adozona.hu
T/12490. számú törvényjavaslat indokolással - A Prémium évek Programról és a különleges foglalkoztatási állományról
T/12490. számú törvényjavaslat indokolással - A Prémium évek Programról és a különleges foglalkoztatási állományról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2004. évi CXXII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés a közszférában töltött életpálya elismerésének és méltó lezárásának lehetővé tétele, a feladat-alapú közigazgatás megteremtéséhez való rugalmas alkalmazkodás biztosítása, valamint a változás-menedzsment közszférában történő működtetése érdekében a következő törvényt alkotja.
E törvény hatálya kiterjed:
a) a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény [Ktv.] hatálya alá tartozó köztisztviselőkre, ügykezelőkre, valamint munkáltatójukra, illetőleg
b) a közalkal...
a) a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény [Ktv.] hatálya alá tartozó köztisztviselőkre, ügykezelőkre, valamint munkáltatójukra, illetőleg
b) a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény [Kjt.] hatálya alá tartozó közalkalmazottakra, valamint munkáltatójukra.
1. foglalkoztatásra irányuló jogviszony: a közszolgálati, illetőleg a közalkalmazotti jogviszony;
2. programban részt vevő: az 1. §-ban meghatározott köztisztviselő, közalkalmazott, illetőleg ügykezelő;
3. közszférában jogviszonyban töltött idő: köztisztviselő esetében a Ktv. 72. § (1)-(4) bekezdése alapján közszolgálati jogviszonyként, közalkalmazott esetében a Kjt. 87/A. §-a alapján közalkalmazotti jogviszonyként elismert idő;
4. korábbi illetmény: a programban részt vevőnek a Prémium évek Programba történő belépését közvetlenül megelőző, kinevezésben meghatározott illetménye az alábbiak szerint:
a) köztisztviselők esetében a Ktv. 42. § (2) bekezdése valamint, 45. §-a alapján az alapilletmény, az illetmény-kiegészítés és a kinevezésben meghatározott illetménypótlékok, illetőleg - megállapítása esetén - a személyi illetmény;
b) közalkalmazottak esetében a Kjt. 85. § (7) bekezdés h) pontja alapján az illetmény és a kinevezésben meghatározott illetménypótlékok
együttes összege;
5. nonprofit szervezet:
a) a társadalmi szervezet,
b) az alapítvány,
c) a közalapítvány,
d) a közhasznú társaság,
e) a köztestület,
f) az országos sportági szakszövetség.
a) a programban részt vevő legfeljebb 3 éven belül csökkentett előrehozott, illetve előrehozott öregségi nyugdíjra jogosulttá válik, vagy legfeljebb 3 éven belül öregségi nyugdíjra jogosulttá válik, feltéve, hogy csökkentett előrehozott vagy előrehozott öregségi nyugdíjra nem jogosult;
b) a programban részt vevő rendelkezik legalább huszonöt év közszférában jogviszonyban töltött idővel,
c) a programban részt vevő további foglalkoztatására a Ktv. 17. § (1) bekezdés a)-c) pontjában, illetőleg a Kjt. 30. § (1) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott okból nincs lehetőség, és
d) a határozatlan idejű kinevezéssel rendelkező programban részt vevő hozzájárul határozatlan idejű foglalkoztatásra irányuló jogviszonyának határozott idejű jogviszonnyá történő módosításához, és elfogadja foglalkoztatásra irányuló jogviszonya tekintetében a Prémium évek Programban történő részvétellel összefüggésben e törvényben meghatározott, a Ktv.-ben, illetve a Kjt.-ben foglaltaktól eltérő szabályokat.
(2) A Prémium évek Programban történő részvételhez történő hozzájárulással egyidejűleg a közalkalmazott magasabb vezető, illetve vezető beosztása, valamint a köztisztviselő és az ügykezelő vezető megbízása megszűnik.
(3) A munkáltató
a) köteles az (1) bekezdés c) pontjában foglaltak esetén felajánlani a programban való részvétel (1) bekezdés a)-b) pontjában szereplő feltételeivel rendelkező érintett számára a Prémium évek Programban való részvétel lehetőségét, egyúttal tájékoztatni őt a program szabályairól,
b) a programban részt vevő hozzájárulása esetén gondoskodik a kinevezés közös megegyezéssel történő módosításáról.
a) a programban részt vevő előrehozott öregségi, illetőleg öregségi nyugdíjra való jogosultsága feltételeinek megszerzésével, vagy rokkantsági, illetve baleseti rokkantsági nyugdíj részére történő megállapításával, vagy
b) új munkaviszony, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszony létesítésével.
