(2) Az Mt. a 61. §-t megelőzően az alábbi új címmel egészül ki:
"33/B. Sajátos foglalkoztatásai formák alkalmazása"
(3) Az Mt 61. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"61. § (1) A munkáltató a munkakörök megjelölésével tájékoztatja a munkavállalókat
a) a teljes vagy részmunkaidős..." />

T/153. számú törvényjavaslat indokolással - A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvénynek a kisgyermekes szülők rugalmas munkavégzésének elősegítése érdekében szükséges módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) az 58. §-t megelőzően az alábbi új címmel egészül ki:
"35/A. A munkaszerződés módosítására irányuló eljárás"
(2) Az Mt. a 61. §-t megelőzően az alábbi új címmel egészül ki:
"33/B. Sajátos foglalkoztatásai formák alkalmazása"
(3) Az Mt 61. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"61. § (1) A munkáltató a munkakörök megjelölésével tájékoztatja a munkavállalókat
a) a teljes vagy részmunkaidős...

T/153. számú törvényjavaslat indokolással - A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvénynek a kisgyermekes szülők rugalmas munkavégzésének elősegítése érdekében szükséges módosításáról
2014. évi .... törvény a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvénynek a kisgyermekes szülők rugalmas munkavégzésének elősegítése érdekében szükséges módosításáról
1. §
(1) A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) az 58. §-t megelőzően az alábbi új címmel egészül ki:
"35/A. A munkaszerződés módosítására irányuló eljárás"
(2) Az Mt. a 61. §-t megelőzően az alábbi új címmel egészül ki:
"33/B. Sajátos foglalkoztatásai formák alkalmazása"
(3) Az Mt 61. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"61. § (1) A munkáltató a munkakörök megjelölésével tájékoztatja a munkavállalókat
a) a teljes vagy részmunkaidős,
b) a távmunkavégzésre irányuló,
c) megosztott munkakörben történő,
d) rugalmas vagy a munkáltatónál irányadó munkarendtől egyébként eltérő munkarendben történő, valamint
e) a határozatlan idejű munkaviszony keretében történő foglalkoztatás lehetőségéről.
(2) A munkavállaló munkaszerződés módosítására irányuló ajánlatára a munkáltató tizenöt napon belül írásban nyilatkozik.
(3) A munkavállaló a 128. § szerinti fizetés nélküli szabadság megszűnését követően a gyermek három éves koráig terjedő időtartamra a munkáltatóhoz címzett egyoldalú nyilatkozatával a munkaszerződést a napi munkaidő felének megfelelő tartamú részmunkaidőre módosíthatja.
(4) A munkáltató a munkaszerződést a munkavállaló ajánlatának megfelelő tartalommal módosítja, ha
a) a munkavállaló ajánlatot tesz az (1) bekezdés b)-d) pontjában megjelölt foglalkoztatási formák valamelyikére, és
b) az a) pont szerint választott foglalkoztatási forma a munkáltató számára aránytalan költséggel nem jár, vagy az az ésszerű munkaszervezést nem zárja ki.
(5) A (4) bekezdés a) pontja szerinti munkavállalói ajánlat a választható foglalkoztatási formák közül többnek az együttes alkalmazására vagy vegyítésére is vonatkozhat."
2. §
Az Mt. 65. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A munkáltató felmondással nem szüntetheti meg a munkaviszonyt]
"c) a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság (128. §, 130. §), illetve - a fizetés nélküli szabadság igénybevétele nélkül is - a gyermek hároméves koráig terjedő időszak,"
[tartama alatt.]
3. §
E törvény a kihirdetését követő második hónap első napján lép hatályba, és a kihirdetését követő második hónap második napján hatályát veszti.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A rugalmas munkaerőpiac nem azt kell, hogy jelentse, hogy hamar és könnyen lehessen elbocsátani a munkavállalót, hanem éppen azt, hogy hamar és könnyen, az egyéni élethelyzethez és szükségletekhez igazodva lehessen visszaintegrálni a munkavállalót, többek közt a kisgyermekes nőket. Ennek érdekében szükséges az atipikus foglalkoztatási formák (a részmunkaidő mellett a távmunka, rugalmas munkaidő, sűrített munkahét, munkakörmegosztás és ezek kombinációja) szélesebb körű alkalmazásának biztosítása.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A kötelező napi négyórás részmunkaidő a gyermek hároméves koráig ugyanis bármily fontos lehetőség, önmagában nem ad megoldást a kisgyermekes szülők azon jelentős többsége számára, akik a félállásból fakadó keresetcsökkenést nem tudják ellentételezni, így nem élnek törvényi lehetőségükkel a munkaszerződés módosításának kezdeményezésére.
Javaslatunk arra irányul, hogy ne csak a részmunkaidőt ismerje el a törvény, mint a munkáltató által a kisgyerekes nő kérésére kötelezően biztosítandó atipikus munkavégzést: az egyéb rugalmas foglalkoztatási formák, köztük a hosszabb idejű részmunkaidő alkalmazására vonatkozó munkavállalói javaslatokat is érdemben meg kelljen vizsgálni, és azt - hacsak az a munkáltató számára aránytalan teherrel nem jár - teljesítenie is.
Azt a nők munkaerő-piaci helyzetének javításáért felelős miniszteri biztos, Szalai Piroska is többször elismerte, hogy a gyerekvállalás tekintetében legaktívabb korosztály foglalkoztatásának bővülését elsősorban a rugalmas munkavégzés hiánya akadályozza. Ennek ellenére a hatályos Munka törvénykönyve nem biztosítja azt, hogy a sokféle, egyéni élethelyzetekhez igazodó rugalmas munkavégzési formák garantáltan rendelkezésre álljanak azoknak a kisgyerekes nőknek, akik vissza akarnak térni a munkaerőpiacra.
A 2. §-hoz
Az új Munka törvénykönyve a felmondási védelem korlátozásával a korábbiaknál hátrányosabb helyzetbe hozta a 3 évesnél kisebb gyermeket nevelő nőket. A jelenlegi szabályok szerint bizonyos feltételek esetén akár rendes felmondással is kirúghatok a kisgyerekes anyák, ha a gyermekük három éves kora előtt mennek vissza dolgozni. Ezzel éppen abban az időszakban nem kapják meg a szükséges törvényi védelmet, amikor arra a legnagyobb szükségük volna: amikor a munka és gyerek ellátásával kapcsolatos feladatok összeegyeztetése nagyfokú rugalmasságot igényel a munkáltató részéről is. Ezért a javaslatunk visszaállítaná azt a korábbi szabályozást, ami minden körülmények közt biztosította a kisgyerekes nő felmondási védelmét a gyerek három éves koráig. Nincs ugyanis elvi alapja annak, hogy az első három évben járó védelem a szülőt állásának megtartása érdekében tartsa otthon úgy, hogy egyébként gazdaságilag minden érintett abban lenne érdekelt, hogy visszatérjen a munkahelyére.
A 3. §-hoz
Hatálybaléptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.