önálló zálogjogot is - alapján fennálló kielégítési jog érvényesítésére irányuló,
f) az ingatlan határvonalával és területével kapcsolatos kiigazítási, valamint
g) az ingatlan művelési ágával és minőségi osztályával kapcsolatos kiigazítási
per megindítása tényének bejegyzését az ingatlan-nyilvántartásba.
(2) A büntetőeljárásról szóló törvény alapján a bíróságnak megküldött polgári jogi igény esetén, ha az (1) bekezdés a) vagy b) pontjában foglalt feltételek fennállnak, a bíróság az (1) bekezdés szerinti végzést szintén hivatalból hozza meg.
(3) A bejegyzéssel vagy az alapjául szolgáló okirattal kapcsolatban elkövetett bűncselekmény miatt indult büntetőeljárásban a bíróság hivatalból, előzetesen végrehajtható végzésével elrendeli a büntetőeljárás megindítása tényének bejegyzését az ingatlan-nyilvántartásba.
(4) A nem ingatlan-nyilvántartási döntés felülvizsgálata iránt indult közigazgatási perben eljáró bíróság az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogot, tényt vagy adatot érintő perben hivatalból, előzetesen végrehajtható végzésével elrendeli az ingatlant érintő közigazgatási per megindítása tényének bejegyzését az ingatlan-nyilvántartásba.
(5) A perbejegyzés alapjául szolgáló végzés ellen külön fellebbezésnek van helye.
(6) A perbejegyzés alapjául szolgáló végzés hatályon kívül helyezéséről szóló jogerős végzést a bíróság haladéktalanul, de legfeljebb nyolc napon belül megküldi az ingatlanügyi hatóságnak a bejegyzés törlése céljából.
(7) A bejegyzett perben hozott határozaton alapuló változás bejegyzésével egyidejűleg a bíróság elrendeli a perbejegyzés törlését.
(8) A bíróság akkor is elrendeli a perbejegyzés törlését, ha jogerős határozattal az eljárást megszüntette vagy a keresetet elutasította, illetve felmentő ítéletet hozott.
(9) A perbejegyzés törlését követően a függő hatállyal bejegyzett jogok vonatkozásában az ingatlanügyi hatóság dönt a függő hatállyal bejegyzett jog vagy a függő hatály törléséről.
69. §
(1) Polgári perben a felperes kérelmére, a jogainak megóvása érdekében, ha a polgári perrendtartásról szóló törvény szerinti ideiglenes intézkedés elrendelésének valamely feltétele fennáll, a bíróság - a perbejegyzés elrendelésével egyidejűleg - előzetesen végrehajtható végzéssel elrendeli, hogy a perbejegyzés teljesítését követően érkezett beadványok intézésére irányuló eljárását az ingatlanügyi hatóság a perbejegyzés alapjául szolgáló per jogerős befejezéséig függessze fel. A bíróság a kérelemmel összefüggésben az ideiglenes intézkedésre vonatkozó szabályok szerint jár el.
(2) Büntetőeljárásban a perbejegyzést követően érkezett beadványok intézésére irányuló ingatlannyilvántartási eljárások felfüggesztését az eljárás jogerős befejeződéséig az ügyész, a magánvádló, a pótmagánvádló vagy a sértett jogosult kezdeményezni. A bíróság az (1) bekezdésben meghatározottak szerint jár el.
(3) Ha az ingatlanügyi hatóság a 48. § (3) bekezdés a) vagy b) pontja szerint az eljárását felfüggesztette, a bíróság az (1) bekezdés szerinti végzésében a felfüggesztés időtartamát a per jogerős befejezéséig meghosszabbíthatja.
(4) A felperes azonnali jogvédelem iránti kérelmére a bíróság ideiglenes intézkedésként elrendelheti az ingatlant érintő közigazgatási per megindítása tényének bejegyzését követően érkezett beadványok intézésének felfüggesztését
a) a fennálló állapot megváltozásának megakadályozása érdekében, ha az eredeti állapot utóbb helyreállíthatatlan lenne,
b) a kérelmező későbbi joggyakorlása meghiúsulásának megakadályozása érdekében,
c) a kérelmezőt közvetlenül fenyegető hátrány bekövetkezésének elhárítása érdekében, vagy
d) egyéb, különös méltánylást érdemlő okból.