(2) A programban részt vevő munkakörrel nem rendelkezik, azonban a 3. § (1) bekezdés d) pontja szerint fennálló jogviszony időtartama alatt a munkáltatója által igényelt, hetente - munkaidőkeret alkalmazása esetén a munkaidőkeret átlagában - legfeljebb 12 óra időtartamú, iskolai végzettségének és képzettségének megfelelő munkát köteles a munkáltató erre irányuló, a munkaidő-beosztás közlésére vonatkozó szabályok szerint megadott utasítása esetén elvégezni. A munkáltató a munkavégzésre nem adhat utasítást naptári évenként legfeljebb két olyan időtartamra vonatkozóan, melyek együttes mértéke a programban részt vevőnek a Prémium évek Programba történő belépését közvetlenül megelőző évi rendes szabadságának felel meg, s melyek kezdő időpontját és időtartamát a programban részt vevő az igénybevételt megelőzően tizenöt nappal jelezte. A programban részt vevő számára a munkavégzés elrendelése aránytalan sérelmet nem okozhat, számára rendkívüli munkavégzés - baleset, elemi csapás vagy súlyos kár, továbbá az életet, egészséget, testi épséget fenyegető közvetlen és súlyos veszély megelőzése, illetőleg elhárítása érdekében szükséges rendkívüli munkavégzés kivételével - nem rendelhető el.
(3) A programban részt vevő havonta a korábbi illetménye hatvan százalékának megfelelő mértékű juttatásban részesül.
(4) A programban részt vevő foglalkoztatásra irányuló jogviszonyára a Ktv., illetőleg a Kjt. rendelkezéseit - az illetmény- és előmeneteli rendszerre vonatkozó szabályok kivételével - megfelelően alkalmazni kell. Külön juttatás, természetbeni étkezés vagy étkezési hozzájárulás, ruházati költségtérítés a programban részt vevőt a (2) bekezdés szerinti munkavégzés esetén, a munkavégzés időtartamával arányosan illeti meg. A jubileumi jutalomra való jogosultság tekintetében a programban való részvétellel összefüggésben foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban töltött ideje jogszerző időnek számít, a jubileumi jutalom összegét a (3) bekezdésben meghatározott juttatás alapulvételével kell megállapítani. Ahol a foglalkoztatási jogviszonyra vonatkozó szabályok távolléti díj, vagy azon alapuló juttatás fizetését írják elő, a programban részt vevőt a (3) bekezdésben meghatározott juttatás illeti meg, melynek kifizetésére az illetmény kifizetésének szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(5) Amennyiben a programban részt vevő részére átlagkeresetet kell fizetni, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 152. §-át kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy munkabéren a (3) bekezdésben meghatározott juttatást is érteni kell.
(6) A rendes szabadságra és a betegszabadságra vonatkozó rendelkezéseket azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy
a) a szabadságot a (2) bekezdés szerinti, a programban részt vevő által meghatározott időtartam igénybevételével kiadottnak kell tekinteni;
b) betegszabadságra a programban részt vevő akkor jogosult, ha a (2) bekezdés alapján munkavégzési kötelezettsége áll fenn.
(7) Amennyiben a programban részt vevő legkésőbb a program 24. hónapjára járó juttatásának kifizetését megelőzően a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszonyt létesít - ide nem értve a Ktv. hatálya alá tartozó szervvel, illetőleg a legalább 50 %-os állami, önkormányzati részesedéssel működő nonprofit szervezettel létesített munkaviszonyt -, a 24. hónapig hátralévő időre járó juttatást, de legfeljebb a Prémium évek Programba történő belépés időpontjában őt megillető felmentési időből a munkavégzés alóli mentesítés időtartamára járó díjazás és végkielégítés együttes összegét a részére legkésőbb a foglalkoztatási jogviszony megszűnésekor ki kell fizetni.
a) rendelkezik a Ktv. 72. § (1)-(4) bekezdése alapján legalább 10 év közszolgálati jogviszonyként elismert idővel,
b) további foglalkoztatására a Ktv. 17. § (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott okból nincs lehetőség,
c) a Prémium évek Programban való részvétel 3. § (1) bekezdés a)-c) pontjában foglalt feltételeinek nem felel meg, és
d) hozzájárul határozatlan idejű közszolgálati jogviszonyának határozott idejű jogviszonnyá történő módosításához, és elfogadja jogviszonya tekintetében a különleges foglalkoztatási állománnyal összefüggésben e törvényben meghatározott, általánostól eltérő szabályokat, valamint
e) vállalja, hogy a különleges foglalkoztatási állomány időtartama alatt - külön jogszabályban meghatározottak szerint - elhelyezkedését segítő munkaerőpiaci szolgáltatásokat vesz igénybe,
különleges foglalkoztatási állományba helyezhető.
