adozona.hu
T/10285
T/10285
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi 1. törvény (a továbbiakban: Mt.) 92. § (1) és (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(1) A teljes napi munkaidő napi nyolc óra vagy heti negyven óra (általános teljes napi munkaidő).
(2) A teljes napi munkaidő - a felek megállapodása alapján - legfeljebb napi tizenkét órára vagy heti hatvan órára emelhető, ha a munkavállaló
a) készenléti jellegű munkakört lát el,
b) a munkáltató vagy a tulajdonos hozzátartozója (hosszabb teljes napi...
"(1) A teljes napi munkaidő napi nyolc óra vagy heti negyven óra (általános teljes napi munkaidő).
(2) A teljes napi munkaidő - a felek megállapodása alapján - legfeljebb napi tizenkét órára vagy heti hatvan órára emelhető, ha a munkavállaló
a) készenléti jellegű munkakört lát el,
b) a munkáltató vagy a tulajdonos hozzátartozója (hosszabb teljes napi munkaidő)."
"(2) A munkaidőkeret tartama legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét
a) a megszakítás nélküli,
b) a több műszakos, valamint
c) az idényjellegű tevékenység keretében,
d) a készenléti jellegű, továbbá
e) a 135. § (4) bekezdésében meghatározott munkakörben
foglalkoztatott munkavállaló esetében.
(3) A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb hat hónap vagy huszonhat hét, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják."
"97. § (1) A munkáltató a munkaidőt az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményére, valamint a munka jellegére figyelemmel osztja be.
(2) A munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig kell beosztani (általános munkarend).
(3) A munkavállaló munkaidejét úgy kell beosztani, hogy havonta legalább egy pihenőnapja vasárnapra essen.
(4) A munkavállaló havonta kettőnél többszöri vasárnapi munkavégzéséről a feleknek írásban kell megállapodniuk.
(5) Munkaidőkeret, vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén - a 101-102. §-ban foglaltakra tekintettel - a munkaidő a hét minden napjára vagy az egyes munkanapokra egyenlőtlenül is beosztható (egyenlőtlen munkaidő-beosztás).
(6) A munkaidő-beosztást legalább hét nappal korábban, legalább egy hétre írásban kell közölni. Ennek hiányában az utolsó munkaidő-beosztás az irányadó.
(7) A munkáltató az adott napra vonatkozó munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, legalább négy nappal korábban módosíthatja."
"(2) A munkavállaló beosztás szerinti
a) napi munkaideje legfeljebb nyolc óra,
b) heti munkaideje legfeljebb negyven óra
lehet.
(3) A 92. § (2) bekezdése alapján foglalkoztatott munkavállaló esetén - a felek írásbeli megállapodása alapján - a munkavállaló beosztás szerinti
a) napi munkaideje tizenkét óra,
b) heti munkaideje legfeljebb hatvan óra
lehet. A megállapodást a munkavállaló a naptári hónap utolsó napjára, munkaidő-keret elrendelése esetén a munkaidő-keret utolsó napjára tizenöt napos határidővel felmondhatja."
"101. § (1) Vasárnapra rendes munkaidő
a) a rendeltetése folytán e napon is működő munkáltatónál vagy munkakörben,
b) az idényjellegű,
c) a megszakítás nélküli,
d) a több műszakos tevékenység keretében,
e) a készenléti jellegű munkakörben,
f) a kizárólag szombaton és vasárnap részmunkaidőben,
g) társadalmi közszükségletet kielégítő, vagy külföldre történő szolgáltatás nyújtásához - a szolgáltatás jellegéből eredően - e napon szükséges munkavégzés esetén,
h) külföldön történő munkavégzés során, valamint
i) a kereskedelemről szóló törvény hatálya alá tartozó, kereskedelmi tevékenységet, a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató, valamint kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységet folytató munkáltatónál
foglalkoztatott munkavállaló számára osztható be.
(2) Az (1) bekezdés a) pont tekintetében a 102. § (3) bekezdése megfelelően irányadó.
(3) Ha a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére vasárnapra rendes munkaidőt osztottak be, számára a közvetlenül megelőző szombatra rendes munkaidő nem osztható be."
