adozona.hu
T/1567. számú törvényjavaslat indokolással - A katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények vezetőinek, oktatóinak és hallgatóinak jogállásáról
T/1567. számú törvényjavaslat indokolással - A katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények vezetőinek, oktatóinak és hallgatóinak jogállásáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 1996. évi XLV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) Ezt a törvényt kell alkalmazni a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények (a továbbiakban együtt: intézmény)
a) vezetőire,
b) oktatóira, valamint
c) nappali, levelező és távoktatás formájában alapképzésben, szakirányú továbbképzésben és doktori képzésben résztvevő, magyar állampolgárságú hallgatóira (a továbbiakban együtt: hallgató).
(2) A külföldi hallgató jogállására a 15. § (2) bekezdésének c) pontja szerinti polgári hallgatóra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ha jogs...
a) vezetőire,
b) oktatóira, valamint
c) nappali, levelező és távoktatás formájában alapképzésben, szakirányú továbbképzésben és doktori képzésben résztvevő, magyar állampolgárságú hallgatóira (a továbbiakban együtt: hallgató).
(2) A külföldi hallgató jogállására a 15. § (2) bekezdésének c) pontja szerinti polgári hallgatóra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ha jogszabály vagy a képzésről szóló megállapodás másképp nem rendelkezik.
a) fegyveres szerv: a Magyar Honvédség (a továbbiakban honvédség), a határőrség, a rendőrség, a büntetés-végrehajtási szervezet, a vám- és pénzügyőrség, a polgári védelem, az állami és önkormányzati tűzoltóság, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok,
b) miniszter: a katonai felsőoktatási intézmények vonatkozásában a honvédelmi miniszter, a Rendvédelmi Főiskola vonatkozásában a belügyminiszter,
c) országos parancsnok: az a) pont szerinti fegyveres szerv országos parancsnoka, főigazgatója vagy országos főkapitánya,
d) szakmai gyakorlat: az intézmény tanterve által megkövetelt csapat-, területi vagy üzemi gyakorlat,
e) vezető: a rektor, a főiskolai főigazgató, helyetteseik, a dékán, a kari főigazgató, a gazdasági (fő)igazgató, a főtitkár, az oktatási és a kutatási szervezeti egység vezetője.
(2) Közalkalmazott vezető, oktató az lehet, aki:
a) a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) előírásainak megfelel, és
b) tudomásul veszi, hogy munkahelyén pártpolitikától mentes magatartást köteles tanúsítani.
(3) Hivatásos állományú vezető, oktató az lehet, aki:
a) fegyveres szerv hivatásos állományának tagja, és
b) az Ftv. szerint a beosztásához megkívánt követelményeknek megfelel.
(2) A vezetői és az egyetemi tanári pályázatot a miniszter, az egyéb pályázatot az intézmény vezetője írja ki az e törvényben és az Ftv-ben meghatározott feltételeknek megfelelően.
(3) Ha a pályázatot a hivatásos állomány tagja nyeri el, a Hszt. szerint határozott vagy határozatlan időre rendelkezési állományba kerül a beosztás, illetve a munkakör elfoglalásának napjától.
(2) A főiskolai tanárt az (1) bekezdés szerinti eljárás alapján a miniszterelnök nevezi ki és menti fel.
(3) A miniszter, valamint a művelődési és közoktatási miniszter az (1) és (2) bekezdés szerinti javaslattételt megtagadja, ha az eljárás során jogszabálysértés történt. A megtagadásról és okáról az intézményi tanácsot írásban kell értesíteni.
(4) Az intézmény vezetője az adjunktusi és a tanársegédi oktatói beosztás 4 évre szóló ellátására megbízást ad. A határozott idő elteltével az oktatót az intézményi szabályzatban meghatározott szempontok és az oktatási, illetve kutatási szervezeti egység vezetőjének javaslatai alapján az intézmény vezetője minősíti.
(5) Az intézmény az oktatói fokozatban való előmenetelhez szükséges továbbtanuláshoz köteles az intézményi Szabályzatban meghatározottak szerint hozzájárulni.
(2) Az az oktató, akinek a hivatásos szolgálati viszonya neki fel nem róható okból szűnt meg, vagy aki a hivatásos szolgálat felső korhatárát elérte, kérésére állományviszonyának megváltoztatása mellett közalkalmazottként, pályázat kiírása nélkül az eredeti munkakörében tovább foglalkoztatható, ha a munkakör ellátása nincs a hivatásos szolgálati viszonyhoz kötve.
(3) A (2) bekezdés szerinti felróhatóság szempontjából a Hszt. alapján a hivatásos szolgálati viszony megszüntetésekor kiadott szolgálati viszonyra vonatkozó igazolás az irányadó.
(2) A hivatásos állomány tagja részére a kinevezési parancs szerinti fegyveres szervnél rendfokozatának, végzettségének és képzettségének megfelelő beosztást kell biztosítani, ha
a) az oktatói munkakör megszüntetése a hivatásos állomány tagjának nem róható fel, vagy
b) az adjunktust, illetőleg a tanársegédet munkakörének ellátásában nem hosszabbították meg, vagy magasabb oktatói munkakört nem nyert el.
(3) A volt hivatásos állományú oktató illetménye az új beosztásba helyezéssel nem csökkenhet.