(2) A különleges foglalkoztatási állomány megszűnik a 4. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben, de legkésőbb a foglalkoztatási állományba helyezéstől számított egy év elteltével. A különleges foglalkoztatási állomány megszűnésével a közszolgálati jogviszony is megszűnik.
(3) Amennyiben a különleges foglalkoztatási állományba helyezett köztisztviselő a foglalkoztatási állomány időtartama alatt a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszonyt létesít - ide nem értve a Ktv. hatálya alá tartozó szervvel, illetőleg a legalább 50 %-os állami, önkormányzati részesedéssel működő nonprofit szervezettel létesített munkaviszonyt -, a hátralévő időre járó juttatást, de legfeljebb a különleges foglalkoztatási állományba helyezés időpontjában őt megillető felmentési időből a munkavégzés alóli mentesítés időtartamára járó díjazás és végkielégítés együttes összegét a részére legkésőbb a közszolgálati jogviszony megszűnésekor ki kell fizetni.
(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltakon túlmenően a különleges foglalkoztatási állományra megfelelően alkalmazni kell e törvény 3. § (2) bekezdését, 4. § (2)-(6) bekezdését, valamint 6. §-át.
a) 2005. évre a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló törvény által a X. Miniszterelnökség fejezetben szereplő Különféle személyi kifizetések jogcímcsoport, valamint a helyi önkormányzatokra vonatkozó célelőirányzat;
b) a 2006-2009. évekre vonatkozóan az éves költségvetési törvényben meghatározott forrás.
(2) Költségvetési megtérítés iránt az a munkáltató nyújthat be igényt, amely vállalja, hogy a Prémium évek Programban való részvétellel, illetőleg a különleges foglalkoztatási állománnyal összefüggő kinevezés-módosítást megelőző hónapban meglévő havi átlagos statisztikai állományi létszámát a kinevezés-módosítás időpontjától számított 18 hónapig nem emeli. Nem számít a vállalás megszegésének, ha az állományi létszám emelésére jogszabályban előírt feladat teljesítése miatt kerül sor.
(2) E törvény alapján a Prémium évek Programba történő belépésre, illetve a különleges foglalkoztatási állományba helyezésre 2005. január 1-2006. december 31. között kerülhet sor.
(3) Az e törvény hatálybalépésének napján felmentési idejét töltő, az e törvény 1. §-ában meghatározott, a 3. § (1) bekezdés a)-b) pontjában szereplő feltételeknek ezen időpontban megfelelő köztisztviselő, ügykezelő, illetve közalkalmazott - feltéve, hogy felmentésére a 3. § (1) bekezdés c) pontjában felsorolt okból került sor - számára a munkáltató legkésőbb a felmentési idő lejártáig köteles felajánlani a Prémium évek Programban történő részvételt, illetve a különleges foglalkoztatási állomány igénybevételét. Amennyiben az érintett az ajánlattételtől számított 14 napon belül, de legkésőbb a felmentési idő lejártáig a Programban történő részvétel elfogadása, illetőleg a foglalkoztatási állomány mellett dönt, a munkáltató a felmentést visszavonja, és gondoskodik e törvény szabályainak alkalmazásával a kinevezés módosításáról. Ebben az esetben a programban való részvétel a felmentési idő lejártát követő napon kezdődik.
(4) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben állapítsa meg a 6. § (2) bekezdésében szereplő költségvetési megtérítéssel kapcsolatos eljárási szabályokat.
(5) Felhatalmazást kap a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a belügyminiszterrel egyetértésben, hogy rendeletben állapítsa meg a különleges foglalkoztatási állományba helyezett köztisztviselő elhelyezkedését segítő munkaerőpiaci szolgáltatások és azok igénybevétele részletes szabályait.
"(3) A Prémium évek Programban részt vevő köztisztviselőre és ügykezelőre, ha az erről szóló törvény másként nem rendelkezik, e törvény rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell."
(2) A Ktv. 11. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A (2) bekezdésben foglaltakon túlmenően a határozatlan időre szóló közszolgálati jogviszony határozott idejűvé módosítandó, ha a köztisztviselő a
Prémium évek Programban történő részvételéhez, illetőleg különleges foglalkoztatási állományba helyezéséhez hozzájárul."
