(2) Az Flt. 32. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A közfoglalk..." />

T/4232. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes törvényeknek a közmunkacsapda felszámolásához szükséges módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 20. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Ha jogszabály a munkaerő-piaci szolgáltatások és a foglalkoztatást elősegítő támogatások igénybevételét álláskereső személy számára biztosítja, a közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott személy álláskeresőnek minősül."
(2) Az Flt. 32. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A közfoglalk...

T/4232. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes törvényeknek a közmunkacsapda felszámolásához szükséges módosításáról
2015. évi ... törvény egyes törvényeknek a közmunkacsapda felszámolásához szükséges módosításáról
1. §
(1) A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 20. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Ha jogszabály a munkaerő-piaci szolgáltatások és a foglalkoztatást elősegítő támogatások igénybevételét álláskereső személy számára biztosítja, a közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott személy álláskeresőnek minősül."
(2) Az Flt. 32. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott személynek a munkahelykereséssel kapcsolatos, a tömegközlekedési eszköz igénybevételével felmerült indokolt helyközi utazási költséget meg kell téríteni. Jogszabály a közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott személy részére az e bekezdésben felsorolt okokból felmerült, indokolt helyi utazási költségek megtérítéséről is rendelkezhet."
(3) Az Flt. 54. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:
"(12) Ha jogszabály az álláskeresőként való nyilvántartás időtartamának mértékét feltételként írja elő, ebbe az időtartamba a közfoglalkoztatási jogviszony időtartamát be kell számítani."
2. §
(1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 33. §-a a következő (1c) bekezdéssel egészül ki:
"(1c) Az (1) bekezdés f) pontjában meghatározott időtartamba a közfoglalkoztatásban töltött időtartamot be kell számítani."
(2) A Szoctv. 34. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/(2) Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a személynek,/
"c) aki keresőtevékenységet folytat, a keresőtevékenység 91. napjától, illetve ennél hosszabb próbaidő kikötése esetén az annak lejártát követő napon,"
(3) A Szoctv. 36. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/Ha a jogosult/
"a) keresőtevékenységet végez, az azt megalapozó jogviszony fennállásának első 90 napjában, illetve ennél hosszabb próbaidő kikötése esetén annak lejártáig,
/a foglalkoztatást helyettesítő támogatás folyósítása szünetel./
3. §
A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény 2. §-a a következő (3c) és (3d) bekezdéssel egészül ki:
"(3c) Megszűnik a közfoglalkoztatási jogviszony, ha a közfoglalkoztatott - ide nem értve a (3 a) bekezdés szerinti esetet - a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény szerinti munkaviszonyt létesít, vagy ha munkaerő-piaci szolgáltatásban, vagy foglalkoztatást elősegítő támogatásban részesül.
(3d) A (3c) bekezdés szerinti esetekben a megszűnés időpontja a közfoglalkoztatási jogviszony megszűnését megalapozó tény közfoglalkoztató számára történő hitelt érdemlő igazolását követő ötödik munkanap."
4. §
Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény 462/C. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) E § alkalmazásában tartósan álláskereső az, akit az állami foglalkoztatási szerv a kedvezményezett foglalkoztatást megelőző 9 hónapon belül legalább 6 hónapig álláskeresőként nyilvántartott. A 9 hónap, valamint a 6 hónap számítása során a közfoglalkoztatási jogviszony időtartamát is figyelembe kell venni. Az adókedvezmény igénybevétele szempontjából álláskeresőnek minősül a közfoglalkoztatási jogviszony keretében foglalkoztatott személy is."
5. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A foglalkoztatási támogatások rendszerét úgy kell kialakítani, hogy az egyes alrendszerek egymástól elkülöníthetők, de közben rugalmasan átjárhatóak legyenek, annak érdekében, hogy az érintettek a képességeiknek és lehetőségeiknek leginkább megfelelő rendszerből kapjanak támogatást.
A munkanélküliek foglalkoztatását elősegítő támogatási rendszer akkor a leghatékonyabb, ha mindenki a képességeinek és lehetőségeinek leginkább megfelelő támogatásban részesül, és ennek garanciája az egyes támogatási formák közti átjárhatóság.
A hatályos szabályok alapján a közfoglalkoztatás egyfajta csapdaként működik: nem elég, hogy nem segíti a munkaerőpiacra való kilépést, de még akadályozza is azt. A munkanélküli álláskeresőként való nyilvántartása a közfoglalkoztatás ideje alatt szünetel; így elesik az álláskeresők által igénybe vehető támogatásoktól.