"140. § (1) Vasárnapi munkavégzés esetén száz százalék bérpótlék (vasárnapi pótlék) jár,
a) ha a munkavállaló a rendes munkaidőben történő munkavégzésre kizárólag a 101. § (1) bekezdés c) d), e) vagy i) pontban meghatározott feltételek alapján kötelezhető, továbbá
b) a rendkívüli munkaidőre
ba) a 101. § (1) bekezdés c) d), e) vagy i) pontban meghatározott munkavállalónak,
bb) ha a munkavállaló a 101. § (1) bekezdés alapján rendes munkaidőben történő munkavégzésre
nem kötelezhető.
(2) A munkavállalót munkaszüneti napon történő munkavégzés esetén, ha az vasárnapra esik az (1) bekezdésen felül további ötven százalék bérpótlék illeti meg.
(3) A (2) bekezdés szerinti bérpótlék jár a húsvét- vagy a pünkösdvasárnapon történő munkavégzés esetén."
[(4) A kifizetőt terhelő adónak nem alapja:]
"j) a kifizető által vasárnapi munkavégzés címén ténylegesen kifizetett (juttatott) bérpótlék (vasárnapi pótlék) összege."
A vasárnapi boltzár eltörlése visszaadta az üzletek tulajdonosainak jogát annak eldöntésére, hogy mikor kívánnak nyitva tartani.
A jelen törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) pedig megteremti azt a szabályozást, amely alapján a jövőben a dolgozó lényegében szabadon döntheti el, hogy akar-e vasárnap dolgozni, mégpedig legalább 100 %-os bérpótlékért.
A Javaslat nem teszi ellenérdekeltté a munkáltatót abban, hogy a munkavállalót vasárnap foglalkoztassa. Az az aggály sem áll fenn, hogy a vasárnapi bérpótlék terhei miatt zárnának be az üzletek. A Javaslat szerint ugyanis a vasárnapi bérpótlékot nem terheli szociális hozzájárulási adó.
Magyarország miniszterelnöke nyilatkozta azt 2011-ben, hogy ekkora luxust, mint a vasárnapi boltbezárás nem engedhet magának a magyar gazdaság. Ha a gazdaság nem is engedhette meg magának, megengedte magának a Fidesz-KDNP többség.
Pedig - a társadalmi támogatás mellett - a vasárnapi nyitva tartás bírhat gazdaságélénkítő hatással és munkahelyteremtéssel. Újra bővülhet a kiskereskedelemben foglalkoztatottak létszáma a polcfeltöltő diákoktól, a pénztárosokon, eladókon keresztül az adminisztratív munkakörökben dolgozókig. Ez a lehetőség különösen meghatározó lehet az ország gazdaságilag elmaradottabb térségeiben, mivel így ott is bővülhetnének a munkahelyek.
A jelenleg hatályos Munka törvénykönyve 2012-es hatályba lépésével a munkavállalók a korábbi munkajogi szabályokhoz viszonyítva számtalan helyen kénytelenek voltak sérelmeket elszenvedni. A munkavállalók helyzete kiszolgáltatottabbá vált és számos addig megszerzett jogukról kellett lemondaniuk. A Javaslat ezen a kiszolgáltatott helyzeten is javít, amellett, hogy a munkaadók terheit sem teszi aránytalanul nehézzé.
A túlzottan hosszú pl. egy éves időtartamú munkaidőkeret alkalmazása sok esetben hátrányosan érinti a munkavállalókat. A kiszámíthatóbb és átláthatóbb munkavégzést ennél rövidebb pl. maximum fél éves időtartamú munkaidőkeret alkalmazása teszi lehetővé.
Mindez érezhető adókedvezményt jelentene a munkáltatóknak úgy, hogy az nem csökkentené a munkavállaló várható nyugdíját. Ugyanis a Javaslat szerint módosuló törvény 453. § (4) bekezdése külön rögzíti, hogy "az adó alapja és összege az államháztartási forrásból fedezett ellátás, illetőleg támogatás összegét nem befolyásolja".