(2) A hivatásos állomány tagját az egyetemi tanárrá történő kinevezéskor a soron következő rendfokozatba - ezredesig - soron kívül elő kell léptetni.
(3) A tanári, illetve docensi kinevezéskor a határozott idejű oktatói megbízás határozatlan idejűre változik.
(2) A képzés, gyakorlati felkészítés során az oktató köteles a hallgatók életének és testi épségének megóvása érdekében a balesetvédelmi rendszabályok betartására és betartatására.
(3) Az e §-ban foglalt kötelezettségek megsértése esetén fegyelmi eljárásnak is helye van.
(2) A honvédelmi miniszter az intézményi tanács felterjesztését a honvédség parancsnokának véleményezésre megküldi.
(3) A belügyminiszter az intézményi tanács felterjesztését az érintett országos parancsnokoknak véleményezésre megküldi.
(4) A rektor és a főiskolai főigazgató felett a munkáltatói jogkört - a kinevezési és felmentési jogkör kivételével - a miniszter gyakorolja. Egyes munkáltatói jogok gyakorlása az intézményi tanácsra rendelettel átruházható.
(2) Rektorhelyettesi, dékáni és kari főigazgatói megbízást egyetemi tanár vagy docens, és főiskolai tanár, főiskolai főigazgató helyettesi megbízást rajtuk kívül főiskolai docens kaphat.
(3) Az (1) bekezdés szerinti vezető megbízását - a saját kérésére, vagy az intézményi tanács javaslatára - a miniszter a határidő lejárta előtt visszavonhatja.
(2) Az Ftv. 27. §-a szerinti hallgató e törvény alkalmazása során
a) ösztöndíjas hallgató, ha a felvételt nyert nappali tagozatos személy a katonai felsőoktatási intézményben a honvédséggel vagy a határőrséggel kötött ösztöndíjszerződés alapján a honvédség illetve a határőrség tényleges állományú tagjaként, vagy a Rendvédelmi Főiskolán valamely fegyveres szervvel kötött ösztöndíjszerződés alapján végzi a tanulmányait,
b) kettős jogállású hallgató, ha az intézménybe felvett, Hszt. szerinti hivatásos állomány tagja folytat tanulmányokat,
c) polgári hallgató: ha nem tartozik az a) és b) pont hatálya alá.
a) a felsőfokú végzettséget tanúsító oklevél kiállításának napján,
b) a hallgató által írásban beadott lemondó nyilatkozattal, a benyújtását követő 8. napon,
c) az intézményvezető határozata alapján elbocsátással, a határozat jogerőre emelkedésének napján,
d) kizárás fegyelmi büntetés esetén, a fegyelmi határozat jogerőre emelkedésének napján,
e) a hallgatói névjegyzékből való törléssel az Ftv. 28. §-ának (1) bekezdésében említett esetben, a törlés napján.
a) az intézményben a hallgató által látogatott szak oktatása megszűnt,
b) a hallgató körülményeiben olyan változás állt be, amelynek következtében már nem felel meg a felvételkor támasztott alkalmassági követelményeknek,
c) a hallgató a tanulmányi kötelességét a tanulmányi és vizsgaszabályzatban megengedett mértéket meghaladóan önhibájából nem teljesítette.
(2) Az intézmény az elbocsátást köteles megindokolni. Az indokolásból az elbocsátás okának világosan ki kell tűnnie, továbbá szükség esetén az intézménynek kell bizonyítania, hogy az elbocsátás indoka valós és okszerű.
(3) A hallgató az (1) bekezdés a) és b) pontja alapján csak akkor bocsátható el, ha más intézménybe vagy az intézményen belül más szakra nem irányítható át, vagy ha az átirányítást a hallgató nem vállalta. Az átirányítási kötelezettségre nem hivatkozhat a hallgató, ha az (1) bekezdés b) pontja szerinti körülményváltozás neki felróható.
(2) A hallgatót a hallgatói jogviszony szünetelése alatt vagy a hallgatói jogviszony megszűnése után az intézményi Szabályzatban meghatározott egyes jogok megilletik és egyes kötelezettségek terhelik.
(3) A (2) bekezdés szerinti kötelezettség különösen a kártérítési és a titoktartási kötelezettség.
a) megtartani az államtitkot és a szolgálati titkot,
b) óvni és rendeltetésszerűen használni a rábízott haditechnikai eszközöket és felszerelési tárgyakat,
c) tiszteletben tartani társai emberi méltósághoz fűződő jogait, szükség esetén nekik segítséget nyújtani.
(2) A Rendvédelmi Főiskola nappali tagozatos hallgatója az elméleti képzés megkezdése előtt alapkiképzésen vesz részt.
(2) A katonai felsőoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatója vállalja, hogy a honvédség vagy a határőrség tényleges állományába lép, és tanulmányai befejezte után meghatározott ideig a képzettségének és végzettségének megfelelő hivatásos szolgálatot teljesít.
(3) A Rendvédelmi Főiskola ösztöndíjas hallgatója a szerződésben azt vállalja, hogy tanulmányai befejezése után meghatározott ideig az ösztöndíjszerződést kötő fegyveres szervnél hivatásos szolgálatot, köztisztviselői vagy közalkalmazotti jogviszonyt teljesít, a fegyveres szerv pedig a hallgató képzettségének és végzettségének megfelelő beosztásban munkát biztosít számára.
