A Kjt. 57. § (3..." />

T/12728. számú törvényjavaslat indokolással - A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény és egyéb törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2016. évi CLXVII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 57. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A bölcsődékben, mini bölcsődékben jogszabályban meghatározott pedagógus-munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottakat évi huszonöt munkanap pótszabadság illeti meg. A pótszabadságból legfeljebb tizenöt munkanapot vehet igénybe a munkáltató nevelő, nevelő-oktató, illetve a neveléssel-oktatással összefüggő feladatok ellátására."
A Kjt. 57. § (3...

T/12728. számú törvényjavaslat indokolással - A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény és egyéb törvények módosításáról
2016. évi CLXVII. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény és egyéb törvények módosításáról
1. A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosítása
1. §
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 57. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A bölcsődékben, mini bölcsődékben jogszabályban meghatározott pedagógus-munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottakat évi huszonöt munkanap pótszabadság illeti meg. A pótszabadságból legfeljebb tizenöt munkanapot vehet igénybe a munkáltató nevelő, nevelő-oktató, illetve a neveléssel-oktatással összefüggő feladatok ellátására."
2. §
A Kjt. 57. § (3) bekezdésében a "bölcsődékben" szövegrész helyébe a "bölcsődékben, mini bölcsődékben" szöveg lép.
2. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosítása
3. §
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 43. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A bölcsődei felvétel során előnyben kell részesíteni
a) - ha a gyermek szülője, más törvényes képviselője igazolja, hogy munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll -
aa) a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermeket,
ab) a három vagy több gyermeket nevelő családban élő gyermeket, és
b) a védelembe vett gyermeket."
4. §
(1) A Gyvt. 62/C. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az örökbefogadás utánkövetésére kötelező utánkövetés keretében első alkalommal az örökbefogadás engedélyezésének jogerőre emelkedését követően hat hónap múlva, azt követően pedig - a rokoni, házastársi örökbefogadás kivételével - az örökbefogadás engedélyezésének jogerőre emelkedését követően másfél év múlva kerül sor."
(2) A Gyvt. 62/C. §-a a következő (3a) és (3b) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) A területi gyermekvédelmi szakszolgálat az örökbe fogadó szülő kérelmére a kötelező utánkövetés időtartama alatt a (3) bekezdésben meghatározott alkalmakon kívül is bármikor biztosítja az utánkövetést.
(3b) Önkéntes utánkövetés keretében a területi gyermekvédelmi szakszolgálat az örökbe fogadó szülő kérelmére utánkövetést biztosít a kötelező utánkövetés időtartamának letelte után három és fél évig."
5. §
A Gyvt. 80/A. § (4) bekezdés b) pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A gyámhatóság a nevelésbe vétel fenntartásának szükségességét soron kívül felülvizsgálja hivatalból, ha)
"ba) a gyermek szüleinek a szülői felügyeleti jogát a bíróság megszüntette, a szülők elhaláloztak vagy a korábbi örökbefogadást felbontották."
6. §
A Gyvt. 148. §-a a következő (10b) bekezdéssel egészül ki:
"(10b) Bölcsődei ellátás biztosítása esetén a térítési díj fizetésére köteles szülő, más törvényes képviselő a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 4. § a) pont 1. és 3. alpontja szerinti foglalkoztatója részben vagy egészben átvállalhatja a térítési díj megfizetését."
7. §
A Gyvt. 150. § (6) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(Bölcsőde esetében)
"e) a védelembe vett gyermek"
(gondozását térítésmentesen kell biztosítani.)
8. §
A Gyvt. a következő 179. §-sal egészül ki:
"179. § A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény és egyéb törvények módosításáról szóló 2016. évi ... törvénnyel megállapított 43. § (3) bekezdésében meghatározott előnyben részesítési szabályokat első alkalommal a 2017/2018. bölcsődei nevelési évre történő felvétel során kell alkalmazni."
9. §
A Gyvt. a következő 180. §-sal egészül ki:
"180. § A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény és egyéb törvények módosításáról szóló 2016. évi ... törvénnyel megállapított 62/C. § (3)-(3b) bekezdését a 2016. december 31-ét követően engedélyezett örökbefogadások esetén kell alkalmazni."
10. §
A Gyvt.
a) 15. § (10a) és (11a) bekezdésében a "bölcsődében" szövegrész helyébe a "bölcsődében, mini bölcsődében" szöveg,
b) 15. § (16) bekezdésében a "bölcsőde" szövegrész helyébe a "bölcsőde, mini bölcsőde" szöveg,
c) 162. § (1) bekezdés l) pontjában a "bölcsődében" szövegrész helyébe a "bölcsődében, mini bölcsődében" szöveg
lép.
3. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosítása
11. §
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Ha jogszabály kivételt nem tesz,
a) a saját jogú mezőgazdasági szövetkezeti járadékra, mezőgazdasági szakszövetkezeti járadékra és a mezőgazdasági szakszövetkezeti tagok saját jogú növelt összegű járadékára az öregségi nyugdíjra,
b) a hozzátartozói jogon szerzett mezőgazdasági szövetkezeti járadékra, mezőgazdasági szakszövetkezeti járadékra és a mezőgazdasági szakszövetkezeti tagok hozzátartozói jogon szerzett növelt összegű járadékára a hozzátartozói nyugellátásokra
vonatkozó szabályokat kell alkalmazni."
12. §
A Tny. 22/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"22/A. § (1) A saját jogú nyugellátás mellett folytatott keresőtevékenység időtartama szolgálati időként nem vehető figyelembe. A saját jogú nyugellátás mellett folytatott keresőtevékenységgel szerzett, nyugdíjjárulék alapot képező kereset, jövedelem összege az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset kiszámítása során nem vehető figyelembe.
(2) Az öregségi nyugellátásban részesülő személy - ideértve azt a személyt is, akinek nyugellátása szünetel - nyugellátását a saját jogú nyugdíjasként történt foglalkoztatása, illetve egyéni vagy társas vállalkozóként végzett kiegészítő tevékenysége alapján a naptári évben elért, nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem összege egytizenketted részének 0,5 százalékával - a jövedelem megszerzését követő naptári év január 1 -től - növelni kell. A nyugdíjnövelés kiszámítása során az a nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem vehető figyelembe, amely után az előírt nyugdíjjárulékot megfizették.
(3) A nyugdíjnövelést a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv hivatalból állapítja meg a nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem megszerzését követő naptári év
a) szeptember 30-áig, ha kizárólag a Tbj. 5. § (1) bekezdés a) pontja szerinti jogviszonyból származó keresetet, jövedelmet kell figyelembe venni,
b) október 31-éig az a) pontban nem említett esetben.
