adozona.hu
T/14119. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek az álláskeresők nyilvántartásában szereplő, munkaképtelenné vált személyek védelmében szükséges módosításáról
T/14119. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek az álláskeresők nyilvántartásában szereplő, munkaképtelenné vált személyek védelmében szükséges módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 54. §-a a következő (14c) bekezdéssel egészül ki:
"(14c) A 54. § (9) bekezdés d) pontjában meghatározott aktív munkahelykeresőnek az a személy tekinthető, aki 30 napon belül képes és kész munkába állni az állami foglalkoztatási szerv által felajánlott megfelelő munkahelyen, vagy az önmaga által talált olyan munkahelyen, ahol a heti munkaidő eléri a legalább 16 órát."
A szociális igazgatásró...
"(14c) A 54. § (9) bekezdés d) pontjában meghatározott aktív munkahelykeresőnek az a személy tekinthető, aki 30 napon belül képes és kész munkába állni az állami foglalkoztatási szerv által felajánlott megfelelő munkahelyen, vagy az önmaga által talált olyan munkahelyen, ahol a heti munkaidő eléri a legalább 16 órát."
[(1) Az aktív korúak ellátása a hátrányos munkaerő-piaci helyzetű aktív korú személyek és családjuk részére nyújtott ellátás. A járási hivatal aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg annak az aktív korú személynek,]
"a) aki munkaképességét legalább 67%-ban elvesztette, aki legalább 40%-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján nem haladja meg az 40%-os mértéket, vagy"
[feltéve, hogy saját maga és családjának megélhetése más módon nem biztosított, és keresőtevékenységet nem folytat.]
"(2b) A (9) bekezdés b) pontja alkalmazása során az eset egyéb körülményeitől függetlenül nem állapítható meg a nyilvántartásból való törlésnek a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek való felróhatósága akkor, ha e személy egészségügyi állapota miatt nem volt az állami foglalkoztatási szerv által felajánlott megfelelő munkahelyen foglalkoztatható."
Ha csak a számokat nézzük, ez a folyamat minden valószínűség szerint meg is indult. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint 2015 és 2016 decembere között jócskán lecsökkent a segélyben részesülő álláskeresők száma: 114 ezerről 85 ezerre. És nem a közmunka szívta fel ezeket az embereket, a közmunkások száma ugyanis szintén csökkent a BM adatai szerint 230 ezerről 210 ezerre. Az, hogy a korábbi segélyezett emberek el tudtak volna helyezkedni, nem valószínű, hiszen ezt megelőzően még a közmunkaprogramba se tudták őket bevonni.
Több olyan esetről tudunk, ahol az álláskeresőt törlik a nyilvántartásból, majd a foglalkoztatást helyettesítő támogatástól is megfosztják. A munkaügyi hivatal arra hivatkozott, hogy nem aktív álláskereső, nem "képes és kész" rövid időn belül munkába állni, a járási hivatal pedig azért vonta meg a segélyt, mert az illetőt a munkaügyi hivatal "neki felróható okból" törölte a nyilvántartásból. Ez az eddigi gyakorlat alapvető és méltánytalan fordulatát jelenti.
Az LMP szerint nem ér semmit a teljes foglalkoztatottság akkor, ha az csak a statisztika világában létezik, és úgy érik el, hogy egyszerűen "eltüntetik" az embereket a rendszerből. Elfogadhatatlan az az embertelen gyakorlat, hogy egészségkárosodott embereket hagynak az út szélén, egyetlen jövedelemforrásuktól fosztva meg őket. Holott éppen azért kaptak segélyt, mert munkára alkalmatlanok voltak. Mi ezért törvényjavaslatot nyújtunk be, hogy a törvény egyértelműen fogalmazzon, és ne a kormány aktuális politikai érdekei szerint értelmezzék a szabályokat.
Jelen törvényjavaslat két ponton módosítaná a törvényt: egyrészt nem vonható meg a segélyt attól, akit azért törölnek a nyilvántartásból, mert egészségügyi állapota miatt nem foglalkoztatható, és ezt orvosi szakvélemény támasztja alá. A másik módosítás lejjebb szállítaná az egészségkárosodási támogatásra való jogosultság küszöbét. Mivel sokaknak az egészségkárosodása nem éri el az 50 százalékot, de 40 százalék fölötti egészségkárosodással már nem tudnak dolgozni, igényelhessék a támogatást. Ezek a módosítások garanciát jelentenének arra, hogy senki sem kerülhet ki a rendszerből, ha támogatásra szorul, mert munkaképtelen.