(2) Az ösztöndíjas hallgató nem csatlakozhat olyan szervezethez, amelynek szerveződési célja vagy tevékenysége a fegyveres szervek törvényben meghatározott feladataival ellentétes.
(3) Az ösztöndíjas hallgató - a katonai kiképzés vagy alapkiképzés és a szakmai gyakorlat időtartama, valamint a szükségállapot vagy rendkívüli állapot kivételével - szolgálati feladat ellátására nem vehető igénybe.
(4) A (3) bekezdés szerinti szakmai gyakorlat teljesítése során a Rendvédelmi Főiskola ösztöndíjas hallgatója önálló hatósági jogkör gyakorlása nélkül, felügyelet mellett, a fegyveres szerv tevékenységére vonatkozó eljárási szabályok szerint köteles a fegyveres szerv szolgálati feladatainak végrehajtásában közreműködni, jogosult bármely cselekménynél jelen lenni, intézkedésben részt venni, részfeladatokat önállóan végrehajtani.
(2) Az ösztöndíjas hallgató pártrendezvényen egyenruhát nem viselhet. Az intézményen kívül egyéb politikai rendezvényen egyenruhát csak akkor viselhet, ha az intézmény vezetőjének engedélyével az intézményt hivatalosan képviseli.
(2) A katonai felsőoktatási intézmény hallgatójának jogaira és kötelességeire a katonai kiképzés ideje alatt a hadköteles katonák szolgálati viszonyáról szóló törvény (a továbbiakban: Hkt.) II. fejezete (a 19. § (2) bekezdése és a 21. § kivételével), V. fejezete (a 48-50. és az 59-60. § kivételével), VI. fejezete (a 76-79. § kivételével), valamint VIII., IX., XI. és XII. fejezete az irányadó.
(3) A szakmai gyakorlat idején a katonai felsőoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatójának jogaira és kötelezettségeire az ellátott beosztás Hkt. szerinti szabályai az irányadóak azzal, hogy a hallgató fenyítési és elismerési jogkört nem gyakorolhat.
a) részt venni a Hvt. 22. §-ának (1) bekezdése szerinti feladatok végrehajtásában,
b) a haza katonai védelmére felkészülni, részt venni az ehhez szükséges kiképzésben,
c) őr-, ügyeleti, készenléti, készültségi és futárszolgálatot, valamint katonai rendészeti szolgálatot ellátni,
d) a katonai szervezet működéséhez szükséges munkák ellátásában részt venni.
a) a beosztásának megfelelő szolgálati és életfeltételekre, elhelyezésre,
b) a kezdő tiszti beosztás ellátásához szükséges katonai ismeretek, továbbá jogi, környezetvédelmi, tűz-, baleset- és munkavédelmi ismeretek megszerzésére,
c) jogainak és méltányos érdekeinek védelmére,
d) egészségügyi és jóléti (szociális) ellátásra, a külön jogszabályokban meghatározottak szerint,
e) halála esetén kegyeleti gondoskodásra.
(2) A katonai felsőoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatója esetén az Ftv. 39. §-a (1) bekezdésének c) pontja szerinti, a tanulmányok folytatásától meghatározott időre eltiltás fegyelmi büntetés nem alkalmazható.
(3) A katonai felsőoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatója büntetőjogi és szabálysértési felelősségének elbírálására a hadköteles katonákra vonatkozó szabályok az irányadóak.
a) a hallgatói jogviszony a 16. § szerint megszűnt,
b) az ösztöndíjszerződés közös megegyezéssel megszűnt,
c) a hallgató az ösztöndíjszerződést felbontotta,
d) a fegyveres szerv az ösztöndíjszerződést felbontotta.
(2) Az ösztöndíjszerződést a hallgató és a fegyveres szerv közös megegyezéssel bármikor, bármelyik fél kezdeményezésére megszüntetheti. A közös megegyezést írásba kell foglalni, amelyben rögzíteni kell a feleknek a megszüntetett ösztöndíjszerződésből eredő, egymás iránti jogait és kötelezettségeit.
(3) A fegyveres szerv egyoldalúan akkor bonthatja fel az ösztöndíjszerződést, ha
a) az Országgyűlés vagy a Kormány döntése alapján a fegyveres szerv állományát érintő létszámcsökkentést kell végrehajtani, vagy átszervezés miatt a hallgatót a képzettségének és végzettségének megfelelő kezdő beosztásba nem lehet helyezni, és
b) a hallgatónak más intézménybe vagy az intézményen belül más szakra történő átirányítására nincs lehetőség, illetőleg ha az átirányítást a hallgató nem vállalta.
(4) Ha az ösztöndíjas hallgatói viszony az (1) bekezdés b) - d) pontja alapján szűnt meg, a hallgató a tanulmányait az intézményben polgári hallgatóként folytathatja, ha a szak felvételi feltételei a polgári hallgató jelentkezését megengedik.
(5) Ha az ösztöndíjas hallgatói viszony a hallgató érdekkörében felmerült okból szűnik meg, az ösztöndíjszerződésben vagy a (2) bekezdés szerinti megegyezésben meghatározott költségeket a hallgató megtéríteni köteles. E törvény alkalmazásában az egészségi ok a fegyveres szerv érdekkörében felmerült oknak minősül.