(4) Az öregségi nyugdíj megállapítása esetén a kiszámított nyugellátás összegét meg kell növelni a jogosult részére korábban - azóta megszűnt saját jogú nyugellátás mellett szerzett, nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem alapján - megállapított nyugdíjnövelésnek a megállapítását követő időközi nyugdíjemelések mértékével megemelt összegével, ide értve a korábbi saját jogú nyugellátás megszűnését követő időközi nyugdíjemeléseket is.
(5) Ha a nyugdíjnövelésre jogosult személy a nyugdíjnövelés megállapítása előtt elhunyt, a hozzátartozói nyugellátásra jogosult személy a nyugdíjnövelés iránti igényét a hozzátartozói nyugellátás megállapítására irányuló eljárásban - erre irányuló kérelemmel -érvényesítheti."
13. §
A Tny. 44/F. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"44/F. § (1) Ha a hozzátartozói nyugdíj iránti kérelem benyújtásakor
a) a jogszerző halálát bizonyító anyakönyvi kivonat, vagy
b) az elhunyt és az árva rokoni kapcsolatát bizonyító közokirat
nem áll rendelkezésre, de az ellátást igénylő hozzátartozó igazolja, hogy bíróságnál kezdeményezte az eltűntnek vagy holtnak nyilvánítást, illetve a családi jogállás megállapítását, az eljárást fel kell függeszteni.
(2) Ha az ellátást igénylő hozzátartozó az eltűntnek vagy holtnak nyilvánító bírósági határozatot, illetve a családi jogállást megállapító bírósági határozatot az annak jogerőre emelkedését követő hat hónapon belül benyújtja a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnek, a hozzátartozói nyugellátást az eredeti igénybejelentés napjának figyelembevételével kell megállapítani."
14. §
A Tny. 79. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A nyugdíjfolyósító szerv a nyugellátás megszüntetéséről vagy a nyugdíj összegének csökkentéséről rendelkező határozat alapján az ellátás folyósítását, illetve a különbözet folyósítását a döntés jogerőre emelkedéséig felfüggeszti."
15. §
A Tny. 84-86. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"84. § (1) Aki nyugellátást jogalap nélkül vett fel, köteles azt visszafizetni, ha a nyugellátás jogalap nélküli megállapítása, folyósítása vagy felvétele neki felróható.
(2) Felróhatóság hiányában is vissza kell fizetni a bírósági ítélet alapján folyósított nyugellátást, ha a Kúria felülvizsgálati eljárásban úgy dönt, hogy a nyugellátás megállapítása vagy folyósítása nem volt jogszerű.
(3) A megállapított nyugellátás visszamenőlegesen járó összegét csökkenteni kell annak - a nyugdíjfolyósító szerv által folyósított - ellátásnak az összegével, amely ugyanarra az időszakra került folyósításra, ha a jogosultat a két ellátás egyidejűleg nem illethette volna meg. Ha a visszamenőlegesen járó ellátás összege alacsonyabb, mint a beszámított összeg, és a beszámított ellátás jogalap nélküli megállapítása, folyósítása vagy felvétele az ellátásban részesülőnek felróható, a jogalap nélkül felvett különbözetet vissza kell fizetnie.
85. § (1) A foglalkoztató, valamint egyéb szerv és személy köteles megtéríteni a jogalap nélkül felvett nyugellátást, ha a nyugellátás jogalap nélküli megállapítása vagy folyósítása az ő mulasztásának, valótlan adatszolgáltatásának vagy egyéb felróható magatartásának a következménye.
(2) Ha a nyugellátás jogalap nélküli megállapítása vagy folyósítása több foglalkoztatónak vagy egyéb szervnek, személynek is felróható, a jogalap nélkül felvett nyugellátás megtérítéséért egyetemlegesen felelnek.
86. § (1) Ha a nyugellátás jogalap nélküli megállapítása, folyósítása vagy felvétele a foglalkoztatónak vagy egyéb szervnek, személynek és a nyugellátásban részesülőnek is felróható, a jogalap nélkül felvett nyugellátást közrehatásuk arányában kötelesek megtéríteni, illetve visszafizetni.
(2) Ha a közrehatások aránya nem állapítható meg, a foglalkoztatót vagy egyéb szervet, személyt és a nyugellátásban részesülőt egyetemlegesen kell megtérítésre, illetve visszafizetésre kötelezni.
(3) A közrehatás arányában megállapított megtérítési és visszafizetési kötelezettség nem módosítható amiatt, mert valamelyik kötelezettet terhelő rész nem hajtható be, vagy azt mérsékelték vagy elengedték.
(4) Ha a jogalap nélkül felvett ellátás teljes összege nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegét, a visszafizetést és a megtérítést nem kell elrendelni."
16. §
(1) A Tny. 96. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
[A nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek - ideértve a foglalkoztatókat, illetve egyéb szerveket - a természetes személyről adatokat társadalombiztosítási azonosító jel (a továbbiakban: TAJ-szám) alkalmazásával]
"c) az egyeztetési eljárás és a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek hatáskörébe tartozó, jogszabályban meghatározott más eljárások lefolytatása céljából"
(tarthat nyilván.)
(2) A Tny. 96. § (2) bekezdése a következő k) és l) ponttal egészül ki:
[Az (1) bekezdésben meghatározott célra a társadalombiztosítási jogszabályban, illetve törvényben meghatározott]
"k) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény szerint a Kormány által kötelezően nyújtandó azonosítási szolgáltatáshoz kapcsolódó egyedi azonosító,
l) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény szerinti személyre szabott ügyintézési felület szolgáltatáshoz kapcsolódó azonosító"
(tarthatók nyilván. )
17. §
(1) A Tny. 96/C. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdés szerint az egyeztetési eljárással érintett korcsoportokba tartozó biztosítottak, volt biztosítottak esetében a korábbi kiértesítési időszak lezárását követő két év elteltével hivatalból újabb adategyeztetési eljárást kell lefolytatni. Az egyeztetési eljárást akkor is le kell folytatni, ha a korábbi egyeztetési eljárásra azóta megszűnt kizáró ok miatt nem került sor."
(2) A Tny. 96/C. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Nem kell az (1) és (2) bekezdés alapján hivatalból egyeztetési eljárást lefolytatni, ha
a) a biztosított, volt biztosított öregségi nyugdíjasnak minősül,
b) egyeztetési eljárás van folyamatban, vagy
c) öregségi nyugdíj, korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság, átmeneti bányászjáradék, balettművészeti életjáradék, vagy más, szolgálati idő és az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset alapján kiszámított ellátás megállapítása iránti eljárás van
folyamatban."
18. §
A Tny. 96/E. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Nem kell adategyezetési eljárást lefolytatni, ha a mezőgazdasági őstermelő a Tbj. 5. § (1) bekezdés i) pontja szerinti feltétel vizsgálatához kéri a hatósági bizonyítvány kiállítását."