A törvényjavaslat mindezért a közmunkacsapda felszámolásával megteremti az átjárhatóságot a közfoglalkoztatás és az egyéb foglalkoztatást elősegítő támogatások, valamint az álláskeresők foglalkoztatásához nyújtott kedvezmények között, továbbá felszámolja azokat a negatív ösztönzőket, amelyek távol tartják a közfoglalkoztatottat a munkaerőpiactól.
Javaslatunk emellett lehetővé teszi a közfoglalkoztatásban töltött idő beszámítását az aktív korúakat szociális ellátásokra jogosító, a munkaügyi központtal folytatott egyéves együttműködési időszakba. Jelenleg ugyanis az érintettek a közfoglalkoztatási időszak lejárta után hónapokon át nem juthatnak szociális ellátáshoz.
Az LMP korábban is benyújtotta a közmunkacsapda felszámolásához szükséges lépésekről szóló törvényjavaslatát, amit a kormánypártok elutasítottak. Nemrég azonban az ombudsman is kezdeményezte a párhuzamos foglalkoztatáspolitikai programok és stratégiák hatékonyabb összehangolását annak érdekében, hogy a közfoglalkoztatás ne jelentésen zsákutcát a benne részt vevők számára. Emellett a szociális törvény pontosítását kérte az emberi erőforrások miniszterétől, hogy a közfoglalkoztatásban töltött időtartam a munkaügyi szervvel való együttműködési időszaknak minősüljön.
Az LMP egyetért azzal az ombudsmani megállapítással, miszerint a közfoglalkoztatotti létből való kikerülés elősegítése elvárható és szükségszerű, mérlegelésen felülálló állami feladat, és ennek megfelelő szabályozás kialakítására van szükség. Bízunk abban, hogy - az ombudsman következtetéseit is figyelembe véve - ezúttal megkapja a szükséges támogatást a javaslatunk.
Részletes indokolás
Az 1. és 4. §-okhoz
Az álláskeresőként való nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásból való törlésről szóló 2/2011. (I. 14.) NGM rendelet 2. § (5) bekezdése jelenleg csupán azt biztosítja, hogy ha jogszabály az álláskeresőként való nyilvántartás időtartamának mértékét feltételként írja elő, ebbe az időtartamba a munkaügyi központ által támogatott képzésben történő részvétel időtartamát be kell számítani.
Az aktív munkaerő-piaci eszközök közti átjárhatóságot szolgálja, ha az álláskeresőknek nyújtott munkaerő-piaci szolgáltatások, foglalkoztatást elősegítő támogatások és adókedvezmények igénylésére való jogosultság szempontjából álláskeresőnek számít a közfoglalkoztatási jogviszonyban levő személy, valamint ha a közfoglalkoztatásban való részvétel időtartama beszámít az álláskeresőként való nyilvántartás időtartamának mértékéhez kötött jogszabályi feltételek vizsgálata során.
A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény szerint a közfoglalkoztatott mentesül a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítése alól az állásinterjún való részvételhez szükséges időtartamra. A közfoglalkoztatottat, mint álláskeresőt meg kell, hogy illesse a munkahelykereséssel kapcsolatos utazási költségtérítés.
A 2. §-hoz
Fel kell számolni azokat a negatív ösztönzőket, amelyek a közfoglalkoztatottat távol tartják a munkaerőpiactól. A hatályos szabályozás csak arra ad lehetőséget, hogy a közfoglalkoztatás ideje alatt legfeljebb 90 napig a közfoglalkoztatott határozott idejű munkaviszonyt létesítsen. Arra viszont nincs lehetőség, hogy ha valaki az adott esetben akár hat hónapos próbaidő alatt az állását elveszíti, ne kelljen újra teljesítenie a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság feltételeit.
A 3. §-hoz
Annak érdekében, hogy ne fordulhasson elő az, hogy a munkaviszonyt létesítő közfoglalkoztatott a közfoglalkoztatási jogviszonyát nem tudja közös megegyezéssel megszüntetni, és ezért megszűnik foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultsága, vagy azért nem jelentkezik a munkaügyi központ által szervezett képzésre, mert attól fél, hogy a közfoglalkoztatási jogviszonyát nem tudná közös megegyezéssel megszüntetni, a törvényjavaslat a közfoglalkoztatási jogviszony ex lege megszűnéseként szabályozza a fenti két esetkört. Ugyanez vonatkozik azon esetekre is, ha foglalkoztatást elősegítő támogatásra szerez jogosultságot az érintett.
A 5.§-hoz
Hatálybaléptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.