(2) A kettős jogállású hallgató esetén e törvény 22. §-át nem kell alkalmazni, a hallgató fegyelmi és kártérítési felelősségére a Hszt. szabályai az irányadóak.
(3) A kettős jogállású hallgató intézményt vagy szakot a kinevezési parancs szerinti fegyveres szerv engedélyével változtathat.
(4) A kettős jogállású hallgató jogszabály szerinti egyenruha, illetőleg formaruha viselésére köteles.
(5) A kettős jogállású hallgató esetében - a 48. §-ban felsorolt rendelkezéseken túlmenően - az Ftv. 29. §-a és 39-46. §-a sem alkalmazható.
a) a szak felvételi feltételei a polgári hallgató jelentkezését megengedik, és
b) a szolgálati viszony megszűnése nem volt a hallgatónak felróható.
(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti felróhatóság szempontjából a Hszt. alapján a hivatásos szolgálati viszony megszűnésekor kiadott szolgálati viszonyra vonatkozó igazolás az irányadó.
(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti követelmény alól az intézmény vezetője különös méltánylást érdemlő esetben kivételt tehet.
(2) A tandíj alaptandíjból és képzési költségtérítésből áll. A tandíjból befolyt összeget a katonai felsőoktatási intézmény jogosult felhasználni.
(3) Az alaptandíj mértéke megegyezik az állami felsőoktatási intézményekben fizetendő alaptandíj mértékével.
(4) A képzési költségtérítés mértékét a képzés jellegéhez és költségeihez igazodó módon az intézmény határozza meg, és a Felsőoktatási Felvételi Tájékoztatóban évente közzéteszi.
(5) A félévre megállapított tandíjat havonta egyenlő részletekben vagy a hallgató kérésére egy összegben a Szabályzat szerinti módon kell befizetni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti díjakból befolyt összeget a hallgatói önkormányzat feladatainak ellátására, valamint az intézmény hallgatóinak alanyi jogon járó juttatásaira kell fordítani.
(2) A polgári hallgató az állami felsőoktatási intézményekre vonatkozó szabályok szerint jogosult a katonai felsőoktatási intézménytől ösztöndíjra és egyéb támogatásokra.
(2) A hallgató az előző félévi tanulmányi eredménye alapján - az első évfolyam második félévétől kezdődően - tanulmányi pótlékra jogosult. A tanulmányi és vizsgaszabályzatban megfogalmazott követelményeknek megfelelő hallgatónak kiemelt összegű tanulmányi pótlék adható.
(3) A kiképzési tervben szereplő repülési feladatok végrehajtásáért az ösztöndíjas hallgató repülési pótlékra jogosult.
(4) A hallgató az alapilletményben ki nem fejezhető többletkövetelmények teljesítéséért - a (3) bekezdés alá nem tartozó - egyéb pótlékokra is jogosultságot szerezhet. A pótlékok feltételeit és mértékét a Hkt-nek a sorkatonákra vonatkozó rendelkezései alapján kell megállapítani.
(5) Az alapilletmény és a pótlékok összege a köztisztviselői illetményalap és a törvény mellékletében meghatározott érték szorzata. A hallgatók illetményjogosultságát naptári napokra kell meghatározni.
(2) A kollégiumi díj mértékét az állami felsőoktatási intézményekre vonatkozó szabályoknak megfelelően az intézmény állapítja meg.
(3) A kettős jogállású hallgató és az ösztöndíjas hallgató térítésmentesen jogosult a kollégiumi elhelyezést igénybe venni.
(2) A polgári hallgató élelmezésre és ruházati ellátásra jogszabályban meghatározott térítés ellenében jogosult.
(3) A kettős jogállású hallgató élelmezésre jogszabályban meghatározott térítés ellenében jogosult.
(2) A polgári hallgató tandíjfizetésre kötelezett. A tandíj alaptandíjból és képzési költségtérítésből áll.
(3) Az alaptandíj mértéke megegyezik az állami felsőoktatási intézményekben fizetendő alaptandíj mértékével.
(4) A képzési költségtérítés mértékét a képzés jellegéhez és költségeihez igazodó módon a főiskola évente határozza meg, és azt a Felsőoktatási Felvételi Tájékoztatóban évente közzéteszi.
(5) A félévre megállapított tandíjat havonta egyenlő részletekben, vagy a hallgató kérésére egy összegben a főiskolai Szabályzatban meghatározott módon kell befizetni.
(2) Az ösztöndíj alanyi jogon járó alapjuttatásból, szociális és tanulmányi juttatásból áll. Az alapjuttatás mértékét, a szociális és tanulmányi juttatás feltételét és mértékét a főiskolai Szabályzat állapítja meg.
(3) A kettős jogállású nappali tagozatos hallgató pénzbeli juttatásként a hivatásos szolgálati viszonyának megfelelő alapilletményre jogosult, ennek költségvetési fedezetét a küldő fegyveres szerv éves költségvetésében kell biztosítani.
a) külön rendelkezés szerint ruházati ellátásra,
b) az alapkiképzés bentlakásra kötelezett időszakában elhelyezésre és ellátásra.