19. §
A Tny. 102/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"102/A. § (1) Az öregségi nyugdíj 22/A. § szerinti növelése iránti, 2016. december 31 -éig jogerősen le nem zárt ügyekben a kérelmeket a 2016. december 31-én hatályos rendelkezések szerint kell elbírálni.
(2) Ha a saját jogú nyugellátásban részesülő személy 2016. december 31-éig nem kérte a 2016. január 1 -jét megelőző időszakban szerzett jövedelem alapján járó nyugdíjnövelést, annak összegét a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv 2017. június 30-áig hivatalból állapítja meg. A nyugdíjnövelést
a) a 2007-2010. évben szerzett jövedelem után e § 2016. december 31-én hatályos szövegében foglaltak szerint,
b) a 2011-2015. évben szerzett jövedelem után a 2016. december 31-én hatályos 22/A. § -ban foglaltak szerint
kell megállapítani.
(3) A (2) bekezdés szerinti nyugdíjnövelést visszamenőlegesen, attól az időponttól kezdődően kell megállapítani, amelytől kezdődően az a jogosultat a nyugdíjnövelés iránti kérelem legkorábbi benyújtása esetén megillette volna. A nyugdíjnövelést és annak visszamenőlegesen járó összegét a jogosultság megszerzésének időpontját követő időközi nyugdíjemelések mértékével megemelt összegben kell folyósítani.
(4) A nyugdíjnövelés összegét a (2) bekezdésben foglaltak szerint akkor is meg kell állapítani, ha az azóta megszűnt saját jogú nyugellátás mellett korábban szerzett nyugdíjnövelés jogosultja nem minősül öregségi nyugdíjasnak. A megállapított nyugdíjnövelést az öregségi nyugdíj folyósításának időpontjától kezdődően kell - a jogosultság megszerzésének időpontját követő időközi nyugdíjemelések mértékével megemelt összegben - folyósítani.
(5) Ha a 2016. január 1-jét megelőző időszakban nyugdíjnövelésre jogosult személy a nyugdíjnövelés megállapítása előtt elhunyt, a nyugdíjnövelést a hozzátartozói nyugellátás megállapítására irányuló eljárásban kérelemre, a (2) bekezdés a) és b) pontjában foglaltak szerint kell megállapítani.
(6) A 1955-1959. évben született biztosítottak, volt biztosítottak esetén a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény és egyéb törvények módosításáról szóló 2016. évi ... törvénnyel megállapított 96/C. § (2) bekezdése szerinti adategyeztetési eljárást 2018. december 31-ig kell lefolytatni."
20. §
A Tny.
a) 38. § (1) bekezdés h) pontjában a "munka-rehabilitáció keretében foglalkoztatott személy tekintetében a munka-rehabilitációs díj" szövegrész helyébe a "fejlesztési jogviszonyban foglalkoztatott személy tekintetében a fejlesztési foglalkoztatási óradíj" szöveg,
b) 72. § (2) bekezdés a) pontjában a "nyújtották be" szövegrész helyébe a "nyújtották be, vagy" szöveg,
c) 72. § (3) bekezdésében a "szóló" szövegrész helyébe a "szóló kivonat vagy" szöveg,
d) 81. § (2) bekezdésében a "84. § (2) bekezdése alapján visszafizetésre kötelezett, illetve a 85. §, a 87. § vagy a 88. § szerint megtérítésre kötelezett, tovább" szövegrész helyébe a "84-88. § alapján visszafizetésre vagy megtérítésre kötelezett, vagy" szöveg,
e) 83/C. § (1) bekezdésében a "közszolgálati jogviszonyban" szövegrész helyébe a "köztisztviselőként vagy közszolgálati ügykezelőként közszolgálati jogviszonyban" szöveg,
f) 88. § (1) bekezdésében az "a nyugellátásra jogosult" szövegrész helyébe az "az elhunyt jogszerző" szöveg,
g) 96/B. § (1) bekezdésében az "a biztosítottal" szövegrész helyébe az "az öregségi nyugdíjasnak nem minősülő biztosítottal" szöveg,
h) 96/D. § (1) bekezdésében az "Az egyeztetési eljárás lezárását követően a korábbi egyeztetési eljárással érintett és azt megelőző időszakra (a továbbiakban együtt: lezárt időszak)" szövegrész helyébe az "A lezárt időszakra" szöveg
lép.
21. §
Hatályát veszti a Tny.
a) 4. § (1) bekezdés i) pontja,
b) 44/C. § (1) bekezdésében a "123. § (2) bekezdés" és a "29. § (9) bekezdés b) pontja" szövegrész,
c) 72. § (2) bekezdés b) pontjában a "vagy" szövegrész,
d) 72. § (2) bekezdés c) pontja,
e) 83/A. § (1) bekezdésében a " , valamint a 6. § (4) bekezdése szerinti" szövegrész,
f) 101. § (1) bekezdés a) pontjában a " , valamint a saját jogú nyugdíjasként történt foglalkoztatás után járó nyugdíjnövelés alapjául szolgáló kereset, jövedelem" szövegrész.
4. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosítása
22. §
(1) A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 40. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Csecsemőgondozási díjra jogosult az a nő, aki a gyermeke születését megelőzően két éven belül 365 napon át biztosított volt, és akinek a gyermeke
a) a biztosítás tartama alatt vagy a biztosítás megszűnését követő negyvenkét napon belül születik, vagy
b) a biztosítás megszűnését követően negyvenkét napon túl baleseti táppénz folyósításának az ideje alatt vagy a folyósítás megszűnését követő huszonnyolc napon belül születik."
(2) Az Ebtv. 40. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(4) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl csecsemőgondozási díjra - az (5) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - jogosult
a) az a nő, aki a csecsemőt örökbefogadási szándékkal nevelésbe vette,
b) az - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvtv.) 5. § sz) pontja szerinti - családbafogadó gyám, aki a csecsemőt jogerős döntés alapján gondozza,
c) a csecsemőt gondozó vér szerinti apa, ha a gyermeket szülő nő az egészségügyi szolgáltató által - az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott adattartalmú nyomtatvány szerint - igazoltan, az egészségi állapota miatt kikerül abból a háztartásból, ahol a gyermeket gondozzák,
d) a csecsemőt gondozó vér szerinti apa, ha a gyermeket szülő nő meghal,
e) az a férfi, aki a csecsemőt örökbefogadási szándékkal nevelésbe vette, ha a gyermeket vele együtt örökbe fogadni szándékozó nő az egészségügyi szolgáltató által - az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott adattartalmú nyomtatvány szerint - igazoltan, az egészségi állapota miatt kikerül abból a háztartásból, ahol a gyermeket gondozzák,
f) az a férfi, aki a csecsemőt örökbefogadási szándékkal nevelésbe vette, ha a gyermeket örökbe fogadni szándékozó nő meghal,
g) az a férfi, aki a csecsemőt egyedül vette örökbefogadási szándékkal nevelésbe.