(5) Az (1)-(4) bekezdés szerinti ingatlan-nyilvántartási eljárások felfüggesztésének tényét az ingatlanügyi hatóság bejegyzi a tulajdoni lapra.
(6) A bíróság (1)-(4) bekezdés szerinti határozata ellen külön fellebbezésnek van helye. A fellebbezésről a másodfokon eljáró bíróság haladéktalanul, de legfeljebb nyolc napon belül dönt.
(7) A bíróság fellebbezhető végzésben a per vagy a büntetőeljárás jogerős befejezését megelőzően is rendelkezhet a felfüggesztett ingatlan-nyilvántartási eljárások folytatásának elrendeléséről, ha megítélése szerint a felfüggesztés fenntartása már nem indokolt. A felfüggesztés megszüntetését polgári és közigazgatási perben a felek, büntetőeljárásban a (2) bekezdésben meghatározott személyek kezdeményezhetik.
(8) A per félbeszakadása esetén a felfüggesztett ingatlan-nyilvántartási eljárások felfüggesztését a bíróság megszünteti."
16. §
Az Inytv. 73. § (5) bekezdés c) pontja a következő szöveggel lép hatályba:
[A (4) bekezdés nem vonatkozik arra az esetre, ha az adatszolgáltatást vagy lekérdezést a tulajdonos valamennyi ingatlanáról]
"c) a jegyző a hagyatéki leltár elkészítéséhez vagy a közjegyző a hagyatéki eljárás lefolytatásához, illetve az örökhagyó tulajdonában álló magyarországi ingatlan adatainak a külföldi hagyatéki eljárás céljára történő tanúsításához,"
[kéri.]
17. §
Az Inytv. 90. § (5) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(5) Tárgyánál fogva díjmentes az elektronikus szemle és teljes tulajdonilap-másolat lekérdezése, ha azt
1. közigazgatási hatósági eljáráshoz kérik,
2. hagyatéki eljárás lefolytatásához kérik,
3. közérdekű bejelentés, javaslat és panasz elbírálására irányuló eljáráshoz kérik,
4. a nyomozó és a szabálysértési hatóság, továbbá a szabálysértési elzárással is büntethető szabálysértések esetében az előkészítő eljárást lefolytató szerv, a rendőrségről szóló törvényben meghatározott terrorizmust elhárító szerv vagy a nemzetbiztonsági szolgálatok feladataik ellátása érdekében kérik,
5. a helyi önkormányzatok vagy társulásaik közszolgáltatásait érintő beruházások megvalósítása érdekében benyújtandó közösségi, illetve nemzeti forrásból nyújtott támogatással megvalósuló pályázatok dokumentációjának elkészítéséhez kérik,
6. a vízügyi igazgatási szerv törvényben meghatározott közfeladatainak teljesítése céljából kéri,
7. a vízügyi hatóság és a vízvédelmi hatóság a vízgazdálkodási és vízvédelmi hatósági eljárással összefüggő feladatai ellátásához, valamint a hivatásos katasztrófavédelmi szerv az integrált hatósági ügyviteli rendszerhez kapcsolódó feladatai ellátása érdekében kéri,
8. az ügyfél öntözési beruházáshoz kapcsolódóan kéri,
9. az ügyfél a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásáról és a földnek minősülő ingatlanok jogosultjai adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezéséről szóló törvényben meghatározott, osztatlan közös tulajdon megszüntetésére irányuló eljáráshoz kéri,
10. a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló törvényben meghatározott állami alapmunkák végzéséhez kérik,
11. lakás építéséhez, vásárlásához vagy bővítéséhez igénybe vehető vissza nem térítendő állami támogatás igényléséhez az igénylő megbízásából tárgyévben ugyanazon ingatlan tulajdonilapmásolatára vonatkozóan egy alkalommal a hitelintézetek kérik."
18. §
Az Inytv. 43. §-a az "okirat hiteles" szövegrész helyett az "okirat elektronikus hiteles" szöveggel lép hatályba.
19. §
Nem lép hatályba az Inytv.
a) 100-101. §-a,
b) 103. §-a, valamint
c) 106. § (3) bekezdés a) és b) pontja.
5. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről, valamint egyes, az ingatlan-nyilvántartással, területrendezéssel, településrendezéssel kapcsolatos és kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi CXLVI. törvény módosítása
20. §
Nem lép hatályba az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről, valamint egyes, az ingatlan-nyilvántartással, területrendezéssel, településrendezéssel kapcsolatos és kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi CXLVI. törvény 124. § (6) és (9) bekezdése.
6. Egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról szóló 2023. évi LXI. törvény módosítása
21. §
Nem lép hatályba az egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról szóló 2023. évi LXI. törvény
a) 32. §-a,
b) 34. § k) és l) pontja.
7. Záró rendelkezések
22. §
(1) Ez a törvény - a (2)-(4) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 2. §, a 4. §, a 7. §, a 10. § és a 12. § d)-f) pontja 2024. január 1-jén lép hatályba.
(3) Az 5. §, a 6. §, a 8. §, a 9. §, a 11. § és a 12. § a)-c), g) és h) pontja 2024. március 25-én lép hatályba.
(4) A 13. § és a 4-6. alcím 2024. október 1-jén lép hatályba.
Általános indokolás
A törvényjavaslat célja, hogy az "E-ingatlan-nyilvántartás" című projekttel (a továbbiakban: E-Ing) összefüggésben - amely projekt átfogó célja a magyar gazdaság versenyképességének növelése azzal, hogy csökkentésre kerüljön a földügyi eljárások átfutási ideje, költségszintje, és a kapcsolódó közigazgatási adminisztratív terhek mértéke - indítványozza egyes ingatlan-nyilvántartási és térképészeti tárgyú törvények módosítását.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Részletes indokolás
1-2. §
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény (a továbbiakban: Díjtv.) módosításának célja, hogy pontosítsa a Díjtv. személyes díjmentességre vonatkozó rendelkezését tulajdonilap-másolat szolgáltatása esetén, továbbá, hogy hatályon kívül helyezze a Díjtv.-nek a tulajdonilap-másolat szolgáltatása esetén fizetendő, valamint az ingatlan-nyilvántartási eljárásért fizetendő díjak mértékét megállapító rendelkezéseit.
3. §, 16. §
Egyre nagyobb számban fordulnak elő esetek, amikor olyan örökhagyó után maradt belföldi ingatlan, akinek szokásos tartózkodási helye az Európai Unió valamely más tagállamában volt halálakor. Az öröklési ügyekre irányadó joghatóságról, az alkalmazandó jogról, az öröklési ügyekben hozott határozatok elismeréséről és végrehajtásáról, valamint az öröklési ügyekben kiállított közokiratok elfogadásáról és végrehajtásáról, valamint az európai öröklési bizonyítvány bevezetéséről szóló, 2012. július 4-i 650/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelettel évekkel ezelőtt egységesített új joghatósági szabályok értelmében ilyen esetekben az örökhagyó szokásos tartózkodási helye szerinti tagállamnak van joghatósága öröklési eljárások lefolytatására a teljes hagyatékra kiterjedően, beleértve a magyarországi ingatlan hagyatékot is. A külföldi öröklési eljárást lefolytató közjegyzőnek, hagyatéki bíróságnak (vagy a külföldön kirendelt hagyatéki gondnoknak) ilyen esetekben vizsgálnia kell az örökhagyó után maradt magyarországi ingatlan meglétét és hagyatékhoz tartozását; az öröklésben érdekeltek azonban némely esetben nem tudják megjelölni az örökhagyó után maradt magyarországi ingatlan fekvését és azonosító adatait. A javaslat erre figyelemmel a külföldön induló hagyatéki eljárás céljára is lehetővé teszi azt, hogy a közjegyző az örökhagyó természetes személyazonosító adatai alapján végezzen lekérdezést (más tagállami közjegyző, hagyatéki bíróság vagy a külföldi eljárásban kirendelt hagyatéki gondnok kérelmére), és amennyiben azt állapítja meg, hogy az örökhagyó után maradt belföldi ingatlan, a tulajdoni lap tartalmát a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény 146. §-ában meghatározott módon tanúsíthatja. Lényeges belföldi jogi érdek fűződik ugyanis ahhoz, hogy az örökhagyó hagyatékához tartozó belföldi ingatlan ne maradjon ismeretlenül a más tagállamban lefolytatásra kerülő öröklési eljárásban sem, így az annak eredményeként kiállításra kerülő európai öröklési bizonyítvány alapján az örökösök tulajdonjoga bejegyzésre kerüljön a hazai ingatlannyilvántartásba.