(2) Találmányt, kutatási eredményt államtitokká, vagy szolgálati titokká a miniszter minősíthet.
(3) A (2) bekezdés szerinti minősítés során az érintett országos parancsnok véleményét ki kell kérni.
(2) bekezdésének első mondata valamint a 30. és 31. §.
(2) Az Ftv. 9. §-a (4) bekezdésének első mondata csak a polgári hallgatók vonatkozásában alkalmazható.
(2) A hallgatói juttatásokra és a tandíjfizetési kötelezettségre vonatkozó rendelkezéseket első ízben az 1996/97-es tanévben első évfolyamot megkezdő hallgatók esetében kell alkalmazni.
(3) A vezetői beosztásokat a 11-13. § rendelkezései szerint első ízben legkésőbb 1998. június 30-ig kell betölteni.
(4) A törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Hvt. 11. §-a (1) bekezdésének h) pontja a hatályát veszti.
a) a 40. § szerinti tanszertámogatás mértékét,
b) a térítés ellenében igénybe vehető élelmezési és ruházati ellátás körét és mértékét.
(A honvédelmi miniszter a honvédelmi tevékenység szakmai irányítása körében)
"l) a honvédelem képzési igényeit is biztosító katonai felsőoktatási, szak- és közoktatási intézmények tekintetében, az intézményekre vonatkozó jogszabályok alapján gyakorolja a közvetlen felügyeleti, a szakképesítést felügyelő minisztert megillető, továbbá az alapítói és fenntartói jogköröket. "
(2) A Hvt. 44. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, a bekezdés a következő e) ponttal egészül ki, és a c) pont végéről a "továbbá" szó elmarad:
(A tényleges katonai állományba tartoznak:)
"d) a katonai felsőoktatási intézmények honvédségi ösztöndíjas hallgatói és
e) a katonai középfokú oktatási, illetőleg katonai felsőoktatási intézmények középfokú szakképzésben (a továbbiakban: katonai szakképzés) részt vevő, szolgálati viszonyban álló hallgatói."
(3) A Hvt. 48. §-a és az azt megelőző cím helyébe a következő cím és rendelkezés lép:
"A honvédségi ösztöndíjas és szolgálati viszonyban álló hallgatók 48. § (1) A katonai felsőoktatási intézmények honvédségi ösztöndíjas hallgatói - a katonai életviszonyokhoz igazodó, sajátos körülmények között - külön jogszabály szerint készülnek a hivatásos katonai pályára. (2) A katonai szakképzésben részt vevő, szolgálati viszonyban álló hallgatók - a katonai szolgálat keretében - külön jogszabály szerint készülnek a hivatásos katonai pályára."
(4) A Hvt. 96. §-ának (3)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(3) Ha a katonai, illetve rendvédelmi középfokú szakképzésben részt vevő személy a tanulmányait a sorkatonai szolgálati időnél rövidebb idő alatt abbahagyta, alkalmassága esetén az (1) bekezdésben megállapított idő fennmaradó részére sorkatonai szolgálatra köteles.
(4) Ha a katonai, illetve rendvédelmi felsőoktatási intézmény hallgatója a tanulmányait abbahagyta, alkalmassága esetén sorkatonai szolgálatra köteles. A sorkatonai szolgálat (1) bekezdés szerinti idejét az intézmény által igazolt, katonai kiképzésre vagy alapkiképzésre és szakmai (csapat-, területi, üzemi) gyakorlatra fordított időtartammal csökkenteni kell. A katonai illetve rendvédelmi felsőoktatási intézményben tanulmányait eredményesen befejező hallgató mentesül a sorkatonai szolgálati kötelezettség alól.
(5) Kivételes méltánylást érdemlő esetben, különösen ha a jogviszony megszűnése a sorkötelesnek nem róható fel, - a (3), illetve (4) bekezdés szerinti oktatási intézmény vezetőjének javaslatára - a sorkatonai szolgálat hátralévő időtartamát a honvédség vezérkari főnöke csökkentheti vagy elengedheti."
(5) A Hvt. 114. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A váltási rendtől eltérő időpontban kell leszerelni azt a sorkatonát, akinek:)
"b) a katonai vagy rendvédelmi szakképzésben, illetve felsőoktatásban töltött idő beszámításával a szolgálati ideje letelt."
(6) A Hvt. a következő új 203/A. §-sal egészül ki:
"A szükségállapot vagy rendkívüli állapot idejére jogszabály a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények vezetőinek, oktatóinak és hallgatóinak jogállásáról szóló . törvénytől, valamint a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvénytől eltérő szabályokat állapíthat meg."
I. 0, 25
II. 0, 27
III. 0, 29
IV. 0, 31
3,51 - 4,00 0,10
4,01 - 4,50 0,15
4,51 - 5,00 0,20
kiemelt tanulmányi pótlék 0, 40
A felhatalmazás nem zárja ki sem a külön, sem az együttes előterjesztés lehetőségét. Mivel azonban a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények jogállási vonatkozású rendelkezései - a különbözőségük ellenére is - alkalmasak az egységes törvényben történő szabályozásra, ezért a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények vezetőinek, oktatóinak és hallgatóinak jogállásáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) mindkét típusú felsőoktatási intézményre egységes szabályozást ad. A Javaslat alapelve az, hogy a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények a felsőoktatási rendszer szerves részeként, a sajátosságok miatt indokolt mértékben korlátozott autonómiával rendelkezve, állami felsőoktatási intézményként működnek. Az autonómia korlátait csak az Ftv. 115. §-ának rendelkezései és a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályok, így e törvény szabályai jelenthetik.