(5) A csecsemőgondozási díj
a) a (4) bekezdés a) és g) pontja szerinti esetben a gyermek gondozásba vételének napjától,
b) a (4) bekezdés b) pontja szerinti esetben a gyám kirendelésének napjától,
c) a (4) bekezdés c) és e) pontja szerinti esetben az igazoláson feltüntetett naptól a gyermeket szülő nő - igazolás szerinti - egészségi állapotának fennállásáig,
d) a (4) bekezdés d) ésf) pontja szerinti esetben az elhalálozás napjától
a gyermek születését követő 168. napig jár, ha a (4) bekezdés a)-g) pontja szerinti feltételek bármelyikének bekövetkezése napján az (1) bekezdésben meghatározottak a (4) bekezdés alapján jogosult személy tekintetében fennállnak."
23. §
Az Ebtv. 42/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: "(1) Gyermekgondozási díjra jogosult
a) a biztosított szülő, ha a gyermek születését megelőző két éven belül 365 napon át biztosított volt,
b) az anya, valamint a 40. § (4) bekezdésében meghatározott személy, aki részére csecsemőgondozási díj került megállapításra és a biztosítási jogviszonya a csecsemőgondozási díjra való jogosultságának időtartama alatt megszűnt, feltéve hogy a csecsemőgondozási díjra való jogosultsága a biztosítási jogviszonyának fennállása alatt keletkezett és a gyermek születését megelőző két éven belül 365 napon át biztosított volt,
és a gyermeket saját háztartásában neveli."
24. §
Az Ebtv. 42/E. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A 42/A. § (1) bekezdésében foglaltakon túl gyermekgondozási díjra jogosult az a szülő nő is, aki az alábbi feltételek mindegyikének megfelel:]
"f) a gyermek születésének napján rendelkezik magyarországi bejelentett lakóhellyel."
25. §
Az Ebtv. 46. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Táppénz a biztosítási jogviszony fennállásának időtartama alatt, a keresőképtelenség tartamára jár, legfeljebb azonban
a) a keresőképtelenség első napját közvetlenül megelőző - 48/A. § (1) bekezdése szerinti - folyamatos biztosítási időszak alatt a Tbj. 5. §-ában meghatározott biztosításban töltött napoknak megfelelő számú napra, de legfeljebb egy éven át;
b) egyévesnél fiatalabb gyermek szoptatása, illetve otthoni ápolása és - a gyermek fekvőbeteg-szakellátást nyújtó intézményben történő kezelése esetén - a fekvőbetegszakellátást nyújtó intézményben történő tartózkodás címén a gyermek egyéves koráig;
c) egyévesnél idősebb, de háromévesnél fiatalabb gyermek otthoni ápolása és - a gyermek fekvőbeteg-szakellátást nyújtó intézményben történő kezelése esetén - a fekvőbetegszakellátást nyújtó intézményben történő tartózkodás címén évenként és gyermekenként a szülőnek nyolcvannégy naptári napon át;
d) háromévesnél idősebb, de hatévesnél fiatalabb gyermek otthoni ápolása és - a gyermek fekvőbeteg-szakellátást nyújtó intézményben történő kezelése esetén - a fekvőbetegszakellátást nyújtó intézményben történő tartózkodás címén évenként és gyermekenként a szülőnek negyvenkettő, egyedülálló szülőnek nyolcvannégy naptári napon át;
e) hatévesnél idősebb, de tizenkét évesnél fiatalabb gyermek otthoni ápolása és - a gyermek fekvőbeteg-szakellátást nyújtó intézményben történő kezelése esetén - a fekvőbetegszakellátást nyújtó intézményben történő tartózkodás címén évenként és gyermekenként a szülőnek tizennégy, egyedülálló szülőnek huszonnyolc naptári napon át."
26. §
(1) Az Ebtv. 48. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Ha a biztosított a táppénzre jogosultság kezdő napját közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától a táppénzre jogosultságot közvetlenül megelőző év első napjáig terjedő időszakban azért nem rendelkezik legalább 180 naptári napi jövedelemmel, mert legalább 180 napig táppénzben, baleseti táppénzben, csecsemőgondozási díjban vagy gyermekgondozási díjban - kivéve a méltányosságból megállapított ellátásokat - részesült, a táppénz naptári napi összegét az utolsóként megállapított ellátás alapjának figyelembevételével kell megállapítani, ha a tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelménél kedvezőbb."
(2) Az Ebtv. 48. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A táppénz összege
a) a táppénz alapjának 60%-a, ha a biztosított a 48/A. § (1) bekezdése szerinti folyamatos biztosítási időszak alatt rendelkezik legalább 730 - a Tbj. 5. §-a szerint -biztosításban töltött nappal;
b) a táppénz alapjának 50%-a, ha a biztosított az a) pontban meghatározottnál kevesebb - a Tbj. 5. §-a szerint - biztosításban töltött nappal rendelkezik;
c) a táppénz alapjának 50%-a a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás tartama alatt, illetve a 44. § d) pontjában meghatározott esetben,
azzal, hogy táppénz egy napra járó összege nem haladhatja meg a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad részét."
27. §
Az Ebtv. 61. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A kifizetőhellyel nem rendelkező munkáltató a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, a baleseti táppénz iránti kérelmeket kizárólag az egészségbiztosító honlapján közzétett számítógépes program segítségével töltheti ki és a kormányhivatalnál történt regisztrációt követően, kizárólagosan elektronikus úton nyújthatja be.
28. §
Az Ebtv. 62. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ha csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, baleseti táppénz folyósítása alatt a biztosított biztosítási jogviszonya megszűnik, az ellátást az a szerv folyósítja tovább, amely az ellátást megállapította. Ha a biztosított az ellátás folyósításának az ideje alatt foglalkoztatót vált, a (2) bekezdésben meghatározott szerv folyósítja a már megállapított ellátást."
29. §
Az Ebtv. 66. § (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1a) Az, aki az egészségbiztosítás pénzbeli ellátását vagy baleseti táppénzt azért vett fel jogalap nélkül, mert az ellátásban részesülő biztosítottra vonatkozóan a korábban bevallott jövedelemadatok az állami adóhatóságnál módosításra kerültek, vagy a biztosított jövedelméről a bevallás pótlólag került benyújtásra, felróhatóságra való tekintet nélkül köteles a jogalap nélkül felvett ellátást visszafizetni."
30. §
Az Ebtv. 42/E. § (6) bekezdésében és 62. § (1a) bekezdésében a "szülés" szövegrész helyébe a "gyermek születésének" szöveg lép.
31. §
Hatályát veszti az Ebtv. 46. § (3) bekezdése.
5. Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény módosítása
32. §
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 42. § (3) bekezdés a) pont ab) alpontjában a "bölcsődében" szövegrész helyébe a "bölcsődében, mini bölcsődében" szöveg lép.