4. §
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény módosításának célja felhatalmazás biztosítása az ingatlan-nyilvántartásért felelős miniszter számára, hogy az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben az ingatlan-nyilvántartási eljárás igazgatási szolgáltatási díját rendeletben állapíthassa meg.
5. §
A jogszabály-módosítás célja a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Fttv.) egyes elektronikus és egyéb adatszolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseinek pontosítása.
6. §
A jogszabály-módosítás célja az Fttv. soron kívüli eljárásra vonatkozó rendelkezéseinek pontosítása az elektronikus ügyintézésre történő átállás okán.
További célként fogalmazható meg annak egyértelműsítése, hogy az ingyenes adatszolgáltatások csak abban az esetben valósíthatók meg hálózati kapcsolat útján, ha arra a technikai feltételek adottak, mivel a fogadó fél esetenként nem tudja kialakítani az adatok átvételéhez szükséges interfészeket. A folyamatos hálózati kapcsolat üzemeltetése a földmérési és térinformatikai szerv számára költségekkel jár, melyre forrás nincs biztosítva, ezért a módosítás értelmében a jövőben - egyedi megállapodás alapján - a földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv jogosult az üzemeltetési költségeinek megtérítését kérni az adatszolgáltatást igénybe vevőtől.
Az Fttv. 6. § (14) és (21) bekezdésének módosítása azért szükséges, mert az ott megjelölt feladatok ellátásához nem csak a honvédelmi miniszter felelősségi körébe tartozó adatbázisokból szükséges az adatátadás.
7. §, 9. §
Az állami alapadatok felhasználásával kapcsolatos rendelkezéseket a földmérési és térképészeti állami alapadatok kezeléséről, szolgáltatásáról és egyes igazgatási szolgáltatási díjakról szóló 63/1999. (VII. 21.) FVM-HM-PM együttes rendelet tartalmazza, mely rendelet 2024. március 25-én hatályát veszti. Az adatok felhasználására vonatkozó rendelkezések törvényi szintet igényelnek, ezért ezt követően az Fttv.-ben szükséges szabályozni.
A módosítást a honvédelmi térképészeti feladatok ellátásának 2012 óta megváltozott rendje, illetve az új honvédelmi törvényből eredő eltérő fogalomhasználat indokolja.
8. §
Korábban felmerült igények és az ingatlan-nyilvántartás ez irányú egységességének megteremtése okán szükséges az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezhető és természetben vagy területi mértékben meghatározott jogok és tények állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban történő megjelenítése. A térképi megjelenítésre az E-Ing rendszer biztosít lehetőséget.
10. §
Felhatalmazó rendelkezés az egyes földmérési és térképészeti hatósági eljárások szabályainak és a térképmásolat tartalmának megállapítására.
11. §
Szövegpontosító rendelkezések az Fttv.-vel összefüggésben.
12. §
Hatályba nem lépésről szóló rendelkezés.
13. §
Hatályba nem lépésről szóló rendelkezés.
14-15. §, 19. §
Eltérő szöveggel történő hatálybalépésről szóló rendelkezések, valamint hatályba nem lépésről szóló rendelkezések az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvénnyel (a továbbiakban: Inytv.) összefüggésben szükséges szövegpontosítások elvégzése érdekében.
17. §
E szakasz szabályozza a tárgyánál fogva díjmentes elektronikus szemle és teljes tulajdonilapmásolat lekérdezéseket. A módosítás célja annak biztosítása, hogy a terrorizmust elhárító szerv díjmentesen igényelhessen elektronikus tulajdonilap-másolatot.
18. §
Mivel az ingatlan-nyilvántartási eljárásban az iratokat elektronikus vagy elektronikussá alakított formában kell majd benyújtani az Inytv. 35. §-ának (3) bekezdése alapján, indokolt az Inytv. 43. §-ában is a közjegyzői okirat elektronikus hiteles kiadmányára utalni.
20. §
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről, valamint egyes, az ingatlan-nyilvántartással, területrendezéssel, településrendezéssel kapcsolatos és kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi CXLVI. törvény egyes rendelkezéseinek hatályba nem lépéséről szóló rendelkezések az Inytv. módosításával összefüggésben a szabályozási koherencia biztosítása érdekében.
21. §
Hatályba nem lépésről szóló rendelkezés.
22. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.