A Javaslat szerint a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények önkormányzattal rendelkező intézmények, amelyek működését nem egyszemélyi parancsnokok, hanem az Ftv. és e törvény szerint kinevezett vezetők és önkormányzati testületek irányítják, önálló gazdálkodást folytatnak, az oktatás területén - figyelembe véve az oktatott ismeretekből adódó sajátosságokat - a más állami felsőoktatási intézményekhez hasonló szabadsággal és jogosultságokkal rendelkeznek, és amelyeknél a képzés szakmai követelményeinek teljesítése , a törvényesség betartása a miniszterek felügyeleti jogkörén belül ellenőrizhető.
A Javaslat alapvető célja az, hogy a fegyveres szervekre vonatkozó szabályok és az Ftv. összhangba hozásával elősegítse a felsőoktatási intézmények egységes rendszerének kiépítését, az akkreditációjának folyamatát. E cél érdekében szükséges, hogy a Javaslat - kapcsolódva a fegyveres szervek állományának szolgálati viszonyát szabályozó tervezetekhez - az Ftv. átfogó novellája előtt elfogadásra kerüljön.
A katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények vezetőinek és oktatóinak jogállására - ha közalkalmazottak - a Javaslat szabályaival kiegészítve kell az Ftv. és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) szabályait alkalmazni. Ha e tevékenységet hivatásos szolgálati viszonyban álló személy látja el, a várhatóan a Javaslattal együtt megtárgyalásra kerülő, a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Hszt.) szabályai szerint e személyek tevékenységére, munkarendjére, illetményére és illetményjellegű juttatásaira, pihenőidejére, az elnyerhető címekre és azok viselésére vonatkozó rendelkezéseket a Javaslat és a felsőoktatás mögöttes jogszabályai állapítják meg, illetve a felsőoktatási intézmény vezetője jogosult a tevékenységre vonatkozó utasítások kiadására.
A katonai és rendvédelmi felsőoktatási hallgatók sajátos, a hivatásos, sor- és tartalékos szolgálatot teljesítő személyektől eltérő jogállással rendelkeznek, amely a hallgatói részkategóriák szerint eltérő jogokkal és kötelezettségekkel egészül ki. A differenciált jogviszony ellenére azonban a hallgatókkal a tantervben, tantárgyprogramban meghatározottakon kívül szolgálati feladat csak minősített időszak - szükségállapot és rendkívüli állapot - esetén végeztethető.
A Javaslat elsősorban az intézmények békeidőszaki felsőoktatási tevékenységével kapcsolatban állapít meg szabályokat. A minősített időszaki működés során azonban - külön jogszabályok szerint - az intézményi vezetők, oktatók és hallgatók tevékenysége a fegyveres szervek tényleges tevékenységének irányába tolódik el.
A Javaslat a külföldi (vendég) oktatók jogviszonyával kapcsolatosan nem állapít meg eltérő szabályokat, így e tekintetben az Ftv. szabályai az irányadóak.
A közalkalmazottak alkalmazási feltételeként a tervezet az Ftv. szerinti általános és beosztástól függő elvárásoknak való megfelelést, valamint a határozott politikai megnyilvánulástól való tartózkodást írja elő a felsőoktatási intézményben.
A hivatásos állományú vezetők, oktatók esetében az általános, felsőoktatási beosztásukhoz, munkakörükhöz kapcsolódó elvárásokon kívül nem állapít meg politikai jellegű korlátokat a Javaslat tekintettel arra, hogy a Hszt. a hivatásos állományúakra szigorúbb szabályokat ír elő.
A pályázatok kiírásánál a Javaslat differenciált eljárást ír elő: a vezetői és az egyetemi tanári pályázatokat a felügyeletet gyakorló miniszter, a többi munkakört az intézmény vezetője hirdeti meg. A Javaslat utalást tartalmaz a pályázatot elnyert, szolgálati viszonyban álló személy jogállásának rendezésére.
A Javaslat az adjunktusi és tanársegédi munkakörök időtartamát tekintve fenntartja az Ftv. megoldását, kiegészítve azt az oktatói előmenetel segítésének kötelezettségével.
Az oktatói karrierpálya vonzóvá tétele érdekében a Javaslat garanciális szabályokat tartalmaz a fegyveres szervnél betöltendő következő beosztásra vonatkozóan.
Mindezt az intézmények fegyveres szervekhez kötődő jellege, az intézményen belüli politizálás kizárása valamint a tevékenység veszélyes üzemi jellege indokolja.
Az intézmények vezetői a Javaslat szerint kötelesek a tananyag összeállítása során a fegyveres szervek szakmai véleményét beszerezni. Az egyéb véleményezési jogkörökhöz hasonlóan sem a megbízás és visszavonás, sem a tananyag kérdésében adott vélemény nem köti az illetékes döntéshozót.