6. A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény módosítása
33. §
A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.) 7. § (3) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
[Nevelési ellátásra jogosult - a gyermekre tekintettel folyósított iskoláztatási támogatásra való jogosultság megszűnésének időpontjától a gyermek tizennyolcadik életévének betöltéséig - az (1) bekezdés a)-c) pontja szerinti személy]
"c) az a) és b) pontban meghatározottakon túl a tizenhatodik életévét betöltött azon gyermekre tekintettel, aki a tankötelezettsége megszűnését követően súlyos betegsége vagy fogyatékossága következtében önálló életvitelre képtelen és önkiszolgálási képessége hiányzik."
34. §
A Cst. 9. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Ha a szülők időszakonként felváltva gondozzák gyermeküket és a szülői felügyeleti jog mindkét szülő esetében fennáll, a családi pótlékra - közös kérelmükre, 50-50%-os arányban - mindkét szülő jogosult. A kérelemhez csatolni kell a szülők arról szóló közös nyilatkozatát, hogy a gyermek gondozásáról, neveléséről saját háztartásaikban felváltva gondoskodnak."
35. §
A Cst. 25. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Ha a gyám egyidejűleg több gyermek után lenne jogosult a gyermekgondozási támogatás egyik vagy mindkét formájára, a támogatást részére csak egy jogcímen lehet megállapítani azzal, hogy a gyermekgondozást segítő ellátásra való jogosultság megállapítása esetén a (3) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni."
36. §
A Cst. 37. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A családtámogatási ellátás a kérelem benyújtásának időpontjától jár, feltéve, hogy a benyújtás időpontjában a jogosultság fennáll. A családtámogatási ellátást visszamenőleg, legfeljebb a kérelem benyújtásának napját megelőző második hónap első napjától kell megállapítani, ha a jogosultság már ettől az időponttól kezdve fennállt."
37. §
A Cst. 41. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) Ha a szülők egyike jogalap nélkül vett fel a gyermekük után járó gyermekgondozási támogatást vagy a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény szerinti, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásának minősülő ellátást, mindkét szülő erre irányuló egybehangzó nyilatkozata alapján a jogalap nélkül felvett ellátás a másik szülőnek - a közös háztartásban nevelt gyermekükre tekintettel - megállapított gyermekgondozási támogatás összegéből levonható. Ha a szülők nem járulnak hozzá egybehangzó nyilatkozattal a levonáshoz, a jogalap nélkül felvett ellátást - felróhatóságra tekintet nélkül - az a szülő köteles visszafizetni, aki az ellátást felvette."
38. §
A Cst.
a) 7. § (1) bekezdés a) pontjában az "az ellátással érintett gyermekkel közös lakó vagy tartózkodási hellyel rendelkezik" szövegrész helyébe az "az ellátással érintett gyermekkel életvitelszerűen együtt él" szöveg
b) 25. § (3) bekezdésében az "e bekezdés" szövegrész helyébe az "a (2a) bekezdés és e bekezdés" szöveg
lép.
39. §
Hatályát veszti a Cst. 2. § e) pontjában az "és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező" szövegrész.
7. A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény módosítása
40. §
A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény 83/A. § (6) bekezdésében
a) a "Kisvállalkozás-fejlesztő Pénzügyi Zrt. (a továbbiakban: KvfP. Zrt.)" szövegrész helyébe a "Corvinus Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. (a továbbiakban: CKTA) által kezelt Tőkealap" szöveg,
b) a "KvfP. Zrt." szövegrészek helyébe a "CKTA által kezelt Tőkealap" szöveg,
c) az "5 éven belül" szövegrész helyébe a "7 éven belül" szöveg
lép.
8. Az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíjbiztosítási átutalásáról és visszautalásáról, valamint egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2012. évi CXII. törvény módosítása
41. §
Az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíjbiztosítási átutalásáról és visszautalásáról, valamint egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2012. évi CXII. törvény 1. alcíme a következő 1/A. §-sal egészül ki:
"1/A. § Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a nyugdíjbiztosítási átutalással és a nyugdíjbiztosítási visszautalással kapcsolatos eljárásokban a társadalombiztosítási nyugellátásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni."
42. §
Az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíjbiztosítási átutalásáról és visszautalásáról, valamint egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2012. évi CXII. törvény 4. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A valorizációs szorzószámok alkalmazásával megállapításra kerülő nyugdíjbiztosítási átutalás esetén az ügyintézési határidő tárgyév április 15-én jár le, ha a nyugdíjbiztosítási átutalás iránti kérelmet a tárgyévi nyugdíj-megállapításhoz tartozó valorizációs szorzószámok hatálybalépését megelőzően nyújtották be, és az általános ügyintézési határidő tárgyév április 15-ét megelőzően telne le."
43. §
Az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíjbiztosítási átutalásáról és visszautalásáról, valamint egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2012. évi CXII. törvény 1. alcímének címében az "Értelmező" szövegrész helyébe az "Általános" szöveg lép.
9. Az egyes szociális, gyermekvédelmi, családtámogatási tárgyú és egyéb kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2015. évi CCXXIII. törvény módosítása
44. §
Az egyes szociális, gyermekvédelmi, családtámogatási tárgyú és egyéb kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2015. évi CCXXIII. törvény 25. §-ának a Gyvt. 44/A. § (4) bekezdését megállapító rendelkezése a "- telephelyként működő -" szövegrész helyett az "-egy szolgáltató székhelyeként, illetve telephelyeiként, egy vagy több épületben működő -" szöveggel lép hatályba.
45. §
Az egyes szociális, gyermekvédelmi, családtámogatási tárgyú és egyéb kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2015. évi CCXXIII. törvény 26. §-ának a Gyvt. 44/B. § (4) bekezdését megállapító rendelkezése a "- telephelyként működő -" szövegrész helyett az "-egy szolgáltató székhelyeként, illetve telephelyeiként, egy vagy több épületben működő -" szöveggel lép hatályba.
10. Az egyes egészségügyet érintő törvények módosításáról szóló 2016. évi XXXIV. törvény módosítása
46. §
Nem lép hatályba az egyes egészségügyet érintő törvények módosításáról szóló 2016. évi XXXIV. törvény 11. § (1) bekezdése.
11. Záró rendelkezések
47. §
(1) Ez a törvény - a (2)-(5) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 46. § 2016. december 31-én lép hatályba.
(3) Az 1. és a 2. §, a 4-7. §, a 9-26. §, a 28-39. §, valamint a 41-43. § 2017. január 1-jén lép hatályba.
(4) A 3. § és a 8. § 2017. március 1-jén lép hatályba.
