adozona.hu
T/10634.
T/10634.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 86 § helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"86. § (1) Munkaidő: a munkavégzésre előírt idő kezdetétől annak befejezéséig tartó idő, valamint a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenység tartama.
(2) Előkészítő vagy befejező tevékenység: minden olyan feladat ellátása, amelyet a munkavállaló munkaköréhez kapcsolódóan, szokás szerint és rendszeresen, külön utasítás nélkül köteles elvégezni.
(3) ...
"86. § (1) Munkaidő: a munkavégzésre előírt idő kezdetétől annak befejezéséig tartó idő, valamint a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenység tartama.
(2) Előkészítő vagy befejező tevékenység: minden olyan feladat ellátása, amelyet a munkavállaló munkaköréhez kapcsolódóan, szokás szerint és rendszeresen, külön utasítás nélkül köteles elvégezni.
(3) A munkaidő része a munkaközi szünet.
(4) Nem munkaidő a munkavállaló lakó- vagy tartózkodási helyéről a tényleges munkavégzés helyére, valamint a munkavégzés helyéről a lakó- vagy tartózkodási helyére történő utazás tartama."
A munkaközi pihenő különösen fontos szerepet kap pl. a közlekedési ágazatok munkavállalói esetében a MÁV dolgozóinál vagy éppen a buszvezetők tekintetében.
A jelenleg hatályos Munka törvénykönyve alapján alapesetben a munkavállaló legalább 6 órát meghaladó munkavégzés esetén 20 perc, 9 órát meghaladó munkavégzés esetén további 25 perc munkaközi szünetre jogosult. A jogszabály rendelkezései alapján adott esetben a munkavállaló és munkáltató ennél hosszabb, legfeljebb 1 órás munkaközi szünetben is megállapodhatnak.
A jogszabály rendelkezik arról is, hogy a munkaközi szünetet a munkáltatónak a munkavégzés megszakításával kell kiadnia, azaz nem lehetséges a napi munkát a munkaközi szünet tartamával később kezdeni, vagy korábban befejezni. A munkaközi szünetből legalább 20 percet a munkavégzés megkezdését követő 3 és 6 óra közötti időszakban kell kiadnia a munkáltatónak.
A fentebb megfogalmazottak alapján, ha a munkaközi szünet ismét a munkaidő részévé válik, úgy ahogy az a mostani Munka törvénykönyve elfogadása előtti is volt azzal nem romlik a vállalkozások versenyképessége vagy éppen hatékonysága sem. Sőt egy ilyen intézkedés újbóli bevezetése számos esetben létszámbővülést is eredményez. A közösségi közlekedésben a versenyképességet az innováció és az utasközpontúság növelheti, nem pedig a munkaközi szünet ledolgoztatása. A létszámgazdálkodást, a munkafolyamatok igénye szerint szakmai szempontok és elvárások szerint kell kialakítani