(3) A Ktv. 15. § (1) bekezdése a következő új g) ponttal egészül ki, egyúttal az f) pont végén az írásjel pontosvesszővé változik:
[15. § (1) A közszolgálati jogviszony megszűnik:]
"g) a Prémium évek Programban történő részvétel, illetőleg különleges foglalkoztatási állományba helyezés esetén az erre vonatkozó külön törvény szabályai szerint."
"(2) Közalkalmazotti jogviszony - ha törvény eltérően nem rendelkezik -helyettesítés céljából vagy meghatározott munka elvégzésére, illetve feladat ellátására határozott időre történő kinevezéssel is létesíthető. A Munka Törvénykönyve 79. §-ának (5) bekezdésében foglalt korlátozás alól a miniszter eltérést engedélyezhet. Ezen túlmenően a határozatlan időre szóló közalkalmazotti jogviszony határozott idejűvé módosítandó, ha a közalkalmazott Prémium évek Programban történő részvételéhez hozzájárul."
(2) A Kjt. 25. § (1) bekezdése a következő új e) ponttal egészül ki, egyúttal a d) pont végén lévő írásjel pontosvesszővé változik:
[25. § (1) A közalkalmazotti jogviszony megszűnik:]
"e) a Prémium évek Programban történő részvétel esetén az erre vonatkozó külön törvény szabályai szerint."
"(2) Az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset meghatározásánál a munkanélküli-járadék, a nyugdíj előtti munkanélküli-segély, az álláskeresést ösztönző juttatás, a keresetpótló juttatás, a gyermekgondozási segély, nyugdíjjárulék-köteles szociális ellátások (gyermeknevelési támogatás, ápolási díj), a külön jogszabály szerinti Prémium évek Program, illetőleg a különleges foglalkoztatási állomány keretében járó juttatás összegét, valamint a felsorolt ellátások folyósításának időtartam alatti biztosítással járó jogviszonyból származó jövedelmet (keresetet) - a kifizetésük (folyósításuk) időpontjától függetlenül - figyelmen kívül kell hagyni. Ha az igénylőre kedvezőbb,
a) a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj, a munkanélküli-járadék, a nyugdíj előtti munkanélküli-segély, az álláskeresést ösztönző juttatás, a keresetpótló juttatás, a külön jogszabály szerinti Prémium évek Program keretében járó juttatás összegét,"
[kell keresetként figyelembe venni.]
"24. § (1) A foglalkoztatott a 19. § (2) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott nyugdíjjárulékot és a 19. § (3) bekezdésében meghatározott egészségbiztosítási járulékot fizet. A nyugdíj- és egészségbiztosítási járulék alapja a társadalombiztosítási járulék alapját képező jövedelem. A foglalkoztatott az Szja tv. 69. §-a szerinti természetbeni juttatás értéke után nyugdíjjárulékot és egészségbiztosítási járulékot nem fizet. A foglalkoztatott nem fizet egészségbiztosítási járulékot a jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás, a titoktartási (hallgatási díj), a szabadságmegváltás jogcímen kifizetett juttatás, a külön jogszabály szerinti Prémium évek Program, illetőleg a különleges foglalkoztatási állomány keretében járó juttatás, és a határozott időtartamú jogviszony megszüntetése esetén a Munka Törvénykönyve 88. § (2) bekezdése alapján kifizetett összeg után."
A Prémium Évek Program az idősebb, nyugdíj előtt álló köztisztviselők, ügykezelők és közalkalmazottak számára nyújt gondoskodó lehetőséget a közszférából történő kivonulásra. A különleges foglalkoztatási állomány intézménye a fiatalabb, közszférát elhagyó munkavállalók számára kíván elegendő felkészülési időt biztosítani a versenyszférában való munkavállaláshoz.
A Javaslat emellett tartalmazza a Prémium évek Programban részt venni kívánó, a Kjt. hatálya alá tartozó munkáltató pályázata elbírálásakor figyelembe veendő főbb szempontokat.
A Javaslat kedvező átmeneti szabályt fogalmaz meg azon érintettek számára, akik esetében a felmentésre a törvény hatálybalépését megelőzően kerülhet sor. Ebben az esetben is lehetővé teszi ugyanis a Programba történő átlépésüket, választásuk szerint.
Ezen túlmenően a Javaslat felhatalmazásokat ad a szükséges végrehajtási jogszabályok megalkotására.
A juttatásban részesülőnek továbbá nem kell egyéni egészségbiztosítási járulékot sem fizetnie.