(5) A 27. § 2017. július 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) általános célja, hogy a módosítással érintett törvényeket végrehajtó szervek, valamint az állampolgárok és az érdekképviseleti szervezetek visszajelzései alapján szükséges, alapvetően pontosító jellegű módosításokkal segítse a hatékony, ügyfélbarát jogalkalmazást.
A Javaslat tartalmazza a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) kis terjedelmű módosítását a gyermekek napközbeni ellátása és az örökbefogadás tekintetében. A bölcsődei térítési díj tekintetében egyértelműen rögzítésre kerül, hogy azt a munkáltató átvállalhatja, továbbá a gondozásért kérhető térítési díj megfizetése alóli mentességet élvezők köre is kiegészül a védelembe vett gyermekkel. Utóbbiak, valamint a nagycsaládos háztartásban nevelkedő gyermekek a Javaslatban foglaltak szerint a következő nevelési év kezdetétől a bölcsődei felvételnél is előnyben részesülnek majd. Ezeken túl a módosítással az örökbefogadás kötelező utánkövetésének időpontjai is módosulnak a gyakorlati tapasztalatok alapján.
A gyermekek napközbeni ellátása rendszerének 2017. január 1 -jei átalakításához kapcsolódóan szükséges a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) és az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény pontosító jellegű módosítása.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.), valamint a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.) Javaslatban foglalt módosításai a gyermekek gondozására, nevelésére tekintettel járó ellátásokat érintő gyakorlati tapasztalatokat figyelembe vevő, döntő részben technikai jellegű pontosítások.
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosítása a hatékonyabb jogalkalmazás, az ügyfélbarát ügyintézésre vonatkozó törekvések megerősítése érdekében indokolt.
A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény módosítása a gyógyszertárat működtető vállalkozások számára előírt, 50%-ot meghaladó gyógyszerészi tulajdoni hányad megszerzését segítő Patika Tőkeprogram elérhetőségének folyamatos, illetve kedvezőbb feltétellel történő biztosítását célozza.
Részletes indokolás
Az 1. és a 2. §-hoz
2017. január 1-jétől új bölcsődei ellátást nyújtó intézményként bevezetésre kerül az ún. mini bölcsőde. A mini bölcsőde olyan bölcsődei ellátást nyújtó intézmény, amely a gyermekek napközbeni ellátása keretében, a Bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramja szerint, jogszabályban meghatározott szakirányú végzettséggel rendelkező személy által akár több, a klasszikus bölcsődei intézményhez képest kisebb létszámú csoportban, valamint egyszerűbb személyi, tárgyi és működtetési feltételek mellett nyújt szakszerű gondozást és nevelést. A mini bölcsődében dolgozó kisgyermeknevelők alkalmazására vonatkozóan azonban ugyanazon szabályokat kell alkalmazni, mint a bölcsődében, ezért az ott dolgozó közalkalmazottakra is ki kell terjeszteni a Kjt. pótszabadságról szóló rendelkezéseit. A bölcsődében a felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelők foglalkoztatása pedagógus munkakörben történik. A Kjt. 57. § (3) bekezdésének módosítása rendezi a bölcsődében, mini bölcsődében nem pedagógus munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak pótszabadságát. A Kjt. új (4) bekezdése pedig a bölcsődében, mini bölcsődében pedagógus munkakörben foglalkoztatottak pótszabadságáról rendelkezik a gyermekvédelmi szakellátási intézményekben, javítóintézetekben pedagógus munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak pótszabadsága meghatározásához hasonlóan.
A 3. §-hoz
Indokolt a nagycsaládos szülők munkavállalását, illetve állásukba történő visszatérését elősegíteni azzal a célzott intézkedéssel, hogy a gyermekek bölcsődei, mini bölcsődei felvétele során az ő gyermekeiket előnyben kell részesíteni, feltéve, ha a szülők igazolni tudják, hogy munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló jogviszonyban állnak.
Emellett indokolt, hogy a védelembe vett gyermekek is előnyben részesüljenek a bölcsődei felvétel során. A védelembe vétellel egyidejűleg ugyanis a gyámhatóság - a gyermek gondozásának folyamatos segítése és ellátásának megszervezése, a szülői nevelés támogatása érdekében - a veszélyeztetettség okának megszüntetése érdekében kötelezheti a szülőt arra, hogy folyamatosan vegye igénybe a gyermekek napközbeni ellátását,
A 4. §-hoz
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 4:131. § (2) bekezdésében szabályozott utánkövetés ötéves időtartamán belül a Gyvt. határozza meg a kötelező utánkövetés időtartamát és alkalmait, valamint az örökbe fogadni szándékozók kérelmére történő önkéntes utánkövetés időtartamát. Az örökbefogadás utánkövetését végző szakemberek tapasztalatai azt mutatják, hogy hatékonyabb segítségnyújtást tenne lehetővé, ha nem rögtön az örökbefogadás lezárását követő két hónapon belül, hanem később, hat hónap múlva kerülne sor az utánkövetésre, illetve a második időpont is egy év helyett másfél évben kerülne meghatározásra. Emellett szükséges rögzíteni azt is, hogy ezen időtartamokon belül az örökbefogadók kérelmükre bármikor részesülhetnek utánkövetésben.
Az 5. §-hoz
Szükséges a hatályos Gyvt.-ben a gyermek örökbefogadhatósága megállapításának esetei között szerepeltetni az örökbefogadás felbontását, illetve ebben az esetben a nevelésbe vétel soron kívüli felülvizsgálatát előírni abból a célból, hogy a gyermek lehetséges újabb örökbefogadására esély nyílhasson.
A 6. §-hoz
A Gyvt. térítési díjra vonatkozó szabályai között rögzítésre kerül, hogy a foglalkoztató részben vagy egészben átvállalhatja a szülőtől a bölcsődei térítési díj megfizetését mindegyik bölcsődei ellátást nyújtó szolgáltatónál, intézménynél (bölcsőde, mini bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, családi bölcsőde). Ez áll összhangban a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvénnyel, amely a nem pénzben kapott juttatások közül adómentesnek minősíti az ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott bölcsődei szolgáltatást.
A 7. §-hoz
A bölcsődében, mini bölcsődében a fenntartó döntése alapján állapítható meg a gondozásra térítési díj. Ingyenesen kell biztosítani azonban a gondozást a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, a tartósan beteg vagy fogyatékos, a három- vagy többgyermekes családban élő, az átmeneti gondozásban lévő, az ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban elhelyezett, valamint a nevelésbe vett gyermek számára. A védelembe vett gyermekekre is indokolt kiterjeszteni a térítésmentesség lehetőségét azon bölcsődék, mini bölcsődék esetében, ahol bevezetésre került a gondozásért kérhető térítési díj.