Az intézményben folyó sajátos képzési rendszerre tekintettel a javaslat differenciálja az Ftv. szerinti egységes hallgatói jogállást:
a) Ösztöndíjas hallgatóként nevesíti a Rendvédelmi Főiskola vonatkozásában a valamely fegyveres szervvel az ösztöndíjról is rendelkező tanulmányi szerződést kötött nappali tagozatos hallgatót, illetve a katonai felsőoktatásban a honvédségi vagy határőr ösztöndíjast, aki a fegyveres erők tényleges állományú tagja. A tényleges állományi státusnak alapvetően a büntetőjogi és szabálysértési felelősség terén, a minősített időszakokban valamint a gyakorlatokon való parancsadási jog szempontjából van jelentősége.
b) A hatályos gyakorlatnak megfelelően nevesítésre kerül a kettős jogállású hallgatók kategóriája, amelybe a hivatásos állományban lévő, emellett felsőfokú tanulmányokat folytató személyek tartoznak. E kategóriának a tiszthelyettesek tisztté képzésében, a főiskolai végzettséggel rendelkezők egyetemi szintű képzésében, valamint a posztgraduális képzésben van jelentősége. Az e csoportba tartozók jogviszonyait elsődlegesen a hivatásos jogállásuk határozza meg, ezt egészíti ki hallgatói jellegük.
c) A jelenlegi szabályok szerint csak kivételes esetben kerülhet be polgári hallgató a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézményekbe. Az Ftv. 115. §-a (2) bekezdésének b) pontján alapuló miniszteri rendelet azonban a katonai felsőoktatásban megteremtette az elvi lehetőségét annak, hogy polgári hallgatók is részt vegyenek az oktatásban. A rendelet különbséget tesz "zárt" és "nyílt" szakok között, főszabályként a "zárt" szakokat feltételezve. Az eddigi gyakorlathoz viszonyítva ezáltal az intézmények nyitottabbá válnak. A polgári hallgatókra azonban a Javaslat néhány, a polgári felsőoktatástól eltérő szabályt állapít meg, ezért indokolt e kategória elhatárolása a gyűjtőfogalomként használt "hallgató" fogalomtól.
Ez utóbbi indoka az, hogy a hallgató feléledő hadkötelezettsége, illetve a képzési idő részleges beszámíthatósága miatt függő jogviszony lehetőleg ne maradhasson fenn. A jogintézmény bevezetése nem vonja meg egyébként a hallgatótól a jogviszony szüneteltetésének az Ftv. szerinti lehetőségét.
a) A kislétszámú, szakosodott oktatásra tekintettel lehetséges, hogy -különösen a hallgatói jogviszony szünetelése esetén - a szak oktatása időközben megszűnik.
b) Az Ftv. 115. §-a (2) bekezdésének b) pontján alapuló rendelet a felvétel különös feltételeként a katonai felsőoktatási intézményekre a polgári felsőoktatás elvárásait meghaladó követelményeket állít, amelyek esetén lehetséges, hogy a már felvett hallgató utólag valamely alkalmassági követelménynek már nem felel meg. Ez az állampolgárság megszűnése, a büntetlen előélet elvesztése, valamint az egészségi állapotban bekövetkezett olyan mértékű romlás esetén valósulhat meg, amelynek következtében a hallgató nem felel meg a speciális alkalmassági követelményeknek (pl. repülési alkalmasság).
c) A hallgató önhibájából eredő, és a tanulmányi és vizsgaszabályzatot súlyosan sértő magatartása esetén is lehetővé válik a jogviszony megszüntetése.
A (2) bekezdés - a munkajogi szabályokhoz hasonlóan - indokolási kötelezettséghez köti a hallgatói jogviszonynak a felsőoktatási intézmény részéről történő egyoldalú megszüntetését.
A (3) bekezdés az olyan hallgatót védi, akinek fel nem róható módon szűnne meg a hallgatói jogviszonya, és lehetővé teszi az intézmények, illetve szakok közötti átirányítást.
A Javaslat - átvéve az Ftv. megoldását - lehetővé teszi azt, hogy az intézményi Szabályzat által meghatározott jogok és kötelezettségek a hallgatói jogviszony szünetelése alatt, illetve megszűnése után is fennmaradjanak. Erre különösen a polgári hallgatók titoktartási kötelezettsége miatt van szükség.
- a titoktartási kötelezettséget az oktatás tartalmából eredő, elkerülhetetlen titokkör-megismerés indokolja (e kötelezettség a hallgatói jogviszony megszűnése utáni időszakra is fennmarad), - az eszközökkel való fokozott gondosságot az oktatásban használt eszközök veszélyes jellege, valamint nagy értéke indokolja,
- a hallgatók csoportos tevékenysége és a veszélyes jelleg pedig fokozott egymásra figyelést és kölcsönös segítségnyújtást tesz szükségessé. Mivel a képzés jelentős mértékben a későbbi parancsnokok vezetési feladatokra való felkészítését szolgálja, elengedhetetlen az alárendeltek és a társak emberi méltósághoz fűződő jogainak hangsúlyozása.
A kivételeket a fokozott felelősségérzet kialakítása, illetve az esetleges sérülés esetén a méltányosabb érdekérvényesítés lehetősége indokolja.