A 8. és a 9. §-hoz
Az átmeneti rendelkezés rögzíti egyrészt, hogy a bölcsődei felvételnél alkalmazandó új előnyben részesítési szabályt (a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek mellett a nagycsaládos szülők gyermekének, valamint a védelembe vett gyermekek előnyben részesítése) első alkalommal a 2017. szeptember 1-jétől kezdődő bölcsődei nevelési évre történő felvétel során kell alkalmazni.
Az átmeneti rendelkezés meghatározza másrészt, hogy az örökbefogadás utánkövetésére irányadó új időtartamokat a 2016. december 31-ét követően engedélyezett örökbefogadások esetén kell csak alkalmazni. Az addig engedélyezett örökbefogadásoknál az ötéves utánkövetési időtartamon belül még a jelenleg hatályos rendelkezések szerint fog megtörténni az utánkövetés.
A 10. §-hoz
A Gyvt. szövegcserés módosításait tartalmazó rendelkezés.
A 11. §-hoz
A mezőgazdasági szövetkezeti, szakszövetkezeti és növelt összegű szakszövetkezeti járadék saját jogon, vagy hozzátartozói jogon folyósítható. A módosítás külön pontban sorolja fel a saját, illetve hozzátartozói jogon folyósított ellátásokat.
A 12. §-hoz
A saját jogú nyugellátás mellett foglalkoztatottak a nyugdíjjárulék fizetés fejében nyugdíjuk növelésére jogosultak. A növelést eddig kérelemre állapították meg, a módosítás elfogadása esetén az eljárás hivatalból történik. A korábbi években nem minden jogosult igényelte évente a növelés megállapítását, ezért az elmúlt években szerzett jogosultság érvényesítésére átmeneti szabályokat is tartalmaz a Javaslat. A módosítás kezeli azt az élethelyzetet is, amikor a hozzátartozó részére kell ellátást megállapítani, s annak összegének kiszámításakor kell érvényesíteni az elhunyt nyugdíjnövelésre szerzett jogosultságát.
A 13. §-hoz
A Javaslat a hozzátartozói ellátás iránti igény megállapításának kezdő időpontja szempontjából az ügyfélre nézve kedvező szabályt tartalmaz. Amennyiben az igény benyújtásakor a jogosult nem tudja igazolni az elhunyttal fennállt rokoni kapcsolatát, vagy nem áll rendelkezésére a halotti anyakönyvi kivonat, de igazolja, hogy a bíróságnál kezdeményezte a családi jogállást megállapító, vagy holttá, eltűntté nyilvánító bírósági határozatot, s azt a döntéstől számított hat hónapon belül benyújtja a nyugdíj megállapítást végző szervnek, az eredeti igénybejelentés dátumától kell az ellátást megállapítani.
A 14. §-hoz
A jogalap nélküli kifizetés elkerülése érdekében tartalmazza a Javaslat, hogy ha a döntés a nyugellátás megszüntetését, vagy csökkentését tartalmazza, annak jogerőre emelkedéséig az ellátás, illetve a különbözet folyósítását fel kell függeszteni.
A 15. §-hoz
A visszafizetési és megtérítési szabályok módosítását tartalmazza a Javaslat. Az ellátásban részesülőnek akkor kell visszafizetnie a jogalap nélkül felvett ellátás összegét, ha annak megállapítása, folyósítása neki felróható. Felróhatóság hiányában akkor kell visszafizetni a felvett ellátást, ha a Kúria felülvizsgálati eljárásban úgy döntött, hogy a nyugdíj megállapítása, vagy folyósítása nem volt jogszerű. A Javaslat a folyósítási különbözet visszafizetésének szabályait is tartalmazza.
A jogalap nélkül megállapított, folyósított ellátást az a foglalkoztató, egyéb szerv köteles megtéríteni, amelynek közrehatása folytán a jogalap nélküli kifizetés megtörtént. A Javaslat tartalmazza, hogy több szerv, személy közrehatása esetén a megtérítendő, illetve visszafizetendő összeget hogyan kell megosztani közöttük, valamint az egyetemleges kötelezettséget. A Javaslat arról is rendelkezik, hogy a valamelyik féltől behajthatatlan követelésre tekintettel a többi kötelezett részére előírt megtérítendő, visszafizetendő összeg nem módosítható. Nem kell elrendelni a visszafizetést, megtérítést, ha a követelhető összeg nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegét.
A 16. §-hoz
A Tny. adatvédelmi szabályainak kiegészítését tartalmazó rendelkezés.
A 17. §-hoz
Az adategyeztetési eljárás lezárását követően két év elteltével újabb adategyeztetési eljárást kell lefolytatni a biztosítottal. A Javaslat azt a célt szolgálja, hogy a biztosított rövid időn belül értesüljön a nyilvántartás szerinti újabb jogszerzéséről, s ha az adatok nem egyeznek meg a tudomása szerinti adatokkal, felülvizsgálatot kérhessen. A Javaslat felsorolja azokat az eseteket is, amikor nem szükséges az adategyeztetést elvégezni, pl. nyugdíjas vagy olyan személy esetében, akinek valamilyen ellátás megállapítása van folyamatban.
A 18. §-hoz
A mezőgazdasági őstermelőre akkor terjed ki kötelezően a biztosítás, ha a már megszerezett szolgálati ideje és a nyugdíjkorhatára betöltéséig hátralévő idő együttesen eléri a 20 évet, vagyis lehetősége van az öregségi teljes nyugdíj elérésére. Annak igazolásához, hogy az őstermelőnek van-e már legalább 10 éve, nem kell adategyeztetési eljárást lefolytatni, a hatósági bizonyítványt a nyilvántartás adataiból kiadják.
A 19. §-hoz
A Javaslat átmeneti rendelkezéseket tartalmaz, részben a nyugdíj melletti keresőtevékenység alapján megállapítandó nyugdíjnövelés, részben az adategyeztetés tekintetében. A nyugdíjnövelés hivatalból történő megállapításakor fel kell készülni arra, hogy a jogosultak esetleg több évvel ezelőtt fizetett nyugdíjjárulék alapjául szolgáló kereset után sem kérték a növelés megállapítását. Időközben a növelés kiszámítási szabályai módosultak, ezért szükséges szabályozni, hogy a jövedelem megszerzésekor hatályos szabályok alkalmazásával kell az elszámolást elvégezni. Rendelkezni kell a növelésre járó nyugdíjemelés, valamint a hozzátartozói ellátás alapját képező növelés kiszámításáról is.
Az 1955 és 1959 között születettek esetében az első adategyeztetések már lezajlottak, a korábbi jogszerzéseket már lezárták. Az átmeneti rendelkezés arra ad elegendő időt, hogy a korábbi adategyeztetéssel lezárt időszakot követő keresetekre az ismételt adategyeztetést 2018. december 31-ig végezzék el.
A 20. és a 21. §-hoz
A Tny. szövegcserés módosításait és hatályukat vesztő rendelkezéseit tartalmazó rendelkezések.