- a Rendvédelmi Főiskola hallgatói részt vesznek egy előzetes alapkiképzésen, és ezt követik a szakmai (területi) gyakorlatok,
- a katonai felsőoktatási intézmény hallgatói szakmai (csapat, üzemi) gyakorlatra kötelezettek. (Ezt előzi meg az ösztöndíjas hallgatók esetében a 27. §-ban szabályozott katonai kiképzés.)
A politizálási tilalmat mélyíti el a (2) bekezdés azzal, hogy megtiltja az ösztöndíjas hallgató kapcsolattartását a fegyveres szervek törvényes feladataival ellentétes célú szervezetekkel. A (3) bekezdés az ösztöndíjas hallgató elsődleges feladataként a felsőoktatásban való részvételt jelöli meg, és csak kivételesen, illetve a gyakorlati képzés időszakában engedélyezi a fegyveres szerv jellegével kapcsolatos tevékenységek begyakorlását. A (4) bekezdés a Rendvédelmi Főiskola vonatkozásában tartalmilag pontosítja a kötelezettséget: szabályozza, hogy az ösztöndíjas hallgató hivatásos vagy tényleges szolgálati viszony hiányában hogyan jogosult az illetékes fegyveres szerv szolgálati feladatainak végrehajtásában közreműködni, figyelemmel a képzési célokban foglalt gyakorlati ismeretek elsajátítására és az emberi jogok érvényesülésére.
A katonai kiképzés esetén fennálló jogviszonyokat a Javaslat a hadköteles katonák szolgálati viszonyáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Hkt.) rendelkezéseire való utalással szabályozza.
A 27. § (3) bekezdése a katonai felsőoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatójának szakmai gyakorlata idejére is - a katonai kiképzés időszakához hasonlóan - a Hkt. szabályainak alkalmazását rendeli azzal, hogy utal a hallgató által átmenetileg betöltött katonai beosztás meghatározó jellegére. Garanciális okokból azonban tiltja az átmenetileg alárendeltek fenyítését, illetve jutalmazását.
A 28. § a katonai életviszonyok között érvényesülő szolgálati kötelezettségeket nevesíti, a 29. § pedig a katonai kiképzésen részt vevők jogosultságait a Hvt. jelenleg hatályos, de más törvényekbe átemelni tervezett szabályainak átvételével rendezi.
A Javaslat mellőzi az ösztöndíjasok esetében az Ftv. szerint tanulmányok folytatásától határozott időre történő eltiltás fegyelmi büntetést, mert ez a büntetés a hallgató mellett a szerződést kötő fegyveres szervet is sújtja, sértve ezzel a tanulmányi szerződés célját.
A (3) bekezdés - kizárólag büntetőjogi és szabálysértési ügyekben - a Hkt. szabályait terjeszti ki a képzés teljes időtartamára a tényleges állományú, ösztöndíjas hallgatókra.
A Javaslat a hallgatót védi azzal, hogy lehetőséget biztosít -feltételekkel - a tanulmányok polgári hallgatóként történő folytatására a "zárt" szakok kivételével, illetve a fegyveres szerv egyoldalú szerződésbontását szigorú feltételekhez köti.
A Javaslat az ösztöndíjszerződés megszűnésének esetén a hallgató terhére megtérítési kötelezettséget ír elő, ha a megszűnés oka az érdekkörében merült fel.
Az ösztöndíjas hallgató - mint a fegyveres erők tényleges állományú tagja - illetményre jogosult, amelynek összegét a Javaslat mellékletében foglalt szorzók és a köztisztviselői illetményalap szorzataként kell megállapítani.
A nem ösztöndíjas hallgatók élelmezését és a polgári hallgatók ruházati ellátását térítés ellenében indokolt lehetővé tenni.
A pénzbeli juttatás ösztöndíjas hallgató esetén ösztöndíj, kettős jogállású hallgató esetén pedig a hivatásos szolgálati viszonynak megfelelő beosztási és rendfokozati illetmény.
Az ösztöndíj fedezete az éves költségvetési törvényben a főiskola hallgatójára meghatározott normatíva szerint kerül az ösztöndíjszerződést kötő fegyveres szerv által tervezésre és biztosításra. A normatíva szerinti ösztöndíj alap, szociális és tanulmányi összetevőkből áll. A tervezet a főiskola egységességét szem előtt tartva az ösztöndíjat kiadó juttatások feltételeinek és mértékének meghatározását és az ösztöndíj folyósítását a főiskola hatáskörébe utalja.
A kettős jogállású hallgató illetményét az állományilletékes fegyveres szerv biztosítja.
A Javaslat a térítésmentes természetbeni juttatásokat a nappali tagozatos, alapképzésben részt vevő ösztöndíjas és kettős jogállású hallgatók számára biztosítja. Egyéb természetbeni juttatások a főiskola Szabályzata és belső rendelkezései szerinti díj ellenében vehetők igénybe.
A (6) bekezdés lehetőséget teremt arra, hogy a katonai felsőoktatási intézmények a minősített időszakok idején a békeidőszaktól eltérő feladatokat lássanak el.
A Javaslat nem tartja indokoltnak a Hvt. 51. §-a (5) bekezdésének módosítását, mivel azt a Hszt. Javaslata kiiktatni tervezi.
Az 52. § az Ftv. mellékletének módosításával a Rendőrtiszti Főiskola elnevezését változtatja meg, hozzáigazítva azt az intézmény képzési feladataihoz.