A 22-24. §-hoz
A Javaslat - a jogalkalmazói gyakorlat egységesítésére és az egyértelmű szabályozás kialakítása céljából - úgy a csecsemőgondozási díj (a továbbiakban: CSED), mint a gyermekgondozási díj (a továbbiakban: GYED) esetében pontosítja a korábban a "szülés napjához" igazodó jogosultsági szabályokat és az egzaktabb módon meghatározható, a gyermek megszületésének napjához igazodó szabályozást vezet be, tekintettel arra, hogy bizonyos esetekben nem a gyermeket szülő anya veszi igénybe az ellátást.
A GYED igénybevétele esetén korábban eltérő szabályok vonatkoztak az apára, illetve a szülő anyára a tekintetben, hogy a jogosultsághoz szükséges 365 napnyi biztosításban töltött időt meddig lehet megszerezni. A Javaslat valamennyi GYED-igénylő esetén egységesen alkalmazandó szabályokat tartalmaz.
A 25. és a 26. §-hoz
2016. július 1-jétől módosultak a gyermekápolási táppénzre vonatkozó szabályok, azonban a jogalkalmazási gyakorlat alapján további pontosítás szükséges ahhoz, hogy az egyedülálló szülők által nevelt gyermekekre, illetve a családban nevelt gyermekekre tekintettel igényelhető táppénz időtartamában egységes legyen a szabályozás.
A 27. §-hoz
Az Ebtv. már korábban elfogadott módosítása alapján az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai, illetve a baleseti táppénz iránti kérelmek a jövőben kizárólag elektronikus úton nyújthatóak be, azonban a folyamatban lévő, a kormányzati háttérintézményi szervezetrendszert érintő strukturális változásokra figyelemmel indokolttá vált az ezzel kapcsolatos rendelkezés újbóli megállapítása.
A 28. §-hoz
A CSED-et és a GYED-et a kifizetőhellyel rendelkező munkáltató esetében főszabály szerint a kifizetőhely, egyéb esetben a munkáltató székhelye szerint illetékes egészségbiztosító bírálja el és folyósítja. A hatályos szabály nem rendelkezik arról, ha a CSED vagy GYED folyósítása alatt a biztosított biztosítási jogviszonya megszűnik, ezért szükséges annak rögzítése, hogy az ellátást az a szerv folyósítja tovább, amely az ellátást megállapította. Ha pedig a biztosított az ellátás folyósításának az ideje alatt foglalkoztatót vált, az új munkáltató, illetve az új munkáltató székhelye szerint illetékes egészségbiztosító folyósítja a már megállapított ellátást.
A 29. §-hoz
A hatályos szabályozás rendelkezik arról az esetről, ha a biztosított azért vett fel jogalap nélkül egészségbiztosítási pénzbeli ellátást vagy baleseti táppénzt, mert az ellátásban részesülő biztosítottra vonatkozóan a korábban bevallott jövedelemadatok az állami adóhatóságnál módosításra kerültek. Szükséges azonban azt az esetet is szabályozni, amikor a biztosított jövedelméről a bevallás pótlólag került benyújtásra. Az, aki a jogalap nélkül felvett ellátást felvette, mindkét esetben köteles azt a felróhatóságra való tekintet nélkül visszafizetni.
A 30. és a 31. §-hoz
Az Ebtv. szövegcserés módosításait és hatályukat vesztő rendelkezéseit tartalmazó rendelkezések.
A 32. §-hoz
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szövegcserés módosítását tartalmazó, a bölcsődei ellátórendszer 2017. január 1-jei átalakításával összefüggő rendelkezés.
A 33. §-hoz
A rendelkezés alapján a nevelési ellátásra való jogosultság megállapíthatóvá válik azon 16. életévet betöltött - azaz életkorából adódóan már nem tanköteles - gyermek után is (a 18. életéve betöltéséig), aki súlyos betegsége okán önálló életvitelre képtelen és nincs meg az önkiszolgálási képessége sem, így iskolai tanulmányainak folytatása tőle nem várható el.
A 34. §-hoz
A rendelkezés a családi pótlék szülők által megosztottan történő igénylése esetén -figyelemmel a külön élő szülők szülői felügyeleti jogával kapcsolatos család- és eljárásjogi szabályozás közelmúltbeli változásaira is - a bíróság döntése helyett az elvált szülők megegyezésére helyezi a hangsúlyt.
A 35. §-hoz
A rendelkezés egyértelműsíti, hogy ha a gyám elvi jogosultsága egyidejűleg több gyermek után is fennáll a gyermekgondozási támogatások valamelyikére, akkor a gyám a saját háztartásában gondozott vérszerinti és nevelt gyermekek együttes figyelembevételével veheti igénybe a számára kedvezőbb ellátást.
A 36. §-hoz
A rendelkezés a családtámogatási ellátásokkal kapcsolatos visszamenőleges igényérvényesítés szabályait egyértelműsíti.
A 37. §-hoz
A módosítás a jogalap nélkül felvett ellátások visszafizetésével összefüggésben - a szabályozás egységesítése céljából - az Ebtv.-ben meghatározottakkal analóg eljárási szabályokat vezet be [ld. Ebtv. 66. § (1b) bek.].
A 38. és a 39. §-hoz
A Cst. szövegcserés módosításait és hatályukat vesztő rendelkezéseit tartalmazó rendelkezés.
A 40. §-hoz
A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény technikai módosítása a Kisvállalkozás-fejlesztő Pénzügyi Zrt. megszűnésére tekintettel szükséges, annak érdekében, hogy a gyógyszertárat működtető vállalkozások számára előírt, 50%-ot meghaladó gyógyszerészi tulajdoni hányad megszerzését segítő Patika Tőkeprogram elérhetősége folyamatosan biztosítva legyen.
A 41-43. §-hoz
A Javaslat egyértelművé teszi az a jelenlegi gyakorlatot, hogy az uniós alkalmazottak nyugdíjbiztosítási átutalásával és visszautalásával kapcsolatos eljárásokban a társadalombiztosítási nyugellátásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, beleértve az ügyintézési határidő hosszát abban az esetben, ha valorizációs szorzószámot kell alkalmazni [ld. Tny. 72. § (2) bekezdése].
A 44. és a 45. §-okhoz
A rendelkezések a Gyvt.-nek az egyes szociális, gyermekvédelmi, családtámogatási tárgyú és egyéb kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2015. évi CCXXIII. törvénnyel korábban elfogadott módosításait illesztik a Javaslatban foglaltakhoz.
A 46. §-hoz
A rendelkezés az Ebtv. -nek az egyes egészségügyet érintő törvények módosításáról szóló 2016. évi XXXIV. törvénnyel korábban elfogadott módosítását illeszti a Javaslatban foglaltakhoz.
A 47. §-hoz
A Javaslat hatályba léptető rendelkezései.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.